Οι κήποι είναι το μέλλον που ονειρευόμαστε

Οι κήποι είναι το μέλλον που ονειρευόμαστε Facebook Twitter
Julien de Cerval, Οι κήποι του Marqueyssac, Γαλλία, 1860. Φωτ: Romain Laprade, 2020. Ευγενική παραχώρηση του Vitra Museum
0

Ο ρόλος της κηπουρικής στην οικοδόμηση ενός καλύτερου μέλλοντος και το πώς θα μοιάζει ο κήπος του μέλλοντος είναι το θέμα της έκθεσης «Garden Futures: Designing with Nature» στο Vitra Design Museum στο Weil am Rhein της Γερμανίας, η οποία θα διαρκέσει έως τις 3 Οκτωβρίου 2023, με τη συμμετοχή του διδύμου των Ιταλών Andrea Trimarchi and Simone Farresin που στο ερευνητικό τους στούντιο Formafantasma μελετούν τις οικολογικές, ιστορικές, πολιτικές και κοινωνικές δυνάμεις οι οποίες διαμορφώνουν το design σήμερα.

Τα ερωτήματα που σχετίζονται με τους ιδανικούς κήπους αφορούν τις ιδέες που συμβάλλουν στη διαμόρφωσή τους. Είναι εντελώς διαφορετικά από αυτά που μέχρι τώρα γνωρίζαμε. Για παράδειγμα, η ιδέα του κήπου ως ενός ανέμελου βουκολικού χώρου μοιάζει τρομερά ξεπερασμένη. Σήμερα, ο κήπος διαμορφώνεται όλο και περισσότερο από διάφορες κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις. Σε αυτές τις «πράσινες ζώνες», η βιοποικιλότητα, η βιωσιμότητα και οι ανησυχίες για την κοινωνική δικαιοσύνη βρίσκονται στο προσκήνιο. Αυτή η νέα προσέγγιση του σχεδιασμού κήπων βρίσκεται στο επίκεντρο της έκθεσης που παρουσιάζει παραδείγματα από όλο τον κόσμο, από την εξέλιξη των σχεδίων των επίπλων κήπου και από φιλόδοξα κτίρια όπως το Bosco Verticale (Κάθετο Δάσος) στο Μιλάνο, δυο οικιστικούς πύργους που περιέχουν περισσότερα από 900 δέντρα, μέχρι τους πιο ταπεινούς κοινοτικούς κήπους.

Οι κήποι είναι το μέλλον που ονειρευόμαστε Facebook Twitter
Stefano Boeri, Bosco Verticale, Μιλάνο, 2014. © Stefano Boeri Architetti. The Blink Fish, 2018, ευγενική παραχώρηση του Vitra Museum

Οι κήποι παρουσιάζονται ως τόποι που εμπνέουν την καθημερινή ζωή και ενθαρρύνουν τη φαντασία. Σε ορισμένες περιπτώσεις ανταποκρίνονται σε πρακτικές ανάγκες, σε άλλες φέρουν βαθιά συμβολικά ή φιλοσοφικά-θρησκευτικά νοήματα.

Οι κήποι έχουν τη δική τους ιστορία

Εδώ και πολύ καιρό οι κήποι αποτελούν χώρους όπου οι ελπίδες και οι στόχοι μας για ένα καλύτερο αύριο γίνονται ορατοί. Όταν μια λωρίδα γης περιφράσσεται για να δημιουργηθεί ένας κήπος, ενισχύεται η πανάρχαια σχέση μεταξύ ανθρώπου και φύσης. Αυτή η διαδικασία διερευνάται στα εγκαίνια της έκθεσης σε μια εγκατάσταση πολυμέσων με έργα καλλιτεχνών και σχεδιαστών όπως ο Alvar Aalto και ο Luis Barragan, μεταξύ άλλων. 

