Massimo De Francovich: «Η τραγωδία δεν θέλει στόμφο ούτε νατουραλισμό»

Massimo De Francovich: «Η τραγωδία δεν θέλει στόμφο ούτε νατουραλισμό» Facebook Twitter
Φωτο: Franca Centaro
0

Με τον «Οιδίποδα επί Κολωνώ» του Σοφοκλή ολοκληρώνεται ο κύκλος των παραστάσεων του Φεστιβάλ Επιδαύρου για φέτος, σε σκηνοθεσία του Γιάννη Κόκκου, γνωστού για τη μεγάλη του καριέρα στο γαλλικό θέατρο ως μόνιμου σκηνογράφου του αείμνηστου Αντουάν Βιτέζ αλλά και αργότερα ως σκηνοθέτη κυρίως της όπερας αλλά και του θεάτρου.

Ένας κοσμοπολίτης διανοούμενος καλλιτέχνης με διεθνές κύρος και εξαιρετικές συνεργασίες σε ολόκληρο τον κόσμο ανέλαβε το τελευταίο έργο του Σοφοκλή το οποίο παρουσίασε στο 54ο Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Θεάτρου των Συρακουσών τον Μάιο που μας πέρασε. Με αυτήν ακριβώς παράσταση καταφθάνει στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου την Παρασκευή 17 Αυγούστου.

Στο έργο αυτό, πνευματική διαθήκη του Σοφοκλή και ύμνο στην πόλη της Αθήνας, ο Οιδίποδας γνωρίζοντας ότι βρίσκεται στο τέλος της ζωής του, οδηγούμενος από την κόρη του Αντιγόνη, καταφεύγει στο ιερό βράχο της Αθηνάς στον Κολωνό.

Εκεί ο χορός, ο οποίος αποτελείται από ηλικιωμένους Αθηναίους χωρικούς, τον διώχνει αλλά εκείνος αρνείται να φύγει επικαλούμενος χρησμό, σύμφωνα με τον οποίο στον τόπο αυτό θα ολοκληρώσει τη ζωή του. Ζητάει την παρέμβαση του βασιλιά Θησέα. Ο Οιδίποδας υπόσχεται να ανταποδώσει το καλό αν τον αφήσουν να πεθάνει εκεί. Πράγματι, ο Θησέας τον θεωρεί ικέτη αλλά, καθώς είναι ξένος, του δίνει χάρη και του επιτρέπει να μείνει.

Θεωρώ ότι το να παίζει κανείς σε μια τραγωδία δυόμισι χιλιάδων ετών θέτει προβλήματα πολύ διαφορετικά από την ερμηνεία οποιουδήποτε άλλου κλασικού. Καταρχάς πρέπει να αποφευχθεί η πομπώδης ερμηνεία, δηλαδή ο στόμφος και η ρητορική, όπως και να αποκλειστεί η νατουραλιστική ερμηνεία. Οφείλουμε να προσπαθήσουμε να βρούμε τη μεγάλη «αλήθεια».

Στο μεταξύ καταφθάνει από τη Θήβα ο Κρέοντας με σκοπό να τον πάρει μαζί του πίσω όμως συναντά την αντίσταση των Αθηναίων και του Θησέα. Τότε εμφανίζεται και ο Πολυνείκης, που ζητά από τον πατέρα του να πάρει το μέρος του στη διαμάχη με τον Ετεοκλή, ώστε εκείνος να επικρατήσει.

Ο Οιδίποδας καταριέται τους δύο γιους του και ξεσπάει ο κεραυνός του Δία που ερμηνεύει ότι έφτασε το τέλος. Ο Οιδίποδας προχωρά μαζί με τον Θησέα προς τον τόπο της ταφής του, ευλογώντας την Αθήνα και τον Θησέα για το δώρο της φιλοξενίας που του χάρισε.

Με αυτό το μεγαλειώδες έργο του 401 π.Χ. εγκαινιάζεται η σημαντική συνεργασία του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου με το Ινστιτούτο Αρχαίου Δράματος του Φεστιβάλ Συρακουσών, ενώ τον πολυπληθή ιταλικό θίασο ηγείται ένας από τους πιο ταλαντούχους ηθοποιούς της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς της Ιταλίας, ο Massimo de Francovich.

