Ένας νέος Έλληνας δημιουργός αποφάσισε να φέρει το έργο του El Greco στην ψηφιακή εποχή, με το σύντομο βίντεο φιλμ "Domenicos".
Είκοσι τέσσερα διάσημα έργα του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, όπως "Τα δάκρυα του Αποστόλου Πέτρου", "Το όραμα Αγ. Ιωάννη", "Ο διαμερισμός των ιματίων του Χριστού" κ.α., επεξεργάζονται ψηφιακά από τον Ζούαν Κούρτι και αποκτούν "ζωή" και κίνηση σε ένα πεντάλεπτο βίντεο που "αφηγείται" μία σύντομη ιστορία γύρω από τη ζωή του Χριστού.
Συλλαμβάνω μία ιδέα και προσπαθώ να την υλοποιήσω με σεβασμό στο ίδιο το έργο που επεξεργάζομαι, και στους ανθρώπους που θα δουν το αποτέλεσμα. Ελπίζω το βίντεο να δίνει ένα έναυσμα για να δημιουργήσει κάποιος που θα το δει κάτι καινούριο.
Who is who:
Ο Ζούαν Κούρτις έχει Συριακή καταγωγή, και γεννήθηκε το 1983 στο Κάιρο της Αιγύπτου. Προερχόμενος από μία οικογένεια με παρελθόν στην τέχνη του θεάτρου και του κινηματογράφου, ασχολήθηκε από νωρίς με την ζωγραφική πριν καταλήξει να σπουδάσει σκηνοθεσία.
Καταπιάνεται με την μέθοδο του stop motion, και το 2006 βραβεύτηκε στο Athens Video Art Festival για την μικρού μήκους ταινία του "Ταξίδι στη Σελήνη" – εμπνευσμένη από το έργο του αγαπημένου του Ζωρζ Μελιές. Σε κάθε του μικρή η μεγαλύτερη δημιουργία ο Ζούαν υπογράφει και την μουσική σύνθεση.
Το "Domenicos" είναι η πρώτη του επίσημη απόπειρα με την τεχνοτροπία της επεξεργασίας εικόνας και μετατροπής της έπειτα σε βίντεο.
Πώς ακριβώς "ζωντάνεψες" τους πίνακες του El Greco;
O κάθε πίνακας ήταν και μια ξεχωριστή σκηνή που έπρεπε να περάσει από τρία διαφορετικά στάδια για την ολοκλήρωσή του βίντεο.
Αρχικά επεξεργάστηκα τις εικόνες ώστε να αποκοπούν οι χαρακτήρες από τους πίνακες και ανακατασκευαστούν τα τοπία τους. Έπειτα πέρασα ένα ένα τα έργα σε 3D πρόγραμμα επεξεργασίας ώστε να αποκτήσουν κίνηση.
Το κομμάτι αυτό έγινε καρέ καρέ ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστική η κίνηση των χαρακτήρων. Τέλος, όλο το επεξεργασμένο υλικό πέρασε από το στάνταρ πρόγραμμα του μοντάζ που χρησιμοποιώ στα φιλμ μικρού μήκους.
Γιατί διάλεξες συγκεκριμένα το έργο του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου γι' αυτό το πρότζεκτ;
Ήταν σχεδόν μοιραίο. Η έμπνευση προήλθε από την έκθεση τριών έργων του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου στο Βυζαντινό Μουσείο, όπου είχα βρεθεί τυχαία εκείνο το διάστημα. Τότε είδα από κοντά το Τρίπτυχο της Μόντενα και μου γεννήθηκε η επιθυμία να ετοιμάσω ένα βίντεο ξεχωριστό απ' ό,τι είχα κάνει μέχρι τότε.
Και η πρώτη φορά που ήρθες σε επαφή με το έργο του;
Γνώρισα τον Δομίνικο Θεοτοκόπουλο μέσα από τα σχολικά βιβλία. Το σκοτεινό του ύφος με τρόμαζε τότε, και θυμάμαι ότι απέφευγα τις σελίδες με τα έργα του. Πολύ αργότερα, όταν ξεκίνησα τη ζωγραφική, το σκοτεινό αυτό στοιχείο όχι μόνο δεν με τρόμαζε αλλά με ενέπνεε και προσπαθούσα να το χρησιμοποιήσω κι εγώ στη ζωγραφική μου, αποτυπώνοντας το συναίσθημα της παιδικής μου ηλικίας.
Ποιος είναι ο σκοπός του "Domenicos";
Δεν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος σκοπός, πρόκειται μάλλον για την ανάγκη μου να πραγματοποιήσω το όραμα που έχω κατά νου. Συλλαμβάνω μία ιδέα και προσπαθώ να την υλοποιήσω με σεβασμό στο ίδιο το έργο που επεξεργάζομαι, και στους ανθρώπους που θα δουν το αποτέλεσμα. Ελπίζω το βίντεο να δίνει ένα έναυσμα για να δημιουργήσει κάποιος που θα το δει κάτι καινούριο.
Ετοιμάζεις κάποιο άλλο παρόμοιο βίντεο;
Μόλις τελείωσα το καινούριο μικρό μήκους φιλμ "Θούριος", με θέμα την Επανάσταση του 1821. Είναι δημιουργημένο με την ίδια animation τεχνοτροπία του "Domenicos", και η "ιστορία" λέγεται αυτή τη φορά μέσα από 36 πίνακες. Σ' αυτή την περίπτωση χρησιμοποίησα καινούριες μεθόδους επεξεργασίας, ώστε οι κινήσεις των χαρακτήρων να είναι ακόμα πιο αληθοφανείς και εντυπωσιακές.
"Θούριος" trailer
σχόλια