Οι τσατσάρες έξω από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Οι τσατσάρες έξω από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Φωτ.: Πωλίν Κόκλα / LIFO
10

Στην είσοδο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, ενός από τα ωραιότερα μουσεία του κόσμου, όπου φυλάσσεται και εκτίθεται ο ανθός της αρχαιοελληνικής τέχνης, υπενθυμίζοντας στις χιλιάδες επισκέπτες του, ποιός έθεσε το μέτρο του κάλλους στην Ιστορία της ανθρωπότητας, ορθώνεται ένα τερατικό σύμπλεγμα. Πρόκειται για τρια στρογγυλά χτένια, άλλα πλαγιαστά, άλλα ορθωμένα προς τον ουρανό, στο κέντρο ενός παρτεριού με βλάστηση ό,τι κάτσει.

Το έργο κατασκευάστηκε το 2014 και τοποθετήθηκε εκεί για να εορταστούν τα 150 χρόνια του κορυφαίου ελληνικού μουσείου, το οποίο διηύθυναν αρχικά με αληθινή γνώση, αυτοθυσία και σοβαρότητα ο Χρήστος και η Σέμνη Καρούζου.

Αν πλησιάσεις θα διακρίνεις μια πλάκα στην οποία οι συνεργοί επεξηγούν το έργο σε ελληνικά και αγγλικά: Ονομάζεται, λέει, «Προμαχώνες» δηλάδή «τμήμα οχυρού ή φρουρίου από το οποίο μάχεται κάποιος». Και συμπληρώνουν από κάτω: «Συνώνυμα: προπύργιο, έπαλξη, μετερίζι, ντάπια, ταμπούρι».

Οι τσατσάρες έξω από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Φωτ.: Πωλίν Κόκλα / LIFO
Οι τσατσάρες έξω από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Φωτ.: Πωλίν Κόκλα / LIFO

Δεν είναι το μοναδικό γελοίο δημόσιο έργο τέχνης της Αθήνας. Πλήθος αμόρφωτων ταγών έχει αφήσει την κακορίζικη σφραγίδα του στην πόλη, επιλέγοντας τέχνη με βάση την πελατειακή αμορφωσιά που συνήθως το διακρίνει. Εδώ όμως μιλάμε για ένα από τα κορυφαία σημεία της πόλης, με τεράστιο συμβολισμό.

Ελπίζουμε, όσοι είναι τώρα υπεύθυνοι, να φερθούν επιτέλους με την σοβαρότητα που αρμόζει.

Οι τσατσάρες έξω από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Φωτ.: Πωλίν Κόκλα / LIFO
Αρχαιολογία & Ιστορία
10

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στα άδυτα του Ιστορικού και Παλαιογραφικού Αρχείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο θησαυρός του Ιστορικού και Παλαιογραφικού Αρχείου

Μια ξενάγηση στις σπάνιες συλλογές χειρογράφων, παλαιτύπων και μικροφίλμ που σκιαγραφούν την ελληνική τυπογραφία, την ιστορία του βιβλίου αλλά και τους κώδικες της Παλαιογραφίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αγάλματα του Δία και της Αφροδίτης ηλικίας 2.000 ετών ανακαλύφθηκαν στην Άσπενδο της Μικράς Ασίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αγάλματα του Δία και της Αφροδίτης ηλικίας 2.000 ετών ανακαλύφθηκαν στην Άσπενδο της Μικράς Ασίας

Ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας, Μεχμέτ Νούρι Ερσόι ανακοίνωσε ότι δύο αγάλματα που απεικονίζουν τον Δία και την Αφροδίτη ανακαλύφθηκαν στην Άσπενδο
NEWSROOM
Η ζωή και ο θάνατος στην ΟΘωμανική Κρήτη

Ιστορία μιας πόλης / Η ζωή και ο θάνατος στην Οθωμανική Κρήτη

Πώς ήταν να πεθαίνεις ως μουσουλμάνα ή μουσουλμάνος στην Οθωμανική Κρήτη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Αντώνη Αναστασόπουλο για τις μουσουλμανικές επιτύμβιες στήλες στην Κρήτη και τη σημασία τους.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μόδα στις κρατικές στολές του 19ου αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Περικεφαλαίες με φτερά και κολάν: Η μόδα στις κρατικές στολές του 19ου αιώνα

Η LiFO παρουσιάζει σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους εικόνες και σχέδια που μαρτυρούν τη μόδα στις κρατικές στολές ανάλογα με τη χρονιά, τη νοοτροπία της διακυβέρνησης και το σώμα που υπηρετούσε κάποιος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Η συναρπαστική ιστορία του ναυαγίου των Αντικυθήρων και του μοναδικού (και μυστήριου) Μηχανισμού του, ενός επιστημονικού θαύματος του αρχαίου κόσμου

