Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου

Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
1

Στη Λήμνο, στο όγδοο μεγαλύτερο νησί του Αιγαίου, και σιτοβολώνα της αρχαίας Αθήνας στην Βοριοανατολική πλευρά της συναντάμε την Ηφαιστία. Οδηγούμε μέσα από χωματόδρομους εύφορα χωράφια και γραφικά χωριά και φτάνουμε σε ένα μέρος στρατηγικής σημασίας. Στη χερσόνησο της Παλιόπολης, στον κόλπο του Πουρνιά. Από το λόφο αντικρίζουμε δυο φυσικά λιμάνια που χρησιμοποιούσαν οι κάτοικοι ανάλογα με τον καιρό.

Η Ηφαιστία ήταν μία από τις δύο πόλεις-κράτη της αρχαίας Λήμνου και, σύμφωνα με τα ανασκαφικά και ιστορικά δεδομένα, η μεγάλη ακμή της διήρκεσε από τον 7ο έως τον 1ο αιώνα π.Χ. Αποτελούσε την έδρα της αρχαιοελληνικής θρησκείας στο νησί.

Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Στον προστάτη θεό του νησιού Ηφαιστο αποδίδεται και η ανάπτυξη της μεταλλουργίας. Σύμφωνα με το μύθο ο Δίας, μετά από έναν καβγά με την Ήρα, εκσφενδόνισε από τον Όλυμπο τον Ήφαιστο, καθώς αυτός υπερασπίστηκε την μητέρα του, με αποτέλεσμα να πέσει στη Λήμνο και έκτοτε να μείνει ανάπηρος. Τιμώντας το μεταλλουργό θεό, οι αρχαίοι Έλληνες ονόμασαν Ηφαιστία την πόλη που ίδρυσαν στο νησί. Κατά το μύθο επίσης, ο Ήφαιστος μεταβίβασε τη γνώση της τέχνης στους Καβείρους, παιδιά που απέκτησε από τη νύμφη Καβειρώ την νύμφη και κόρη του Πρωτέα. Αυτοί, αργότερα, λατρεύονταν σε ένα ειδικό ιερό που χτίστηκε στη Λήμνο, το Καβείριο.

Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO
Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO
Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Οι πρώτες ανασκαφές στην Ηφαιστία έγιναν από τον Ιταλό αρχαιολόγο Αλεσσάντρο Ντέλλα Σέτα (Alessandro Della Seta), επικεφαλής της Ιταλικής Αρχαιολογικής Σχολής, από το 1926 ως το 1936 Έτσι ανακαλύφθηκε η μεγαλύτερη και αρχαιότερη -κατά τους ιστορικούς χρόνους- πόλη της Λήμνου (1000 π .Χ.-1200 μ.Χ.).

Οι ανασκαφές έφεραν στο φως ιερό αφιερωμένο στη Μεγάλη Θεά Λήμνο, νεκροπόλεις, λουτρά, ένα μεγάλο οικοδόμημα - ανάκτορο, το οποίο μάλλον ήταν ο λαβύρινθος της Λήμνου που αναφέρει ο Πλίνιος, πηγάδια και το θέατρο της ελληνιστικής περιόδου. Διαπιστώθηκε ότι το θέατρο των ελληνιστικών χρόνων, το οποίο είχε ανασκαφεί αρχικά από την ΙΑΣΑ (1937-1939), είχε θεμελιωθεί πάνω σε δύο, τουλάχιστον, αρχαϊκά ιερά που σχετίζονται ίσως με τη λατρεία της Μεγάλης Θεάς, μητέρας των Καβείρων.

Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO
Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO
Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

 Το 2010, μετά από 2.300 χρόνια επαναλειτουργεί το αρχαίο θέατρο της Ηφαιστίας, ένα από τα σπουδαιότερα του αρχαίου ελληνικού κόσμου. Χρονολογείται ως προς το μεγαλύτερο μέρος του στο τέλος του 5ου ή στις αρχές του 4ου π.Χ. αιώνα, με προσθήκες από την ελληνιστική και τη ρωμαϊκή εποχή. Στο κεντρικό τμήμα των κερκίδων του κοίλου, αλλά και έξω από αυτό, αποκαλύφθηκαν τμήματα πρωιμότερης φάσης του, της αρχαϊκής, καθώς και δύο αρχαϊκά ιερά που επιβεβαιώνουν τη σχέση του αρχαίου ελληνικού θεάτρου με τη λατρεία. Το αρχαίο θέατρο της Ηφαιστίας αναστηλώθηκε την περίοδο 2000-2004.  

Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO
Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO
Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Κτισμένο στη βορειοανατολική πλευρά της χερσονήσου της Παλαιόπολης, στο στενότερο σημείο της και στην πλαγιά ενός χαμηλού λόφου, επιτρέπει στο θεατή που βρίσκεται στο κοίλο, να αναπαύσει το βλέμμα του απέναντι, στη χαμηλή οροσειρά Καστροβούνι, που ορίζει από τα νότια την πεδιάδα. Η κατασκευή του θεάτρου διήλθε διαφορετικές οικοδομικές φάσεις. Το αρχαιότερο θέατρο θα πρέπει να ήταν ορθογώνιο, με ξύλινα καθίσματα για τους θεατές. Στο τέλος του 6ου ή στις αρχές του 5ου αιώνα π.Χ. η ορθογώνια κατασκευή καταλάμβανε ολόκληρη την κεντρική κερκίδα του μεταγενέστερου λίθινου θεάτρου.

Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO
Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO
Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Η κατασκευή του λίθινου θεάτρου της Ηφαιστίας, που κατατάσσεται μεταξύ των αρχαιότερων του ελληνικού κόσμου, τοποθετείται στο τέλος του 5ου ή τις αρχές του 4ου αιώνα π.Χ. Στην πρωιμότερη φάση του λίθινου θεάτρου ανήκουν η ορχήστρα, σε τέλειο και πλήρη κύκλο διαμέτρου 12,40 μ. και το κατώτερο τμήμα του κοίλου με δέκα σειρές εδωλίων. Στη δεύτερη, νεότερη φάση του λίθινου θεάτρου, το κοίλο μεγάλωσε και έγινε υψηλότερο. Στην πλαγιά του λόφου, πάνω στα λείψανα του αρχαιότερου ξύλινου θεάτρου κτίστηκε το "επιθέατρο". Οι επίσημοι και οι πολίτες κάθονταν στις πρώτες σειρές των εδωλίων του θεάτρου. Για τις σειρές αυτές χρησιμοποιήθηκαν μεγάλες ορθογώνιες πλάκες από πωρόλιθο των λατομείων της Ηφαιστίας. Αντίθετα, τα έδρανα του επιθεάτρου, όπου κάθονταν οι γυναίκες και οι δούλοι, ήταν κτισμένα από φτηνότερα υλικά, μικρές και μεγάλες πλάκες από σχιστόλιθο και ασβεστόλιθο της περιοχής.

Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO
Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO
Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Από τον 3ο αιώνα π.Χ. στο θέατρο προστέθηκε το προσκήνιο, που αναπτύχθηκε σε βάρος της ορχήστρας. Κατά τους πρώιμους ρωμαϊκούς χρόνους το προσκήνιο κατέλαβε το νοτιότερο τμήμα της ορχήστρας, για να διευρυνθεί ο χώρος της σκηνής, αφού το επίκεντρο των δρώμενων είχε μεταφερθεί πλέον από την ορχήστρα στη σκηνή.

Άλλα κτίσματα που βρέθηκαν στην περιοχή, όπως εκκλησίες και κατοικίες, μαρτυρούν για τη σπουδαιότητα αυτής της πόλης στη βυζαντινή περίοδο. Από τον 4ο αιώνα μ.Χ. αποτελεί έδρα επισκόπου. Ο επίσκοπος Ηφαιστίας Λήμνου Στρατήγιος πήρε μέρος στην Α Οικουμενική Σύνοδο της Νικαίας.

Στην παρακμή και στην πλήρη εγκατάλειψη της Ηφαιστίας συνετέλεσαν δύο λόγοι: Πρώτον, η φυσική καταστροφή του λιμανιού, λόγω των διαδοχικών προσχώσεων από τα νερά της βροχής και δεύτερον η επικράτηση του χριστιανισμού γύρω στο 2ο με 3ο αιώνα. Οι χριστιανοί μη μπορώντας να ακολουθήσουν με άνεση τη θρησκεία τους, αναζήτησαν νέα έδρα στον Κότζινο, η ακμή του οποίου επέσπευσε την ερήμωση της Ηφαιστίας.

Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO
Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO
Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO
Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου Facebook Twitter
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO





Αρχείο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια