Εjekt Festival: Ο εφιάλτης πίσω από την ακύρωση ενός μεγάλου φεστιβάλ

Εjekt Festival: Ο εφιάλτης πίσω από την ακύρωση ενός μεγάλου φεστιβάλ Facebook Twitter
Το Ejekt Festival ήταν το πρώτο μεγάλο καλοκαιρινό φεστιβάλ που αποφάσισε να μην προχωρήσει στη διεξαγωγή του
0

Με τα μεγαλύτερα φεστιβάλ του εξωτερικού να ακυρώνονται το ένα μετά το άλλο, η κατάσταση για τα ελληνικά καλοκαιρινά φεστιβάλ μουσικής δεν φαινόταν τόσο ευοίωνη από την αρχή της περιπέτειας όλων μας με τον κορωνοϊό.


Αν και αρχικά ίσως να υπήρχε μια μικρή ελπίδα ότι επειδή θα ξεκινούσαν λίγο αργότερα μέσα στο καλοκαίρι ο ιός κάπως θα είχε τεθεί υπό έλεγχο, ώστε η ζωή να αποκτήσει τους κανονικούς της ρυθμούς, αυτή διαλύθηκε με τη νέα ανακοίνωση της κυβέρνησης που καταργεί κάθε πολιτιστική εκδήλωση για φέτος το καλοκαίρι, ανεξαρτήτως προσέλευσης. Αρκετοί καλλιτέχνες έχουν αρχίσει να αντιδρούν με τα νέα μέτρα.

Προτού ανακοινωθούν, το Ejekt Festival ήταν το πρώτο μεγάλο καλοκαιρινό φεστιβάλ που αποφάσισε να μην προχωρήσει στη διεξαγωγή του. Έτσι, ακύρωσε τις δύο ημερομηνίες του στις 5 και 13 Ιουλίου με line-up ονόματα όπως οι Red Hot Chili Peppers, οι Hives, οι Foals κ.ά. Είχε προηγηθεί το ADD Festival (που έχει ανακοινώσει αναβολή για αρχές Οκτωβρίου), κυρίως επειδή θα γινόταν νωρίτερα. Δυστυχώς, κανείς δεν γνωρίζει πού θα οδηγήσει αυτή η κατάσταση μελλοντικά.

Μιλήσαμε με τον Σταύρο Στριλιγκά, υπεύθυνο Τύπου του Ejekt, για να μας εξηγήσει πώς κατέληξαν στην ακύρωσή του για φέτος.

— Πώς είναι για ένα φεστιβάλ να αντιμετωπίζει μια τέτοια κατάσταση;

Όπως για όλα τα επαγγέλματα, είναι κάτι πρωτόγνωρο. Ακόμα και για την Ελλάδα, όπου μόλις πριν από 5 χρόνια έγινε το κλείσιμο των τραπεζών, επομένως ζήσαμε εξωφρενικές καταστάσεις που δεν έζησαν άλλες χώρες, το τωρινό είναι αδιανόητο. Έχει πάψει και θα συνεχίσει να μην υφίσταται το αντικείμενο του ζωνταντού θεάματος για μεγάλο χρονικό διάστημα, άρα θα είμαστε όλοι άνεργοι για πολύ καιρό.

Αυτό που ζούμε είναι πρωτοφανές και ισχύει για όλους, διοργανωτές, καλλιτέχνες, ατζέντηδες. Δεν υπάρχουν δικλείδες για όταν τελειώνει ο τρόπος ζωής μας όπως τον ξέραμε. Σταμάτησαν όλα τα λάιβ, παντού. Αυτό δεν έχει γίνει ποτέ στην Ιστορία, ούτε κατά τη διάρκεια πολέμου.


— Τι αισθάνονται όσοι δουλεύουν για να στηθεί μια τόσο μεγάλη διοργάνωση;

Συντριβή. Πετιούνται οι κόποι και τα έξοδα δύο ετών τουλάχιστον. Για να πραγματοποιηθεί το Ejekt 2020 η δουλειά μας έχει ξεκινήσει από το 2018. Η διοργάνωση ενός φεστιβάλ, όπως το Ejekt, είναι μια πολύ πολύπλοκη δουλειά, με πάρα πολλές και δύσκολες παραμέτρους. Είμαστε, άλλωστε, σε μια χώρα σαν την Ελλάδα, όπου οι «ξένες» συναυλίες δεν έχουν καμία υποστήριξη από δημόσιους φορείς, ενώ το κοινό που ακούει αυτήν τη μουσική είναι πραγματικά μικρό.