Ο Alvar Aalto ήταν ο πρώτος και πιο επιδραστικός αρχιτέκτονας του σκανδιναβικού μοντερνισμού και το τοπίο γι' αυτόν αποτελούσε αναπόσπαστη πτυχή της αρχιτεκτονικής. Ενδιαφέρθηκε για το πώς ένα κτίριο μπορεί να ενσωματωθεί στο περιβάλλον του και ήταν δεξιοτέχνης στο να συνδυάζει τα κτίριά του με το φυσικό τους περιβάλλον, προσκαλώντας τη φύση να γίνει ένα με την αρχιτεκτονική του, δημιουργώντας όλα τα είδη έργων, μικρής και μεγάλης κλίμακας. Η ζωντανή φύση αντιπροσώπευε την ανανέωση για τον Aalto, και με αυτό το πνεύμα μελέτησε τα φινλανδικά δάση, τη δημοτική αρχιτεκτονική, τις φυτεμένες πλαγιές της περιοχής της Μεσογείου και τα ερείπια της αρχαιότητας. 

Οι κήποι είναι το μέλλον που ονειρευόμαστε Facebook Twitter
Céline Baumann, Κοινοβούλιο των φυτών, 2020. © Studio Céline Baumann. Ευγενική παραχώρηση του Vitra Museum

Ο Μεξικανός αρχιτέκτονας και μηχανικός Luis Barragan, που κέρδισε το Pritzker Prize το 1980, στον κήπο του σπιτιού του, του Luis Barragán House and Studio, που ανακηρύχθηκε Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO το 2004, εφαρμόζει τις ιδέες του για τη φύση και το τοπίο γύρω από έναν δομημένο χώρο, δημιουργώντας έναν πλούσιο, σχεδόν άγριο κήπο που παραπέμπει σε αρχαίους οπωρώνες όπου η βλάστηση έχει τη δική της ζωή, μια όαση στη μέση της αστικής ερήμου της Πόλης του Μεξικού. 

Οι κήποι παρουσιάζονται ως τόποι που εμπνέουν την καθημερινή ζωή και ενθαρρύνουν τη φαντασία. Σε ορισμένες περιπτώσεις ανταποκρίνονται σε πρακτικές ανάγκες, σε άλλες φέρουν βαθιά συμβολικά ή φιλοσοφικά-θρησκευτικά νοήματα.

Μια ολόκληρη ενότητα της έκθεσης επικεντρώνεται στον τρόπο με τον οποίο οι κήποι μαρτυρούν και διαμορφώνουν τις κοινωνικές, ιστορικές, πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις διαφόρων κοινοτήτων. Πολλά κοινά φυτά που βρίσκονται σήμερα σε κήπους του δυτικού κόσμου έχουν τις ρίζες τους στην αποικιακή ιστορία. 

Οι κήποι είναι το μέλλον που ονειρευόμαστε Facebook Twitter
Derek Jarman, Prospect Cottage Garden στο Dungeness, Kent, Αγγλία, από το 1986. Howard Sooley, 1993. Ευγενική παραχώρηση του Vitra Museum

Η μεταφορά ζωντανών φυτών από τη μία ήπειρο στην άλλη έγινε δυνατή χάρη στη χρήση του Wardian, ενός πρώιμου τύπου terrarium. Πρόκειται για ένα σφραγισμένο γυάλινο προστατευτικό δοχείο για τα φυτά. Έμοιαζε με περίτεχνο κλουβί και ήταν ο κατάλληλος τρόπος τον 19ο αιώνα, όταν γνώρισε μεγάλη άνθηση, για την προστασία των φυτών που εισήχθησαν στην Ευρώπη από το εξωτερικό από πολλούς επιστήμονες και ερασιτέχνες βοτανολόγους της εποχής. Υπήρξε πρόδρομος των σύγχρονων terrarium και vivarium και ενθάρρυνε την εισαγωγή εξωτικών φυτών σε ιδιωτικούς κήπους αλλά και την καλλιέργεια άγνωστων φυτών, όπως το τσάι και το καουτσούκ.

