Δημήτρης Δασκαλόπουλος

Δημήτρης Δασκαλόπουλος Facebook Twitter
0

Η αρχή έγινε το 2010 στη σημαντική Whitechapel Gallery του Λονδίνου, με την έκθεση «Διατηρώντας το πραγματικό», και η συνέχεια ήταν ακόμα πιο ηχηρή. Η Νάνσι Σπέκτορ μέσα στο 2011 διαλέγει 60 έργα από τη συλλογή του Δημήτρη Δασκαλόπουλου για την έκθεση «Φωτεινό Διάστημα» στο Μουσείο Γκούγκενχαϊμ του Μπιλμπάο.

Υποδειγματικά στημένη για 6 μήνες στο εκρηκτικό κτίριο του Φρανκ Γκέρι, αποκαλύπτει τη συναισθηματική νοημοσύνη ενός ανθρώπου που τα τελευταία 15 χρόνια δομεί μεθοδικά και αθόρυβα μια ασύλληπτη συλλογή έργων σύγχρονης τέχνης.

Για τον Έλληνα θεατή της έκθεσης αποτελεί σοκ η συνειδητοποίηση πως τα έργα που βλέπει (ένα μικρό μέρος της συλλογής, δηλαδή) βρίσκονταν τόσο καιρό στην Ελλάδα, αμπαλαρισμένα σε κοντέινερ και αποθήκες, σιωπηλά και αθέατα εκτός εξαιρέσεων, πλάι στη θεσμική αδιαφορία, τη μεμψιμοιρία, τον χωρίς όνειρα ύπνο αυτών που θεωρούν τον πολιτισμό περιττή παραξενιά των ολίγων.

Το πραγματικό γεγονός του 2011 σε ό,τι έχει να κάνει με τον Δημήτρη Δασκαλόπουλο δεν ήταν η έκθεση της συλλογής του σ’ ένα ακόμα μουσείο κύρους, αλλά η αποκάλυψη της ιδιοσυγκρασίας ενός συλλέκτη, το ξεδίπλωμα της στρατηγικής ανάπτυξης μιας συλλογής όχι με τη λογική της επένδυσης, αλλά με τη χωρίς όρους απόκτηση αυτού που αγάπησε, αυτού που τον συγκίνησε, ακόμα κι αν το καλλιτεχνικό προϊόν δεν είναι προικισμένο έτσι ώστε ν’ αντισταθεί στη φθορά του χρόνου, είναι δύσκολο στη μεταφορά, σκέτος μπελάς στην επανέκθεση, δαπανηρό στην αποθήκευση.

Στην ουσία δεν συλλέγει, δεν συσσωρεύει νευρωτικά, αλλά υιοθετεί ευθύνες που λίγοι είναι πρόθυμοι να πάρουν. Η τακτική του μου μοιάζει συγγενής με αυτή των Ιαπώνων επιχειρηματιών, των απογόνων της ηθικής των σαμουράι, που δεν διανοούνται να κάνουν οποιαδήποτε επιχειρηματική κίνηση ανάπτυξης, χωρίς ταυτόχρονα να τοποθετήσουν ένα μέρος των χρημάτων τους σε κάτι πνευματικό· ένα είδος αρχαιοελληνικής σπονδής· το ξόδεμα λίγου κρασιού στον βωμό των χειρονομιών που ερμηνεύουν τις ψυχές μας.

Διάφορα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