Ανακαλύφθηκε Σαν Σήμερα / Η συναρπαστική ιστορία του Μηχανισμού των Αντικυθήρων

Γοητευτικές πληροφορίες και μαρτυρίες για το πιο σημαντικό ελληνικό ναυάγιο της αρχαιότητας και το χρονικό της αποκρυπτογράφησης ενός επιστημονικού θαύματος που ανακαλύφθηκε σαν σήμερα το 1902.
M. HULOT
Αρχαία Λύκτος: Γιατί η ανασκαφή της άργησε έναν αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Αρχαία Λύκτος: Γιατί η ανασκαφή της άργησε έναν αιώνα;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αντώνη Κοτσώνα για την αρχαία πόλη στην ενδοχώρα της κεντρικής Κρήτης, η οποία υμνήθηκε από τον Όμηρο, θεωρήθηκε τόπος γέννησης του Δία από τον Ησίοδο, πολέμησε επανειλημμένως εναντίον της Κνωσού, καταστράφηκε ολοσχερώς αλλά κατάφερε και ανέκαμψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη

Ανταπόκριση από την Αλεξάνδρεια / Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη

Το αξιέπαινο έργο της ανακαίνισης από το Ίδρυμα Ωνάση της Οικίας του Κ.Π. Καβάφη στην Αλεξάνδρεια δεν αποσκοπεί σε μια απλή αναπαράσταση μιας μνήμης αλλά στην απόδοση της καθημερινότητας του ποιητή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Aνθρωποθυσία, ανάκτορα, και σεισμοί στα Μινωϊκά Χανιά

Ιστορία μιας πόλης / Aνθρωποθυσίες, ανάκτορα και σεισμοί στα μινωικά Χανιά

Πόσα γνωρίζουμε για τη μινωική Κρήτη; Τι έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη στην Κυδωνία και πώς εντάσσεται η περιοχή στη μεγάλη εικόνα της κρητικής αρχαιολογίας; H Aγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Μαρία Ανδρεαδάκη Βλαζάκη για τη μινωική Κυδωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
5 Μαΐου 1821 – 200 χρόνια από τον θάνατο του Μεγάλου Ναπολέοντα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέγας Ναπολέων: O μύθος του συναρπάζει ακόμα

Σκέψεις και ιστορίες για την προσωπικότητα του Μεγάλου Ναπολέοντα -που πέθανε σαν σήμερα- αποφεύγοντας τα πεδία των στρατιωτικών συρράξεων και ακολουθώντας μονοπάτια που συνέδεαν τα πεδία των προσωπικών μαχών του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
ΣΕΝ: Οι καινοτομίες ενός θεσμού που ιδρύθηκε από γυναίκες για γυναίκες

Ιστορία μιας πόλης / ΣΕΝ: Οι καινοτομίες ενός θεσμού που ιδρύθηκε από γυναίκες για γυναίκες

150 περίπου χρόνια πριν, ιδρύεται στην Αθήνα ο Σύλλογος Εκπαιδεύσεως Νεανίδων, που επιβιώνει και προσαρμόζεται στις κοινωνικές αλλαγές, και ζει μέχρι και σήμερα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Ιστορία μιας πόλης / Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Κτίρια του βρίσκονται διάσπαρτα στην Αθήνα, στη Σόλωνος, στου Ζωγράφου και αλλού. Πολύβουοι τόποι, γεμάτοι ζωή, πεδίο μαχών, κέντρο παραγωγής και διάδοσης γνώσης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Χάιδω Μπάρκουλα για την ιστορία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