Τον ίδιο αιώνα, τον 19ο, υπήρξε και μια άλλη εξέλιξη: τα πολεοδομικά σχέδια διαμορφώθηκαν με την ιδέα της σύνδεσης της πόλης με τον κήπο. Το 1898, ο Βρετανός Ebenezer Howard, πολεοδόμος και ιδρυτής του κινήματος Garden City Movement, γνωστός για τη δημοσίευσή του «To-Morrow: A Peaceful Path to Real Reform», περιέγραφε μια ουτοπική πόλη στην οποία οι άνθρωποι ζουν αρμονικά μαζί με τη φύση. Η δημοσίευση οδήγησε στην οικοδόμηση της πρώτης κηπούπολης, του Letchworth Garden City, που ξεκίνησε το 1903. Ο Howard οραματίστηκε μια κηπούπολη που θα επέτρεπε ακόμη και στους λιγότερο εύπορους να απολαμβάνουν τα οφέλη των κήπων. Η οραματική του προσέγγιση βρήκε πρόσφορο έδαφος και απήχηση σε ολόκληρο τον 20ό αιώνα, σε ριζοσπαστικά κινήματα όπως το Green Guerrilla, μια οργάνωση της Νέας Υόρκης με επικεφαλής τη Liz Christy, η οποία θεωρούσε τους αστικούς χώρους πρασίνου ως χώρους για τη συμμετοχή του κοινού και την επιδίωξη της κοινωνικής δικαιοσύνης. Το κίνημα που ξεκίνησε τη δεκαετία του 1970 θέτει ερωτήματα που είναι ακόμη και σήμερα επίκαιρα: Ποιος έχει το δικαίωμα να κατέχει έναν ανθόκηπο ή έναν λαχανόκηπο; Ποιον σκοπό εξυπηρετούν; Πώς μπορούν να ενσωματωθούν πλήρως στο αστικό περιβάλλον;

Οι κήποι είναι το μέλλον που ονειρευόμαστε Facebook Twitter
Piet Oudolf, Oudolf Garten στο Vitra Campus, Weil am Rhein, 2020 © Vitra. Dejan Jovanovic. Ευγενική παραχώρηση του Vitra Museum

Οι απαντήσεις δίνονται σε μια άλλη ενότητα της έκθεσης που παρουσιάζει τα έργα εννέα σχεδιαστών κήπων από τις αρχές του 20ού αιώνα έως σήμερα. Ο Βραζιλιάνος Roberto Burle Marx (1909-94) δημιούργησε κήπους χρησιμοποιώντας αυτοφυή φυτά.

Υπάρχουν επίσης έργα του σπουδαίου Ολλανδού αρχιτέκτονα τοπίου Piet Oudolf, που είναι ηγετική φυσιογνωμία του κινήματος New Perennial και σχεδιάζει κήπους και φυτικές συνθέσεις με πολυετή ποώδη και αγρωστώδη τα οποία επιλέγονται τόσο για τη δομή τους όσο και για το χρώμα των λουλουδιών τους, αλλά και έργα της συγγραφέως και κηπουρού Jamaica Kincaid, η οποία χρησιμοποιεί την κηπουρική για να διερευνήσει ζητήματα γύρω από την αποικιοκρατία, τη μετανάστευση και την πολιτιστική εξαθλίωση.

Παρουσιάζεται ακόμα το υποδειγματικό έργο του Derek Jarman (1942-94): ο Άγγλος καλλιτέχνης και κινηματογραφιστής δημιούργησε, λίγο πριν από τον θάνατό του, ένα έργο τέχνης με λουλούδια σε ένα δύσκολο περιβάλλον, δίπλα σε έναν πυρηνικό σταθμό παραγωγής ενέργειας στην αφιλόξενη νότια ακτή της Αγγλίας. Στην έκθεση παρουσιάζεται επίσης η συμβολή του Μαλαισιανού σχεδιαστή Ng Sek San σε έναν κοινοτικό κήπο στην Κουάλα Λουμπούρ, ο οποίος αποτέλεσε πρότυπο για παρόμοιες πρωτοβουλίες σε μεγαλουπόλεις σε όλο τον κόσμο.

Ο ρόλος του κήπου στο μέλλον

Οι κήποι είναι το μέλλον που ονειρευόμαστε Facebook Twitter
Αλεξάνδρα Κεχαγιόγλου, Santa Cruz River, Ταπισερί, Εθνική Πινακοθήκη της Βικτώριας, 2016-17. © Αλεξάνδρα Κεχαγιόγλου. Ευγενική παραχώρηση του Vitra Museum

Σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από την κλιματική κρίση, την κοινωνική αδικία, τις απειλές για τη βιοποικιλότητα, την απομόνωση και τις εύθραυστες κοινότητες, ο κήπος έχει γίνει ένας τόπος όπου μπορούμε να προβάλλουμε τις ελπίδες μας και να φανταστούμε ένα μέλλον που θα βασίζεται στην αυθεντική ανανέωση. Οι χώροι πρασίνου γίνονται θεραπευτικά, πνευματικά και εκπαιδευτικά περιβάλλοντα. 

