O Τζίμης Πανούσης και ο Γιάννης Αγγελάκας στην «Katyusha του ΚΚΕ»

O Τζίμης Πανούσης και ο Γιάννης Αγγελάκας στην «Katyusha του ΚΚΕ» Facebook Twitter
19

O Τζίμης Πανούσης και ο Γιάννης Αγγελάκας στην «Katyusha του ΚΚΕ» Facebook Twitter
«Νεο-αγνοί» κομμουνιστές και σπαραχτικοί «ελευθεριακοί» ενώνονται εις σάρκαν μία και υπερμαχούν της κατάπτυστης «θεωρίας των δύο άκρων», υπό… νεοφιλελέ γωνία – ή όπως τραγουδάει ο Αγγελάκας (σε στίχους του Πανούση)…. «πλάι-πλάι μαζί με χρυσαυγίτες/ ορντινάντσα των καπιταλιστών». Για το ΚΚΕ το γνωμικό…

Με τους λεγόμενους «σατιρικούς καλλιτέχνες» εκτός σκηνής γεννάται, συνήθως, ένα ζήτημα. Δεν ξέρεις πότε κάνουν πλάκα και πότε μιλάνε σοβαρά. Διαβάζεις συνεντεύξεις τους… και είναι για να τραβάς τα μαλλιά σου. Κάποιοι από ’μας πετάνε ένα… «αμφιλεγόμενος» ή «αμφιλεγόμενο» και καθαρίζουν. Δεν είναι όμως έτσι.

Ο καλλιτέχνης μπορεί να είναι σατιρικός πάνω στη σκηνή (γιατί αυτή είναι η δουλειά του, ζει απ’ αυτό, μην το ξεχνάμε…), αλλά εκτός σκηνής αξίζει να απεκδύεται τα… σάβανα του Διονύσου και να λέει εκείνα που πιστεύει, πραγματικά, ώστε να μπορούμε να συνεννοηθούμε. Δεν συμβαίνει. Διαβάζεις συνεντεύξεις του Πανούση και λες πως… μιλάνε ταυτοχρόνως δύο άνθρωποι. Πότε έτσι, πότε γιουβέτσι… Προσωπικά, αυτό το βρίσκω κουραστικό και το βαριέμαι αφόρητα. Δεν γίνεται να κατατριβόμαστε με το να αποκρυπτογραφούμε το κάθε υπομειδίαμα… «τι θέλει να πει ο καλλιτέχνης».

Το ένα από τα δύο τελευταία τραγούδια του Τζίμη Πανούση, που κυκλοφόρησαν πριν λίγες μέρες με το περιοδικό ΜΕΤΡΟ, έχει τίτλο «H Katyusha του ΚΚΕ» και είναι τραγουδισμένο από τον ίδιο και τον Γιάννη Αγγελάκα (το άλλο είναι η «Υγιεινή διαστροφή», ένα… dubstep με την Κατερίνα Στανίση). Η μουσική του πρώτου είναι βασισμένη στην πασίγνωστη σύνθεση του σοβιετικού Ματβέι Μπλάντερ «Κατιούσα», πάνω στην οποία στηρίχθηκε και ο «Ύμνος του ΕΑΜ». (Στα sixties η ίδια σύνθεση έγινε γνωστή στο ποπ στερέωμα ως «Καζατσόκ»).

Απρόσμενη, σε πρώτη φάση, συνεργασία – αυτή του Αγγελάκα με τον Πανούση. Όταν ο πρώτος ξεκινούσε με τις Τρύπες, ο Πανούσης είχε πιάσει ήδη κορυφή. Μπορεί να μην έχουν μεγάλη διαφορά ηλικίας –ο Πανούσης είναι 61 και ο Αγγελάκας 56–, αλλά αυτή η εξαετία ήταν καθοριστική στα μέσα του ’80.

O Τζίμης Πανούσης και ο Γιάννης Αγγελάκας στην «Katyusha του ΚΚΕ» Facebook Twitter

Ο ένας τριαντάριζε, μαζεύοντας χρήμα και δόξα βάλλοντας (κατά πάντων) και συμβάλλοντας (κατά μίαν έννοια) στην πασοκική… ανακατανομή του πλούτου, ενώ ο άλλος, ένα παιδί (ακόμη) της επαρχίας, επιχειρούσε να εντοπίσει κάπου ανάμεσα στα απόνερα του πανκ και στο εξαντλημένο ροκ (από τα drugs) τού Herman Brood και τού Παύλου Σιδηρόπουλου, τη φλέβα της νέας έντασης. Τη βρήκε; Έτσι αποφάνθηκαν τα nineties, όταν οι Τρύπες μετατρέπονταν σιγά-σιγά σε «εναλλακτικό» καθεστώς.

