Το Λούβρο υποδέχεται τους Ολυμπιακούς Αγώνες με μια έκθεση για τα ολυμπιακά ιδεώδη

Το Λούβρο υποδέχεται τους Ολυμπιακούς αγώνες με μια έκθεση για τα Ολυμπιακά ιδεώδη Facebook Twitter
Ευφρόνιος, ερυθρόμορφος κρατήρας, Ηρακλής και Ανταίος, Αθήνα. Μουσείο του Λούβρου © RMN-Grand Palais_Louvre museum_Stéphane Maréchalle
0

Ο ολυμπισμός, η αθλητική ιδέα όπως διαμορφώθηκε στην αρχαία Ελλάδα σύμφωνα με το πνεύμα των Ολυμπιακών Αγώνων, μια φιλοσοφία ζωής που προωθεί και συνδυάζει σε αρμονικό σύνολο τις αρετές του σώματος και της ψυχής, είναι το θέμα της έκθεσης στο Λούβρο με τίτλο «Ολυμπισμός, μια σύγχρονη εφεύρεση, μια αρχαία κληρονομιά».

Από τις 24 Απριλίου ως τις 16 Σεπτεμβρίου 2024 το μουσείο του Λούβρου, ενώ το Παρίσι ετοιμάζεται να φιλοξενήσει για τρίτη φορά τους Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Αγώνες το καλοκαίρι του 2024, προσφέρει στο κοινό την ευκαιρία να ανακαλύψει τη δημιουργία των πρώτων Ολυμπιακών Αγώνων, τις εικονογραφικές πηγές τους στα τέλη του 19ου αιώνα, το πολιτικό πλαίσιο της εποχής και το πώς οι διοργανωτές τους έχουν εφεύρει εκ νέου τους αγώνες της αρχαίας Ελλάδας.

Το Λούβρο σηκώνει το πέπλο και αποκαλύπτει τη δημιουργία του ολυμπισμού. Η αρχαία Ελλάδα ήταν το μέρος όπου «γεννήθηκαν» οι αρχαίοι Ολυμπιακοί Αγώνες, έτσι η Αθήνα θεωρήθηκε η ιδανικότερη πόλη για να φιλοξενήσει και την πρώτη διεξαγωγή των σύγχρονων. Ωστόσο, στο Παρίσι γεννήθηκε η ιδέα της αναβίωσής τους, της επανεφεύρεσής τους, στο όνομα της ειρήνης που προάγεται από τα ιδεώδη του αθλητισμού μέσα από τη φαντασία ιστορικών, επιστημόνων, καλλιτεχνών και πολιτικών. Όλα ξεκίνησαν από το συνέδριο που οργάνωσε ο Γάλλος παιδαγωγός και ιστορικός Πιερ ντε Κουμπερτέν (Pierre de Coubertin) στο Παρίσι, στις 23 Ιουνίου 1894. Η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή (ΔΟΕ) ιδρύθηκε επίσης κατά τη διάρκεια αυτού του συνεδρίου. Δυο χρόνια αργότερα το παγκόσμιο αθλητικό γεγονός ξεκινούσε, την άνοιξη του 1896, στο ανακαινισμένο Παναθηναϊκό Στάδιο, μια διαδρομή που το 2024 συμπληρώνει 130 χρόνια από το συνέδριο και 100 χρόνια από τη δεύτερη φορά που διοργανώθηκαν στο Παρίσι, το 1924 ( η πρώτη φορά ήταν το 1900, ως μέρος της Παγκόσμιας Έκθεσης).

Η έκθεση στοχεύει να βοηθήσει το κοινό να κατανοήσει τον αντίκτυπο των αρχαιολογικών ανακαλύψεων τις οποίες αποτύπωσε ο Ζιλιερόν στους τρόπους επικοινωνίας κατά τη γέννηση αυτών των αγώνων, με έργα όπως γραμματόσημα, αφίσες, καρτ ποστάλ, τρόπαια, αναμνηστικά. 

Στο μοναδικό πολιτικό πλαίσιο του πολύ νεαρού ελληνικού κράτους, οι Ολυμπιακοί Αγώνες γνώρισαν αμέσως σημαντική επιτυχία, με γνώμονα τα πρώτα σύγχρονα εργαλεία επικοινωνίας που εφαρμόστηκαν στην αθλητική προβολή (τρόπαια, αφίσες, αναπαραγωγές, γραμματόσημα κ.λπ.).