Ένα παράδειγμα που παρουσιάζεται στην έκθεση είναι το περιπατητικό «υφασμάτινο λιβάδι» της καλλιτέχνιδας Αλεξάνδρας Κεχαγιόγλου, το οποίο ενθαρρύνει όσους αλληλεπιδρούν μαζί του να συνειδητοποιήσουν τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Το πώς αυτή η νέα συνειδητοποίηση μπορεί στη συνέχεια να εφαρμοστεί, με συγκεκριμένους όρους, σε πόλεις και κτίρια, είναι το επίκεντρο των σύγχρονων έργων κήπων που απεικονίζονται από τον αρχιτέκτονα Thomas Rustemeyer. Το τελικό μήνυμα της έκθεσης; Στην εποχή του Ανθρωπόκαινου, πρέπει να θεωρήσουμε ολόκληρο τον πλανήτη ως κήπο μας και να είμαστε υπεύθυνοι για τη φροντίδα του.

Οι κήποι είναι το μέλλον που ονειρευόμαστε Facebook Twitter
James Wines, Σχέδιο του Highrise of Homes (θεωρητικό σχέδιο), 1981, Συλλογή Jonathan Holtzman. © James Wines. Ευγενική παραχώρηση του Vitra Museum
Οι κήποι είναι το μέλλον που ονειρευόμαστε Facebook Twitter
Φάση κατασκευής του κοινοτικού κήπου Kebun-Kebun Bangsar, Κουάλα Λουμπούρ, 2017. Ευγενική παραχώρηση του Vitra Museum
Οι κήποι είναι το μέλλον που ονειρευόμαστε Facebook Twitter
Stefano Boeri Architetti, Bosco Verticale (Κατακόρυφο δάσος), Μιλάνο, 2007-2014. © Stefano Boeri Architetti, Φωτογραφία: Dimitar Harizanov, 2020. Ευγενική παραχώρηση του Vitra Museum
Οι κήποι είναι το μέλλον που ονειρευόμαστε Facebook Twitter
Αλεξάνδρα Κεχαγιόγλου, Santa Cruz River, Ταπισερί, 2016-17. © Αλεξάνδρα Κεχαγιόγλου. Εθνική Πινακοθήκη της Βικτώριας
Οι κήποι είναι το μέλλον που ονειρευόμαστε Facebook Twitter
Upper Rhenish Master, Ο μικρός κήπος του Παραδείσου, περ. 1410-1420. © Μουσείο Sammlung Städel της Φρανκφούρτης. Ευγενική παραχώρηση του Vitra Museum
Οι κήποι είναι το μέλλον που ονειρευόμαστε Facebook Twitter
Roberto Burle Marx, Σχέδιο για το roof garden του υπουργείου Παιδείας και Υγείας, Ρίο ντε Τζανέιρο, 1938 © Burle Marx Institute Archive. Ευγενική παραχώρηση του Vitra Museum
Οι κήποι είναι το μέλλον που ονειρευόμαστε Facebook Twitter
Piet Oudolf, Σκίτσο για το σχέδιο φύτευσης του Vitra Campus, Weil am Rhein © Piet Oudolf. Ευγενική παραχώρηση του Vitra Museum
Οι κήποι είναι το μέλλον που ονειρευόμαστε Facebook Twitter
Bagh-e Shahzadeh, περσικός κήπος κοντά στο Mahan, Ιράν, 1977.

