H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες

H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες Facebook Twitter
Το Μοναστήρι των Χριψιμιάνων Παρθένων. Πιστεύεται ότι χτίστηκε ανάμεσα στο 1000 και το 1200μ.Χ. και βρίσκεται ακριβώς επάνω στην όχθη του ποταμού Akhurian που αποτελεί φυσικό σύνορο Τουρκίας και Αρμενίας
15

Η άλλοτε ένδοξη μητρόπολη Aνί, γνωστή ως "η πόλη των χιλίων και μία εκκλησιών," βρίσκεται στα ανατολικά σύνορα της Τουρκίας με την Αρμενία, στην επαρχία του Καρς και κατά μήκος του ποταμού Akhurian. Η Ανί Ιδρύθηκε πριν από περίπου 1.600 χρόνια. Υπήρξε σταυροδρόμι εμπορικών οδών και αναπτύχθηκε οχυρωματικά για να φτάσει τον 11ο αιώνα να έχει πάνω από 100,000 κατοίκους. Τα θρησκευτικά μνημεία, τα παλάτια και οι οχυρώσεις της, θεωρούνται από τις αρτιότερες τεχνικά και αισθητικά κατασκευές στον κόσμο. Στην ακμή της η πόλη έφτασε να έχει πληθυσμό 200,000 και ανταγωνιζόταν την Κωνσταντινούπολη, την Βαγδάτη και το Κάιρο.

Στους αιώνες που ακολούθησαν, η Άνι και οι γύρω περιοχές κατακτήθηκαν πολλές φορές. Βυζαντινοί αυτοκράτορες, Οθωμανοί Τούρκοι, Αρμένιοι, Κούρδοι, Γεωργιανοί και Ρώσοι κατακτητές τη λεηλάτησαν και οι κάτοικοι της έγιναν πρόσφυγες πολλές φορές. Το 1300 άρχισε η παρακμή της και έως το 1700 η Ανί είχε μετατραπεί σε πόλη φάντασμα.

Η πόλη έγινε μια ουδέτερη στρατιωτική ζώνη χωρίς καμία ζωή και τα χρόνια που περνούσαν άρχισαν να την καταπίνουν. Τα ερείπια της έγιναν βορά αρχαιοκάπηλων, αδέξιων ερευνητών, βάνδαλων, και Τούρκων που ήθελαν να αφανίσουν το Αρμένικο πολιτιστικό της στοιχείο. Η ίδια η φύση έδειξε στην πόλη το σκληρό της πρόσωπο, τσακίζοντας σχεδόν κάθε απομεινάρι μεγαλείου.

Υπήρξε μια μικρή, στιγμιαία επαναφορά της δόξας της η οποία όμως δεν κράτησε πολύ και μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και την γενοκτονία των Αρμενίων, η εγκατάλειψη ήρθε οριστικά. Η πόλη έγινε μια ουδέτερη στρατιωτική ζώνη χωρίς καμία ζωή και τα χρόνια που περνούσαν άρχισαν να την καταπίνουν. Τα ερείπια της έγιναν βορά αρχαιοκάπηλων, αδέξιων ερευνητών, βάνδαλων, και Τούρκων που ήθελαν να αφανίσουν το Αρμένικο πολιτιστικό της στοιχείο. Η ίδια η φύση έδειξε στην πόλη το σκληρό της πρόσωπο, τσακίζοντας σχεδόν κάθε απομεινάρι μεγαλείου.

Περίπου δέκα χρόνια πριν η περιοχή άρχισε να γίνεται πιο δημοφιλής όταν και οι περιορισμοί για τις επισκέψεις έγιναν λιγότερο αυστηροί. Μέχρι το 2004 υπήρχαν περιορισμοί στους επισκέπτες που ήθελαν να επισκεφτούν την Ανί γιατί η περιοχή ήταν κάτω από στρατιωτικό έλεγχο και χρειαζόταν ειδική άδεια. Σήμερα, παρόλο που η περιοχή εξακολουθεί να βρίσκεται κάτω από στρατιωτικό έλεγχο, δεν υπάρχουν περιορισμοί στην επίσκεψη και ο οδηγός Lonely Planet την προτείνει ανάμεσα στα 18 ομορφότερα μέρη της Τουρκίας. Οι Τουρκικές αρχές έχουν δηλώσει ότι καταβάλουν κάθε προσπάθεια για να διατηρηθεί και να αναπτυχθεί ο χώρος. Τον Οκτώβριο 2010 μια έκθεση της "Global Heritage Fund" συμπεριέλαβε την Ανί στην λίστα με τα μνημεία από όλο τον κόσμο όπου κινδυνεύουν από ανεπανόρθωτη απώλεια και καταστροφή επικαλούμενη ως αίτια την ανεπαρκή διαχείριση και λεηλασία.

