ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Η παρακμιακή γοητεία του Λίντο

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Η παρακμιακή γοητεία του Λίντο Facebook Twitter
Τίποτε δεν φαίνεται να αλλάζει στο Λίντο της Βενετίας...
0

Ο συνδυασμός του αβίαστα αριστοκρατικού αέρα με την χαλαρή λουτρόπολη αλλοτινών καιρών, κάνει το Λίντο ακαταμάχητο καταφύγιο των σινεφίλ που θέλουν ξεσκάσουν.

Τίποτε δεν φαίνεται να αλλάζει στο Λίντο της Βενετίας, το μακρόστενο νησί που προτιμούσαν οι βασιλείς και οι αυτοκράτορες για τα μπάνια τους, σπίτι του Δόγη, και οχυρό της Βενετίας, με τα τείχη (murazzi) να στέκουν ακίνδυνα πλέον στο δυτικό κομμάτι του "μαργαριταριού της Αδριατικής".

Κάθε χρόνο στο τέλος του Αυγούστου, καλλιτέχνες και δημοσιογράφοι από όλον τον κόσμο συμφωνούν πως αυτό είναι το πλέον χαλαρό και ευχάριστο φεστιβάλ από όλα τα μεγάλα, έτη φωτός μακριά από την πίεση των Καννών και το κρύο του Βερολίνου. Πέρα από την ποιότητα των ταινιών που προβάλλονται συνήθως σε παγκόσμια πρεμιέρα, η πρόσβαση στις αίθουσες είναι εύκολη, τα μέτρα ασφαλείας ανθρώπινα, η απόκτηση εισιτηρίων για τους μη διαπιστευμένους, απλή υπόθεση, χωρίς τεράστιες ουρές και αχρείαστες αντεγκλήσεις- ακόμη και το κόκκινο χαλί γίνεται περπατητό από το ξενοδοχείο Εξέλσιορ, και μόνο επειδή η Renault είναι ένας από τους μεγάλους χορηγούς, επιβάλεται για λίγους να διασχίσουν μερικά μέτρα εποχούμενοι.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Η παρακμιακή γοητεία του Λίντο Facebook Twitter
Η προκυμαία του ξενοδοχείου Εξέλσιορ.

Τα μεγαλεπήβολα σχέδια των εκάστοτε διευθύνσεων του φεστιβάλ για ριζικές αλλαγές δεν έχουν εφαρμοστεί. Το λίφτινγκ της τάξης των 100 εκατομμυρίων ευρώ που εγκρίθηκε για να ξαναχτιστεί η κεντρική αίθουσα προβολών, η Sala Grande, ανανεώνοντας το αρχιτεκτόνημα του παρά των Μουσολίνι, Βόλπι (τα βραβεία ερμηνείας ακόμη φέρουν το επώνυμο του), έπεσε στο κενό, όπως παρολίγον να πέσουν και οι δημοσιογράφοι και οι τουρίστες στον τεράστιο κρατήρα που έχασε επί χρόνια στο εργοτάξιο μπροστά από το Καζινό, και έκλεισε άδοξα, καθώς τα έργα δεν προχώρησαν ποτέ, λόγω κρίσης και γενικότερης αδυναμίας. Το μεγάλο σχέδιο έχει εγκαταλειφθεί, όπως και η ακόμη πιο φιλόδοξη μετακόμιση του φεστιβάλ από το Λίντο στην Αρσενάλε, με απώτερο σκοπό να ενωθεί με την Biennale. Πού καιρός και όρεξη για έξοδα, όταν με κάποιον τρόπο το φεστιβάλ λειτουργεί. Αυτό δε σημαίνει πως οι συνθήκες είναι προβληματικές: αίθουσες υπάρχουν αρκετές, η Sala Darsena, που παλιότερα γνωρίζαμε ως Palagalileo, ομόρφυνε και στερεώθηκε μετά από γερή ανακαίνιση, και από σχεδόν καλοκαιρινή όψη, απέκτησε μορφή, στιλ και ζεστότερο ήχο. Μερικά χρόνια πριν, προστέθηκε μια κανονική τέντα τσίρκου με κάμποσες θέσεις για το κοινό, η Palabiennale, που φιλοξενεί προβολές αμέσως μετά την επίσημη πρεμιέρα, και ανακουφίζει όσους δεν προλαβαίνουν.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Η παρακμιακή γοητεία του Λίντο Facebook Twitter
H Sala Grande

