MENTA: Η αναλογική γοητεία των vintage συνθεσάιζερ

 MENTA: Η αναλογική γοητεία των vintage συνθεσάιζερ Facebook Twitter
0

Υπάρχει «τρέλα», ή έστω τάση. Όλοι, πολλοί, ανακαλύπτουν ξανά τα αναλογικά σύνθια των seventies και των eighties και πάνω εκεί χτίζονται… καριέρες. Και δεν αναφέρομαι οπωσδήποτε στο ελληνικό «Téléphérique/ Une Album Instrumental par MENTA», αλλά στους Γάλλους Daft Punk και την άψογη vintage «καρέκλα» τού «Random Access Memories», που μας πήρε και μας σήκωσε τα τελευταία χρόνια.

«Όλα τριγύρω αλλάζουνε κι όλα τα ίδια μένουν» όπως έγραφε κάποτε ο Ρασούλης, κι εν πάση περιπτώσει… καλά είναι κι έτσι!

Το «Téléphérique» των ΜΕΝΤΑ (Κώστας Βλάχας κιθάρες, σύνθια, μπάσο, φωνή, Νίκος Παπαδημητρίου μπάσο, Δημήτρης Λαϊνάς σύνθια, Πάνος Γαλάνης ντραμς) είναι ένα βινύλιο, που αξίζει τα λεφτά του (όπως λέμε). Ένα ορχηστρικό άλμπουμ που αρχίζει και τελειώνει στο πι και φι, αφήνοντάς σου τις καλύτερες των εντυπώσεων. Εννοώ πως «σε φτιάχνει» από την πρώτη στροφή, καθότι είναι απλό και εμπνευσμένο, δίχως περισπούδαστες «δυσκολίες» (που συνήθως λειτουργούν σαν αγκυλώσεις).

Οι ΜΕΝΤΑ διαθέτουν τα πάντα. Και «θέμα», και δυνατότητες, και τον σχετικό εξοπλισμό (όπως αυτά τα παλιά Minimoog, Yamaha, Korg και Roland, που δεν τους δίναμε και τόσο σημασία στα eighties, επειδή, συχνά, έπεφταν σε... κακά χέρια) και κυρίως τον τρόπο να μετατρέπουν το vintage σε σύγχρονη ανάγκη.

Έχω την αίσθηση πως η ανάγκη για καθημερινό τραγούδι οδηγεί πολλές φορές τα συγκροτήματα σε βιαστικές κινήσεις – σε κάτι που ακούγεται, χωρίς να έχει πάντα σαφή λόγο ύπαρξης.

Ωραία… Τραγούδια… Ποπ και ροκ τραγούδια… Και λοιπόν; Τι να τα κάνεις τα τραγούδια, άμα δεν έχουν ουσιαστικούς στίχους και δεν πατάνε σε αληθινά εμπνευσμένες μελωδίες; Δόξα τω θεώ έχουν γραφτεί χιλιάδες μεγάλα άσματα, ελληνικά και μη, σε όλο το εύρος του παρελθόντος και ποτέ δεν θα μας λείψουν (τα άσματα εννοώ).

Οπότε; Οπότε ας μπορούμε ν’ απολαμβάνουμε ωραίες μουσικές από μουσικούς (καθότι, αυτή, είναι και η πιο… κοντινή δουλειά τους), κι ας αφήσουμε τα τραγούδια για τους πραγματικά εμπνευσμένους τραγουδοποιούς. Ή και για τους γενικώς ανέμπνευστους, που κάποια στιγμή θα βρουν τον τρόπο να κάνουν την έκπληξη…

Οι ΜΕΝΤΑ, πάντως, με το «Téléphérique» δείχνουν το δρόμο – ένας δρόμος, που σε κάθε περίπτωση δεν είναι εύκολος, ούτε βαδίζεται άνευ κόπου. Χρειάζεται concept, για να κάνεις έναν ορχηστρικό δίσκο που να μείνει. Απαιτείται άποψη που να ξεκινά από τα στοιχειώδη, και να καταλήγει στα τρανά και τα εργώδη. Έχεις ανάγκη λοιπόν… τις σωστές αναφορές, καθότι έχουν υπάρξει κι άλλοι πριν από ’σένα, και βεβαίως τις πρέπουσες τεχνικές δυνατότητες, προκειμένου εκείνο που έχεις κατά νου να μπορεί να υλοποιηθεί όπως πρέπει.

 MENTA: Η αναλογική γοητεία των vintage συνθεσάιζερ Facebook Twitter

Οι ΜΕΝΤΑ διαθέτουν τα πάντα. Και θέμα, αφού έχουν κάτι που λειτουργεί (μπορεί να μην είναι εντελώς πρόδηλο, αλλά υπάρχει), και δυνατότητες (αφού ως μουσικοί δεν χάνουν σπιθαμή), και τον σχετικό εξοπλισμό (όπως αυτά τα παλιά Minimoog, Yamaha, Korg και Roland, που δεν τους δίναμε και τόσο σημασία στα eighties, επειδή, συχνά, έπεφταν σε… κακά χέρια) και κυρίως τον τρόπο να μετατρέπουν το vintage σε σύγχρονη ανάγκη.

Θα μπορούσε να είχε βγει στα eighties ένα τέτοιο (ελληνικό) άλμπουμ; Είχαν γίνει και τότε ορισμένες προσπάθειες, όμως, αν εξαιρέσεις εκείνο το απλησίαστο «Recording is an Art» του Μάκη Πρέκα (που δεν έχει ουδεμία σχέση με το «Téléphérique»), ήταν ελάχιστες (θυμάμαι την «Καλυψώ» των Mess ή τη «Βότκα» των Χωρίς Περιδέραιο). Και τούτο, γιατί τα περισσότερα… συνθο-ενδιαφέροντα κομμάτια ήταν, βασικά, τραγούδια (με στίχους που σπανίως «έλεγαν»). Κανείς, δηλαδή, δεν είχε σκεφτεί να γράψει ένα οργανικό σαν το απίθανο B2 των ΜΕΝΤΑ (τα tracks δεν έχουν τίτλους), αφήνοντάς το έτσι – άνευ στίχων. Μας έφαγε το μεγαλείο…

Με τη μια πλευρά καλύτερη από την άλλη (με τη δεύτερη εννοώ ακόμη πιο ωραία από την πρώτη) και με τις extra βοήθειες από τον Σέργιο Βούδρη (των Voyage Limpid Sound) σε φωνητικά και την Nalyssa Green στη θερεμίνη, οι ΜΕΝΤΑ έκαναν ένα υπέροχο LP, το οποίο αν δεν το γουστάρουν τόσο οι fans του Vangelis (επειδή είναι ποπ το λέω), θα το γουστάρουν οπωσδήποτε οι fans του Giorgio Moroder (αν και δεν είναι… τόοσο ποπ εν τέλει).

  

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα τρία τραγούδια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT