Το 1990, μετά από δεκατέσσερα (!) χρόνια διαπραγματεύσεων με το γραφειοκρατικό θηρίο της Ρωσίας, άνοιξαν τα πρώτα McDonald’s στη Μόσχα.
Ήταν το πρώτο υποκατάστημα της αλυσίδας στη χώρα και η πρώτη επαφή των Ρώσων με την έννοια του φαστ φουντ γενικότερα. Η σαγήνη που ασκούσε το «μαργαριτάρι της Αμερικής» ήταν τεράστια.
Η προσπάθεια της εταιρίας να ανοίξει έγινε πραγματικότητα όταν άνοιξε με καναδική ιδιότητα. Για ευνόητους λόγους, στην εξώπορτα δεν υπήρχε αμερικανική σημαία: μόνο η καναδική και η ρώσικη.
Οι προετοιμασίες κράτησαν χρόνια. Ρώσοι παραγωγοί, προκειμένου να γίνουν προμηθευτές, αγόρασαν σπόρους πατάτας και αγγουριού από την Ολλανδία. Κτηνοτρόφοι έμαθαν ότι για να είναι λιγότερο λιπαρό το κρέας, έπρεπε να ευνουχίζουν τα ζώα ένα μήνα αργότερα από το συνηθισμένο και να τα σφάζουν ένα μήνα νωρίτερα. Οι υπάλληλοι έκαναν σεμινάρια για να μάθουν να κοιτάνε στα μάτια τους πελάτες (κάτι που δεν συνηθιζόταν) και να χαμογελάνε πειστικά. Οι υπόλοιποι Μοσχοβίτες έμαθαν ότι το χάμπουργκερ τρώγεται κάθετα, γιατί στις πρόβες οι εικονικοί πελάτες διαχώριζαν τις στρώσεις κι έτρωγαν την καθεμία χωριστά.
Αν και οι τιμές ήταν απλησίαστες για τον μέσο Ρώσο, πλούσιοι και διάσημοι από όλη τη χώρα έτρεξαν στα εγκαίνια για να δουν από κοντά μία σπίθα καπιταλισμού. Παρόλο το κρύο η ουρά δεν μειωνόταν. Η αναμονή κυμάνθηκε από πενήντα λεπτά μέχρι δύο ώρες.
Επειδή τα πολλά λόγια είναι φτώχια, δείτε καλύτερα το βίντεο. Δεν έχετε ξαναδεί τέτοια ουρά στη ζωή σας.
Η διείσδυση του φαστ φουντ πίσω από το Σιδηρούν Παραπέτασμα ήταν μία συμβολική στιγμή. Η ουρά των πρώτων ημερών ξεπέρασε κάθε προσδοκία, κάτι που αιφνιδίασε τους αξιωματούχους. Δύο χρόνια μετά, όλα άλλαξαν για τη Ρωσία. Πάντως τώρα οι τιμές δεν είναι απλησίαστες και όλοι ξέρουν ότι πρόκειται, απλώς, για φαστ φουντ.
Πριν κάνουμε ένα «πφφ» αφ’ υψηλού ας θυμηθούμε –οι μεγαλύτεροι- την ελληνική περίπτωση. Το πρώτο υποκατάστημα άνοιξε στο Σύνταγμα το 1991. Προηγήθηκαν –και ακολούθησαν- ρεπορτάζ στις ειδήσεις, ατελείωτες ουρές, ενθουσιασμός στα πλήθη. Ο πρόεδρος του διεθνούς τμήματος έκανε τότε την εξής δήλωση:
«Οι Έλληνες –γνωστοί για το καλό τους φαγητό και για την φιλοξενία τους- θα εκτιμήσουν την δέσμευση των McDonald’s για ποιότητα, σέρβις και καθαριότητα. Το κατάστημα θα μπορεί να εξυπηρετήσει μέχρι και 130 πελάτες (ένα τυπικό αμερικανικό έχει 90 θέσεις) μαζί με εξωτερικό χώρο σε στυλ καφέ, όπως συνηθίζεται στην Ελλάδα. Είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στο ελληνικό αρχιτεκτονικό στυλ με μάρμαρο και διάκοσμο εμπνευσμένο από την κλασική Ελλάδα.»
σχόλια