ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Πέθανε ο Edgar Froese, o ιδρυτής των Tangerine Dream.

Πέθανε ο Edgar Froese, o ιδρυτής των Tangerine Dream. Facebook Twitter
0

Πέθανε ο Edgar Froese, o ιδρυτής των Tangerine Dream. Facebook Twitter
Ο Edgar Froese με τον Salvador Dali
 

Στα μέσα της δεκαετίας του ’60 οι μουσικές των Beatles, των Rolling Stones και των υπόλοιπων βρετανικών γκρουπ έδωσαν το έναυσμα σε χιλιάδες νέους σε όλο τον κόσμο προκειμένου να συμμετάσχουν στην παγκόσμια μουσική επανάσταση. Πολλοί απ’ αυτούς τους μουσικούς, με τα εφήμερα συγκροτήματά τους, ταξίδευαν αρκετές φορές μακριά από τις πατρίδες τους, αναζητώντας καλύτερη τύχη στις χώρες του ευρωπαϊκού νότου κυρίως.

Ο Eric Clapton έπαιξε στην Ελλάδα με τους Juniors, οι Βρετανοί Rokes έκαναν καριέρα στην Ιταλία, ενώ οι Γερμανοί Ones απέκτησαν ιδιαίτερη φήμη στην Ισπανία. Βασικό μέλος των τελευταίων ήταν ο Edgar Froese, που πέθανε πριν λίγες μέρες (20/1), στα 71 του.

Οι Tangerine Dream ήταν από τα ελάχιστα ηλεκτρονικά γκρουπ της δεκαετίας του '70, που τολμούσαν να παίξουν live, κουρδίζοντας λίγο πριν το σώου τους, συγχρονίζοντας τους sequencers και τακτοποιώντας τα... χιλιόμετρα καλωδιώσεων, που ήταν απαραίτητα για να λειτουργήσει η εγκατάσταση.

Πέθανε ο Edgar Froese, o ιδρυτής των Tangerine Dream. Facebook Twitter

Οι Ones αποτελούσαν βασική ατραξιόν του ισπανικού pop wave και οι συναυλίες τους στη Βαρκελώνη και το Κάδιξ είχαν ξεχωριστή επιτυχία. Όταν μάλιστα έφθασε η ώρα να παίξουν στη βίλα του Salvador Dali, σ’ ένα καλά προετοιμασμένο art-show τα πάντα άλλαξαν γι’ αυτούς. Ο Edgar Froese θυμάται (από το βιβλίο του Julian Cope «Krautrocksampler» του 1996):

«Ήταν η μεγαλύτερη ευκαιρία που μου δόθηκε ποτέ στη μουσική. Βλέποντας τον τρόπο που ο Salvador Dali σκεφτόταν και μιλούσε κατάλαβα πλέον πως τα πάντα ήταν δυνατά. Ό,τι έκανε αυτός με τη ζωγραφική θα μπορούσε να γίνει και με τη μουσική».

Πέθανε ο Edgar Froese, o ιδρυτής των Tangerine Dream. Facebook Twitter

Η καριέρα των Ones στην Ισπανία μπορεί να έληξε άδοξα (ηχογράφησαν πάντως ένα 45άρι με τα… χίπικα τραγούδια «Lady Greengrass/ Love of mine» το 1967), όταν όμως ο Froese επέστρεψε στο Βερολίνο προς το τέλος του ’67, η τοπική νεανική μουσική κουλτούρα είχε ήδη ανακαλύψει τους πιο… underground ήρωές της, τον Frank Zappa και τους Mothers of Invention, τους Grateful Dead, τους Velvet Underground, αλλάζοντας άρδην το σκηνικό.

Το Γενάρη του 1968 το νέο γκρουπ του Edgar Froese ήταν πλέον γεγονός. Οι Tangerine Dream πρωτοεμφανίζονται μπροστά σε κόσμο στο Πολυτεχνείο του Βερολίνου, κι εκείνη την εποχή στο σχήμα συμμετείχαν, εκτός από τον Froese που έπαιζε κιθάρα, οι Lanse Hapshash ντραμς, Kurt Kerkenberg μπάσο και Volker Hombach φλάουτο, βιολί. Αυτή η σύνθεση δεν είχε μεγάλη διάρκεια ζωής, κι έπειτα από αρκετές ανακατατάξεις το σχήμα δείχνει να σταθεροποιείται προς ένα τρίο. Ο Klaus Schulze ντραμς από τους βραχύβιους Psy-Free και ο Conrad Schnitzler σύνθια, ένας νεοφερμένος και με ιδιαίτερο ταλέντο στην ηχητική διευθέτηση των ηλεκτρονικών κυκλωμάτων, θα συμπλήρωναν τη νέα line-up.

Πέθανε ο Edgar Froese, o ιδρυτής των Tangerine Dream. Facebook Twitter

Το πρώτο άλμπουμ των Tangerine Dream με τίτλο «Electronic Meditation» ηχογραφείται τον Οκτώβριο του 1969 και κυκλοφορεί τον Ιούνιο του ’70. Πρόκειται για ένα υψηλής σύλληψης έργο –ένα από τα δύο-τρία ωραιότερα που έκαναν ποτέ– εκεί που τα Floyd-ικά space-rock στοιχεία, η θυελλώδης κιθαριστική παρακαταθήκη του Jimi Hendrix μαζί με μια γενικότερη αυτοσχεδιαστική διάθεση συνυπάρχουν σ’ έναν εκρηκτικό συνδυασμό, εντελώς προχωρημένο ακόμη και για τα σημερινά δεδομένα.

