Τα 10 σημαντικότερα σάουντρακ του Ένιο Μορικόνε

Τα 10 σημαντικότερα σάουντρακ του Ένιο Μορικόνε Facebook Twitter
O Ένιο Μορικόνε είχε συνθέσει πάνω από 500 σκορ για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση καθώς και 100 κλασικά έργα.
4



ME MIA ΠΟΛΥΧΡΟΝΗ ΚΑΡΙΕΡΑ που μετράει πάνω από 7 δεκαετίες, ο Ένιο Μορικόνε είχε συνθέσει τα πάντα. Κυριολεκτικά τα πάντα, αφού είχε συνθέσει πάνω από 500 σκορ για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση καθώς και 100 κλασικά έργα, έχοντας περάσει από όλα τα είδη μουσικής, από την τζαζ μέχρι και την ποπ.

Ο Μορικόνε γεννήθηκε στη Ρώμη, στις 10 Νοεμβρίου 1928. Το μουσικό του ταλέντο το κληρονόμησε από τον πατέρα του, Mario, που ήταν τρομπετίστας. Ήταν επίσης ο πρώτος του δάσκαλος μουσικής. Παιδί-θαύμα, έγραψε τις πρώτες του συνθέσεις όταν ήταν μόλις 6 χρονών. Από τότε δεν σταμάτησε να γράφει μουσική. Ακολούθησε αρχικά τα χνάρια του πατέρα του και σπούδασε τρομπέτα πριν αφοσιωθεί στην κλασική σύνθεση και την ενορχήστρωση. Άρχισε να αποκτάει αναγνώριση για το έργο του πρώτα από το ραδιόφωνο, πριν μεταπηδήσει στον κινηματογράφο.

 

Ο Μορικόνε δεν μιλούσε καλά αγγλικά και έζησε όλη του την ζωή στην Ιταλία, μαζί με τη γυναίκα του, Μαρία, και τους τρεις γιους του. Ποτέ δεν τον ενδιέφερε το Χόλιγουντ.

 

Όσο περίεργο και αν ακούγεται, με 5 άκαρπες υποψηφιότητες, ο Μορικόνε δεν είχε πάρει ποτέ Όσκαρ, μέχρι το 2007, που η Ακαδημία αποφάσισε να του απονείμει ένα τιμητικό βραβείο για την προσφορά του στον κινηματογράφο. Τότε, ταπεινός, σηκώθηκε να το παραλάβει και εκφώνησε όλο τον ευχαριστήριο λόγο του στα ιταλικά, μπροστά σε ένα αμήχανο κοινό, και με τον Κλιντ Ίστγουντ από δίπλα να προσπαθεί κουτσά-στραβά να μεταφράσει τα όσα έλεγε. Από τις πιο αξιομνημόνευτες και συγκινητικές στιγμές των βραβείων, που μεγαλώνουν ακόμη περισσότερο τον θρύλο του. Τελικά, μερικά χρόνια αργότερα, το 2016, η Ακαδημία τον τίμησε και με ένα «κανονικό» Όσκαρ, για τη δουλειά του στο «The Hateful Eight» του Κουέντιν Ταραντίνο.

Ο Μορικόνε δεν μιλούσε καλά αγγλικά και έζησε όλη του την ζωή στην Ιταλία, μαζί με τη γυναίκα του, Μαρία, και τους τρεις γιους του. Ποτέ δεν τον ενδιέφερε το Χόλιγουντ.

 

Ο Ένιο Μορικόνε παραλαμβάνει το τιμητικό Όσκαρ το 2007

  

Αυτά είναι τα 10 πιο σημαντικά σάουντρακ που έχει συνθέσει:

Για μια χούφτα δολάρια (1964)

Σέρτζιο Λεόνε

 

Το διάσημο σπαγγέτι γουέστερν με πρωταγωνιστή τον Κλιντ Ίστγουντ ήταν η πρώτη συνεργασία του Ένιο Μορικόνε με τον σκηνοθέτη Σέρτζιο Λεόνε. Αν και είναι από τα σάουντρακ που τον έκαναν παγκοσμίως γνωστό, ο Μορικόνε το σιχαινόταν. Το θεωρούσε την χειρότερη δουλειά που έχει κάνει μέχρι σήμερα στον κινηματογράφο!

Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος (1966)

Σέρτζιο Λεόνε

 

Ένα από τα πιο διάσημα σφυρίγματα αλλά και μουσικά θέματα όλων των εποχών. Η επιρροή του σε όλη την ποπ κουλτούρα είναι αδιαμφισβήτητη, από το πανκ μέχρι την chill out μουσική. Δεν γίνεται να μην το έχεις ακούσει.