Τι μπορεί να ενώνει σήμερα αυτούς τους δύο τραγουδοποιούς; Η… αηδία τους για το ΚΚΕ (ανάμεσα σε άλλα). Δεν θέλουν να σβήσουν και να ξαναγράψουν την ιστορία αναγκαστικά. Θέλουν να χλευάσουν την ιστορία ως παρόν. Για τον Πανούση κατανοητό… για τον Αγγελάκα όμως; Κατανοητότερο!

Αν για τον πρώτο το ΚΚΕ ήταν το εικόνισμα, που ξαφνικά… πέφτει από τον τοίχο, σπάει το τζάμι, αλλά η εικόνα (από μέσα) παραμένει ανέπαφη και ιερή (είναι οι αγαπημένοι νεκροί, ο Πουλιόπουλος, ο Άρης, ο Μπελογιάννης, ο Πλουμπίδης…), για τον Αγγελάκα το ίδιο αυτό εικόνισμα ήταν το τελευταίο προσάναμμα στη σόμπα της ψευδεπίγραφης ροκ «ιδέας». Να «καούν» εκείνοι, που πρώτοι «έκαψαν» τη νεανική παντιέρα.

O Τζίμης Πανούσης και ο Γιάννης Αγγελάκας στην «Katyusha του ΚΚΕ» Facebook Twitter
Αν το 1975 τα είχαμε όλα πληρωμένα, σήμερα, 40 χρόνια αργότερα, έχουμε μείνει πανί με πανί και μας κυνηγάνε οι δοσατζήδες… ΕΚΤ, ΔΝΤ, ΕΕ και δε συμμαζέ. Ή όπως θα έλεγε και ο Άκης Πάνου… «οι δυο δουλε απ’ τους εφτά/ από τα χρε τι να προφτά».

Πνευματικό παιδί του (σκηνοθέτη) Νίκου Νικολαΐδη, ο Αγγελάκας μεγάλωσε με τα… κουρέλια του ροκ στη ψυχή του. Κατ’ αυτό το διάτρητο ιδεολόγημα… το ροκ είναι κάτι που ασκείται στο περιθώριο της κοινωνίας (είναι αντικοινωνικό δηλαδή), απεχθάνεται την πολιτική, εξυμνεί το γκροτέσκο και το αλλόκοτο, προβάλλοντας την κάλπικη απελευθέρωση μέσα από ακραίες κοινωνικές συμπεριφορές. Το σύμβολο ήταν έτοιμο. Οι ήρωες στα «Κουρέλια...» βιάζουν και σκοτώνουν υπό τους ήχους του… Perry Como. Glendora… ήρθε η ώρα…

Κι ενώ στο Φεστιβάλ της «Ουμανιτέ», της εφημερίδας του Γαλλικού Κομμουνιστικού Κόμματος, ήδη από τα sixties γκρουπ και καλλιτέχνες (Pink Floyd, The Who, Chuck Berry, Alan Stivell, Catherine Ribeiro, Leonard Cohen, Area, Deep Purple, Genesis, Magma κ.λπ.) συμμετέχουν στην ετήσια Fête de l'Humanité, δίχως να αρνούνται τη σχέση ανάμεσα στο ροκ και την αριστερή, την προοδευτική να πούμε πολιτική ιδεολογία, στην Ελλάδα οι ροκάδες αντιμετώπιζαν (και αντιμετωπίζουν) την Αριστερά… σαν το λίβα που καίει τα σπαρτά. Αναρχο-τραγέλαφος.