Ξεπερνάω δίχως ιδιαίτερες τύψεις κάθε επόμενη (σπουδαία) δουλειά τους («Alpha Centauri», «Zeit», «Atem», «Phaedra»…) τουλάχιστον μέχρι το σπάνιας ωραιότητας «Encore», που ηχογραφήθηκε κατά τη βορειοαμερικανική περιοδεία τους τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του 1977. Τα τέσσερα tracks εκείνου του διπλού LP («Cherokee Lane», «Monolight», «Coldwater Canyon», «Desert Dream») οφείλουν να τ’ ακούσουν και να τα κάνουν φυλαχτό όσοι νεότεροι ομνύουν στα αναλογικά σύνθια.

Υπάρχουν μερικά όργανα, όπως για παράδειγμα οι κέλτικες harp-guitars, τα οποία, ακόμη και κατά τη διάρκεια ενός κονσέρτου, ξεκουρδίζονται πανεύκολα. Μάλιστα, πολλοί χειριστές αυτών των παράξενων οργάνων λένε, κάπως σαν ανέκδοτο, πως… το μισό χρόνο της συναυλίας δεν κάνουν τίποτ’ άλλο από το να κουρδίζουν, ενώ τον υπόλοιπο μισό παίζουν ξεκούρδιστοι!

Πέθανε ο Edgar Froese, o ιδρυτής των Tangerine Dream. Facebook Twitter

Την ίδια δυσκολία αντιμετώπιζαν και όσοι ασχολούνταν με τα αναλογικά synthesizers στα seventies, μιας και κατά τη διάρκεια ενός κοντσέρτου τέτοιας ηλεκτρονικής μουσικής, πολλές ή κάποιες γεννήτριες ήχου μπορεί να βρίσκονταν από τη μια στιγμή στην άλλη… out of tune.

Έτσι εξηγείται, από μια μεριά, γιατί ο Βαγγέλης Παπαθανασίου φερ’ ειπείν έδινε σπανίως live, έτσι εξηγείται γιατί το «Live at The Philharmonics 1976» των Tangerine Dream, που έλαβε χώρα στο Δυτικό Βερολίνο την 27/6/1976, έχει τη μισή διάρκεια στον δίσκο (το «Soundmill Navigator» που βγήκε για πρώτη φορά το 2000) απ’ όσο είχε στη συναυλία. Εάν ήσουν τελειομανής, τότε τα αναλογικά ηλεκτρονικά, συχνά, υπέσκαπταν «από τη μάνα τους» την προσπάθειά σου.

Πέθανε ο Edgar Froese, o ιδρυτής των Tangerine Dream. Facebook Twitter

Οι Tangerine Dream ήταν από τα ελάχιστα ηλεκτρονικά γκρουπ της δεκαετίας του ’70, που τολμούσαν να παίξουν live, κουρδίζοντας λίγο πριν το σώου τους, συγχρονίζοντας τους sequencers και τακτοποιώντας τα… χιλιόμετρα καλωδιώσεων, που ήταν απαραίτητα για να λειτουργήσει η εγκατάσταση.

Και τούτο το επιχείρησαν τόσο με την «κλασική» σύνθεσή τους (Εdgar Froese, Chris Franke, Peter Baumann), όσο και με την επόμενή τους, εκείνη με την οποία εμφανίστηκαν την 30/8/1983 στον Λυκαβηττό (Edgar Froese, Chris Franke, Johannes Schmoelling) σε μια συναυλία, που θα μείνει για πάντα στη μνήμη όσων είχαν τη θεία τύχη να την παρακολουθήσουν. (Την είχε μεταδώσει και η ΕΡΤ). Έχω, δε, την από χρόνια ισχυρή πεποίθηση πως εκείνο το live των Tangerine Dream στο Λυκαβηττό είναι μάλλον το πιο ψυχεδελικό «ζωντανό» που οργανώθηκε ποτέ στην Ελλάδα – και όσοι διαφωνούν καλοδεχούμενοι (αρκεί να βρίσκονταν, τότε, στο λόφο).

Πέθανε ο Edgar Froese, o ιδρυτής των Tangerine Dream. Facebook Twitter

Και για να κλείσω αυτή τη μικρή αναφορά σ’ ένα πολύ μεγάλο γκρουπ, και στον φυσικό ηγέτη του Edgar Froese, να πω και τούτο. Οι Tangerine Dream είναι από τα ελάχιστα συγκροτήματα των sixties που εξακολουθούν όχι απλώς να βρίσκονται εν ζωή και να ηχογραφούν (θα δούμε τι θα συμβεί από εδώ και πέρα…), αλλά και να απολαμβάνουν μιας τεράστιας και παγκόσμιας ανταπόκρισης. Μαζί, δε, με τους Hawkwind και τους Grateful Dead (που ξαναφτιάχτηκαν προσφάτως) αποτελούν μία «ιερή» τριάδα με εκατομμύρια πιστούς σε όλο τον κόσμο. Απίστευτα fan clubs, αμέτρητες δισκογραφίες, απίστευτες εκδηλώσεις θαυμασμού και λατρείας…

Για τους Γερμανούς «και λίγα είναι», αφού πάνω στους δικούς τους ήχους πάτησε όλη η ηλεκτρονική σκηνή από τα mid-eighties και μετά…

Ό,τι θα δείτε παρακάτω είναι… αθηναϊκό και μαγικό!

0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