Κάποτε στη Δύση (1968)

Σέρτζιο Λεόνε

 

Άλλη μια αριστουργηματική ταινία από τον σπουδαίο Σέρτζιο Λεόνε με πρωταγωνιστές την Κλαούντια Καρντινάλε και τον Χένρι Φόντα, και φυσικά με ένα αξεπέραστο σκορ από τον Μορικόνε. Η μουσική θεωρείται από τις καλύτερες που έχει συνθέσει. Ο Μορικόνε έγραψε ένα μουσικό θέμα για καθένα ήρωα της ταινίας ενώ είναι εντυπωσιακός ο τρόπος που χρησιμοποιεί τη φωνή της Έντα ντελ Όρσο.

Θεώρημα (1968)

Πιερ Πάολο Παζολίνι

 

O Μορικόνε συνέθεσε πέντε κομμάτια για το φιλμ του Παζολίνι. Το υπόλοιπο σάουντρακ είχε μουσική από τον Μότσαρτ. Αυτό που έχει αποτυπωθεί στη μνήμη είναι φυσικά το «Fruscio di foglie verdi», ένα από τα πιο γνωστά του τραγούδια και ο λόγος που βρίσκεται σε αυτήν τη δεκάδα.

Dirty Angels (1969)

Μάουρο Σεβερίνο

 

Μια άγνωστη ταινία της δεκαετίας του ’60 με ένα από τα πιο σπάνια και πανέμορφα σάουντρακ του Μορικόνε. Εδώ δοκιμάζει τις δυνάμεις του στην ποπ μουσική και βγάζει διαμάντια που δεν γίνεται να μη σου κολλήσουν στο μυαλό. Σημείο αναφοράς. 

1900 (1976)

Μπερνάρντο Μπερτολούτσι

 

Ένα επικό σκορ για μια επική ταινία για τη φιλία δυο αγοριών από διαφορετικά κοινωνικά στρώματα στην Ιταλία των αρχών του 20ού αιώνα, με ένα τεράστιο καστ με ονόματα όπως οι Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Ζεράρ Ντεπαρντιέ, Μπαρτ Λάνκαστερ, Ντόναλντ Σάδερλαντ και Στεφανία Σαντρέλι.

Η απειλή (1982)

Τζον Κάρπεντερ

 

Στην πρώτη ταινία που σκηνοθέτησε για μεγάλο στούντιο, ο Κάρπεντερ προσέλαβε τον Μορικόνε για να γράψει το σάουντρακ. Συνήθως τα έγραφε ο ίδιος ο Κάρπεντερ. Ο μεγάλος συνθέτης απάντησε με ένα ηλεκτρονικό, παγωμένο αριστούργημα που ήταν ιδανικό για το είδος της ταινίας –επιστημονική φαντασία τρόμου– αλλά και στον τόνο των μουσικών δουλειών του σκηνοθέτη με στόχο να τον τιμήσει. Δυστυχώς, από ό,τι φαίνεται, δεν εντυπωσίασε τον Κάρπεντερ, ο οποίος απογοητεύτηκε τόσο πολύ από το αποτέλεσμα που ο μύθος λέει ότι πέταξε πολλά κομμάτια στα αζήτητα. Αλήθεια, γιατί;

  

Η αποστολή (1986)

Ρολάν Ζοφέ

 

Η μουσική που έγραψε για τις εμπειρίες των Ιησουιτών ιεραποστόλων του 18ου αιώνα στη Νότια Αμερική τον έφερε πολύ κοντά στα Όσκαρ. Το έχασε από τον Χέρμπι Χάνκοκ για το Round Mindnight. Αρχικά είχε αρνηθεί να αναλάβει το σάουντρακ επειδή πίστευε ότι η ταινία είχε ήδη ορίτζιναλ μουσική μέσα.

Σινεμά ο Παράδεισος (1988)

Τζουζέπε Τορνατόρε

 

Το Σινεμά ο Παράδεισος κέρδισε διεθνή αναγνώριση με τη βράβευση του στις Κάννες αλλά και με το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας. Το φιλμ, τοποθετημένο στην Σικελία, έχει μουσική γραμμένη από τον Μορικόνε, σε συνεργασία με τον γιο του Άντριου. Ήταν η πρώτη φορά που συνεργάστηκαν επίσημα σε ταινία.

  

Μαλένα (2000)

Τζουζέπε Τορνατόρε

 

Η ταινία που έκανε σταρ τη Μόνικα Μπελούτσι. O Μορικόνε έγραψε ένα ονειρικό, νοσταλγικό σάουντρακ για τη Σικελία και κέρδισε την 5η υποψηφιότητα του για Όσκαρ. 

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 12.1.2016

Μουσική
4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