Η Ανί ακόμη και τώρα παραμένει ένας από τους πιο γοητευτικούς προορισμούς. Μια αγέρωχη πόλη που εξακολουθεί να σαγηνεύει τον επισκέπτη που θα βρεθεί να περιπλανιέται ανάμεσα σε όσες από τις "χίλιες και μία εκκλησίες" της έχουν απομείνει.

H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες Facebook Twitter
Τα ερείπια του Μαυσωλείου Child Princes στην Ακρόπολη της Aνί , χτισμένο το 1050μ.Χ.
H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες Facebook Twitter
H εκκλησία του Αγίου Γρηγορίου Τigran Honnents στο άκρο των συνόρων με την Αρμενία
H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες Facebook Twitter
Το εσωτερικό του Καθεδρικού της Ανί. Ο ναός ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 989μ.Χ. και όταν ολοκληρώθηκε περίπου το 1010 είχε το σχήμα σταυρού. Το 1319 ο τρούλος και μεγάλο μέρος της δομής κατέρρευσαν από μεγάλο σεισμό
H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες Facebook Twitter
Ο καθεδρικός ναός της Ani
H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες Facebook Twitter
Επιγραφές στο εξωτερικό του Καθεδρικού
H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες Facebook Twitter
Το Κάστρο της Παναγίας, στην κορυφή των λόφων κατά μήκος του ποταμού Akhurian
H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες Facebook Twitter
Η θέα προς την Ανί από την άλλη πλευρά των συνόρων στην Αρμενία
H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες Facebook Twitter
Τα μεσαιωνικά τείχη της Ani
H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες Facebook Twitter
Κατεστραμμένες τοιχογραφίες της εκκλησίας του Αγίου Γρηγορίου Tigran Honents
H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες Facebook Twitter
Η εκκλησία του Σωτήρος, ανάμεσα στα ερείπια της ιστορικής πόλης της Ani
H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες Facebook Twitter
Τα ερείπια της αρχαίας γέφυρας κάτω από Ani. Δεξιά στη φωτογραφία διακρίνεται η Αρμενία και αριστερά η Τουρκία
H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες Facebook Twitter
Τα σύνορα της Τουρκίας με την Αρμενία
H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες Facebook Twitter
Ο Καθεδρικός της Αρμενίας με φόντο το μικρό Αραράτ της Αρμενίας
H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες Facebook Twitter
Προειδοποιητική πινακίδα του στρατού μπροστά από τον Καθεδρικό
H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες Facebook Twitter
Η ερειπωμένη εκκλησία του Σωτήρος
H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες Facebook Twitter
Η ακρόπολη στα αριστερά και το τζαμί του Minuchihir στα δεξιά. Το τζαμί φέρει το όνομά του ιδρυτή του εμίρη Minuchihr ο οποίος κυβέρνησε την Ani το 1072μ.Χ.
H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες Facebook Twitter
Ο καθεδρικός ναός της Ani. Η Τουρκία θεμελίωσε ένα πρόγραμμα συντήρησης του αρχαίου καθεδρικού ναού ως μια χειρονομία συμφιλίωσης προς την γειτονική Αρμενία.
H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες Facebook Twitter
Τοιχογραφίες στο εσωτερικό της Εκκλησίας του Αγίου Γρηγορίου Tigran Honents
H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες Facebook Twitter
Το εσωτερικό του Καθεδρικού σε μια φωτογραφία που δίνει εικόνα του μεγέθους των ερειπίων
H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες Facebook Twitter
Κατεστραμμένες και βανδαλισμένες τοιχογραφίες της εκκλησίας του Αγίου Γρηγορίου Tigran Honents
H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες Facebook Twitter
Η εκκλησία του Αγίου Γρηγορίου Tigran Honents
H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες Facebook Twitter
Τα εναπομείναντα ερείπια της εκκλησίας του βασιλιά Gagik του Αγίου Γρηγορίου, μία δομή πουκατασκευάστηκε μεταξύ 1001μ.Χ. και 1005μ.Χ.
H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες Facebook Twitter
Το γεμάτο σπηλιές και οχυρώσεις φαράγγι κάτω από την Ani
H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες Facebook Twitter
Επιπόλαιη, πρόχειρη και κακή αποκατάσταση με σύγχρονα δομικά υλικά που μπλέκονται με τα αρχαία ερείπια του Merchant's Palace
H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες Facebook Twitter
Άποψη της Ανί από τους λόφους
H πόλη φάντασμα με τις χίλιες και μία εκκλησίες Facebook Twitter
Το Κάστρο της Παναγίας στους λόφους πάνω από τον ποταμό Akhurian
Φωτογραφία
15