«Νεο-αγνοί» κομμουνιστές και σπαραχτικοί «ελευθεριακοί» ενώνονται εις σάρκαν μία και υπερμαχούν της κατάπτυστης «θεωρίας των δύο άκρων», υπό… νεοφιλελέ γωνία – ή όπως τραγουδάει ο Αγγελάκας (σε στίχους του Πανούση)…. «πλάι-πλάι μαζί με χρυσαυγίτες/ ορντινάντσα των καπιταλιστών». Για το ΚΚΕ το γνωμικό…

Την ίδιαν ώρα, οι παλιοί μαοϊκοί (ΕΚΚΕ κ.λπ.), που υπήρξαν οι μεγαλύτεροι εχθροί του ροκ στην Ελλάδα (μεγαλύτεροι και από τινές Κνίτες του ’75), υμνούν τώρα τον Tom Stoppard και το θεατρικό του «Rock n’ Roll» υποστηρίζοντας τις σχετικές κοτσάνες – πως το τσέχικο ροκ ήταν, τάχα, κόκκινο πανί για το κομμουνιστικό καθεστώς, μετά την «Άνοιξη της Πράγας»! Ακριβώς το αντίθετο συνέβαινε!!

To τσεχοσλοβάκικο ροκ βρισκόταν στα ύψη του πριν από την «Άνοιξη» (το 1965 ας πούμε, όταν είχε επισκεφθεί την Πράγα ο Αllen Ginsberg) κατά τη διάρκεια της «Άνοιξης» (όταν διέπρεπαν οι Matadors, το κορυφαίο συγκρότημα των sixties σε όλο το ανατολικό μπλοκ, αλλά κι ένα από τα σημαντικότερα όλης της Ευρώπης), όπως και μετά από την «Άνοιξη», όταν η σκηνή του progressive rock, με τα δεκάδες συγκροτήματα και καλλιτέχνες, άνοιγε τα φτερά της. Αν στην Ανατολή «υπέφεραν» οι Plastic People of the Universe (τους οποίους γούσταρε και ο Václav Havel), ο Phil Ochs και ο Νικόλας Άσιμος οδηγήθηκαν στο θάνατο στη Δύση. Αυτό να μη μας διαφύγει…

Μέσα σ’ αυτό το βούρκο, του ανακατέματος των ψευτοϊδεών, μεγάλωσαν δύο γενιές ελληνοροκάδων. Το μπέρδεμα και η χλαπαταγή που διαπνέουν τις σχέσεις ροκ και Αριστεράς στη χώρα, ήδη από τα μέσα του ’70, αποκλείεται να συμβαίνει αλλού. Δεν συμβαίνει πουθενά αλλού. Εννοώ σε χώρες που πέρασαν κι εκείνες από Εμφύλιο (Ισπανία), ή είχαν μακριές δικτατορίες (Ισπανία, Πορτογαλία).

Ευθύνες, για όλο εκείνο το μεταπολιτευτικό τουρλουμπούκι, είχε βεβαίως άπασα η Αριστερά (από τα οργανωμένα κόμματα μέχρι την αναρχοαυτονομία), όταν η Δεξιά, που είχε πάρει επ’ ώμου το ροκ στην Ελλάδα των sixties, είχε πλέον αρκεστεί στο αβλαβές παιγνίδι (ποιος πήγε «νούμερο 1» κ.λπ.).

Να υπενθυμίσω, μόνον, πως εκδότης όλων των μουσικών περιοδικών στη χώρα («Μοντέρνοι Ρυθμοί», «Καλλιτεχνικές Επικαιρότητες», «Ο Κόσμος του Τραγουδιού», «Μοντέρνοι Ρυθμοί/13-19», «Σώου», «Pop Express»…) στο κρίσιμο για το παγκόσμιο ροκ διάστημα 1964-1972 ήταν ο Θανάσης Τσόγκας (1918-1975), ένα από τα πιο ισχυρά «χαρτιά» της σκυλίσιας αντικομμουνιστικής προπαγάνδας στα χρόνια του Εμφυλίου και μετά απ’ αυτόν. Τα «Όργια των Εαμοσλαύων και ο Θυελλώδης Εθνικός Εκδικητής»(!!)… μιλάμε για τέτοιο στυλ. Κατά τα λοιπά χορεύαμε με Beatles…

Ο ευφυής Τάσος Φαληρέας με κάποια πρώτα κείμενα στον «Κούρο» και ο συνετός Στέλιος Ελληνιάδης στη «Μουσική Γενιά» (ένα βραχύβιο περιοδικό/εφημερίδα του ’72, που αρχίζει να αρθρώνει έναν δειλό λόγο για τον… κινηματικό χαρακτήρα του ροκ), γρήγορα, ήδη από τα πρώτα χρόνια της Μεταπολίτευσης, θα εγκαταλείψουν την τελματωμένη «πιο ισχυρή αντιπολίτευση στη Δύση» (όπως είχε αποκαλέσει κάποτε το ροκ ο Σαββόπουλος), ανακαλύπτοντας τον Τσιτσάνη και τον Άκη Πάνου, οδηγώντας στο κενό την κάπως βαθύτερη ροκάδικη ενημέρωση.

