Το γυναικείο μπάσκετ στην Ελλάδα και ο σεξισμός

Το γυναικείο μπάσκετ στην Ελλάδα και ο σεξισμός Facebook Twitter
2

ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΛΥΝΙΑΔΑΚΗ

 

Στον απόηχο του Ευρωμπάσκετ γυναικών, όπου η εθνική μας ομάδα για πρώτη φορά στην ιστορία της κατέκτησε την τέταρτη θέση και πήρε το εισιτήριο για το παγκόσμιο του 2018 στην Ισπανία, ο γυναικείος πρωταθλητισμός—ανέλπιστα σχεδόν—βρίσκεται στα φώτα της δημοσιότητας. Τι σημαίνει όμως αυτό για το μέλλον του γυναικείου μπάσκετ στη χώρα μας; Και, τι αξίζει να μας απασχολήσει όσον αφορά τις γυναίκες αθλήτριες και πρωταθλήτριες;

Έχοντας υπἀρξει ενεργό μέλος όλων των ηλικιακών κατηγοριών των γυναικείων εθνικών ομάδων μπάσκετ, και σε συνδυασμό με την ακαδημαϊκή μου ειδίκευση σε θέματα που αφορούν την κοινωνιολογία του φύλου, ένιωσα την ανάγκη να μοιραστώ κάποιους προβληματισμούς μου για το θέμα, με αφορμή και την πρόσφατη εθνική μας επιτυχία.

Παραθέτω εδώ μια σειρά ερωτημάτων, καθώς και κάποιες σχηματικές απαντήσεις σε αυτά, αναγνωρίζοντας ωστόσο ότι πρόκειται για ζητήματα που παραμένουν ανοικτά, και που χρίζουν ευρύτερου κοινωνικού προβληματισμού και διαλόγου.

1. Πώς γίνεται η Εθνική Ομάδα του δεύτερου πιο δημοφιλούς αθλήματος στη χώρα να φτάνει μια ανάσα από το μετάλλιο, χωρίς η πλειοψηφία των Ελλήνων και Ελληνίδων να γνωρίζει έστω και δύο-τρία ονόματα από το ρόστερ;

Απάντηση: Πρόκειται «φυσικά» για γυναίκες αθλήτριες. «Οι γυναίκες δεν καρφώνουν, είναι πιο αργές, λιγότερο αλτικές, λιγότερο δυνατές μυϊκά, και άρα δεν προσφέρουν θέαμα», θα υποστήριζαν οι περισσότεροι, επιχειρήματα που είναι δύσκολο να αντικρούσει κανείς. Στον αντίποδα βέβαια, υπάρχει και μια σειρά από αλήθειες, που συντελούν σε μια περισσότερο πολύπλοκη εικόνα. Οι γυναίκες δεν καρφώνουν γιατί οι μπασκέτες είναι στημένες με βάση τα αντρικά σώματα, και άρα πολύ πιο κοντά στον αντρικό μέσο όρο ύψους. Επίσης οι γραμμές του γηπέδου είναι πολύ πιο «φιλικές» στον μέσο όρο μεγέθους και ταχύτητας αντρών αθλητών. Πέρα από αυτό, οι γυναίκες αθλήτριες απλά δεν έχουν τα χρηματικά δολώματα των εκατομμυρίων ευρώ για να αποφασίσουν να αφιερώσουν την ζωή τους στον πρωταθλητισμό με την ίδια ευκολία. Συν το ότι δέχονται κοινωνική κριτική για την επίδειξη φυσικών μυών ή έντονα δυναμικού χαρακτήρα, αλλά και μεγαλύτερη κοινωνική πίεση να παντρευτούν και να κάνουν οικογένεια μέχρι τα 30-35, ηλικία όπου η καριέρα παικτών και παικτριών μπάσκετ σήμερα συνήθως φτάνει στο ζενίθ της. Υπάρχει λοιπόν και η αντίστροφη σχέση μεταξύ επιπέδου γυναικείου μπάσκετ και δημοτικότητας του αθλήματος: αν εξ' ορισμού το 50% του πληθυσμού θεωρείται—δικαίως ή αδίκως—ακατάλληλο ή υποδεέστερου επιπέδου, τότε οι εν δυνάμει χαρισματικές αθλήτριες, είτε δεν θα συνεχίσουν σε επίπεδο πρωταθλητισμού είτε δε θα επιλέξουν να ξεκινήσουν ποτέ.