7 σχόλια
Με τινος την υπογραφη τοποθετηθηκε το γλυπτο εξω απο το σημαντικοτερο μουσειο της χωρας και ενα απο τα σημαντικοτερα του πλανητη?εγινε αναθεση στη συγκεκριμενη καλλιτεχνιδα? ειναι δωρεα? υπηρξε καποιος διαγωνισμος λογω του εορτασμου των 150 χρονων του Εθνικου Αρχαιολογικου Μουσειου?Δεν οφειλει να δωσει καποια απαντηση το ΥΠΠΟ ?
Είναι άλλο πράγμα να κάνεις κριτική ενός έργου βάσει προσωπικού γούστου ή οποίας αντικειμενικόυητας θεωρείς πως κατέχεις και άλλο να μιλάς για "εκτρώματα"και "αμόρφωτους ταγούς" και από κάτω να βάζεις το ονοματεπώνυμο ενός δημιουργού (Βένια Δημητρακόπουλου). Αλήθεια την γνωρίζεται προσωπικά; Είναι αμόρφωτη; Είναι ταγός; Της ανατέθηκε το έργο με τις δολοπλοκίες που υπονοείτε στο άρθρο σας; Διαφωτίστε μας, γιατί εγώ με ένα Google Search μόνο θετικά στοιχεία βρήκα και σοβαρό βιογραφκό. Αλλά εγώ μπορεί να είμαι αμόρφωτος. Ή ασχετος. Ή ταγός. Πείτε μας!
ποιοι γνωμοδότησαν άραγε για την τοποθέτηση του γλυπτού? ο δημαρχος, ο ΥΠΠΟ, ο πρωθυπουργός? ποιος έβαλε την υπογραφή του?θα ήταν πολύ χρησιμο να γνωριζει ο πολίτης της ρημαγμένης αυτής ποληςαν ήθελαν καποιο συγχρονο γλυπτο για τον κήπο του σημαντικοτερου μουσειου της χωρας, γιατι δεν διάλεξαν άραγε ενα γλυπτο των διεθνών καταξιωμένων γλυπτών μας - του αληθινα σπουδαιου Τάκι, της Χρύσσας, του Αντωνάκου?
Ο περιβάλλων χώρος του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου αποτελεί μια μεγάλη αλάνα για τα "προσφυγόπουλα" και τα παιδιά των μεταναστών από τα γκέτο(;) της γύρω περιοχής. Αυτό από μόνο του, αποτελεί ισχυρότατο συμβολισμό στην Ελλάδα του 2019, πέρα από οποιοδήποτε έργο τέχνης.
Επιτέλους! Το έβλεπα και ελεγα ποτέ θα βγει το τερατουργημα! Κι εκείνος ο εγκαταλελειμμένος κήπος του Μουσείου? Κι εκείνο το τριτοκοσμικό καφέ? Ας ελπίσουμε ότι η νυν ηγεσία του ΥΠΠΟ θα μεριμνήσει ώστε οι χώροι που περιβάλλουν το ΕΑΜ να είναι αντάξιοι του !
Τελικά απο ότι φαίνεται στην Ελλάδα ακόμα μιλάμε με όρους της τέχνης του 19ου αιώνα. Ίσως η μοντέρνα τέχνη να μην βρίσκει γόνιμο έδαφος εδώ, πόσο μάλλον μια μετά-μοντέρνα αφήγηση. Ένας Αλβανός με είχε ρωτήσει : αν καταστραφεί αυτό το κτήριο καταστρέφεται και η Ελλάδα; Οπότε ναί οι «τσατσάρες» όπως τις αποκαλείται βγάζουν σε εμένα απόλυτο νόημα. Ιωάννης Λεσσές Ιστορικός Τέχνης
Βγάζουν νόημα σαν αισθητική ή σαν συμβολισμός;Δουλειά του κριτικού τέχνης δεν είναι να συστήνει στο ευρύ κοινό την πρωτοπορία αντί να το μέμφεται για τον επαρχιωτισμό του; Μου μύρισε ολίγον τι ελιτισμός ή μου εφάνη; Ελυτισμό ψάχνουμε. Νομιζω, δηλαδη, και με ολον τον σεβασμό μου.
Περί γούστου, αισθητικής και τέχνης έχουν γραφτεί εκατοντάδες βιβλία. Δεν μπορεί να αρέσουν όλα σε όλους, ούτε μπορεί η δημόσια τέχνη να λειτουργήσει ακριβώς με ψηφοφορία του κοινού.Το ωραίο, ως έναν βαθμό, συνήθως ορίζεται ιστορικά από αυτόν που έχει «τα φράγκα» την «εξουσία» και τις «ισχυρές γνώμες» με το μέρος του. (Με διαφόρων τύπων παραδοξότητες να συμβαίνουν κατά καιρούς...)Στην συγκεκριμένη περίπτωση πάντως το έργο εξυπηρετεί απόλυτα τον σκοπό του, κάνει αισθητή την παρουσία του, αναφέρεται στην αρχαιότητα με αφαιρετικό και πρωτοτυπο τρόπο και δεν «καπελώνει» το κτίριο αλλά έρχεται σε αρμονία και “διάλογο” με αυτό...Αν θέλετε να γκρινιάξετε για κάτι, έχετε όλο το ελεύθερο να βγάλετε το άχτι σας στη διάλυση της πινακοθήκης και τη μετατροπή της από Μοντέρνο τοπόσημο, σε «βλαχόσημο».
Η αλήθεια είναι πως είναι ένα πολύ «ωραίο» έργο, μοντέρνας σύλληψης για το χώρο, που καταφέρνει με έξυπνο τρόπο να έρθει σε αρμονία με το περιβάλλον.Όμως τι καθορίζει το ωραίο πέραν αυτών που έχουν χρήματα, εξουσία και σύμφωνες γνώμες μεταξύ τους;