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Φωτογραφία / 100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Κατέγραψε την πραγματική Αμερική, έβρισκε τους πιο συναρπαστικούς χαρακτήρες ανάμεσα στους λιγότερο προνομιούχους, κατάφερε να αλλάξει για πάντα την πορεία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Μάρτιν Παρ επιστρέφει για να φωτογραφίσει το ελληνικό καλοκαίρι

Φωτογραφία / Ο Μάρτιν Παρ ετοιμάζεται να φωτογραφίσει ξανά το ελληνικό καλοκαίρι

Ένας από τους πιο σημαντικούς Βρετανούς φωτογράφους θα εκθέσει έργα του στο Hyper Hypo και θα υπογράψει βιβλία και αναμνηστικά που θα είναι διαθέσιμα για όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.
M. HULOT
Η φωτογραφική γλώσσα της Erieta Attali για το εφήμερο των τοπίων

ADM 2024: New Vision / Η φωτογραφική γλώσσα της Erieta Attali για το εφήμερο των τοπίων

Έχει αφιερώσει πάνω από δύο δεκαετίες στην εξερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στην αρχιτεκτονική και το τοπίο και το πρωτοποριακό καλλιτεχνικό της έργο έχει χαράξει μια νέα πορεία στην αρχιτεκτονική φωτογραφία.
ERIETA ATTALI