2. Γιατί μας φαίνεται φυσιολογικό όταν δημοσιογράφοι, μετά από ιστορική επιτυχία σε διεθνή διοργάνωση, ρωτούν αρχηγό ομάδας για το αν ο πρωταθλητισμός μπορεί να συνδυαστεί με τη δημιουργία οικογένειας ή τη διατήρηση της θηλυκότητάς της;

Απάντηση: Η απάντηση και πάλι βρίσκεται στο ότι πρόκειται για γυναίκα αρχηγό εθνικής ομάδας. Μπορεί η Εβίνα Μάλτση να έχει παίξει στο υψηλότερο επίπεδο του κόσμου (εκεί που τώρα παίζει και ο Γιάννης Αντετοκούνμπο, και που καλά κάνουν και τον ξἐρουν όλοι), αλλά η Εβίνα είναι γυναίκα. Και άρα στα μάτια των δημοσιογράφων είναι και κάτι άλλο εκτός από αθλήτρια. Το ότι έχει παίξει στο WNBA, ότι ήταν Ολυμπιονίκης το 2004, και ότι μέχρι και τα 39 της αγωνίζεται στην Ευρωλίγκα δεν φαίνονται να αρκούν για να αντιμετωπιστεί ως επαγγελματίας του αθλήματος, και να ερωτηθεί για τα επαγγελματικά της όνειρα, τους στόχους που έχει κατακτήσει, ή την κληρονομιά που αφήνει στις επόμενες γενιές. Είναι και γυναίκα εκτός από παίκτρια, και αυτό δεν μπορεί εύκολα να προσπεραστεί. Πώς γίνεται να είναι 39, και να μην έχει παντρευτεί; Μα πώς; Και η ερώτηση βέβαια δεν είναι αν το θέλει ή αν την ενδιαφέρει καν. Είναι το πόσο σύντομα σκοπεύει να το κάνει. Βέβαια, το τι νοιάζει τους τηλεθεατές να μάθουν, για την παίκτρια ή για την γυναίκα Εβίνα, παραμένει στη βάση του προβλήματος, δεδομένου ότι τα μίντια δεν διαμορφώνουν μόνο κυρίαρχες απόψεις, αλλά σε ένα μεγάλο βαθμό απλά τις αντικατοπτρίζουν.

Το γυναικείο μπάσκετ στην Ελλάδα και ο σεξισμός Facebook Twitter
Πώς γίνεται η εθνική ομάδα του δεύτερου πιο δημοφιλούς αθλήματος στην χώρα να φτάνει μια ανάσα από το μετάλλιο, χωρίς η πλειοψηφία των Ελλήνων και Ελληνίδων να γνωρίζει έστω και δύο-τρία ονόματα από το ρόστερ;

3. Γιατί το μπάσκετ θεωρείται ανδρικό άθλημα και όχι γυναικείο;

Απάντηση: Πολλοί και πολλές, μέσα και έξω από τον χώρο του μπάσκετ χαρακτηρίζουν το μπάσκετ ως αντρικό άθλημα. «Μα, είναι απλό», πάλι θα πουν. «Η δύναμη, η ταχύτητα, η ένταση της επαφής ταιριάζουν περισσότερο σε άντρες». Ακούγεται σαν κοινή αλήθεια. Σα να λέμε το νερό βράζει στους 100 βαθμούς Κελσίου. Αυτό είναι, και τέλος. Τι ψάχνεις να βρεις; Υπάρχουν όμως και πάλι ένα σωρό αντιπαραδείγματα στο «κοινό» αυτό σκεπτικό. Πριν λίγες δεκαετίες η δικηγορία θεωρούνταν κατάλληλη για άντρες και όχι για γυναίκες, λόγω της μαχητικότητας και του δυναμισμού που απαιτεί, χαρακτηριστικά που ταιριάζουν με την «αντρική φύση», θα έλεγαν τότε. Σήμερα βέβαια, και χωρίς καλά καλά να το καταλάβουμε, η πλειονότητα των νέων δικηγόρων στην Ελλάδα είναι γυναίκες. Αλλά και λίγα χρόνια νωρίτερα, το να ψηφίζει ένας άνθρωπος στις εθνικές εκλογές απαιτούσε γνώση και σωφροσύνη, και αυτά βέβαια χαρακτηριστικά αμιγώς ανδρικά, κατά την εποχή. Μόνο όμως μέχρι το 1952, γιατί από τότε και μετά οι γυναίκες ψηφίζουν κανονικά και το θέμα σιγά σιγά έχει σταματήσει να μας απασχολεί. 'Όταν λοιπόν μια λογική τείνει να έχει παροδικό χαρακτήρα, αυτόματα καταρρίπτεται ο χαρακτηρισμός της ως «κοινή». Αν το νερό άλλοτε έβραζε στους 80, άλλοτε στους 100, και άλλοτε στους 150, τότε μάλλον θα άξιζε να μελετήσουμε σε μεγαλύτερο βάθος τις συνθήκες του περιβάλλοντος του βρασμού, και όχι να περιορίζουμε τη ματιά μας στα επί μέρους συστατικά του ίδιου του νερού.