Οι fans, εν τω μεταξύ, έχουν μετατραπεί σε… αντάρτες στης Πλάκας τα λημέρια, αφήνοντας στον συμπαθή Γιώργο Κοινούση εκείνη την κριτική που θα έπρεπε να ασκήσει το εγχώριο ροκ στην Αμερική…

«Αλκοολικοί, ναρκομανείς/ ξαπλαρωμένοι καταγής/ μιζέρια φτώχεια και βρωμιά/ να σπάει η μύτη η μυρωδιά/ και από την άλλη κτήρια που μοιάζαν μεγαθήρια/ βιτρίνες και δολάρια/ και συνεχή ωράρια».

Στα τέλη του ’70 ο Πανούσης είναι ο πρώτος, πάντως, που επιχειρεί να βγει από το… λάκκο με την UHU – και το λέω τούτο, επειδή το «Φλου» (Σιδηρόπουλος & Σπυριδούλα) ξόφλαγε ακόμη γραμμάτια του… ’72. Τον ακολουθούν οι Φατμέ. Ο Τζιμάκος είναι εκείνος που φτιάχνει μόνος του τη σκυτάλη και αρχίζει να τρέχει… Επιφορτισμένος από το «κίνημα» να μεταφέρει στο tape, στο δίσκο, στη σκηνή, όλη την έκρηξη που ετοιμάστηκε στο Χημείο (τον Δεκέμβρη του ’79) καθιστά το «χώρο» καλλιτεχνικά και εμπορικά ισότιμο. Ο δίσκος με τη «χοντρή» πουλάει πολύ, ενώ το μότο… «στη στεριά δεν ζει το ψάρι, ούτε ο κνίτης με φρικιά» περιγράφει με ακρίβεια τις μέρες του ’79.

Ο Αγγελάκας εκείνη την εποχή βλέπει τα «Κουρέλια…» του Νικολαΐδη και παθαίνει ταραχή. Χρόνια αργότερα στην «Athens Voice» θα πει (#347, 19-25/5/2011):

«‘Κουρέλια’ στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και πάθαμε πλάκα όλοι οι πιτσιρικάδες.(…) Από τότε τον είχαμε τον αγαπημένο μας σκηνοθέτη. Ένας άνθρωπος που μιλούσε άλλη γλώσσα και μακριά από πολιτικούρες, με αίσθημα με μουσική. Είχε πήξει το μυαλό μας με τα εντεχνο-μεταπολιτευτικά. Είχαμε βαρεθεί τη ζωή μας. Ακούγαμε ροκ. Δεν είχαμε δει καμία ελληνική ταινία που να μιλάει για τη δική μας τρέλα».

Μπορεί, ο Pascal Bruckner να λέει στη «Μελαγχολική Δημοκρατία» [Αστάρτη, 1990] πως…

«είναι δελεαστικό να(…) προτιμά κανείς τη μουσική ή την εικαστική έκσταση από την κακοφωνία των κοινοβουλευτικών συζητήσεων, την ανιδιοτέλεια της αισθητικής απόλαυσης από τη χυδαία χρησιμοθηρία των κομματικών αρχηγών, τη σταθερότητα της ομορφιάς από τη ρευστότητα των κυβερνητικών αποφάσεων, την ευγένεια της πνευματικής ζωής από τα οδυνηρά προβλήματα της ανεργίας των ημερομισθίων και της φτώχειας»…

αλλά επειδή δεν τον διακρίνει ο κυνισμός εκείνων που πρεσβεύουν το χάος ανάμεσα στην Τέχνη και την πολιτική, καταλήγει λέγοντας πως…

«κάθε φορά που η κουλτούρα ξέχασε την πολιτική στο όνομα της αθανασίας της τέχνης καταδικάστηκε να τη δει να επιστρέφει (την πολιτική) σε μια υπέρμετρα υψηλή και κυριαρχική θέση. Κατά συνέπεια, δεν κάνουμε παρά το μισό δρόμο όταν αποκαθιστούμε τη ζωή του πνεύματος, ξεχνώντας ότι οι υποθέσεις της πολιτείας δεν ρυθμίζονται ακολουθώντας μόνο τους κανόνες της αισθητικής».

