Έφυγε από τη ζωή ο Νίκος Αντωνιάδης, που είχε γράψει και τραγουδήσει το «Ραντεβού», ένα από τα καλύτερα ελληνικά σέικ

Έφυγε από τη ζωή ο Νίκος Αντωνιάδης, που είχε γράψει και τραγουδήσει το «Ραντεβού», ένα από τα καλύτερα ελληνικά σέικ Facebook Twitter
Ο Αντωνιάδης δεν ήταν μικρή περίπτωση για τον μικρό χώρο της ελληνικής ποπ του '60. Απεναντίας, ήταν ιδιαίτερη, μεγάλη και σημαντική, καθώς με τους Θεσσαλονικείς Strangers, πρόσφερε μερικά από τα ωραιότερα μοντέρνα τραγούδια που ακούστηκαν στα ραδιόφωνα και τα πάρτυ της εποχής με ελληνικό στίχο.
0

Διάβασα, προχθές, τη θλιβερή είδηση στο facebook δύο ρεκτών της παλιάς ελληνικής ποπ και του ροκ, του Ντίνου Κωστόπουλου και του Γιάννη Νέγρη. Ο Νίκος Αντωνιάδης έφυγε από τη ζωή, στα 72 χρόνια του, σε κάποιο νοσοκομείο του Κεντάκυ, στην Αμερική. Το μαντάτο είχε κάνει γνωστό στην Ελλάδα συγγενής τού τραγουδιστή.

Ο Αντωνιάδης δεν ήταν μικρή περίπτωση για τον μικρό χώρο της ελληνικής ποπ του '60. Απεναντίας, ήταν ιδιαίτερη, μεγάλη και σημαντική, καθώς με τους Θεσσαλονικείς Strangers, στο δεύτερο μισό εκείνης της δεκαετίας, πρόσφερε μερικά από τα ωραιότερα μοντέρνα τραγούδια που ακούστηκαν στα ραδιόφωνα και τα πάρτυ της εποχής με ελληνικό στίχο (κι έχει σημασία αυτό). Ανάμεσά τους και το πασίγνωστο «Ραντεβού», το οποίο συνέθεσε ο Αντωνιάδης, έγραψε τους στίχους, ενώ το τραγούδησε κιόλας.

 

The Strangers - Ραντεβού

Το κομμάτι ήταν καταπληκτικό και κέρδιζε αμέσως τις εντυπώσεις με τη σπάνια ορμή του, τη «σήμα κατατεθέν» φαρφίζα, το άψογο rhythm section (ρυθμική κιθάρα, μπάσο, ντραμς) και φυσικά την one of a kind γλυκιά φωνή του Νίκου Αντωνιάδη. Η επιτυχία δεν θ' αργήσει να έλθει. Το φθινόπωρο του '68 το τραγούδι ακουγόταν παντού και η πρώτη είσοδός του στο TOP-50 στη θέση 16 (τεύχος 110 των Μοντέρνων Ρυθμών), τον Οκτώβρη εκείνης της χρονιάς δείχνει πολλά. Αν σκεφθούμε π.χ. πως είχε να συναγωνιστεί τραγούδια σαν τα "Simon says"των 1910 Fruitgum Company και "Delilah" του Tom Jones (που βρίσκονταν ψηλότερα) ή σαν τα "Jumpin' Jack Flash" των Rolling Stones και "Yummy Yummy Yummy" των Ohio Express (που ήταν χαμηλότερα).