Με πληροφορίες από το Architectural Digest

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι κήποι της Πινακοθήκης Ουφίτσι αποκτούν ξανά την αίγλη των Μεδίκων

Πολιτισμός / Οι κήποι της Πινακοθήκης Ουφίτσι αποκτούν ξανά την αίγλη των Μεδίκων

Το πάρκο, που αποτελεί μέρος του δικτύου Γκαλερί Ουφίτσι, σχεδιάστηκε από την οικογένεια Μέντιτσι από τον 16ο αιώνα και μετά και καθιέρωσε το ιταλικό στυλ κήπων που έγινε πρότυπο για τις ευρωπαϊκές αυλές.
THE LIFO TEAM
doxiadis+:Ο χώρος που χαρακτηρίζει την Αθήνα περισσότερο είναι ο δρόμος της γειτονιάς

ADM 5 - The Green Issue / doxiadis+: Ο χώρος που χαρακτηρίζει την Αθήνα περισσότερο είναι ο δρόμος της γειτονιάς

Ο Θωμάς Δοξιάδης διατηρεί αρχιτεκτονικό γραφείο στην Αθήνα που ειδικεύεται σε μελέτες αρχιτεκτονικής τοπίου. Μας λέει πως οι πλέον αξιόπιστες κλιματικές προβολές για την ευρύτερη περιοχή της Αθήνας δείχνουν αποξήρανση και ερημοποίηση των ορεινών όγκων, αυξημένες θερμοκρασίες στον αστικό ιστό, αραιότερες, αλλά καταρρακτώδεις βροχές, άρα πλημμύρες και άνοδο της στάθμης της θάλασσας. Τα μοντέλα είναι βεβαίως στατιστικά. Τα πράγματα μπορεί να πάνε καλύτερα ή χειρότερα από τις προβλέψεις. Το βέβαιο είναι ότι το μέλλον θα είναι διαφορετικό και απαιτεί να δούμε κι εμείς διαφορετικά τα πράγματα.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Η Παναγία των Παρισίων αποκτά νέο περιβάλλοντα χώρο με εκατοντάδες δέντρα

Design / Η Παναγία των Παρισίων αποκτά νέο περιβάλλοντα χώρο με εκατοντάδες δέντρα

«Για 800 χρόνια, η Παναγία των Παρισίων υπήρξε προνομιακός μάρτυρας της μεταμόρφωσης της πόλης. Για να επανεξετάσει κανείς τον περιβάλλοντα χώρο της πρέπει πρώτα να σκεφτεί την έννοια του δημόσιου χώρου για την πόλη του αύριο».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ποιες είναι οι νέες πολυκατοικίες που «μιμούνται» την ποιότητα της βίλλας; Απαντούν οι KKMK Architects

Design / Ποιες είναι οι νέες πολυκατοικίες που «μιμούνται» την ποιότητα της βίλας;

Οι αρχιτέκτονες Κατερίνα Καραγιάννη και Μαρίνα Καραμαλή μιλούν για τα διαμερίσματα που «θυμίζουν μονοκατοικίες», ως ιδρύτριες των γραφείου KKMK Architects που σήμερα αναπτύσσει έντονη δραστηριότητα στην Αθήνα.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ/THE DESIGN AMBASSADOR
Τsolka Architects: Κατοικίες στη Μεσόγειο – Δημιουργώντας σε συνεργασία με το τοπίο και τη φύση

ADM3/22: The Leisure Architecture Issue / Οι κατοικίες που σχεδιάζει η Μαριαλένα Τσόλκα συνδέονται με το μεσογειακό τοπίο και τη φύση

Η επικεφαλής του γραφείου Τsolka Architects, χαρτογραφεί τη φιλοσοφία της δημιουργικής αρχιτεκτονικής στη Μεσόγειο μέσα από δύο έργα που ενισχύουν τη βιωματική εμπειρία.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΑΡΑΜΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηναία αρχιτέκτων Ελίζα Μάνωλα «μεταφράζει» την αγγλική εξοχή

Design / Η Ελίζα Μάνωλα ξαναζωντανεύει παλιά εξοχικά σπίτια της βρετανικής υπαίθρου

Με σεβασμό στην ιστορική αρχιτεκτονική τους, την ιδιαιτερότητα των τεχνοτροπιών και των λεπτομερειών τους, η Αθηναία αρχιτέκτονας προτείνει τον δικό της σύγχρονο σχεδιασμό, εγκαθιστά σε αυτά τα διατηρητέα κτίρια μια αισθητική απαλλαγμένη από κλισέ.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