Σήμερα βρισκόμαστε μπροστά σε μια νέα αρχή. Σε μια νέα εποχή. Οι μέρες που θα ’ρθουν δεν θα είναι εύκολες – το είπε ακόμη και ο Τσίπρας χθες-προχθές. Η πολιτική και η πολιτική ενασχόληση μπορεί γνωρίζουν πιένες, όπως τα πρώτα χρόνια της Μεταπολίτευσης, όμως δεν πρέπει να γίνουν ξανά τα ίδια λάθη. Μεταξύ των όσων άλλων… δεν έχουμε και κανένα απολύτως περιθώριο για διχαστικές συμπεριφορές. Για τοποθετήσεις που δεν ψάχνουν την τομή, αλλά τη ρήξη.

Αν το 1975 τα είχαμε όλα πληρωμένα, σήμερα, 40 χρόνια αργότερα, έχουμε μείνει πανί με πανί και μας κυνηγάνε οι δοσατζήδες… ΕΚΤ, ΔΝΤ, ΕΕ και δε συμμαζέ. Ή όπως θα έλεγε και ο Άκης Πάνου… «οι δυο δουλε απ’ τους εφτά/ από τα χρε τι να προφτά».

Αν ο Αγγελάκας και ο Πανούσης νομίζουν πως έχουμε την πολυτέλεια μιας νέας ακραίας διαμάχης, μέσα ή έξω από την Αριστερά, ξαναδίνοντας πνοή στα φαντάσματα του ’79, το μόνο που θα καταφέρουν είναι να σταθούν «αλφάδι» με τη μαύρη αντίδραση. «Λοβοτομημένες μαριονέτες», «του κοινοβουλίου η μαϊμού», «ορντινάντσα των καπιταλιστών»… και αλλά τέτοια ευτελή. Η κριτική απαιτείται, αλλά η χλεύη δεν είναι κριτική.

Ο λόγος τους πέρα από ξεπερασμένος (δηλαδή γραφικός) είναι και ολοφάνερα διχαστικός, κάτι που αποδεικνύεται και από τα likes στο YouTube (στο βίντεο με τις περισσότερες θεάσεις τούτα είναι μοιρασμένα). Εμπορικά, αυτό μπορεί να είναι καλό (για τους ίδιους), δεν είναι, όμως, εκείνο που χρειαζόμαστε οι υπόλοιποι. Μάλλον είναι χαρακτηριστικό των καλλιτεχνών, όταν στριμώχνονται, καθώς φτάνουν σ’ ένα τέρμα, να ξαναπαίρνουν τον κύκλο και πάλι από την αρχή. Όπως, όμως, έλεγε και ο σοφός Ρασούλης… «η ζήση δε γυρνάει ριπλέι κι οι δρόμοι τρέχουν χιαστί».

Ο Αγγελάκας και ο Πανούσης μοιάζει ν’ αντιδρούν παβλοφικά μπροστά στο… σφυροδρέπανο. Ένα τεχνητό ερέθισμα, μία ενστικτώδης λειτουργία. Στην αρχή μπορεί να ήταν έξυπνο, και καλλιτεχνικά δημιουργικό (έως και αποδοτικό). Μετά από 35 χρόνια, όμως, καταλήγει να είναι απλά οδυνηρό. Μία αντιδραστική πολυλογία.