Ωστόσο, η αίσθηση στο Λίντο είναι πως ανήκει σε μια άλλη εποχή, χωρίς προοπτική ή διάθεση να σχετιστεί με την επικαιρότητα. Το θρυλικό ξενοδοχείο Des Bains, το σκηνικό του Λουκίνο Βισκόντι για τον Θάνατο στη Βενετία, αφού σουλουπώθηκε, πουλήθηκε και άλλαξε χρήση, αλλά παραμένει κλειστό εδώ και τουλάχιστον 3 χρόνια, αφού το σχέδιο να μετατραπεί σε διαμερίσματα προς πώληση και ενοικίαση δεν φαίνεται να έχει καρποφορήσει. Η απόπειρα να αποκτήσει το κεντρικό τμήμα της παραλίας ένα vibe παρόμοιο με εκείνο των Καννών, δεν έφερε πελάτες και στα πάρτι εξακολουθεί να ακούγεται μουσική ρετρό, που παραπέμπει σε ένα χορευτικό ποτ πουρί περασμένων δεκαετιών. Τα εστιατόρια και τα ξενοδοχεία, αλλά και τα καταστήματα του νησιού των 18 χιλιάδων κατοίκων δεν έχουν αλλάξει και στην ουσία, τίποτε καινούριο δεν έχει προστεθεί. Είναι σαφές πως ελάχιστοι Ιταλοί προτιμούν το Λίντο για τις καλοκαιρινές τους διακοπές, και μόνο οι Βενετοί, ή όσοι έχουν εξοχικές ή μόνιμες κατοικίες εδώ, έρχονται για τα μπάνια τους, σε μια θάλασσα που, ειλικρινά, δεν είναι τόσο κακή όσο θα φανταζόταν κανείς.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Η παρακμιακή γοητεία του Λίντο Facebook Twitter
Το έργο του Βισκόντι "Θάνατος στη Βενετία" γυρίστηκε στο θρυλικό ξενοδοχείο Des Bains...

Περίπου τα ίδια ισχύουν για το φεστιβάλ, το αρχαιότερο, άρα το ιστορικότερο του κόσμου, που προσπαθεί, όπως όλα, να επιδείξει πλούτο και πρωτοτυπία, αλλά και να μη χάσει την επαφή του με την πραγματικότητα. Όλοι οι διευθυντές που θυμάμαι τα τελευταία 25 χρόνια, από τον Ποντεκόρβο και τον Λαουνταντίο, μέχρι τον δραστήριο Μύλερ και τον Μπαρμπέρα που διανύει τη δεύτερη θητεία του, προσπάθησαν να προσελκύσουν αγοραστές και διανομείς, για να ανταγωνιστούν τους "άλλους". Κάτι πήγε να γίνει, αλλά το πείραμα δεν έπιασε. Συναλλαγές γίνονται ωστόσο δεν συγκρίνονται με το Λος Άντζελες, τις Κάννες και το Βερολίνο.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Η παρακμιακή γοητεία του Λίντο Facebook Twitter
H Palabiennale

