Οι προσωπικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν

Οι ιδιωτικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν στο μουσείο φωτογραφίας της Λωζάνης Facebook Twitter
Ο Πάμπλο Πικάσο στο σπίτι του La Californie στις Κάννες, τον Ιούλιο του 1957. Φωτο: David Douglas Duncan/Succession Picasso 2022
0

Δεν υπάρχει φωτογράφος που να έχει έρθει πιο κοντά στον Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν. Το αποδεικνύουν οι εκατό φωτογραφίες που απαθανατίζουν τον πιο σημαντικό ζωγράφο του 20ού αιώνα στο σπίτι και στο ατελιέ του περιτριγυρισμένο από έργα και αγαπημένα του αντικείμενα, να εργάζεται ακατάπαυστα. Τις φωτογραφίες αυτές απέκτησε από δωρεά της οικογένειάς του το Musée de l' Élysée, το αφιερωμένο αποκλειστικά στη φωτογραφία μουσείο της Λωζάνης στην Ελβετία.

Ο Αμερικανός φωτογράφος, που πέθανε σε νοσοκομείο του Γκρας σε ηλικία 102 ετών το 2018, είχε γίνει παγκοσμίως γνωστός για τις φωτογραφίες που τράβηξε στον πόλεμο της Κορέας (1950-53) για λογαριασμό του περιοδικού «Life». Πεζοναύτης που έλαβε μέρος από το 1942 στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, ο Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν έκανε τους στρατιώτες θέμα της δουλειάς του.

Στον πρόλογο του βιβλίου του με τίτλο «This is war» που εκδόθηκε το 1951, έγραψε: «Δεν υπάρχει ούτε μια αποθέωση σε αυτό το βιβλίο, ούτε ένα συμπέρασμα που κάνει πάταγο. Απλώς η επιθυμία να δείξω λίγο πώς ένας άνθρωπος πρέπει να υποφέρει όταν η χώρα του αποφασίζει να μπει στον πόλεμο». 

Γνωρίστηκαν όταν ο Ντάνκαν χτύπησε την πόρτα του σπιτιού του Πικάσο μετά από πρόταση του συναδέλφου του φωτογράφου Ρόμπερτ Κάπα. Ήθελε να φωτογραφίσει τον πιο διάσημο ζωγράφο του κόσμου και έμεινε έκπληκτος όταν η Ζακλίν Ροκ τον οδήγησε στο μπάνιο. Η πρώτη φωτογραφία του Πικάσο που τράβηξε ο Ντάνκαν ήταν με τον Πικάσο να σαπουνίζεται στο μπάνιο στη Villa La Californie, λίγες στιγμές μετά την πρώτη γνωριμία τους.

Ζούσε στην Κυανή Ακτή από τη δεκαετία του 1960 και ήταν στενός φίλος του Ισπανού ζωγράφου Πάμπλο Πικάσο και της οικογένειάς του. Μετά τον θάνατο του ζωγράφου το 1973 διατήρησε στενή σχέση με τη χήρα του Πικάσο, Ζακλίν, και την κόρη της Κατρίν.

Γνωρίστηκαν όταν ο Ντάνκαν χτύπησε την πόρτα του σπιτιού του Πικάσο μετά από πρόταση του συναδέλφου του φωτογράφου Ρόμπερτ Κάπα. Ήθελε να φωτογραφίσει τον πιο διάσημο ζωγράφο του κόσμου και έμεινε έκπληκτος όταν η Ζακλίν Ροκ τον οδήγησε στο μπάνιο. Η πρώτη φωτογραφία του Πικάσο που τράβηξε ο Ντάνκαν ήταν με τον Πικάσο να σαπουνίζεται στο μπάνιο στη Villa La Californie, λίγες στιγμές μετά την πρώτη γνωριμία τους. Οι δυο τους έγιναν φίλοι ξεπερνώντας κάθε πρόβλημα στην επικοινωνία τους. Ο Πικάσο δεν μιλούσε αγγλικά και γελούσε όταν ο Ντάνκαν έκανε πως καταλαβαίνει τα ισπανικά.