— Και πώς φτάνετε στο σημείο να τα ακυρώσετε όλα;

Σταδιακά, διάφορες χώρες έβγαλαν απαγορεύσεις για μεγάλο χρονικό διάστημα (π.χ. ως τις 31/8), έτσι ανακοίνωσαν ακυρώσεις όλα τα μεγάλα φεστιβάλ της Ευρώπης. Αντίθετα, η Ελλάδα, ενώ απαγόρευσε τις συναυλίες ήδη από τις 11 Μαρτίου, δεν το έκανε για το καλοκαίρι, έτσι παρέμενε η εκκεμότητα. Το αποτέλεσμα είναι ότι, ενώ για μήνες βλέπεις πως πιθανότατα δεν θα γίνει το φεστιβάλ, είσαι υποχρεωμένος να δουλεύεις σαν να πρόκειται να γίνει. Κάτι τέτοιο είναι πολύ ψυχοφθόρο. Κάποια στιγμή αποφασίσαμε ότι δεν γίνεται να περιμένουμε άλλο τις όποιες κρατικές ενέργειες και προχωρήσαμε στην ανακοίνωσή μας, ώστε να ενημερωθεί όσο νωρίτερα γίνεται το κοινό.

Εjekt Festival: Ο εφιάλτης πίσω από την ακύρωση ενός μεγάλου φεστιβάλ Facebook Twitter
Η διοργάνωση ενός φεστιβάλ, όπως το Ejekt, είναι μια πολύ πολύπλοκη δουλειά, με πάρα πολλές και δύσκολες παραμέτρους.

— Υπάρχει κάποια δικλείδα ασφαλείας που να προβλέπει μια τέτοια περίπτωση ακύρωσης;

Αυτό που ζούμε είναι πρωτοφανές και ισχύει για όλους, διοργανωτές, καλλιτέχνες, ατζέντηδες. Δεν υπάρχουν δικλείδες για όταν τελειώνει ο τρόπος ζωής μας όπως τον ξέραμε. Σταμάτησαν όλα τα λάιβ, παντού. Αυτό δεν έχει γίνει ποτέ στην Ιστορία, ούτε κατά τη διάρκεια πολέμου.


— Τι σημαίνει η ακύρωσή του πρακτικά;

Όταν συμβαίνει κάτι τόσο τεράστιο, όλα τίθενται σε νέα βάση, άρα χρειάζεται μια διαδικασία κατανόησης των συνθηκών και εξεύρεσης λύσεων. Αυτά δεν γίνονται από τη μία μέρα στην άλλη. Ακόμα είμαστε στην αρχή της διαδικασίας. Το σίγουρο είναι ότι φέτος δεν θα γίνει Ejekt. Από κει και πέρα, χρειάζεται ακόμα χρόνος για να βρούμε τα επόμενα βήματα, καθώς έχουν πεταχτεί στα σκουπίδια προγραμματισμοί ετών και όλοι, καλλιτέχνες, ατζέντηδες, διοργανωτές, προσπαθούν να λειτουργήσουν σε ένα παντελώς αβέβαιο περιβάλλον.

— Πόσο ζημιογόνο είναι για το μέλλον του;

Ακόμα είναι πολύ νωρίς για να ξέρουμε το τελικό μέγεθος της ζημιάς για φέτος, αλλά σίγουρα θα είναι μεγάλη. Για το απώτερο μέλλον, αν ξέραμε ότι ο Covid-19 δεν θα υπάρχει σε 12 ή 24 μήνες από τώρα, όλα θα ήταν πιο ξεκάθαρα και τα βήματά μας συγκεκριμένα. Όμως αυτό δεν ισχύει και κινούμαστε όλοι στο άγνωστο. Πρακτικά, μέχρι να βρεθεί η λύση με τον Covid-19, τα φεστιβάλ και όλες οι συναυλίες, τα events κ.λπ. δεν θα γίνονται – με την αντίστοιχη οικονομική ζημιά. Από ένα σημείο –όχι πολύ μακρινό‒ και μετά η ζημιά θα είναι ανεπανόρθωτη.