19

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

15 σχόλια
«…δεν είναι, όμως, εκείνο που χρειαζόμαστε οι υπόλοιποι.». Οι υπόλοιποι δεν είμαστε ένα ομοιογενές «πράμα»! Κανείς δεν μπορεί να χρησιμοποιεί τέτοιου είδους ολοκληρωτικές εκφράσεις, όσο εμπεριστατωμένες αναλύσεις κι αν κάνει. Κατά τα άλλα, ο Τζιμάκος έγραψε τον νέο ύμνο του ΚΚΕ, που τον χρωστούσε από το 1980. Είναι ένα τσίμπημα μετά μουσικής κι ως εκ τούτου, σαν τσίμπημα μέλισσας σε ελέφαντα.
Μερικά μαζεμένα σχόλια… σε κάποια σχόλια. Oberon, δεν με τσούζουν οι «αλήθειες», όπου αυτές υπάρχουν (αν υπάρχουν). Τις απόψεις μου για μια πιο ουσιαστική παρουσία του ΚΚΕ στα πολιτικά πράγματα την έχω εκφράσει, σθεναρά, σ’ ένα παλαιότερο άρθρο πριν λίγο καιρό (http://www.lifo.gr/team/apopseis/54684). Ένα από τα πράγματα που με ενόχλησαν σφόδρα, εδώ, είναι η εξίσωση ΚΚΕ και Χρυσής Αυγής. Αυτή η νεοφιλελεύθερη πατέντα είναι άκρως επικίνδυνη. Είναι απαράδεκτο εγκληματικές ομάδες να εξισώνονται με κόμματα καθ’ όλα νομοταγή. Ας μείνουμε σ’ αυτό για αρχή. Δον Ιδιώτη δεν είπα πως το ΚΚΕ έχει κάποια σχέση με το Φεστιβάλ της Ουμανιτέ. Είπα πως μεγάλα συγκροτήματα του ροκ συμμετείχαν σ’ ένα κομματικό φεστιβάλ (εκείνο της Ουμανιτέ), όταν στην Ελλάδα επικρατούσε η ιδεοληψία πως το ροκ δεν κολλάει με τα κόμματα και την πολιτική.Μανώλη του Ενβέρ δεν έγραψα ως καθεστωτικός αριστερός (τι είναι αυτό;). Έγραψα ως κάποιος που θέλει να δει τα μεγάλα και μικρότερα κόμματα της Αριστεράς να συνδιαλέγεται προσγειωμένα, δίχως αποκλεισμούς και αφορισμούς, και με γνώμονα τα καθημερινά προβλήματα.Emmsha, δεν μίλησα πουθενά για «στρατευμένη Τέχνη». Εκτός και αν θεωρούμε «στρατευμένους» τους Pink Floyd και τους Deep Purple επειδή έπαιξαν σ’ ένα κομματικό φεστιβάλ…
Δεν τους θεωρω στρατευμενους οσους επαιξαν σε ενα κομματικο φεστιβαλ . Οπως σωστα το λες επαιξαν μια φορα σε ενα φεστιβαλ και δεν συνεχισαν να το κανουν μονιμα και ο λογος ηταν σιγουρα οτι δεν ηθελαν να στρατευθουν αλλα να συνεχισουν να δημιουργουν και να εκφραζονται ελευθερα.Δεν πιστευω στη μουσικη που θα χρησιμοποιηθει σαν ιδεολογικη προπαγανδα , τα ιδια ελεγε και ο Σιδηροπουλος στη μεταπολιτευση αποκαλωντας τον Μικη Μικι Μαους και κανεις δεν τον καταλαβαινε πηγαινοντας εντελως αντιθετα στο ρευμα της εποχης του...Θεωρω για παραδειγμα τον Ηλεκτρικο Θησεα που ερμηνευσε ο Σιδηροπουλος (Μαρκοπουλος) ενα πολυ καλο δειγμα παρεμβασης και κριτικης της τοτε καταστασης χωρις ομως να εμπλεκεται ιδεολογικα με τα αριστερα στερεοτυπα που ακουω και διαβαζω απο τη μεταπολιτευση και μετα.Εγω απλα θελω να πω να μην πυροβολειτε και τουλαχιστον να μην περιμενετε απο ανενταχτους ανθρωπους να γινουν οργανα προπαγανδας .Στο τελος δεν θα υπαρχει ελευθερος καλλιτεχνης αλλα κομματικοι η ιδεολογικοι μουσικοι υπαλληλοι.Σορρυ αλλα τους φιλα προσκειμενους σε κομματικα ιδεωδη τραγουδοποιους ερμηνευτες δεν τους συμπαθησα ποτε ιδαιτερως.Παντως το ειπα και στο προηγουμενο σχολιο μου το αρθρο σου ειναι πολυ καλα γραμμενο και τεκμηριωμενο και εμαθα και πολλα πραγματα που δεν ηξερα. Ευχαριστω .