Πολυβραβευμένος και γνωστός στους συμπατριώτες του για την αξιοζήλευτη σταδιοδρομία του στο κλασικό ρεπερτόριο, με απαιτητικούς ρόλους δίπλα σε σημαντικούς ηθοποιούς του θεάτρου, αλλά και υπό την καθοδήγηση διάσημων σκηνοθετών, έκανε το ντεμπούτο του το 1957 μαζί με τον Βιτόριο Γκάσμαν.

Massimo De Francovich: «Η τραγωδία δεν θέλει στόμφο ούτε νατουραλισμό» Facebook Twitter
Ένας από τους πιο ταλαντούχους ηθοποιούς της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς της Ιταλίας, ο Massimo de Francovich είναι πολυβραβευμένος και γνωστός στους συμπατριώτες του για την αξιοζήλευτη σταδιοδρομία του στο κλασικό ρεπερτόριο. Φωτο: Franca Centaro

Στα πρώτα του ακόμα βήματα έπαιξε τον Οράτιο στον Σαιξπηρικό «Άμλετ» σε σκηνοθεσία Τζεφιρέλι, τον Μπιφ στον «Θάνατο του Εμποράκου» του Μίλερ σε σκηνοθεσία του Φενόλιο, και λίγο αργότερα, κατά τη δεκαετία του '70, υπήρξε συνιδρυτής σοβαρών θεατρικών ομάδων και πρωτοβουλιών, ενώ συγχρόνως συνεργάστηκε με τη σπουδαία Βαλέρια Μορικόνι στην «Φιλουμένα Μαρτουράνο» του Ντε Φιλίππο και στο «Αντώνιος και Κλεοπάτρα» του Σαίξπηρ.

Στη δεκαετία του '90 υπήρξε βασικός συνεργάτης του Λούκα Ρονκόνι στο Teatro Stabile di Torino, στο Θέατρο της Ρώμης και φυσικά στο Piccolo του Μιλάνο σε έργα των Ο' Νιλ, Κράους, φον Χόφμανσταλ, Σαίξπηρ, Ίψεν, Ντοστογιέφσκι, Τσβετάγιεβα, Σνίτσλερ, Μπροχ, Γκολντόνι αλλά και στις «Βάκχες» του Ευριπίδη, και σε μια παράσταση βασισμένη στον Θουκυδίδη.

Ανέπτυξε μεγάλο ενδιαφέρον για το έργο του Ιταλό Σβέβο, σκηνοθετώντας εντελώς άγνωστά του έργα και δημιουργώντας το 1991 μια εκπομπή, εμπνευσμένη από επιστολές του συγγραφέα, με τίτλο «Caro bon bon».

Καταξιωμένος πρωταγωνιστής του θεάτρου σε ιστορικές παραστάσεις αλλά και ευρύτερα γνωστός μέσω της τηλεόρασης και του κινηματογράφου δεν έχει πάψει να συμμετέχει μέχρι σήμερα σε αξιόλογες παραγωγές μεγάλων αξιώσεων.

Έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής ερμηνεύοντας τον Paolo Borsellino ενώ ανάμεσα στους δεκάδες κινηματογραφικούς ρόλους ξεχωρίζουν οι συμμετοχές του στις ταινίες «Παζολίνι, ένα ιταλικό έγκλημα» του Μάρκο Τούλιο Τζορντάνα, «Il villaggio di cartone» του Ερμάννο Όλμι, «Τέλεια ομορφιά» του Πάολο Σορεντίνο.

Λίγο πριν εμφανιστεί στην Επίδαυρο ερμηνεύοντας τον κορυφαίο ρόλο του Σοφοκλή μας παραχώρησε την παρακάτω σύντομη συνέντευξη.

Massimo De Francovich: «Η τραγωδία δεν θέλει στόμφο ούτε νατουραλισμό» Facebook Twitter
Σκηνή από τη σειρά του Rai1 «Non dirlo al mio capo»
Massimo De Francovich: «Η τραγωδία δεν θέλει στόμφο ούτε νατουραλισμό» Facebook Twitter
Θεωρώ ότι αυτός ο μυστηριώδης θάνατος του Οιδίποδα αποτελεί τη μεγαλύτερη και πιο ιδιοφυή επινόηση του Σοφοκλή! Φυσικά εδώ μπαίνουμε στο μεταφυσικό πεδίο όπου τίθενται μεγάλα ζητήματα και προβλήματα ερμηνείας. Φωτο: Gianni Luigi Carnera