Φυσικά, οι Strangers δεν ήταν το συγκρότημα του ενός τραγουδιού. Μπορεί το «Ραντεβού» να είναι το πιο γνωστό τους, αλλά και τα υπόλοιπα τραγούδια τού γκρουπ ήταν από πολύ καλά έως εξαιρετικά. Και για να το πω πιο απλά, για μένα αυτά τα ελληνόφωνα τραγούδια των Strangers είναι ίσως ωραιότερα ακόμη και από εκείνα των Olympians και σίγουρα ωραιότερα από τα ανάλογα των Charms, των Idols και όλων των άλλων γνωστών γκρουπ του '60. Φυσικά, αρκετά απ' αυτά τα κομμάτια ήταν σε μουσική και στίχους του Νίκου Αντωνιάδη, όπως το «Τι ειν' αυτό», τα «Δάκρυα», η «Στοργή», το «Ακρογιάλι»... Και λέμε για πολύ ωραία τραγούδια εδώ, ε; Όχι για ό,τι κι ό,τι. Μάλιστα, τα καλύτερα απ' αυτά, που στα σίξτις τυπώνονταν μόνο σε 45άρια, θα συγκεντρωθούν σ' ένα LP/CD της Philips πολλά χρόνια αργότερα, το 1992. Έτσι κάπως θα τα μάθουν και οι νεότεροι.

Οι Strangers μπορεί να διαλύθηκαν στα τέλη του '60, όμως ο Νίκος Αντωνιάδης δεν σταμάτησε ν' ασχολείται με τη μουσική. Στην αρχή (1969) θα βγάλει μερικά τραγούδια μόνος του και λίγο πιο μετά, το 1972, θα φτιάξει τους Rascals (ένα 45άρι στη MINOS) και αμέσως μετά τους MAD (που ήταν οι Rascals με άλλο όνομα).

 

The Strangers - Τι είναι αυτό

Οι MAD είχαν κάποια τύχη, μέσα στο πλαίσιο των ροκ συγκροτημάτων της εποχής, αφού κατόρθωσαν να ηχογραφήσουν ένα ολόκληρο LP – κάτι απίθανο για τα περισσότερα από τα γκρουπ εκείνων των χρόνων. Ήταν 1972, όταν η MINOS τυπώνει το φερώνυμο άλμπουμ τους, το οποίο δεν ακούστηκε ιδιαιτέρως και σήμερα αποτελεί ένα μικρό holy grail για τους φίλους του ελληνικού ροκ, αφού δεν έχει επανεκδοθεί ποτέ (είτε σε LP, είτε σε CD).

Στους MAD έπαιζαν εκτός του Αντωνιάδη, ο Τάκης Τσώνης (από τους Strangers κι αυτός), ο Βαγγέλης Κουτσοτόλης (σαξοφωνίστας των Olympians, που εδώ χειριζόταν ακόμη φλάουτο και όργανο), καθώς και άλλοι μουσικοί.

Σχεδόν όλο το υλικό του δίσκου ήταν γραμμένο από τον Νίκο Αντωνιάδη και από μια πρώτη ακρόαση ξεχώριζαν τα τραγούδια «Τι ζητάς απ' τη ζωή», «Άνθρωπε», «Στάλα ευτυχίας», «Μην ξεχνάς ν' αγαπάς»...

 

Mad - Τι Ζητάς Απ΄Τη Ζωή 

Κι εδώ ένα απίθανο! Οι MAD στις αρχές του '73 βρέθηκαν για λίγες εμφανίσεις στην Αμερική. Εκεί, κάποιος Αμερικανός τους μυρίστηκε και τους πρότεινε να τραγουδήσουν στη δεξίωση ορκωμοσίας του νέου (τότε) προέδρου Ρίτσαρντ Νίξον! Συνέβη! Μάλιστα ο Νίξον δώρισε στα μέλη του συγκροτήματος το μετάλλιο του Λευκού Οίκου, ένα βιβλίο, και από ένα ζευγάρι μανικετόκουμπα με το προεδρικό έμβλημα (όπως είχαν γράψει και τα περιοδικά της εποχής).

Η πορεία των MAD στην Αμερική μπορεί να έληξε κάπως άδοξα, παρότι εμφανίστηκαν ακόμη και στην νεοϋορκέζικη τηλεόραση, με τον Αντωνιάδη να ξαναβρίσκει, πάντως, τα πατήματά του στην Ελλάδα πια της Μεταπολίτευσης.

Το 1974 (πριν ή μετά την πτώση της χούντας δεν είμαι απολύτως βέβαιος) θα κυκλοφορήσει το LP «Νιάτα», μια συνεργασία της MINOS με το περιοδικό Επίκαιρα, που στόχο είχε την ανάδειξη νέων δημιουργών. Σ' εκείνο το δίσκο ο Νίκος Αντωνιάδης απέδιδε δύο συνθέσεις του Μάνου Λοΐζου! Τον «Κόκορα», που είχε ακουστεί στα ραδιόφωνα, και την «Ηλεκτρική Μαρία». Ο «Κόκορας» ήταν ωραίο τραγούδι και κάπως αλληγορικό (με καυστικούς στίχους), δίνοντας την αφορμή στον Αντωνιάδη, την αμέσως επόμενη χρονιά (1975) να κάνει κι ένα ολόκληρο LP, κι αυτό στη MINOS, με τραγούδια σκωπτικά-χιουμοριστικά, πάντα με κοινωνικοπολιτικές αιχμές (το σήκωνε η εποχή), που δεν τα είχε γράψει όμως ο Λοΐζος, αλλά ο ίδιος ο Αντωνιάδης (τις μουσικές), πάνω σε στίχους του Μιχάλη Φωτιάδη. Το άλμπουμ λεγόταν «Παρατράγουδα» κι είχε ακουστεί εκείνα τα πρώτα χρόνια της Μεταπολίτευσης. Ο δίσκος είχε διάφορα καλά τραγούδια (βοηθούσε και η ενορχήστρωση του Κώστα Κλάββα) όπως τα «Η κυρία στη βεράντα», «Η αυτοκτονία», «Οι ληστές» κ.ά.

Έφυγε από τη ζωή ο Νίκος Αντωνιάδης, που είχε γράψει και τραγουδήσει το «Ραντεβού», ένα από τα καλύτερα ελληνικά σέικ Facebook Twitter
Παρατράγουδα, 1975

Το 1977 ο Νίκος Αντωνιάδης, που έχει συμμετοχές και στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, δίνει ένα ευπρόσωπο ελαφρολαϊκό / φεστιβαλικό άλμπουμ στη CBS («Το Πιο Όμορφο Τραγούδι»), γράφοντας πάντα τις μουσικές, πάνω σε στίχους του Μάνου Κουφιανάκη τώρα, τραγουδώντας μαζί με τη Νατάσσα Μαρίνη.

Από 'κει και κάτω τα ίχνη τού Νίκου Αντωνιάδη χάνονται από τη δισκογραφία. Λίγα πράγματα γίνονται γνωστά ευρύτερα και κάποιες τηλεοπτικές εμφανίσεις (με αναφορές στο παρελθόν του ελληνικού ποπ/ροκ) απλώς υπενθυμίζουν την τρανή σημασία των Strangers, βασικά, για τα χορευτικά ήθη (τα σέικ και τα μπλουζ εννοώ) της δεκαετίας του '60.

 

Νίκος Αντωνιάδης, Ο Κόκορας του Μ. Λοΐζου, 1974

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι σχέσεις του ροκ και του ελληνικού ροκ με το στρατό στην Ελλάδα λίγο πριν και αμέσως μετά το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου 1967

Μουσική / Οι σχέσεις του ροκ και του ελληνικού ροκ με το στρατό στην Ελλάδα λίγο πριν και αμέσως μετά το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου 1967

Όταν το ραδιόφωνο μετέδιδε Rolling Stones τους πρώτους μήνες της δικτατορίας και ελληνικά συγκροτήματα έπαιζαν σε χορούς στρατιωτικών
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Για το "Λούκυ Λουκ" της Θεσσαλονίκης μπορεί να μιλήσει μόνο ο Νίκος Μοδιώτης

Πρόσωπα / Για το "Λούκυ Λουκ" της Θεσσαλονίκης μπορεί να μιλήσει μόνο ο Νίκος Μοδιώτης

Με αφορμή το κλείσιμο του ιστορικού μπαρ στην Προξένου Κορομηλά, το LIFO.gr συνάντησε τον ιδιοκτήτη του που μοιράστηκε αναμνήσεις από τρεις δεκαετίες γεμάτες μουσική και αλκοόλ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΟΛΥΖΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM