Ο Χάρης και ο Πάνος Κατσιμίχας ηχογράφησαν ξανά τα «Ζεστά Ποτά» 30 χρόνια μετά

Ο Χάρης και ο Πάνος Κατσιμίχας ηχογράφησαν ξανά τα «Ζεστά Ποτά» 30 χρόνια μετά Facebook Twitter
Τους Κατσιμιχαίους τους παραδέχομαι σαν τραγουδοποιούς (δεν είμαι ο μόνος, είμαστε πολλοί και ευτυχώς δηλαδή!). Έδωσαν μερικά καταπληκτικά τραγούδια, αυτά τα τελευταία 30 χρόνια, που θα τ’ ακούω πάντα λες και είναι η πρώτη φορά. Γιατί αυτά είναι τα αληθινά τραγούδια. Εκείνα που δεν θα βαρεθείς ποτέ να τ’ ακούς, κι ας αλλάζεις ιδέες κι ας μεγαλώνεις.
4

 

Αυτό που πράττουν οι Κατσιμιχαίοι με τα «Ζεστά Ποτά / 30 Χρόνια Μετά» [Μετρονόμος], να ηχογραφήσουν ξανά δηλαδή εκείνο το ιστορικό πρώτο άλμπουμ τους που κυκλοφόρησε την άνοιξη του 1985, δεν είναι κάτι που δεν έχει ξαναγίνει – και δεν εννοώ από τους ίδιους, γενικά το λέω.

Πολλοί καλλιτέχνες στρέφονται πίσω, στο παρελθόν τους, και ξανακοιτάνε παλιές δουλειές δίνοντάς τους μιαν ίδια ή άλλη όψη (ενίοτε και μια δεύτερη ευκαιρία). Στην Ελλάδα, για παράδειγμα, τόσο ο Μάνος Χατζιδάκις όσο και ο Μίκης Θεοδωράκης ηχογράφησαν κάμποσες φορές ήδη καταγραμμένα έργα τους, ενώ και στο εξωτερικό το ίδιο έχει συμβεί με τον Mike Oldfield (που ξανακοίταξε το “Tubular Bells”), τους Camel (“The Snow Goose”), τους Jethro Tull (“Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die!”), τους Manowar (“Battle Hymns”) και διάφορους άλλους.

Άρα στην υποτιθέμενη ερώτηση… «γιατί οι Κατσιμιχαίοι ξανά-μανά… τι θέλουν ν’ αποδείξουν;», η απάντηση, σε πρώτη φάση, είναι… τίποτα παραπάνω από ’κείνο που θέλησαν ν’ αποδείξουν όλοι οι προηγούμενοι. Αν και δεν είναι μόνο αυτό…

Τους Κατσιμιχαίους τους παραδέχομαι σαν τραγουδοποιούς (δεν είμαι ο μόνος, είμαστε πολλοί και ευτυχώς δηλαδή!). Έδωσαν μερικά καταπληκτικά τραγούδια, αυτά τα τελευταία 30 χρόνια, που θα τ' ακούω πάντα λες και είναι η πρώτη φορά. Γιατί αυτά είναι τα αληθινά τραγούδια. Εκείνα που δεν θα βαρεθείς ποτέ να τ' ακούς, κι ας αλλάζεις ιδέες κι ας μεγαλώνεις.

Με τα «Ζεστά Ποτά» με συνδέουν πολλά ως ακροατή. Αγόρασα το δίσκο την πρώτη βδομάδα της κυκλοφορίας του, τότε το ’85, επειδή ήμουν… στημένος. Γνώριζα τους Κατσιμιχαίους, πότε τον έναν, πότε τον άλλον, πότε και τους δυο μαζί, από τη θητεία τους στο ροκ βασικά (Αγάπανθος, Ηρακλής & Λερναία Ύδρα, Σπυριδούλα, Vavoura Band…) και φυσικά από την παρουσία τους στους Αγώνες Ελληνικού Τραγουδιού (Κέρκυρα ’82) με το «Μια βραδιά στο Λούκι».