Το Λούβρο υποδέχεται τους Ολυμπιακούς αγώνες με μια έκθεση για τα Ολυμπιακά ιδεώδη Facebook Twitter
Émile Gilliéron. Γραμματόσημο: 2η αναμνηστική έκδοση για τη Μεσολυμπιάδα του 1906. Χαράκτης, Louis Eugène Mouchon. Τυπώθηκε στην Αγγλία. Μουσείο Φιλοτελισμού και Ταχυδρομείου © Μουσείο Φιλοτελισμού και Ταχυδρομείων, Αθήνα

Στην έκθεση προβάλλονται και οι προσωπικότητες που βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή αυτής της πρωτοβουλίας, Έλληνες και Γάλλοι, εκτός από τον Πιερ ντε Κουμπερτέν. Ο Εμίλ Ζιλιερόν (Émile Gilliéron, 1850-1924), σχεδιαστής ελβετικής καταγωγής, εκπαιδεύτηκε στην Beaux-Arts στο Παρίσι και στο Λούβρο αντέγραψε μερικά από τα αριστουργήματα που υπήρχαν εκεί. Εγκαταστάθηκε στην Ελλάδα και ονομάστηκε επίσημος καλλιτέχνης για τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 1896 και τη Μεσολυμπιάδα το 1906, εμπνεύστηκε από τις ανακαλύψεις στις ανασκαφές των μεγάλων αρχαιολογικών χώρων και σχεδίασε τα τρόπαια των νικητών.

Η έκθεση στοχεύει να βοηθήσει το κοινό να κατανοήσει τον αντίκτυπο των αρχαιολογικών ανακαλύψεων τις οποίες αποτύπωσε ο Ζιλιερόν στους τρόπους επικοινωνίας κατά τη γέννηση αυτών των αγώνων, με έργα όπως γραμματόσημα, αφίσες, καρτ ποστάλ, τρόπαια, αναμνηστικά. Ο Ζιλιερόν βρίσκεται πίσω από την πρώτη έκδοση γραμματοσήμων αθλητικών αγώνων στον κόσμο και τη γέννηση του ολυμπιακού φιλοτελισμού. Οι κοινωνικές και επαγγελματικές σχέσεις του τον έκαναν το βασικό πρόσωπο όταν ήρθε να δημιουργήσει μια νέα εικονογραφία γύρω από τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Το Λούβρο υποδέχεται τους Ολυμπιακούς αγώνες με μια έκθεση για τα Ολυμπιακά ιδεώδη Facebook Twitter
Κύπελλο Bréal σε ασήμι, σχεδιασμένο από τον Michel Bréal. Απονεμήθηκε το 1896 στον Σπυρίδωνα Λούη, νικητή του Μαραθωνίου στους πρώτους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας. © Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ).

Μέσα από τη μελέτη αρχαίων κειμένων και αρχαιολογικών μαρτυριών, αναφέρονται και πρόσωπα ιστορικών και πολιτικών που ήταν λιγότερο γνωστά, όπως ο Δημήτριος Βικέλας, ο Μισέλ Μπρεάλ ή ο Σπυρίδων Λάμπρος.

Ο ιστορικός, γλωσσολόγος και δάσκαλος Μισέλ Μπρεάλ (Michel Bréal, 1832-1915), που ήταν παρών στο ιδρυτικό συνέδριο της Σορβόννης, θέλησε να αναβιώσει τον αγώνα του Μαραθωνίου βασιζόμενος, με πρωτότυπο τρόπο, σε αρχαίες ιστορικές πηγές. Είναι ο πνευματικός πατέρας ενός σύγχρονου αθλήματος που έχει καθιερωθεί παγκοσμίως. Στην έκθεση του Λούβρου υπάρχει και το δάνειο από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος του πρώτου Ολυμπιακού Κυπέλλου, που σχεδίασε ο Μπρεάλ, δημιουργήθηκε με οδηγίες του από έναν Γάλλο ανώνυμο χρυσοχόο και προσφέρθηκε το 1896 στον πρώτο νικητή του αγώνα, τον Έλληνα Σπυρίδωνα Λούη. Είναι το πιο διάσημο ολυμπιακό τρόπαιο, με έντονη ιστορική και συμβολική χροιά. Αυτό το «παρισινό κομψοτέχνημα» δεν έχει εκτεθεί ποτέ στην πόλη όπου δημιουργήθηκε και αποτελεί έναν από τους άξονες της έκθεσης. 

Το Λούβρο υποδέχεται τους Ολυμπιακούς αγώνες με μια έκθεση για τα Ολυμπιακά ιδεώδη Facebook Twitter
Κύπελλο για τους μαραθώνιους και άλλους αθλητικούς αγώνες της Μεσολυμπιάδας του 1906. Θεσσαλονίκη, Ολυμπιακό Μουσείο © Ολυμπιακό Μουσείο Θεσσαλονίκης.