4. Γιατί αξίζει να δώσουμε περισσότερη σημασία στον γυναικείο αθλητισμό και πρωταθλητισμό;

Απάντηση: Και τώρα στα δύσκολα. Ούσα σε μια ηλικία που θα μπορούσα να έχω δικά μου παιδιά, δεν ξέρω αν θα ήθελα η κόρη μου να είναι αθλήτρια του μπάσκετ. Να φοβάμαι αν θα αντιμετωπιστεί από νεαρή ηλικία ως γκόμενα από προπονητές και παράγοντες του χώρου, αντί ως αθλήτρια. Ή αν ξεχωρίζει, και επιλέξει να αφιερωθεί σε αυτό, να ανησυχώ για τις προοπτικές που θα τις εξασφαλίζουν τα προς το ζην στο μέλλον. Και φυσικά, πάντα με τον φόβο η ομάδα της να αρνηθεί να της πληρώσει τα ιατρικά έξοδα σε περίπτωση τραυματισμού ή χειρουργείου, και ας παίζει Α1. Ή να φτάσει στο επίπεδο να μπορεί να αγωνιστεί στην Ευρωλίγκα, αλλά στη χώρα της να μην υπάρχουν καν γυναικείες ομάδες που συμμετέχουν σε αυτήν. Ή ακόμη χειρότερα, να είναι επιτυχημένη και διεθνώς αναγνωρισμένη, να αγαπάει πολύ αυτό που κάνει, αλλά να την ρωτούν συνεχώς οι δημοσιογράφοι πότε σκοπεύει να παντρευτεί, και τι ψάχνει σε ένα άντρα...

Έχοντας ωστόσο κυριολεκτικά και μεταφορικά μεγαλώσει μέσα στα γήπεδα του μπάσκετ, εντός και εκτός Ελλάδας, δεν θα μπορούσα να σταματήσω την κόρη μου από το να κάνει το ίδιο. Γιατί παρά τις θυσίες, τις δυσκολίες, και τις επιπλέον προκλήσεις που ενδεχομένως θα είχε να αντιμετωπίσει σε σύγκριση με τον αδερφό της, θα έπαιρνε και μερικά σπουδαία μαθήματα ζωής: για την ατομική δουλειά και την ομαδική συνεργασία, για την αυτοπειθαρχία και τον αλληλοσεβασμό, για τη διαχείριση της αποτυχίας και τη σημασία της μαχητικότητας, αλλά και για την απαραίτητη υπομονή και επιμονή που απαιτεί η επίτευξη αξιόλογων και αξιέπαινων στόχων, όπως η 4η θέση σε Ευρωμπάσκετ. Και, σίγουρα αυτά τα μαθήματα διαπερνούν τις τέσσερις γραμμές του γηπέδου, αποτελούν σημαντικότατα εφόδια στη ζωή, και πάνω απ' όλα, δεν έχουν φύλο. 

Η Κατερίνα Γλυνιαδάκη είναι πρώην παίκτρια του μπἀσκετ και της Εθνικἠς ομάδας και νυν διδακτορική φοιτήτρια στο LSE

 

Πρόσωπα
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Στις 6 Σεπτεμβρίου του 2007 σιγεί για πάντα η πιο υπέροχη φωνή που πέρασε από τα λυρικά θέατρα τον 20ό αιώνα και έμεινε στην ιστορία με το όνομα Λουτσιάνο Παβαρότι
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Γεννήθηκε και Πέθανε Σαν Σήμερα / Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Η ομορφιά, η σκανδαλώδης -για την εποχή της- σχέση με τον Ροσελίνι, ο ορμητικός χαρακτήρας της κορυφαίας Σουηδέζας σταρ μέσα από ένα ντοκιμαντέρ.
THE LIFO TEAM
Ζαν Μορό: η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ζαν Μορό: Η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Η σπουδαία Γαλλίδα ηθοποιός που έζησε με έμπνευση και ενέργεια για το παρόν και πέθανε σαν σήμερα το 2017 απεχθανόταν τις μελό αναδρομές στο παρελθόν, τις γενικές ερωτήσεις και την ανοησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνα Κώνστα: «Έκανα αυτό που ήθελα, δεν έπληξα στη ζωή μου με γάμους και παιδιά»

