Σε μια εποχή που η «ελληνικότητα» των προϊόντων αποτελεί ισχυρό διαφημιστικό ατού και η τόνωση πολιτιστικών ιδρυμάτων με εμπορικές δραστηριότητες συζητείται έντονα, το Μουσείο Μπενάκη με την έκθεση «Το Μουσείο Αλλιώς» μας ξεναγεί στον υποδειγματικό τρόπο λειτουργίας ενός σύγχρονου μουσείου, ενός φορέα πολιτισμού που ξεπερνά τα όρια της χώρας μας.
Στο κεντρικό κτίριο της οδού Κουμπάρη οι σύγχρονες δημιουργίες του Πωλητηρίου θα συναντήσουν τα πρωτότυπα έργα, δημιουργώντας μια ενδιαφέρουσα σύζευξη που θα ταξιδέψει τον επισκέπτη στον χρόνο και στην τέχνη. Κοσμήματα, κεντήματα, κεραμικά, γλυπτά, υφάσματα, μπρούντζινα, χάρτινα, πλαστικά, κλωστές, μαργαριτάρια, πετράδια και ζωγραφιές θα επισημαίνονται με πορτοκαλί –το χρώμα της σακούλας του Πωλητηρίου– και θα παίρνουν θέση στους μουσειακούς χώρους και στις βιτρίνες, πλάι στα αντικείμενα που έγιναν αφορμή για να γεννηθούν. Οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να παρατηρήσουν τη «μετάλλαξη» των πρωτότυπων έργων μέσα από σύγχρονες οπτικές, τεχνικές, ακόμα και χρήσεις!
Το Μουσείο Μπενάκη αναγνώρισε από την αρχή τον κίνδυνο που ενέχει η απόλυτη στήριξη από κρατικές επιχορηγήσεις, δημιουργώντας πριν από 35 ολόκληρα χρόνια το Πωλητήριό του, το πρώτο πωλητήριο μουσείου στην Ελλάδα. Δουλεύοντας εξαρχής και αποκλειστικά μόνο με Έλληνες καλλιτέχνες και δημιουργούς, το Μουσείο Μπενάκη έδειξε έμπρακτα την εμπιστοσύνη του στην ελληνική δημιουργία και πρώτη ύλη σε μια εποχή που λατρευόταν το ξενόφερτο. Όπως λέει η κ. Δέσποινα Γερουλάνου, υπεύθυνη του Πωλητηρίου: «Είμαστε ελληνικό μουσείο και η στήριξη Ελλήνων δημιουργών είναι αυτονόητη για εμάς».
Το Πωλητήριο, σε αυτά τα 35 χρόνια, μεγάλωσε, αγκάλιασε και προώθησε σημαντικούς Έλληνες καλλιτέχνες του σήμερα, συνεργαζόμενο με περισσότερα από 100 εργαστήρια σε όλη την Ελλάδα: «ασημάδες» από τα Γιάννενα, κεντήστρες από τη βόρεια Ήπειρο, κεραμοποιοί από την Αίγινα κ.ά. Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι λειτούργησε και ως φυτώριο νέων δημιουργών, χτίζοντας ένα όνομα που το ανάγκασε να δέχεται κάθε χρόνο εκατοντάδες δείγματα από καλλιτέχνες απ' όλη την Ελλάδα. Η διαδικασία επιλογής που γίνεται τρεις φορές τον χρόνο αντιμετωπίζεται με ιδιαίτερη προσοχή από την αρμόδια επιτροπή του Μουσείου και, όπως μας λέει η κ. Γερουλάνου, οι κύριοι παράγοντες που λαμβάνονται υπόψη είναι η πρωτοτυπία, η ιδιαίτερη τεχνική αλλά και η αισθητική.
Κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου 18-19 Μαΐου, με αφορμή την Ημέρα των Μουσείων και τα εγκαίνια της έκθεσης, έχει προγραμματιστεί μια ακόμα παράλληλη δράση. Ένας μεγάλος αριθμός τεχνιτών που έχουν δουλέψει κατά καιρούς για τα έργα του Πωλητηρίου θα έρθουν στο Μουσείο και θα πραγματοποιήσουν ζωντανά εργαστήρια, μυώντας τον κάθε επισκέπτη στα μυστικά της τέχνης τους. Ο κόσμος θα περιδιαβαίνει τους χώρους του κεντρικού κτιρίου και θα περνά μπροστά από τον αγιογράφο π.χ. που θα ζωγραφίζει εκείνη τη στιγμή, τον άνθρωπο που θα δημιουργεί ψηφιδωτά ή τους άλλους που θα καλουπώνουν κ.ο.κ.
Ο επόμενος στόχος είναι συνυφασμένος με την εξωστρέφεια, σε άλλα κράτη του εξωτερικού, αλλά και πόλεις της χώρας. Κύριο όπλο προς αυτή την κατεύθυνση θα είναι το e-shop του Μουσείου, η αναβάθμιση του οποίου από τους Beetroot αναμένεται να του δώσει νέα πνοή.
[Από τον Δημήτρη Κυριαζή για το τεύχος 340 της LiFO]
σχόλια