— Το κράτος υπάρχει σε αυτή την περίπτωση;

Ως τώρα, εντασσόμαστε στα γενικότερα μέτρα που ισχύουν για όλες τις εταιρείες και πήραν μόνο οι υπάλληλοι τα 800 ευρώ. Όμως το αντικείμενο της δραστηριότητάς μας έχει πάψει να υφίσταται, οπότε δεν υπάρχει κάποιο μέτρο σύγκρισης με άλλα επαγγέλματα που θα μπορέσουν, στον όποιο βαθμό, να επαναλειτουργήσουν προσεχώς. Γίνονται συζητήσεις με τους φορείς με την ελπίδα ότι κάτι θα προβλεφθεί, αλλά ακόμα δεν υπάρχει κάτι χειροπιαστό.

Εjekt Festival: Ο εφιάλτης πίσω από την ακύρωση ενός μεγάλου φεστιβάλ Facebook Twitter
Οι Cure από την περσινή τους εμφάνιση στο φεστιβάλ.


— Με τις προκαταβολές που δώσατε τι γίνεται;

Αυτό είναι ένα από τα πιο σοβαρά θέματα και σχετίζεται με την ασφάλιση των συναυλιών. Οι ασφαλιστικές δεν θέλουν να αποζημιώσουν για τον Covid-19, ακόμα και στις περιπτώσεις που πλήρωσε ο διοργανωτής και για πανδημία, με το επιχείρημα ότι αυτή είναι «νέα» πανδημία. Αυτό, προφανώς, θα επιλυθεί στα δικαστήρια. Άρα, ασφάλιση δεν υφίσταται. Συνέπεια της μη ασφάλισης είναι ότι το θέμα με τις προκαταβολές πάει κατά περίπτωση, ανάλογα με τον ατζέντη, τον καλλιτέχνη και τον διοργανωτή. Όπως γίνεται αντιληπτό, δεν θα έπρεπε να είναι έτσι, όταν μιλάμε για τέτοιου μεγέθους πανδημία.


Σε άλλες χώρες έγινε κρατική απαγόρευση από νωρίς και για μεγάλο χρονικό διάστημα (π.χ. ως τις 31/8), ώστε να μπορεί να γίνει κάποιος προγραμματισμός και οι απαραίτητες ενέργειες. Η κρατική απαγόρευση είναι ένα βασικό επιχείρημα υπέρ του διοργανωτή, ώστε να διεκδικήσει επιστροφή προκαταβολών ή, έστω, τμήματός τους. Αν δεν υπάρχει η απαγόρευση, το συγκρότημα μπορεί π.χ. να πιέζει για να γίνει η συναυλία κάποια άλλη στιγμή, χωρίς επιστροφή της προκαταβολής που μπορεί να είναι της τάξης των εκατοντάδων χιλιάδων ή εκατομμυρίου ευρώ. Στην Ελλάδα, μόλις στις 28/4 ο πρωθυπουργός είπε ότι κάτι τέτοιο «φαντάζει απίθανο» και ότι θα γίνονται ανακοινώσεις κάθε λίγες μέρες. Ως εκ τούτου, γίνεται αντιληπτό ότι όλοι οι διοργανωτές είναι πλήρως στον αέρα όσον αφορά το θέμα των προκαταβολών.

— Τι σημαίνει αυτό για τη μουσική μακροπρόθεσμα; Και για τους μουσικούς;

Για τη μουσική ως δημιουργική τέχνη μάλλον θα είναι μια αφορμή για κάτι νέο, όπως όλα τα μεγάλα γεγονότα. Για τους μουσικούς που ζουν από τις συναυλίες είναι ήδη καταστροφικό. Θα αναγκαστούν να βρουν άλλους τρόπους για να έχουν έσοδα, κάτι τρομερά δύσκολο προφανώς.


— Πώς βλέπετε το μέλλον;

Υποχρεωτικά, εμείς σκεφτόματε πάντα θετικά. Αλλιώς δεν θα υπήρχαμε σήμερα με όσα έχουμε περάσει αυτά τα δεκαέξι χρόνια. Οπότε, πιστεύουμε ότι θα το αντέξουμε κι αυτό, γιατί είμαστε συνηθισμένοι στην ταλαιπωρία. Αλλά το κόστος που θα έχει θα είναι χωρίς προηγούμενο.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