σχόλια

8 σχόλια
Πόσο τρόμπας μπορείς να είσαι, όταν επισκέφτεσαι αυτή την πόλη-μνημείο και πας και ζωγραφίζεις πάνω σε τοιχογραφίες πολλών ετών, καρδούλες και βέλη; Δηλάδή όταν είδαν αυτή την κατεστραμένη τοιχογραφία, το πρώτο πράγμα που σκέφτηκαν ήταν: α, ωραίο μέρος για να εκφράσουμε τον έρωτά μας...;!
Πραγματικά πανέμορφο τοπίο....όπως μας έδειξε πολλές φορές η ιστορία οι Τούρκοι τα έχουν καταστρέψει όλα. Εχω δει πολλα τοπία παρόμοια σε αλλες χώρες που κατακτήθηκαν μέσα στα χρόνια αλλά οι κατακτητές ήξεραν ή κατάλαβαν την αξια τους κ τα κράτησαν γερά με οτι είχαν. Οι Τούρκοι όμως έχουν καταστρέψει το 65% των μνημείων,εκκλησιων, χωριών, σχολεία κ ότι άλλο υπήρχε προπάντων στα μέσα της ανατολικής Τουρκίας γτ εκεί ήταν πολυ δύσκολο να τους ελέγχουν. Π.χ. στην Αντίοχεια κοντα στα συνορα Συρίας είχαν μετατρέψει τις εκκλησίες σε στάβλους κλπ...εύχομαι με την βοήθεια ξένων να καταφέρουν να δώσουν την αξία που χρειάζονται τέτοια μνημεία!!!!
Χωρίς να υποστηρίζω ότι οι Τούρκοι είναι οι πλέον σχολαστικοί στη συντήριση μνημείων ή οι πλέον πολιτισμένοι κατακτητές, τι ποσοστό των τζαμιών έχουν απομείνει στην Ελλάδα; και για να το κάνω λίγο πιο ενδιαφέρον, τι ποσοστό των αρχαίων ναών έχει διασωθεί στην Ελλάδα; τι ποσοστό από αρχαίους ναούς εχει μετατραπεί σε εκκλησίες και λοιπά; μια που μιλάμε με ποσοστά...
Έχεις απόλυτα δίκιο.....Μπορεί να μην υπάρχει κανένα τζαμί στην Ελλάδα.....Μπορεί στην αρχή κατάστρεψαμε πολλα μνημεία αλλα ο χρόνος έδειξε ότι κ με την βοήθεια των ξένων επενδυτών σώθηκαν πολλά μνημεία εκκλησίες κλπ....κακώς βέβαια ότι στην επιφάνεια μας βοήθησαν οι ξένοι γιατί ήξεραν την αξια πολλών βλέπε κ αυτά που έκλεψαν. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι εμείς οι Έλληνες δεν προσπαθήσαμε...οι ανεγκέφαλοι μας που έκαναν στάβλους παλιούς ναούς δεν είχαν το μυαλό γιατί κανείς δεν τους το έμαθε. Αυτο το λέω για τα παλιά χρόνια. Ενώ στην Τουρκία ήξεραν κ ξέρουν καλά τι είναι κ πως είναι. Απο το 1842 στην ανατολή προσπάθησαν να σώσουν μνημεία εκκλησίες κλπ οι Αμερικάνοι Γερμανοί Άγγλοι....πχ στο αιβαλι εδω κ χρόνια υπάρχει η εκκλησία των ταξιαρχων η οποία με δαπάνες της Ελλάδος σώθηκε η τουλάχιστον προπαθησαν να την σώσουν αλλα οι Τούρκοι αποφασησαν οτι ο ναός δεν σώζετε κ σήμερα το μεγαλύτερο μερος του είναι σε κακία κατασταση. Για τα ποσοστά που λες κ λέω αν τα βάλεις κάτω στην Ελλάδα το 93% των παλιών μνημείων εκκλησιων εχει σωθεί κ λειτουργούν με ως μουσεία ή είναι κάτω απο την υποστήριξη ελληνικών κ ξένων επενδυτών!!!!
Μα όλοι οι χριστιανικοί ναοί που υπήρχαν έγιναν τζαμιά μετα την κατάκτηση των πόλεων, και πάνε και στην Τουρκία έχεις δει κανενα τζαμί όμορφο σαν αυτά των μαυριτανων στην ανδαλουσιά που να πεις αξίζει να διατηρηθεί; Όσο για τους αρχαίους ναούς οι πρώτοι που τους λεηλάτησαν ήταν οι Ρωμαίοι, έπειτα οι " " "Βυζαντινοί", Τούρκοι και μεχρι τα τελευταία χρόνια που έπεσαν θύματα απο τους ναζί. Για την αποκατάσταση τους θα έπρεπε να εργάζεται όλη η Ελλάδα.
Οπως λεμε η ταδε Ρωμαικη αρχαια οικια στην Ελλαδα η ο ταδε αρχαιος Ελληνικος ναος στη Σικελια ετσι πρεπει και εδω: η αρχαια Αρμενικη πολη Ανι στην Τουρκια.Αυτοι που δεν αναφερουν τις προελευσεις των μνημειων στη χωρα τους ειναι οι ιδιοι οι Τουρκοι ,για Ελληνικα και Αρμενικα μνημεια συχνα λενε απλα οτι ειναι αρχαια σκετο,ας μη τους μιμηθουμε λοιπον σε αυτο,θα ελεγα.
Είσαι Αρμένιος? Αν ναι καλός αλλά αν δεν είσαι Ξαναδιάβασε το άρθρο γιατί δεν μιλάει για δικές μας εκκλησίες ή για δικιά μας πόλη....αλλά για μια Αρμένικη πόλη κ μνημεία που βρισκοντ σα σύνορα Αρμενίας-Τουρκίας.!!!!
Ο τιτλος επρεπε να λεει:οι εγκαταλελειμενοι μεσαιωνικοι ναοι της Αρμενικης μεσαιωνικης πολης Ανι κλπ κλπ γιατι προκειται για Αρμενικη πολη παρολο που τωρα ανηκουν τα ερειπια αυτα σε Τουρκικο εδαφοςΑπαραδεκτη παραλειψη