 

Πριν γίνει επιτυχία το «Ρίτα-Ριτάκι» (και μπει σαν στάμπα στο εξώφυλλο) είχα κάνει μόνος μου τις δικές μου «επιτυχίες» από το άλμπουμ τους…  το «Για ένα κομμάτι ψωμί» (που το ήξερα ήδη από τα live του Νίκου Ζιώγαλα και των Ερμαφρό – αυτό θυμάμαι), τα «Κορίτσια της συγγνώμης», το «Παίξε βραχνή μου φυσαρμόνικα», το «Υπόγειο», το «Γέλα πουλί μου γέλα»…

Θέλω να πω πως ο δίσκος ήταν δισκάρα. Δεν υπήρχε τραγούδι που να το παραμέριζες έτσι κάπως ελαφρά τη καρδία – ακόμη και τον «Φάνη» που τον άκουγα κάπως με… συμπόνια (σκόνες λευκές και όλα τα συμπαρομαρτούντα). Ο «Φάνης» λοιπόν μπορεί να μη με κάλυπτε στα λόγια, όμως όταν διάβασα στη Μουσική, τον Ιούνη του ’85, πως το τραγούδι ήταν «παλιό», γραμμένο το ’78, και πως έμενε για καιρό στα αζήτητα… ανακουφίστηκα. Παλιές ιστορίες, είπα… και πήγα παρακάτω… Πού παρακάτω; Σ’ εκείνο που έλεγε ο Χάρης: «Ένα βράδυ στο Βερολίνο που παίξαμε (σ.σ. οι Κατσιμιχαίοι ήταν στο Βερολίνο από το ’75 έως το ’79), κατεβήκανε στο καμαρίνι… κι έρχεται μια κοντή κοπελίτσα κι ένας κύριος με γκρίζα μαλλιά. Ήταν η Judy Collins και ο Alexis Korner. Το επόμενο βράδυ ξαναήρθαν στο μαγαζί και τζαμάραμε».

Αμάν, είπα. Τι είναι τούτο; Και από τότε περιμένω να βγάλουν ένα δίσκο με acoustic folk και blues, σαν της Judy ή του Alexis, οι Κατσιμιχαίοι…

Ο Χάρης και ο Πάνος Κατσιμίχας ηχογράφησαν ξανά τα «Ζεστά Ποτά» 30 χρόνια μετά Facebook Twitter
Δεν υπήρχε τραγούδι που να το παραμέριζες έτσι κάπως ελαφρά τη καρδία – ακόμη και τον «Φάνη» που τον άκουγα κάπως με… συμπόνια (σκόνες λευκές και όλα τα συμπαρομαρτούντα). Ο «Φάνης» λοιπόν μπορεί να μη με κάλυπτε στα λόγια, όμως όταν διάβασα στη Μουσική, τον Ιούνη του ’85, πως το τραγούδι ήταν «παλιό», γραμμένο το ’78, και πως έμενε για καιρό στα αζήτητα… ανακουφίστηκα.
Ο Χάρης και ο Πάνος Κατσιμίχας ηχογράφησαν ξανά τα «Ζεστά Ποτά» 30 χρόνια μετά Facebook Twitter
Αυτή η νέα εκδοχή είναι ακόμη πιο πειστική, από την προηγούμενη! Όλα είναι μεγεθυμένα στις πιο ακραίες εκδοχές τους, αλλά μ’ έναν λεπτό τρόπο. Εντελώς διακριτικό. Ο Σπάθας έχει κάνει ξανά σπουδαία δουλειά στις κιθάρες κι ας μη φαίνεται εκ πρώτης, όμως και οι λούπες του Αντύπα δεν έχουν ξεθωριάσει καθώς είναι ωραία ενταγμένες στο τώρα.

Αδιαφορώντας για το γεγονός πως τον Χάρη και τον Πάνο τούς μάθαινε σιγά-σιγά και η… κουτσή Μαρία (έχει κι αυτή τα δικαιώματά της), αγόρασα το ’87 και το δεύτερο LP τους, το «Όταν Σου Λέω Πορτοκάλι να Βγαίνεις», αν και δεν με είχε φτιάξει όπως τα «Ζεστά Ποτά». Ήταν κατώτερο. Το «Απρίλη, Ψεύτη!» δεν το πήρα όταν βγήκε, το ’89, μα χρόνια αργότερα, παρότι το «Μη γυρίσεις» (ένα από τα καλύτερα τραγούδια που είπαν ποτέ) το άκουγα στα επαρχιακά μπουζούκια από τρίτους τραγουδιστές, ψάχνοντας να βρω ποιοι το λέγανε σε δίσκο. Έπαθα ζημιά, όταν κάποια στιγμή έφθασε στ’ αυτιά μου με τις φωνές του Χάρη και του Πάνου…

Μετά δεν ασχολήθηκα και πολύ βαθειά σαν ακροατής, ασχέτως αν άκουγα τα τραγούδια τους από ’δω κι από ’κει, γράφοντας και τα σχετικά κείμενα (δισκοκριτικές εννοώ) για διάφορα άλμπουμ τους.

Ανακεφαλαιώνοντας. Τους Κατσιμιχαίους τους παραδέχομαι σαν τραγουδοποιούς (δεν είμαι ο μόνος, είμαστε πολλοί και ευτυχώς δηλαδή!). Έδωσαν μερικά καταπληκτικά τραγούδια, αυτά τα τελευταία 30 χρόνια, που θα τ’ ακούω πάντα λες και είναι η πρώτη φορά. Γιατί αυτά είναι τα αληθινά τραγούδια. Εκείνα που δεν θα βαρεθείς ποτέ να τ’ ακούς, κι ας αλλάζεις ιδέες κι ας μεγαλώνεις.

Κι εδώ… ερχόμαστε στο τώρα.

Στο τέλος του ’15 κυκλοφόρησε ένα CD από τον Μετρονόμο, που φρονώ πως θα περάσει απαρατήρητο από το λαό. Από ’κείνους που ακούγανε Κατσιμιχαίους και λιώνανε στο δεύτερο μισό του ’80 και στη δεκαετία του ’90 κατά πρώτον, αλλά και απ’ όσους νεότερους. Είναι τα… ξαναφτιαγμένα «Ζεστά Ποτά». Ξαναφτιαγμένα όμως ε, και όχι… ξαναζεσταμένα (με μερεμέτια και ρετουσαρίσματα στο στούντιο – original master tapes και τα τοιαύτα). Όπως γράφουν ο Χάρης και ο Πάνος στο ένθετο:

«Το παλεύαμε δύο ολόκληρα χρόνια (2014-2015), γιατί δε θέλαμε να κάνουμε μια διασκευή. Αυτό θα ήταν εύκολο. Αντίθετα, θέλαμε να ξαναφτιάξουμε τα ΖΕΣΤΑ ΠΟΤΑ, νότα-νότα, έτσι ακριβώς όπως γράφτηκαν το 1985. Αυτή ήταν και η δυσκολία τής όλης προσπάθειας. Κάποιες ενορχηστρωτικές πινελιές, 30 χρόνια μετά, έγιναν αυθόρμητα, χωρίς φυσικά να είναι απαραίτητες. Με ή χωρίς αυτές, τα ΖΕΣΤΑ ΠΟΤΑ είναι αυτό που είναι. Ήρθε στο στούντιο ο Γιάννης Σπάθας, είχαμε τις λούπες του Νίκου του Αντύπα, βρήκαμε μια φωτογραφία που συμβολίζει αυτή την επιστροφή και τα ΖΕΣΤΑ ΠΟΤΑ αχνίζουν ακόμα. Παράξενος δίσκος…».

Σίγουρα είναι ένας παράξενος δίσκος τα «Ζεστά Ποτά / 30 Χρόνια Μετά». Παράξενος, πρώτα-πρώτα, για μας που τον ακούσαμε την πρώτη εποχή… καθώς η μνήμη αρχίζει να παίρνει τις πιο βαθιές στροφές, ξαναγεμίζοντας μία-μία τις προθήκες της.

Λοιπόν, αυτή η νέα εκδοχή είναι ακόμη πιο πειστική, από την προηγούμενη! Όλα είναι μεγεθυμένα στις πιο ακραίες εκδοχές τους, αλλά μ’ έναν λεπτό τρόπο. Εντελώς διακριτικό. Ο Σπάθας έχει κάνει ξανά σπουδαία δουλειά στις κιθάρες κι ας μη φαίνεται εκ πρώτης, όμως και οι λούπες του Αντύπα δεν έχουν ξεθωριάσει καθώς είναι ωραία ενταγμένες στο τώρα.

Όμως εκεί όπου το πράγμα ξεφεύγει προς τα πάνω είναι στις φωνές. Οι Κατσιμιχαίοι δεν παίζονται, αφού με μιας σβήνει ό,τι άλλο δικό τους έχει ηχογραφηθεί και ειπωθεί ανάμεσα στα δυο «Ζεστά Ποτά». Είναι οι λυγισμένες φωνές, εννοώ, εκείνες που έχουν επιφορτιστεί με το πιο βαρύ καθήκον. Να ενσωματώσουν στην καινούρια αφήγηση, με τρόπο ουσιαστικά συγκινητικό, τα τριαντάχρονα όλων των διαψεύσεων που μεσολάβησαν (της ατελέσφορης νεότητας πρώτα-πρώτα) και κυρίως εκείνη την πικρή βεβαιότητα πως το τελευταίο μέρος του ταξιδιού θα το κάνουμε μόνοι μας, με δανεικά από τον εαυτό μας, και από την πίσω θέση…

Μπορεί να είναι νύχτα, αλλά η νύχτα κρατάει ακόμη… 

4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