Σαν Σήμερα Πέθανε / Ντίνα Κώνστα (1938-2022): «Έκανα αυτό που ήθελα, δεν έπληξα στη ζωή μου με γάμους και παιδιά»

Η Ελληνίδα ηθοποιός που πέρασε από όλες τις μεγάλες θεατρικές σκηνές της Αθήνας και αγαπήθηκε από το ευρύ κοινό για τους τηλεοπτικούς της ρόλους ως «Γιολάντα» στο «Δις Εξαμαρτείν» και Ντένη Μαρκορά στους «Δύο ξένους» αφηγήθηκε την πολυκύμαντη ζωή της στο LiFO.gr.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η σύντομη αλλά φωτογενής και απόλυτα τραγική ιστορία ζωής του Billy Bo

Πέθανε Σαν Σήμερα / Η σύντομη αλλά φωτογενής και απόλυτα τραγική ιστορία ζωής του Billy Bo

Το όμορφο αγόρι από την Κοκκινιά που στα λαμπερά '80s ήταν ο σούπερσταρ της μόδας και της αθηναϊκής κοσμικής ζωής ήταν από τα πρώτα θύματα του AIDS στη χώρα μας. Πέθανε σαν σήμερα, στις 13 Ιουνίου του 1987.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Πρόσωπα / Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Η γυναίκα που έζησε την ιστορία του ελληνικού θεάτρου, και πάλεψε για την Αριστερά αφηγείται τη ζωή της στο LIFO.gr σε μια συνέντευξη-ποταμό στον Αντώνη Μποσκοΐτη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Ιωάννινα - 45 Πρόσωπα

Faces of Ioannina / 45 πρόσωπα και δημιουργικές ομάδες που κάνουν τα Ιωάννινα ξεχωριστά

Γιαννιώτες, Γιαννιώτισσες και κάτοικοι των Ιωαννίνων κάθε ιδιότητας και ηλικίας φωτογραφίζονται στη LiFO, μιλούν για τις ασχολίες τους και για όσα κάνουν την πόλη τους ξεχωριστή.
M. HULOT, ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ & ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ

σχόλια

2 σχόλια
Δηλαδη οι αντρες αθλητες του μπασκετ το κανουν για τα χρηματα, το δωλωμα, κ οχι για την αγαπη προς το αθλημα κ ολοι οι αντρες αθλητες μπασκετ απολαμβανουν ιατρικη υποστηριξη κ αποκατασταση μετα απο τραυματισμους οπου κ να παιζουν, η δε συγκριση ενος αθλητη μπασκετ με εναν δικηγορο αυτη κ αν ειναι λαθος
Όποιος από επιλογή κάνει πρωταθλητισμό υψηλότατου επιπέδου - και στηρίζεται μόνο στις δυνάμεις του, καταλαβαίνετε τι εννοώ - πρέπει η ζωή του να είναι εστιασμένη σε αυτό.Για να μπορεί να πετυχαίνει το καλύτερο δυνατόν και για σημαντικό χρονικό διάστημα, από τον συνδυασμό της φυσικής του κατάστασης αλλά - επίσης - της ψυχικής του ισορροπίας.Η ψυχική ισορροπία λοιπόν είναι συνάρτηση της προσωπικότητας του αθλητή και των ιδιαίτερων συνθηκών της ζωής του στον παρελθόντα και στον τρέχοντα χρόνο, που καθορίζουν και τις προτεραιότητές του.Πολύ περισσότερο όταν είναι γυναίκα, που παλεύει να εξασφαλίσει ισότητα ευκαιριών και μεταχείρισης σε κοινωνίες πολλών περιοχών του πλανήτη, ακόμη και κάποιων που θεωρούνται "προηγμένες". Περισσεύει λοιπόν στον καθένα να κάνει σχόλια του τύπου "γιατί 39 χρόνων η Μάλτση και δεν έχει παντρευτεί ;".Πρέπει να μας αρκεί και να είμαστε ευγνώμονες που έχουμε μια τέτοια αθλήτρια. Που φάνηκε και από τα λόγια της στους κρίσιμους τελευταίους αγώνες πόσο προσγειωμένη είναι. Δεν έχουμε δικαίωμα και κανέναν άλλο λόγο να ασχολούμαστε με την προσωπική κατάσταση όχι μόνο της Μάλτση, αλλά και κάθε άλλου συμπολίτη μας.Περιττό να πω ότι και η ενασχόληση με τέτοια θέματα, προσδιορίζει αντίστοιχα και το επίπεδο όποιου ασχολείται με αυτά, αντί να κάνει καμιά δουλειά για να τον συγχαρούμε !