Οι Αμερικανοί βρίσκουν τη Βενετία και το Λίντο ακριβά και το σκέφτονται πολύ για να φέρουν μια ταινία-στούντιο στο φεστιβάλ. Πέρυσι το έκανε η Warner με το Gravity και φέτος η Fox με το Birdman, αλλά οι πανάκριβες, όπως υποστηρίζουν τα στούντιο, επισκέψεις έχουν αραιώσει σημαντικά, προς όφελος του Τορόντο, όπου πλέον πηγαίνουν την πραμάτεια τους οι πάντες, ακόμη και οι πιο καλλιτεχνικοί, αμέσως μετά τη Βενετία. Για να εκλογικεύσει την απώλεια, ο εκλέκτορας Αλμπέρτο Μπαρμπέρα δήλωσε πως αφού τα στούντιο διστάζουν, εκείνος ψάχνει και φέρνει σινεμά του δημιουργού και ανοίγεται σε άγνωστα ονόματα, επιστρέφοντας στο νόημα ενός φεστιβάλ, που σαφώς είναι η ανακάλυψη ρευμάτων και τάσεων. Αυτό, φυσικά, είναι δίκοπο μαχαίρι και ελαφρώς επικίνδυνο, γιατί αν οι αντίπαλοι έχουν καπαρώσει το φρέσκο προϊόν, κάτι που συμβαίνει συχνά με την πληθώρα των ειδικών και μη φεστιβάλ μέσα στο χρόνο, έχεις ξεμείνει με τα υπόλοιπα, όπως φάνηκε φέτος, σε μεγάλο βαθμό. Διότι, τελικά, τα καταξιωμένα ονόματα βγάζουν το φίδι από την τρύπα, σε συνδυασμό με τους σταρ και κάποιες εκπλήξεις από το πουθενά, όπως ήταν ο Σβιάγκιντσεφ με τη συγκλονιστική Επιστροφή, το 2003.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Η παρακμιακή γοητεία του Λίντο Facebook Twitter
Ο Αλμπέρτο Μπαρμπέρα διανύει τη δεύτερη θητεία του...

Μπορεί να χαρήκαμε το Loin des Hommes του Νταβίντ Ελοφέν, αλλά τον Λέβινσον, τον Ινιάριτου, τον Ρόϊ Άντερσον, τον Φεράρα, τον Σάϊντλ, τον Οπενχάϊμερ, τον Μαρτόνε, τον Μπενουά Ζακό, τον Ξαβιέ Μποβουά, τον Φατίχ Ακίν, ακόμη και τον Ραμίν Μπαρανί με το συμπαθέστατο 99 Homes, δεν τους ανακαλύψαμε ούτε φέτος, ούτε εδώ. Το φεστιβάλ Βενετίας λειτουργεί μια χαρά, αλλά σου δίνει την εντύπωση πως ο χρόνος έχει σταματήσει και οι τάσεις το προσπερνούν, αν δεν το ξεπερνούν κιόλας.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Η παρακμιακή γοητεία του Λίντο Facebook Twitter
To χαρήκαμε το Loin des Hommes του Νταβίντ Ελοφέν...

Κι όμως, αν υπάρχει ένα φεστιβάλ που νοσταλγώ όταν περάσει λίγο η μπόρα των ταινιών του, και η δουλειά που πρέπει να βγει, με τις προβολές, τις συνεντεύξεις, τις κριτικές και τα ρεπορτάζ, είναι αυτό της Βενετίας. Για να είμαι πιο ακριβής, στο θαλάσσιο δρόμο της επιστροφής, από την προκυμαία του Εξέλσιορ ή της Santa Maria Elisabetta προς το αεροδρόμιο, μια γρήγορη ματιά στο ναό του Αγίου Μάρκου και τη Τζιουντέκα, με κάνει να μετράω ήδη το χρόνο αντίστροφα ως τον επόμενο Αύγουστο.

Είναι το μοναδικό μέρος στον κόσμο όπου, σε μια ζεστή μέρα, μπαίνεις σε μια δημοσιογραφική προβολή με εντελώς θερινή αμφίεση χωρίς πρόβλημα πρωτοκόλλου, βγαίνεις και περπατάς 30 μέτρα μέχρι την παραλία ακριβώς από κάτω για να βουτήξεις και να λιαστείς, ξεπλένεσαι και τσιμπάς μια μακαρονάδα και μια σαλάτα σε ένα αξιοπρεπέστατο self service ακριβώς δίπλα, αν δεν έχεις χρόνο, ξαναφοράς τις σαγιονάρες και πας στο μεγαλεπήβολο art deco κτήριο του Casino για μια συνέντευξη τύπου, πίνεις έναν ωραιότατο εσπρέσο ακριβώς μέσα στον χώρο του φεστιβάλ, και διαλέγεις ποιά ταινία θα δεις αμέσως μετά. Σα να ανήκεις σε μια προνομιούχο idle class για 12 ημέρες, αμέσως μετά τις καλοκαιρινές σου διακοπές. Όχι κι άσχημα...

