Τα ορόσημα του Ράλλυ Ακρόπολι
Η πιο κομβική δεκαετία του Ράλλυ Ακρόπολις ήταν αυτή του ’70, καθώς αφήνει πίσω του τα ερασιτεχνικά στοιχεία και γίνεται σούπερ επαγγελματικό.

Τα ορόσημα του Ράλλυ Ακρόπολις

Τα κομβικά σημεία ενός περιηγητικού αγώνα για τη διαφήμιση του οδικού δικτύου της Ελλάδας, που εξελίχθηκε σε ένα κορυφαίο ράλλυ παγκοσμίου ενδιαφέροντος.

Το Ράλλυ Ακρόπολις ξεκίνησε από την προσπάθεια μιας ομάδας εύπορων Ελλήνων να ανατρέψουν την εικόνα της Ψωροκώσταινας στο εξωτερικό. Έτσι οργάνωσαν το 1951 ένα ράλλυ ώστε να πείσουν τους φίλους τους από τις ξένες χώρες ότι η Ελλάδα έχει αποκτήσει ένα ολοκληρωμένο οδικό δίκτυο με βενζινάδικα –χάρη στην υποστήριξη της Shell– για να επισκεφθούν ιστορικά σημεία, όπως οι Δελφοί ή η Δωδώνη.

Την επόμενη χρονιά ανέλαβε επίσημα η ΕΛΠΑ τη διοργάνωση του Ράλλυ Ακρόπολις, δίνοντάς του έναν περιηγητικό χαραχτήρα με μαραθώνιες διαδρομές συνολικού μήκους άνω των 2.000 χιλιομέτρων.

Αρχικά, το Ακρόπολις είχε κυρίως ασφάλτινες διαδρομές, γι’ αυτό και στον πίνακα των πρώτων νικητών του συναντάμε ονόματα όπως αυτά του Γάλλου Εσταζέ το 1957 με μια εξωτική Ferrari 250 GT και μία χρονιά αργότερα του Ιταλού Βιλορέσι με την αρχοντική λιμουζίνα Lancia Aurelia. Οι ελληνικές εφημερίδες έδωσαν από την πρώτη στιγμή μεγάλη δημοσιότητα στο Ράλλυ Ακρόπολις, καθώς το αυτοκίνητο αποτελούσε ένα καινούργιο πράγμα για την Ελλάδα και σπάνιζαν τότε στη χώρα μας οι διεθνείς αθλητικές εκδηλώσεις, οπότε έλαβε δικαιωματικά τον τίτλο του «εθνικού αγώνα».

Σταδιακά πραγματοποιήθηκε μια μετεξέλιξη από μαραθώνια περιήγηση σε ένα κανονικό ράλλυ και ταυτόχρονα αναβαθμίστηκε ο περιπετειώδης χαρακτήρας του Ράλλυ Ακρόπολις, που συνέβαλε στη διεθνή του αναγνώριση και το έφερε στο ίδιο επίπεδο με το εμβληματικό Ράλλυ Σαφάρι στην Αφρική. Ακόμη όμως και μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του ’60 βλέπουμε εργοστασιακές ομάδες, π.χ. αυτή της Porsche, να κάνουν τα σέρβις στο χώμα και να υπάρχουν δυνατότητες διάκρισης για τους ιδιώτες. 

Η πιο κομβική δεκαετία του Ράλλυ Ακρόπολις ήταν αυτή του ’70, καθώς αφήνει πίσω του τα ερασιτεχνικά στοιχεία και γίνεται σούπερ επαγγελματικό. Οι απλές ειδικές διαδρομές αναβαθμίζονται σε αυστηρά επαγγελματικές ειδικές, κυριαρχούν οι εργοστασιακές ομάδες, ενώ καθιερώνονται οι δοκιμές και οι αναγνωρίσεις των διαδρομών πριν από το ράλλυ.


Η πιο κομβική δεκαετία του Ράλλυ Ακρόπολις ήταν αυτή του ’70, καθώς αφήνει πίσω του τα ερασιτεχνικά στοιχεία και γίνεται σούπερ επαγγελματικό. Οι απλές ειδικές διαδρομές αναβαθμίζονται σε αυστηρά επαγγελματικές ειδικές, κυριαρχούν οι εργοστασιακές ομάδες, ενώ καθιερώνονται οι δοκιμές και οι αναγνωρίσεις των διαδρομών πριν από το ράλλυ. Την ίδια δεκαετία το αγωνιστικό τμήμα της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας κατατάσσει το Ράλλυ Ακρόπολις στα κορυφαία παγκοσμίως, οπότε μετατρέπεται σε μαγνήτη για τα εργοστάσια.

Τα ορόσημα του Ράλλυ Ακρόπολι

Μάλιστα εκείνη την εποχή συνέρρεαν μόνιμα στο Ράλλυ Ακρόπολις και όλες οι ανατολικοευρωπαϊκές εργοστασιακές ομάδες, δηλαδή οι Wartburg και Trabant από την Ανατολική Γερμανία, η Skoda από την Τσεχοσλοβακία, οι πολωνικές Dacia, Polski και η ρωσική Lada. Οι κακές γλώσσες λένε, πάντως, ότι οι Ανατολικοί λάτρευαν, εκτός των άλλων, το Ράλλυ Ακρόπολις επειδή σε εμάς το αλκοόλ έρρεε χωρίς ελέγχους και περιορισμούς. 

Μία δεκαετία αργότερα έρχεται η τεχνολογική αναβάθμιση του Ράλλυ Ακρόπολις με τα θηρία του Group B, τα τούρμπο και την τετρακίνηση Quattro. Το 1982 έχουμε μια μικρή φεμινιστική επανάσταση με τη νίκη της Γαλλίδας Μισέλ Μουτόν στο τιμόνι ενός Audi Quattro, αν και η γυναικεία εκπροσώπηση στο Ράλλυ Ακρόπολις υπήρξε διαχρονικά φτωχή.

Τη δεκαετία του ’80 αρχίζει επίσης να μαζεύεται η διαδρομή από τα 2.800 και πλέον χιλιόμετρα, ενώ θεσμοθετούνται οι ανασυγκροτήσεις και οι διανυκτερεύσεις για λόγους ασφαλείας και καλύτερης οργάνωσης.

Η σημερινή μορφή των ράλλυ του παγκόσμιου πρωταθλήματος WRC, όπως φυσικά και του Ράλλυ Ακρόπολις, οφείλεται στην επιτυχία της Formula 1 που υπό την μπαγκέτα του Μπέρνι Έκλεστον εξελίχθηκε σε μια μηχανή παραγωγής αμύθητου πλούτου. Έτσι τα ράλλυ πέρασαν από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 σε μια νέα εποχή με έμφαση σε αυστηρά επαγγελματικές και λιγότερες ιδιωτικές συμμετοχές.

Επίσης, υπάρχει έντονη τηλεοπτική προβολή, ενώ αναπόσπαστο κομμάτι κάθε ράλλυ αποτελεί πλέον και μια εντυπωσιακή υπερειδική διαδρομή όπως η φετινή του Ράλλυ Ακρόπολις στον αγωνιστικό χώρο του ΟΑΚΑ, που συνδυάζει το θέαμα με τις συγκινήσεις.

Τα ορόσημα του Ράλλυ Ακρόπολι

Τα ορόσημα του Ράλλυ Ακρόπολι

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Αυτοκίνητο
 
 
 
 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