Όταν ο Αλέξανδρος Πατσιφάς επιχείρησε να λογοκρίνει τον Οδυσσέα Ελύτη

 Όταν ο Αλέξανδρος Πατσιφάς επιχείρησε να λογοκρίνει τον Οδυσσέα Ελύτη Facebook Twitter
1

 Όταν ο Αλέξανδρος Πατσιφάς επιχείρησε να λογοκρίνει τον Οδυσσέα Ελύτη Facebook Twitter
 

Είναι γνωστό πως το ελληνικό τραγούδι έχει υποφέρει τα πάνδεινα από τη λογοκρισία. Και γύρω απ’ αυτό το θέμα, που κάποτε αξίζει να γίνει βιβλίο, έχουν διαρρεύσει ουκ ολίγες παράδοξες και ευτράπελες ιστορίες. Ίσως από τις πιο απίστευτες απόπειρες λογοκρισίας να ήταν εκείνη που επιχείρησε, κάποτε, ο Αλέξανδρος Πατσιφάς, ο αείμνηστος ιδρυτής της εταιρείας Lyra, σε στίχους του Οδυσσέα Ελύτη!

Όπως όλοι γνωρίζουμε, ή υποπτευόμαστε, στη διαδικασία ολοκλήρωσης ενός τραγουδιού υπάρχουν (υπήρχαν) διάφορα στάδια και περιπτώσεις λογοκρισίας. Βασικά, οι δυσκολίες ξεκινούσαν από τη στιγμή που θα προσέγγιζες, με το τραγούδι σου, μιαν εταιρεία. Ακόμη και αν είχες ήδη αυτολογοκριθεί ως δημιουργός, ο παραγωγός είχε τον πρώτο λόγο για το στίχο σου (και σχεδόν ποτέ για τη μουσική, καθότι, συνήθως, δεν κατείχε από πεντάγραμμα), μιας και ο ίδιος γνώριζε καλύτερα από τον καθένα πώς λειτουργούσαν οι επιτροπές του Υπουργείου Προεδρίας. Έτσι, έκοβε κατά το δοκούν, στην προσπάθειά του να εξασφαλίσει τη σχετική άδεια τάχιστα, χωρίς αναπάντεχες τριβές και καθυστερήσεις.

Το 1972 ο Οδυσσέας Ελύτης αποφασίζει να γράψει στίχους για τραγούδια. Εννοώ στίχους, που δεν είχαν προϋπάρξει ως ποιήματα, και που γράφτηκαν ειδικά για να μελοποιηθούν από τον Λίνο Κόκοτο. Πρόκειται φυσικά για το πασίγνωστο άλμπουμ «Το Θαλασσινό Τριφύλλι» [Lyra] με το εξώφυλλο του Μποστ και τις ερμηνείες του Μιχάλη Βιολάρη και της Ρένας Κουμιώτη.

Είναι αλήθεια, δηλαδή, πως μια πρώτη «δουλειά» γινόταν πριν το τραγούδι φθάσει στην επιτροπή, η οποία (επιτροπή) σχεδόν πάντα έδινε την άδεια, αφού το κράτος θα έπρεπε να εισπράξει και το σχετικό παράβολο. Τα τραγούδια, εννοώ, κουτσουρεύονταν πρώτα από τον παραγωγό κι έπειτα από το λογοκριτή. Όλοι κάτι κόβανε… Άλλοι για λόγους προκαταβολικής «προστασίας», και άλλοι απλώς για να δικαιολογήσουν τη δουλειά τους. Ενίοτε, δε, και για τους δύο λόγους ταυτοχρόνως.

Άιντε και κυκλοφορούσε, τελικά, το τραγούδι. Τίποτα δεν εξασφάλιζε, ακόμη και τότε, την απρόσκοπτη μετάδοσή του. Το επόμενο στάδιο λογοκρισίας ελάμβανε χώρα στους ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς θαλάμους της ΕΡΤ και της ΥΕΝΕΔ. Δίσκοι σταμπάρονταν και καταστρέφονταν επειδή –αν και διέθεταν άδεια κυκλοφορίας, έχοντας τυπωθεί κανονικά– δεν γέμιζαν το μάτι κάποιου διευθυντή ή παραγωγού. Έτσι, τους έτρωγε και πάλι το μαύρο σκοτάδι.

 Όταν ο Αλέξανδρος Πατσιφάς επιχείρησε να λογοκρίνει τον Οδυσσέα Ελύτη Facebook Twitter

Τώρα, γιατί «κόβονταν» τα τραγούδια, όλοι το γνωρίζουμε. Οι λόγοι μπορεί να ήταν άλλοτε πολιτικής φύσεως και άλλοτε (τις περισσότερες φορές) αισθητικής. Παραγωγοί και λογοκριτές δεν γούσταραν, ο καθένας για τους λόγους του, κάποιες λέξεις, κάποιους στίχους, κάποιες στροφές. Κι έπαιρναν το μαχαίρι…

Το 1972 ο Οδυσσέας Ελύτης αποφασίζει να γράψει στίχους για τραγούδια. Εννοώ στίχους, που δεν είχαν προϋπάρξει ως ποιήματα, και που γράφτηκαν ειδικά για να μελοποιηθούν από τον Λίνο Κόκοτο. Πρόκειται φυσικά για το πασίγνωστο άλμπουμ «Το Θαλασσινό Τριφύλλι» [Lyra] με το εξώφυλλο του Μποστ και τις ερμηνείες του Μιχάλη Βιολάρη και της Ρένας Κουμιώτη.

Όπως είχε πει ο ίδιος ο Οδυσσέας Ελύτης σε μια συνέντευξή του στον Γιώργο Πηλιχό, που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Τα Νέα», την 27/1/1973 (λίγο καιρό μετά την έκδοση του δίσκου):

«Η Ποίηση, όπως γίνεται σήμερα, είναι για να διαβάζεται. Το πολύ για να απαγγέλλεται. Όχι για να γίνεται μουσική. Ωστόσο, άρεσε η παρουσία δυο-τριών συνθετών με μεγάλο ταλέντο για να ανατρέψη τη βάση. Εγώ, που αγαπώ το τραγούδι, θέλησα να αντιδράσω στη νεοελληνική σοβαροφάνεια και έγραψα στίχους με ειδική πρόβλεψη να μελοποιηθούν. Δηλαδή, με ισοσύλλαβα μέτρα, ομοιοκαταληξία και εύληπτα νοήματα. Το περίεργο είναι όμως, ότι και μερικές απόπειρες πάνω στην άλλη μου ποίηση, πέτυχαν ως ένα σημείο. Κι’ ως εκ θαύματος, θα έπρεπε να προσθέσω».

 Όταν ο Αλέξανδρος Πατσιφάς επιχείρησε να λογοκρίνει τον Οδυσσέα Ελύτη Facebook Twitter

Παρακάτω γίνεται αναφορά μόνο στο «Άξιον Εστί»… Παρά ταύτα ένα πρώτο λογοκριτικό ψαλίδι δεν το απέφυγε ακόμη και ο Οδυσσέας Ελύτης.

Στο περιοδικό «Panderma» (τεύχος 4, Φλεβάρης 1973) δημοσιεύεται ντοκουμέντο αρχικώς επιχειρούμενης λογοκρισίας του τραγουδιού «Ο ταχυδρόμος», το οποίο θα τραγουδούσε η Ρένα Κουμιώτη (Γυν., δηλαδή γυναικεία φωνή) στο «Θαλασσινό Τριφύλλι».

Ο Αλέξανδρος Πατσιφάς έχει «κυκλώσει» δύο δίστιχα από τα κουπλέ, σημειώνοντάς τα μ’ ένα μεγαλοπρεπέστατο… «να φύγουν»(!), ενώ φαίνεται πως είχε γνώμη και για τα ρεφρέν του τραγουδιού, σημειώνοντάς τα μ’ ένα «R». Πιθανώς, δε, να ήταν κι εκείνος που αποφάσισε ν’ ακουστεί το συγκεκριμένο τραγούδι από γυναικεία φωνή!

Έχω ακούσει και διαβάσει πολλές ιστορίες για τον σημαντικότατο, οπωσδήποτε, ιστορικό ιδρυτή και παραγωγό της Lyra (κάποιες είναι διαθέσιμες και στο δίκτυο) πως έκανε εν ολίγοις ό,τι ήθελε σε δίσκους, τραγούδια, τίτλους κ.ο.κ. Ήταν το αφεντικό, και, οπωσδήποτε, το εννοούσε.

 Όταν ο Αλέξανδρος Πατσιφάς επιχείρησε να λογοκρίνει τον Οδυσσέα Ελύτη Facebook Twitter
Στο εξώφυλλο προπολεμική (1937;) φωτογραφία του Οδυσσέα Ελύτη (πρώτος από δεξιά) μαζί με φίλους του, σε μια ελληνική προφανώς πλαζ

Και με τον «Ταχυδρόμο»; Τι συνέβη τελικά με τον «Ταχυδρόμο»;

Το τραγούδι μπήκε δεύτερο στην πρώτη πλευρά του άλμπουμ. Το τραγούδησε… Γυν., είχε τα ρεφρέν που σημείωσε ο Πατσιφάς στο χαρτί, αλλά οι στίχοι του Ελύτη, εν τέλει, δεν «κόπηκαν».

Δεν θα ήταν έξω από την πραγματικότητα αν υποθέταμε πως ο ποιητής… άσκησε βέτο, το οποίο και πέρασε.

 

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM

σχόλια

1 σχόλια