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Η παρακμιακή γοητεία του Λίντο Facebook Twitter
Μετράω ήδη το χρόνο αντίστροφα ως τον επόμενο Αύγουστο...
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Οθόνες / «Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Μια σειρά τεσσάρων επεισοδίων υπενθυμίζει μία από τις μεγαλύτερες δικαστικές αδικίες στη βρετανική ιστορία, όταν εκατοντάδες αθώοι υπεύθυνοι ταχυδρομείων κατηγορήθηκαν για κλοπή και απάτη εξαιτίας ενός ελαττωματικού πληροφοριακού συστήματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Λόρεν Γκρίνφιλντ: «Μόλις αποκτήσουμε ξανά χρήματα, επιστρέφουμε στις ίδιες συμπεριφορές»

Οθόνες / «Είμαστε εθισμένοι, θέλουμε παραπάνω χρήματα, παραπάνω ομορφιά, παραπάνω νιότη»

Με αφορμή το αφιέρωμα του 27ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στο έργο της, μια δημιουργός που ξέρει πώς να φτιάχνει σωστά crowdpleasers, η Λόρεν Γκρίνφιλντ μιλά στη LiFO για την απροθυμία μας να διδαχτούμε από τις οικονομικές κρίσεις και εξηγεί γιατί βλέπει τις ταινίες τεκμηρίωσης ως μηχανές ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bong Joon Ho: «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μπονγκ Τζουν-Χο / «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μετά τα πολυβραβευμένα «Παράσιτα», ο Μπονγκ Τζουν-Χο επιστρέφει με το «Mickey 17», μια σάτιρα επιστημονικής φαντασίας, και μιλά στη LiFO για τις ιστορίες που επιλέγει να αφηγείται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Μυθολογίες / «To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης μοιράζεται μια λίστα με ταινίες που έχει δει δεκάδες φορές και του έχουν προκαλέσει έντονα συναισθήματα, όπως εκείνη που κάνει τη ζωή του πιο υποφερτή και αυτή που τον έφερε αντιμέτωπο με τη φθορά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Movies

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: «Mickey 17» και 7 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μαζί με τον Μπονγκ Τζουν-Χο που επιστρέφει δυναμικά μετά τα «Παράσιτα», αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες προβάλλεται ένα καλοδουλεμένο θρίλερ, και ένα ντοκιμαντέρ που θα μιλήσει στην καρδιά των Αθηναίων – και δη των Εξαρχειωτών και των σκακιστών.
THE LIFO TEAM
15 επιλογές από το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 6-16/3/25

Οθόνες / 15 πολύ καλά ντοκιμαντέρ που έρχονται στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ-θεσμός επιστρέφει από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου με μια ποικιλία από συναρπαστικά ντοκιμαντέρ, που καλύπτουν επίκαιρα και διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, καθώς και προσωπικές ιστορίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Οθόνες / «Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Παρά τη μεταγραφή της στη Disney από το Netflix, η σειρά διατηρεί τον βλοσυρό τόνο και τα αιματοβαμμένα set-pieces, επιχειρώντας, παράλληλα, να μιλήσει για κάτι πέρα από το είδος της – σπάνιο αυτό για δημιουργία της Marvel.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στην καρδιά του ταύρου - στην κοιλιά του καλλιτέχνη

Οθόνες / «Η καρδιά του ταύρου»: Ένα ντοκιμαντέρ για την πίστη στην ψευδαίσθηση

Σε παραγωγή Onassis Culture, η Εύα Στεφανή επιχειρεί μια κατάδυση στον σαγηνευτικό κόσμο του Δημήτρη Παπαϊωάννου και της προετοιμασίας της παράστασής του «Εγκάρσιος Προσανατολισμός».
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