"Ζωές στην ουρά" - Σοκαριστική έρευνα αποκαλύπτει τον εργασιακό Μεσαίωνα στην κολοσσιαία βιομηχανική παραγωγή πουλερικών

"Ζωές στην ουρά" - Σοκαριστική έρευνα αποκαλύπτει τον εργασιακό Μεσαίωνα στην κολοσσιαία βιομηχανική παραγωγή πουλερικών Facebook Twitter
10

Στην Αμερική, ο δρόμος από την παραγωγή στην κατανάλωση ενός κοτόπουλου είναι μακρύς και κάθε άλλο παρά στρωμένος με ροδοπέταλα. Όχι μόνο για τα πουλερικά, αλλά και για τους ανθρώπους που εμπλέκονται στη συγκεκριμένη διαδικασία, αφού σύμφωνα με τον οργανισμό καταπολέμησης της φτώχειας Oxfam America οι εργάτες που δουλεύουν στη γραμμή παραγωγής ζουν καθημερινά έναν εφιάλτη.

Οι εργαζόμενοι μερικές φορές επαναλαμβάνουν τουλάχιστον 20.000 φορές –ενίοτε μέχρι κι 100.000 φορές- τις ίδιες ακριβώς κινήσεις στο πώς κρατούν και πώς κόβουν τα κοτόπουλα. Η ανάγκη των Αμερικανών για κοτόπουλο ολοένα και αυξάνεται με αποτέλεσμα στο πλαίσιο μιας εξαντλητικής πλέον ροής στα εργοστάσια από τους ιμάντες να περνούν 140 κοτόπουλα το λεπτό. Αυτό πρακτικά μεταφράζεται ετησίως σε περίπου 250.000 τραυματισμούς κι ακρωτηριασμούς εργαζομένων και δη για μισθούς φτώχειας.

"Ζωές στην ουρά" - Σοκαριστική έρευνα αποκαλύπτει τον εργασιακό Μεσαίωνα στην κολοσσιαία βιομηχανική παραγωγή πουλερικών Facebook Twitter


Για τα 30 εκατομμύρια επεξεργασμένα κοτόπουλα την ημέρα που αντιστοιχούν σε ένα ρεκόρ κατανάλωσης 80 κιλών το χρόνο από κάθε αμερικανό πολίτη, η βιομηχανία πουλερικών στηρίζεται σε μια άγρια πλην συνηθισμένη εργασιακή εκμετάλλευση: χρόνιοι πόνοι, βίαιοι τραυματισμοί λόγω επαναλαμβανόμενων κινήσεων και ταπείνωση.

Έχοντας κόψει αμέτρητες φέτες κοτόπουλου και για πολλές ώρες συνεχόμενα, τα μαχαίρια κάποια στιγμή θαμπώνουν, οι λαβές τους πλέον γλιστρούν πολύ και καταλήγουν να διαπερνούν τα χέρια των εργατών ή ακόμη και τα μπράτσα.


Οι εργάτες επίσης απαγορεύεται να κάνουν διαλείμματα για τουαλέτα. Σαν αποτέλεσμα "περιορίζουν την πρόσληψη υγρών σε επικίνδυνο βαθμό και νιώθουν αφόρητους πόνους και δυσφορία, ανησυχώντας και για την υγεία τους και για την ασφάλειά τους" αναφέρει ο Oxfam. Οι συνθήκες είναι ιδιαιτέρως κουραστικές και δύσκολες για γυναίκες στη διάρκεια της εμμήνου ρύσης ή εγκύους, λένε εργάτες που δεν ήθελαν να αποκαλύψουν την ταυτότητά τους αλλά δουλεύουν χρόνια στην εταιρία. 

Οι εργάτες αναγκάζονται να περιμένουν μέχρι και μία ώρα στην ουρά για να χρησιμοποιήσουν κάποια τουαλέτα, διακινδυνεύοντας μέχρι και να απολυθούν αν δεν ολοκληρώσουν τη δουλειά τους μέσα στο προβλεπόμενο χρονικό πλαίσιο. Κάποιοι άλλοι μαρτυρούν πως φορούν πάνες για να μην λερώνονται κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας των κοτόπουλων και να μην λείψουν για να πάνε στην τουαλέτα. Κι αν δεν κάνουν τίποτα από τα δύο, τότε προβαίνουν σε κάτι που σοκαριστικό για οποιονδήποτε άλλο εργασιακό χώρο, αλλά πλέον σύνηθες για τέτοια εργοστάσιο- ουρούν όρθιοι πάνω τους εκεί ακριβώς που στέκονται για να μην αφήσουν το πόστο τους. 

"Ζωές στην ουρά" - Σοκαριστική έρευνα αποκαλύπτει τον εργασιακό Μεσαίωνα στην κολοσσιαία βιομηχανική παραγωγή πουλερικών Facebook Twitter

«Ζωές στην ουρά»

Αυτές οι «ζωές στην ουρά», όπως τους αποκαλεί το Oxfam, είναι η ανθρώπινη πραγματικότητα πίσω από τα γεύματα των Αμερικανών κι όπως φαίνεται το τίμημα για τα φτηνά κοτόπουλα είναι τελικά πολύ ακριβό στις ΗΠΑ.