Ωραιο γραψιμο μνημειο στην στρατευμενη τεχνη μια ιδεα που με βρισκει καθετα αντιθετο και προφανως βρισκει αντιθετους και τον Πανουση και τον Αγγελακα. Ουσιαστικα ειναι ενα αρθρο υποδειξεων σε καλλιτεχνες οτι δεν θα πρεπει να διχασουν ξανα την αριστερα αλλα το αντιθετο να κανουν μοκο και να συνυπογραψουν σε μια νεα μεταπολιτευτικη ψευτοπεριοδο μονο και μονο επειδη στη κυβερνηση ειναι ο ΣΥΡΙΖΑ...Πιο πολυ θα επρεπε να σας προβληματισει το γεγονος οτι πολλοι καλλιτεχνες ροκ εδω στην Ελλαδα αντεδρασαν περισοτερο απεναντι στην αριστερα που προσπαθουσε παντα να τους καπελωσει παρα στην εκαστοτε κυβερνηση.Αυτο δειχνει οτι η αριστερα δεν πειθει τους ροκ καλλιτεχνες πολυ απλα . Ο ελεγχος που εμεσα θα θελατε να υποστουν οι εν λογω καλλιτεχνες δειχνουν γιατι οι δυο τρελοπενηνταρηδες διαλεξαν να την πουν παλι στην αριστερα... Για στρατευμενη τεχνη σε σοσιαλιστικα πρωτυπα καθε χρονο υπαρχει και το φεστιβαλ της ΚΝΕ με κουπονακι ...Εκτος απο τις ιδεολογιες που πολλοι ασπαζονται Αναρχικος Αριστερος Κκες Δεξιος ΧΑυγιτης υπαρχουν και ανθρωποι που δεν θελουν να ανηκουν σε κανεναν χωρο για να μην χρειαζονται να κανουν χατηρια σε κανενα .Εαν η πολιτικη δεν πειθει , δεν θα φωναξουμε τους μουσικους να πεισουν τον κοσμο . Αν η πολιτικη πειθει δεν θα φωναξουμε τους μουσικους για να διατηρησουν τις ιδεες ζωντανες .Το ελληνικο ροκ και μεσα σε αυτο βαζω ακομα και ανθρωπους που εφτιαξαν λαικα τραγουδια(Ακη Πανου) γνωρισε πολλους ανενταχτους ανθρωπους και πολυ θα ηθελα αυτο να συνεχιστει...Μπορει να ηταν αφελεις απολιτικ η λουμπεν αλλα προς τιμην τους δεν ενταχθηκαν καθαρα καπου ..Φλερταραν επαιξαν αλλα ειδαν και εμαθαν οτι θα χασουν την δημιουργικη τους ελευθερια αν πανε προς τα κει..Αλλιως θα μπορουσαν να γινουν ολοι σαν τον Βασιλη Π. το βραδυ Κνιτης και το πρωι στο αυθαιρετο εξοχικο 20 μετρα απο τη θαλασσα στη Κερατεα ..Αυτα ειναι τα καλα και τα κακα της στρατευμενης τεχνης...Ευχαριστω.
αηδιαστικό τραγούδι.. Ποιο είναι ακριβώς το ΄΄ιερό και όσιο΄΄ που θίγει επίσης δεν κατάλαβα, εκτός αν θεωρεί κάποιος σοβαρός άνθρωπος ότι το ΚΚΕ συμπορεύεται με τη ΧΑ. Γενικά ο συγκεκριμένος δίσκος είναι σαν το λίφτινγκ ή σαν τη βαφή μαλλιών για τους άντρες δηλαδή , δεν τους κάνει να φαίνονται και πάλι νέοι (καλλιτεχνικά) αντίθετα τους κάνει να φαίνονται γελοίοι και καρναβάλια.
Αφιερωμένο εις στους νεοκομμουνιστάς (really?) φίλους, που μοιάζουν να πιστεύουν πως "Σήμερα βρισκόμαστε μπροστά σε μια νέα αρχή. Σε μια νέα εποχή". Με ειλικρινή σατιρική διάθεση (καθότι Saturnalia--βοήθειά μας):Οι Θεσμοί♫ Φεύγει η тройка που μέ-ενει(Δε φεύγει αμ δε) ♫♫ Μένει η тройка που φεύ-γει(Θεσμοί-δεσμοί) ♫♫ Μένει η тройкаΦεύγει η тройка ♫♫ Μένει και φεύγει η тройка που μέεε-νει ♫♫ Και μένει η тройка που φεύ-γει(Μέεεε-νει) ♫Ιένα στ' Αριστερουό!Ιένα στο Δεξιόοο!Ιένα και τα δυόοο!Τρία κι Αλλαγή!(Πρρρρρρρρ.....)Η Ιστορία επαναλαμβάνεται ως φάρσα (πόσο μάλλον η ίδια η φάρσα):http://tinyurl.com/mvv892f