Ως μέρος του πολιτιστικού προγραμματισμού των Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων του 2024 στο Παρίσι, η έκθεση δείχνει πώς, στο όνομα του αθλητισμού, η συμμαχία επιστημονικών κλάδων όπως η φιλολογία, η ιστορία, η ιστορία της τέχνης και η αρχαιολογία κατάφερε να δημιουργήσει αυτό το παγκόσμιο αθλητικό γεγονός.

Ο Αλεξάντρ Φαρνού (Alexandre Farnoux), πρώην διευθυντής της Γαλλικής Σχολής Αθηνών και καθηγητής Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Ελληνικής Τέχνης στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης, η Βιολέν Ζαμέ (Violaine Jeammet), γενική επιμελήτρια στο τμήμα Ελληνικών, Ετρουσκικών και Ρωμαϊκών Αρχαιοτήτων, Μουσείο του Λούβρου, και η Χριστίνα Μητσοπούλου, αρχαιολόγος στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και τη Γαλλική Σχολή Αθηνών, επιμελούνται την έκθεση και τον κατάλογο με 336 σελίδες και 200 εικονογραφήσεις, ο οποίος θα κυκλοφορήσει παράλληλα με την έκθεση.

Το Λούβρο υποδέχεται τους Ολυμπιακούς αγώνες με μια έκθεση για τα Ολυμπιακά ιδεώδη Facebook Twitter
Ερυθρόμορφo κύπελλο, τεχνοτροπία του ζωγράφου Αντιφώντα. Αθήνα, γ. 490 π.Χ Τμήμα Ελληνικών, Ετρουσκικών και Ρωμαϊκών Αρχαιοτήτων, Μουσείο του Λούβρου, Παρίσι © RMN-Grand Palais (Μουσείο του Λούβρου) / Tony Querrec.
Το Λούβρο υποδέχεται τους Ολυμπιακούς αγώνες με μια έκθεση για τα Ολυμπιακά ιδεώδη Facebook Twitter
Γύψινο ανάγλυφο: τρέξιμο (δρόμος), σύμφωνα με τον παναθηναϊκό αμφορέα που αποδίδεται στον ζωγράφο του Βερολίνου, από τη συλλογή Καλλιμανόπουλου, ΗΠΑ. Γαλλική Σχολή Αθηνών (EFA), Ελλάδα © Γαλλική Σχολή Αθηνών.
Το Λούβρο υποδέχεται τους Ολυμπιακούς αγώνες με μια έκθεση για τα Ολυμπιακά ιδεώδη Facebook Twitter
Ερυθρόμορφο κύπελλο, στυλ του ζωγράφου Αντιφώντα (εσωτερική άποψη). Αθήνα, γ. 490 π.Χ Τμήμα Ελληνικών, Ετρουσκικών και Ρωμαϊκών Αρχαιοτήτων, Μουσείο του Λούβρου, Παρίσι © RMN-Grand Palais (Μουσείο του Λούβρου) / Christian Larrieu.
Το Λούβρο υποδέχεται τους Ολυμπιακούς αγώνες με μια έκθεση για τα Ολυμπιακά ιδεώδη Facebook Twitter
Σύγχρονη γύψινη στάμπα, από την αρχαία ομάδα γνωστή ως παλαιστές Μεδίκων. Τμήμα Ελληνικών, Ετρουσκικών και Ρωμαϊκών Αρχαιοτήτων. Μουσείο του Λούβρου, Παρίσι. © 2015 Μουσείο του Λούβρου, περιοχή. RMN-Grand Palais / Ερβέ Λεβαντόφσκι.
Το Λούβρο υποδέχεται τους Ολυμπιακούς αγώνες με μια έκθεση για τα Ολυμπιακά ιδεώδη Facebook Twitter
Émile Gilliéron. Έργο τροπαίων για τη Μεσολυμπιάδα του 1906. Ταμείο Émile Gilliéron (FEG), Γαλλική Σχολή Αθηνών (EFA). © Γαλλική Σχολή Αθηνών.
Το Λούβρο υποδέχεται τους Ολυμπιακούς αγώνες με μια έκθεση για τα Ολυμπιακά ιδεώδη Facebook Twitter
Émile Gilliéron. Κάλυμμα από αναμνηστικό λεύκωμα, Ολυμπιακοί Αγώνες Αθηνών 1896. IOC © Olympic Museum Collections, Lausanne
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