Στη διάρκεια της 17χρονης φιλίας τους πηγαινοερχόταν ελεύθερα στα διάφορα σπίτια του Πικάσο και ήταν το μόνο άτομο στο οποίο επέτρεψε ο ζωγράφος να φωτογραφίσει πολλούς από τους ιδιωτικούς πίνακές του. Ο Ντάνκαν εξέδωσε συνολικά επτά βιβλία με φωτογραφίες του Πικάσο.

Παρά το γεγονός ότι  Πικάσο ήταν ίσως ο πιο πολυφωτογραφημενος ζωγράφος, ο Ντάνκαν ισχυριζόταν ότι δεν πόζαρε, ούτε ζητούσε να φωτογραφηθεί. Του έλεγε: «Εσύ βγάζεις φωτογραφίες, εγώ ζωγραφίζω». Οι φωτογραφίες του Ντάνκαν τραβήχτηκαν με μια προσαρμοσμένη κάμερα Leica M3D,  με εξαιρετικά αθόρυβο κλείστρο, έτσι ώστε ο Πικάσο να μην ενοχλείται καθώς εργαζόταν.

Οι ιδιωτικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν στο μουσείο φωτογραφίας της Λωζάνης Facebook Twitter
Ο Πικάσο με τη Ζακλίν το 1960. Φωτο: David Douglas Duncan/Succession Picasso 2022

Όταν ρωτήθηκε το 2012 για τις εργασιακές συνήθειες και τον χαρακτήρα του καλλιτέχνη, ο Ντάνκαν είπε στη γαλλική εφημερίδα «Le Monde» ότι δεν μπορούσε να συμβιβάσει τους ισχυρισμούς για μισογυνισμό με τον άνθρωπο που γνώριζε και τον θεωρούσε έναν αφοσιωμένο Ισπανό κύριο.

Για τον τρόπο που δούλευε ο Πικάσο είπε: «Μπορούσε να σταματήσει και να καθίσει μπροστά σε έναν πίνακα για μισή ώρα, ακίνητος, κοιτάζοντάς τον μόνο, με το ένα χέρι στο κεφάλι. Καμία κίνηση. Σκεφτόταν».

«Μια μέρα που ήμουν εκεί, κάποιος τον ρώτησε ποια περίοδος της δουλειάς του του άρεσε περισσότερο, η μπλε περίοδος, η ροζ περίοδος, ο κυβισμός και ούτω καθεξής. Ο Πικάσο άπλωσε το χέρι του, δείχνοντας τα δάχτυλά του και απάντησε: "Λοιπόν, ποιο από αυτά τα πέντε δάχτυλα προτιμάς; Προσωπικά, τα χρειάζομαι όλα"».

Οι ιδιωτικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν στο μουσείο φωτογραφίας της Λωζάνης Facebook Twitter
Ο Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν με τον Πικάσο. Φωτο: David Douglas Duncan/Succession Picasso 2022
Οι ιδιωτικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν στο μουσείο φωτογραφίας της Λωζάνης Facebook Twitter
Φωτο: David Douglas Duncan/Succession Picasso 2022
Οι ιδιωτικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν στο μουσείο φωτογραφίας της Λωζάνης Facebook Twitter
Φωτο: David Douglas Duncan/Succession Picasso 2022
Οι ιδιωτικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν στο μουσείο φωτογραφίας της Λωζάνης Facebook Twitter
Φωτο: David Douglas Duncan/Succession Picasso 2022
Οι ιδιωτικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν στο μουσείο φωτογραφίας της Λωζάνης Facebook Twitter
Φωτο: David Douglas Duncan/Succession Picasso 2022
Οι ιδιωτικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν στο μουσείο φωτογραφίας της Λωζάνης Facebook Twitter
Ο Πικάσο με τη Ζακλίν το 1957. Φωτο: David Douglas Duncan/Succession Picasso 2022
Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, ξένος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία

Εικαστικά / Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία

Τα «μάτια» της αστυνομίας ήταν στραμμένα στον εικοσάχρονο νεαρό που δεν μιλούσε γαλλικά, γύριζε ξημερώματα στο σπίτι του, διάβαζε ξένες εφημερίδες και ζωγράφιζε φτωχές γυναίκες που ζητιανεύουν στους δρόμους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
picasso painting

Τι διαβάζουμε σήμερα / Ένας Πικάσο σε ντουλάπα

Σήμερα: Έσπασε ρεκόρ 29 ετών • • • η ξενοδοχία αναστατώνει • • • Euro 2020 και κρούσματα • • • μειωμένες οι αιτήσεις για άσυλο • • • ένας Πικάσο σε ντουλάπα • • • δικέφαλο ον ηλικίας 120-145 εκατομμυρίων ετών • • • η εικόνα της εβδομάδας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Πικάσο-Ντόρα Μάαρ μια μοιραία σχέση και μια διαμαρτυρία στο Μουσείο Πικάσο

Εικαστικά / «Πικάσο, κακοποιητής γυναικών»: Μια διαμαρτυρία υπενθυμίζει την τοξική σχέση του με την Ντόρα Μάαρ

Μια διαμαρτυρία στο Μουσείο Πικάσο ξαναρίχνει φως στην μοιραία σχέση του ζωγράφου με την Ντόρα Μάαρ, της καλλιτέχνιδος που μόνο μετά το θάνατό της ανακαλύφθηκε το έργο της και βγήκε από τη σκιά του Πικάσο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο φωτογράφος της γκέι γενιάς που αποδεκατίστηκε από το AIDS

Φωτογραφία / Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο φωτογράφος της γκέι γενιάς που αποδεκατίστηκε από το AIDS

Τα «πειρατικά» του πορτρέτα, τα στιγμιότυπα τεμπέλικης ανεμελιάς στις ετοιμόρροπες προβλήτες του West Side αποτελούν μαρτυρία μιας εποχής και μιας κοινότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Travelogue: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα για τις ελληνικές επινοήσεις που λύνουν καθημερινά προβλήματα

Φωτογραφία / Travelogue: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα αφιερωμένο στις λαϊκές ευρεσιτεχνίες

Μια πρωτότυπη συλλογή DIY κατασκευών από «ανώνυμους» designers, από διάφορα σημεία της Ελλάδας, που δίνουν λύσεις σε καθημερινά προβλήματα και ανάγκες, «πατέντες» με τις οποίες συνυπάρχουμε εδώ και χρόνια χωρίς απαραίτητα να το συνειδητοποιούμε.
M. HULOT
Ο κόσμος μας μέσα απο τα βραβεία του World Press Photo 2024

Φωτογραφία / Ο κόσμος μας μέσα από 28 βραβευμένες φωτογραφίες του World Press Photo 2024

Αντιπροσωπεύοντας τις πιο προβεβλημένες αλλά και παραγνωρισμένες ιστορίες, τα βραβευμένα έργα στρέφουν το βλέμμα σε μερικά από τα πιο σημαντικότερα ζητήματα που αντιμετωπίζει ο κόσμος σήμερα.
THE LIFO TEAM
Μπερτ Χάρντι: Μια έκθεση για έναν σπουδαίο λησμονημένο φωτορεπόρτερ

Φωτογραφία / Μπερτ Χάρντι: Μια έκθεση για έναν σπουδαίο, λησμονημένο φωτορεπόρτερ

Χάρη στην αυτοπεποίθηση και το θάρρος του, δημιούργησε κάποιες από τις πιο εμβληματικές εικόνες πολέμου του 20ού αιώνα αλλά και σουρεαλιστικές, πνευματώδεις φωτογραφίες δρόμου. Είναι περισσότερο γνωστός για τη ζεστή και ανθρώπινη αποτύπωση της καθημερινής Βρετανίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