Η σάτιρα περιέχει εξ'ορισμού εμπεριέχει την υπερβολή ,την αναλογία και την ειρωνεία. Δεν διχάζει ο Πανούσης και ο Αγγελάκας την κοινωνία ,η κοινωνία είναι διχασμένη και ο σάτιρος πρέπει να δίνει τα ερεθίσματα ώστε να μην κρύβονται κάτω από το χαλάκι τα προβλήματα αλλά να ανοίγει συζήτηση γύρω από αυτά. Μόνο έτσι μπορεί να προέρθει η ζύμωση για κάτι καλύτερο. Η κριτική που γίνεται επίσης στο ΚΚΕ καθόλου δεν εμπίπτει στη θεωρία των δύο άκρων ούτε είναι νεοφιλελέ αφού το κατηγορεί πως παίρνει μέρος στο αστικό σύστημα με το οποίο διαφωνεί και το οποίο γεννά κλούβια αυγά όπως αυτό της Χ.Α. και όχι πως δεν συμφωνεί σε τίποτα και δεν συμμαχεί με το σύριζα όπως κάνει το υπόλοιπο "δημοκρατικό τόξο". Μην ξεχνάμε πως το ΚΚΕ είναι ένα κόμμα το οποίο ιδεολογικά βασίζεται στην ταξική πάλη . Όσο οι οικονομικές αντιθέσεις σε μία κοινωνία εντείνονται ,το να κατηγορείς έναν σάτιρο πως είναι αυτός που διχάζει την κοινωνία είναι υποκριτικό και όσο πιο νεοφιλελέ γίνεται πάντως. Και σίγουρα ούτε το ΚΚΕ δεν νομίζω να υποστήριζε κανέναν που θα έλεγε πως πρέπει να υπάρχει εθνική ενότητα για να ξεπεραστεί η κρίση και πως δεν πρέπει ο λαός να διχάζεται επειδή ο στόχος είναι κοινός.
Κάποια στιγμή μεγαλώνουμε,το να δεχτούμε την πραγματικότητα από την εφηβική μας ουτοπία δεν είναι απαραίτητα παραίτηση ή προδοσία στα ιδεώδη μας(του κώλου),ορισμένες φορές είναι ωρίμανση,ρεαλισμός.Η επιμονή σε αυτή αντισυμβατική και καλά (που μια χαρά τους θρέφει η αντίδραση) δράση στο κατεστημένο με εμάς τα λοβοτομημένα πρόβατα και αυτούς τους περιθωριακούς --τύπου- με άποψη,περισσότερο ψυχαναγκασμός μου φαίνεται τους κατατρέχει,κάτι σαν το κκε δηλαδή,αυτό που κατηγορούν,τους άφησε κατάλοιπα προφανώς.
Πολύ καλά κάνουν κατά τη γνώμη μου. Το Ελληνικό Σταλινικό ΚΚΕ δεν έχει καμιά σχέση ούτε με το φεστιβάλ της "Ουμανιτέ" ούτε με την πρόοδο. Αν προτιμάτε τον Κοινούση μείνετε εκεί...
εσύ Δον θεωρείς τις ιδέες σου προοδευτικές οπότε φυσιολογικές οι απόψεις σου. Ελληνικό Σταλινικό ΚΚΕ είναι νέος πολιτικός όρος που έχει ρίζες στην πολιτική και ιστορική ημιμάθεια σου?
Renton η πρόοδος σίγουρα δεν βρίσκεται σε Οργουελικά καθεστώτα σαν του Βορειοκορεάτη δικτάτορα που υποστηρίζει το ΚΚΕ. Δέχομαι να είναι κάποιος κομμουνιστής αλλά όχι να υποστηρίζει τον κομμουνισμό όπως εφαρμόστηκε στις δικτατορίες του "Υπαρκτού Σοσιαλισμού". Αυτά τα καθεστώτα ήταν ολοκληρωτικές δικτατορίες και όσο ημιμαθής κι αν είμαι ιστορικά αυτό το γνωρίζω.
Προς Δον ΙδιώτηΣυμφωνώ σε αρκετά απ' όσα λέτε. Περιορίζετε όμως κατά τη γνώμη μου τη δυναμική του κειμένου διαβάζοντας αυτά που εσείς θέλετε.Και είναι κρίμα γιατί έχουμε μπροστά μας μια ανάλυση που συνδυάζει γνώση και ψυχραιμία. Και τα έχουμε ανάγκη και τα δυο...