Δεκάδες χιλιάδες ακρωτηριασμοί κάθε χρόνο εν ώρα εργασίας, δισεκατομμύρια δολάρια σε κρατικές συμβάσεις της Tyson Foods και άλλων εταιριών παρά το μακρύ ιστορικό καταγγελιών για κακομεταχείριση και παραβιάσεις της ασφάλειας των εργαζομένων και μαζικές επισκέψεις δημοσία δαπάνη στα επείγοντα των νοσοκομείων από εργάτες που χρειάζονται ιατρική περίθαλψη- τα εργατικά ατυχήματα και δυστυχήματα εκτιμάται δε πως μόνο το 2012 κόστισαν στους υπόλοιπους φορολογούμενους 298 δισ. δολάρια.

"Ζωές στην ουρά" - Σοκαριστική έρευνα αποκαλύπτει τον εργασιακό Μεσαίωνα στην κολοσσιαία βιομηχανική παραγωγή πουλερικών Facebook Twitter

Οι τέσσερις κορυφαίες εταιρίες -Tyson Foods, Pilgrim's Pride, Sanderson Farms και Perdue Farms- ελέγχουν το 60% της αγοράς πουλερικών στις ΗΠΑ κι από τα χέρια τους περνούν περισσότερες από 30 διαφορετικές μάρκες. Μετά την δημοσιοποίηση της συγκεκριμένης έρευνας του Oxfam, όλες τους πλην της Sanderson Farms που δεν έκανε καμία δήλωση, αρνήθηκαν τις κατηγορίες. 

Βέβαια, την ίδια στιγμή που οι υπεύθυνοι των εταιριών αρνούνται το μεγάλο βαθμό τραυματισμών που αποκαλύπτει η Oxfam, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια και την Υγεία καταγγέλλει πως οι ίδιες οι εταιρίες πολλές φορές πιέζουν τους τραυματισμένους εργαζόμενους να επιστρέψουν στη γραμμή παραγωγής με αποτέλεσμα οι τραυματισμοί να γίνονται μετά χρόνιοι. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως όσοι κάνουν αυτή τη δουλειά έχουν πενταπλάσιες πιθανότητες να τραυματιστούν εν ώρα εργασίας και εφταπλάσιες να εμφανίσουν το σύνδρομο του καρπιαίου σωλήνα.

Ακόμη πιο ανησυχητικές είναι οι στατιστικές που προέκυψαν από έρευνα σε εργοστάσιο πουλερικών της Αλαμπάμα, όπου το 72% των εργαζομένων είχε υποστεί τραυματισμό στη δουλειά, το 77% υπέφεραν από σωρευτικές διαταραχές στα χέρια και το 86% ανέφερε πόνο, πρήξιμο και ενίοτε πλήρη ακινησία στο σημείο του καρπού.

Ο οργανισμός Oxfam πιέζει τις εταιρίες να αυξήσουν τους μισθούς και τη διαφάνεια αναφορικά με τους τραυματισμούς και να «δεσμευθούν δημοσίως πως θα σέβονται τα εργασιακά δικαιώματα και θα διασφαλίζουν την καλή υγεία των εργαζομένων τους». Μάλιστα μετά την δημοσιοποίηση της μελέτης, λάνσαρε κι έναυποστηρικτικό hashtag στα social media, το "#GiveThemABreak", για να εντείνει τις πιέσεις. 

* Διαβάστε εδώ ολόκληρη την έρευνα του Oxfam.

10

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ζελένσκι δηλώνει έτοιμος να τερματίσει τον πόλεμο με αντάλλαγμα την ένταξη στο ΝΑΤΟ

Διεθνή / Ο Ζελένσκι δηλώνει έτοιμος να τερματίσει τον πόλεμο στην Ουκρανία με αντάλλαγμα ένταξη στο ΝΑΤΟ

Ο Βολοντίμιρ Ζελένσκι έχει προτείνει να επιτευχθεί συμφωνία κατάπαυσης του πυρός εάν η ουκρανική επικράτεια που ελέγχει μπορούσε να ληφθεί «υπό την ομπρέλα του ΝΑΤΟ»
LIFO NEWSROOM
Πώς η Κίνα κλείνει τα εργοστάσια της Volkswagen και γίνεται ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο

Διεθνή / Πώς η Κίνα κλείνει τα εργοστάσια της Volkswagen και γίνεται ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο

Η Κίνα διαθέτει τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο, αλλά η παραγωγική της ικανότητα έχει ξεπεράσει τις εγχώριες ανάγκες. Σήμερα, η χώρα μπορεί να κατασκευάσει σχεδόν 40 εκατομμύρια οχήματα ετησίως — διπλάσια από τη ζήτηση των Κινέζων καταναλωτών
LIFO NEWSROOM