Μία οικογενειακή υπόθεση: τρεις γενιές Ξυλούρη

Μία οικογενειακή υπόθεση: τρεις γενιές Ξυλούρη Facebook Twitter
6

Ο Ψαραντώνης με τα δύο του παιδιά Γιώργη και Μαρία

Η σκηνοθέτις Αγγελική Αριστομενοπούλου που αυτό το καιρό γυρίζει την ταινία τεκμηρίωσης A Family Affair, εξηγεί γιατί επέλεξε να μας διηγηθεί την ιστορία των σύγχρονων Ξυλούρηδων. Κάνοντας έναν αγώνα δρόμου  μεταξύ Αυστραλίας και Κρήτης, και σε αναζήτηση χρηματοδότησης μέσω μίας διεθνούς καμπάνιας...

Τι σε έκανε να ενδιαφερθείς για την οικογένεια Ξυλούρη;

Στην προηγούμενη μου ταινία Ταξιδιάρα ψυχή, ο Γιάννης Αγγελάκας έκανε μία ηχογράφηση με τον Ψαρογιώργη. Σε ένα από τα τελευταία γυρίσματα σε ένα μητάτο στα Ανώγεια της Κρήτης, ήρθε ο Γιώργης  με τα δύο του αγόρια. Μέχρι τότε δεν ήξερα ότι έπαιζαν κι αυτά μουσική. Τα γνώρισα, ήταν μόλις 16 – 17 τότε ακόμα κι από εκεί μου προέκυψε η ιδέα.

 

Νίκος και Γιώργης Ξυλούρης

Ποια είναι ακριβώς η σχέση τους με τον Νίκο Ξυλούρη;

Ο πατέρας του Γιώργη, ο Ψαραντώνης αλλά και ο Ψαρογιάννης ήταν αδέλφια του Ξυλούρη. Η ταινία εστιάζει περισσότερο στον Γιώργη και τους δύο νεαρούς, Νίκο και Αντώνη Ξυλούρη, που παίζουν λύρα και λαούτο αντίστοιχα.

Ο Ψαρογιώργης με τον Νικ στη Μελβούρνη

Εσένα σε ιντριγκάρει αυτή η συνέχεια; Ότι πρόκειται για μεγάλη μουσική οικογένεια;

Ακριβώς. Πως περνάει η παράδοση από γενιά σε γενιά. Από την άλλη δεν θέλω να κάνω ένα ντοκιμαντέρ φολκλόρ. Με ενδιαφέρει μια σύγχρονη ματιά. Ο Γιώργης γνώρισε τη γυναίκα του τη Σίλα σε μια περιοδεία που είχε πάει στην Αυστραλία και ο Νίκος και ο Αντώνης είναι μισοί Αυστραλοί, είναι δίγλωσσοι. Γεννήθηκαν στην Αυστραλία και μετακόμισαν στην Κρήτη μέχρι που μεγάλωσαν και επέστρεψαν πίσω όπου τώρα σπουδάζουν. Παίζουν ηλεκτρονική μουσική αλλά παράλληλα είναι εξαιρετικοί οργανοπαίχτες στα παραδοσιακά κρητικά όργανα. Από τη μια τους βλέπεις να επεξεργάζονται μουσική στα λάπτοπ και από την άλλη να παίζουν σε διάφορα κρητικά γλέντια. Τους βλέπεις να κάνουν τους djs και να παίζουν τέκνο και αργότερα να βάζουν μαύρα πουκάμισα και να παίζουν θεϊκά τη λύρα και το λαούτο.

 

 Ο Ψαρογιώργης και η σκηνοθέτις Αγγελική Αριστομενοπούλου

 

Έχει πολλούς Κρητικούς η Αυστραλία;

Έχει αρκετούς. Αλλά παίζουν σε διεθνές κοινό. Σε κοινό που δεν έχει απαραίτητα σχέση με την κρητική μουσική.

Η ταινία είναι βέβαια ντοκιμαντέρ.

Λέγεται A Family Affair και δίνει έμφαση στην οικογένεια. Δείχνω τις τρεις διαφορετικές γενιές όπου η μουσική είναι ο συνδετικός κρίκος μεταξύ τους. Επίσης αφορά δύο τόπους, την Αυστραλία και την Κρήτη.  Τα Ανώγεια και περιοχές γύρω από αυτά, και τη Μελβούρνη.

Ο παππούς Ψαραντώνης πως δέχεται τα αυστραλάκια εγγόνια;

Είναι παραδοσιακός αλλά δέχεται τα πάντα. Είναι και ο ίδιος κάπως experimental, δεν είναι συντηρητικός. Άλλωστε προχώρησε τη μουσική παράδοση αλλού.

 

Η Αγγελική Αριστομενοπούλου με τον Ψαραντώνη


Στην Κρήτη η μουσική παράδοση είναι ζωντανή, συνεχώς εξελίσσεται.

Ισχύει αυτό, και μάλιστα η κρητική δισκογραφία είναι υγιής. Την στηρίζουν οι Κρητικοί και είναι βιώσιμη όταν στην υπόλοιπη Ελλάδα οι περισσότερες δισκογραφίες κλείνουν. Πρόκειται περί φαινόμενου.

Γιατί επέλεξες το crowdfunding και δεν απευθύνθηκες σε εταιρίες παραγωγής της Αυστραλίας;

Έχουμε βρει ήδη την εταιρία παραγωγής Uricon, συμμετέχει το κρατικό κανάλι της Αυστραλίας ABC, υπάρχει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση μέσω της Media, αλλά χρειάζονται περισσότερα χρήματα για να ολοκληρωθεί το πρότζεκτ. Αυτό μας οδήγησε στο crowdfunding.

 

[+] H σελίδα της ταινίας στο Kickstarter 

Αρχείο
6

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ψαραντώνης!

Συνεντεύξεις / Ψαραντώνης!

«Η κραυγή των θεών» – έτσι προλογίζουν τον σπουδαίο λυράρη και επιφανή εκπρόσωπο της γενιάς των Ξυλούρηδων στα πιο σημαντικά φεστιβάλ σύγχρονης μουσικής του εξωτερικού που τον καλούν. Ο Μ.Ηulot κατάφερε να του μιλήσει λίγο πριν τη θριαμβευτική του εμφάνιση στο φετινό All Tomorow’s Parties, όπου έπαιξε τελευταίος και δέχτηκε την υπόκλιση του Nick Cave.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια
Η καλή κρητική μουσική έχει βάθος και αλήθεια, αξίζει να την ψάξει κανείς.Εγώ σιχαίνομαι την "λεβεντιά" και το νταηλίκι που πουλάνε οι ψευτοπαλικαράδες Κρητικάτσιδες και συγκινούμαι από την αγριάδα και την ομορφιά της ψυχής των ωραίων Κρητικών.
σου αρέσουν, δε σου αρέσουν η αλήθεια είναι ότι στηρίζουν την κρητική μουσική/ χορό περισσότερο από κάθε άλλο τόπο (το αναφέρει και το άρθρο). Τώρα, γούστο σου καπέλο σου αν τους βαριέσαι. Εγώ που δεν, πιστεύεις ότι πρέπει να το αναφέρω;