— Είχε σημασία για εσάς ότι ο σκηνοθέτης του «Οιδίποδα επί Κολωνώ» ήταν ο Γιάννης Κόκκος, ένας διεθνής Έλληνας, κάτι που πιθανόν να εγγυούνταν μια ουσιαστικότερη προσέγγιση του έργου και του ρόλου;

Θεωρώ τον Οιδίποδα επί Κολωνώ ως μία από τις πιο ενδιαφέρουσες, συγκινητικές και συναρπαστικές τραγωδίες του Σοφοκλή αλλά και όλου του κύκλου των τραγωδιών που έχουν φτάσει στα χρόνια μας από κείνη την εποχή.

Γνώριζα ήδη την δουλειά που έκανε ο Κόκκος τις προηγούμενες δεκαετίες, πρώτα ως σκηνογράφος στο πλευρό του μεγάλου Αντουάν Βιτέζ και έπειτα ως σημαντικότατος σκηνοθέτης τόσο του θεάτρου όσο και της λυρικής σκηνής.

Αυτοί είναι οι λόγοι που με ώθησαν να αποδεχθώ αυτόν τον πολύ δύσκολο ρόλο. Το γεγονός ότι είναι Έλληνας μας βοήθησε στην αποκρυπτογράφηση ορισμένων αμφιλεγόμενων σημείων της μετάφρασης. Ο Κόκκος ανέτρεξε στο αρχαιοελληνικό κείμενο και έτσι μας βοήθησε να τα διευκρινίσουμε.

— Πού επικεντρώσατε την παράσταση; Στην αποτροπιαστική και ντροπιαστική αντιμετώπιση του εξόριστου και καταραμένου βασιλιά από τους Αθηναίους ή στη μεταφυσική σχεδόν αποδοχή από τον ίδιο του θανάτου του και την επιλογή του τόπου;

Θα ήθελα να σας πω τι ήταν εκείνο που διαισθάνθηκα αμέσως από την προσωπικότητα του Οιδίποδα κατά την διάρκεια των προβών, και σε τι συμφωνήσαμε με τον Κόκκο, γιατί αυτό συνεπάγεται και όλα τα υπόλοιπα.

Ο Οιδίποδας είναι καταρχάς ένας «μάντης», ένας οραματιστής. Με το που μπαίνει στη σκηνή «αισθάνεται» ότι έφθασε επιτέλους στον ιερό χώρο που του είχε προαναγγείλει ο Απόλλωνας, «αισθάνεται» ότι εκεί υπάρχει ένα ιερό δάσος, ένας ιερός βράχος, στον οποίον ζητά από την Αντιγόνη να καθίσει. Η επιβεβαίωση περί αυτού φτάνει άμεσα από έναν «ξένο» που θα του ζητήσει να σηκωθεί από τον βράχο γιατί αυτό αποτελεί ιεροσυλία.

Όταν λοιπόν ο Οιδίποδας μαθαίνει ότι εκείνος ο τόπος προστατεύεται από τις Ευμενίδες, τις παρακαλά να τον δεχτούν σαν ικέτη γιατί όπως λέει «από εδώ, από αυτόν τον τόπο, εγώ δεν θα φύγω ποτέ». Αυτή είναι η αφετηρία από την οποία ξεκινάνε και εκτυλίσσονται όλα τα υπόλοιπα και αναπτύσσονται και εκπληρώνονται όλες οι προφητείες του, συμπεριλαμβανομένης εκείνης ότι ο ίδιος πρόκειται να πεθάνει στον Κολωνό.

Εκείνες εντέλει είναι που πείθουν τόσο τον Χορό όσο και κυρίως τον Θησέα, όταν αυτός πληροφορείται ότι θα γίνει ένας πόλεμος κατά τον οποίον η Αθήνα θα καταστρέψει τη Θήβα, να τον αφήσουν να μείνει.

  

— Λέτε ότι τον αντιμετωπίσατε ως έναν «μάντη».

Ο Οιδίποδας «γνωρίζει» ότι θα έρθει ο Κρέοντας για να τον σύρει στις πύλες της Θήβας, όπως «ξέρει» ότι θα έρθει ο Πολυνίκης για να τον ικετεύσει να συμμαχήσει μαζί του στον πόλεμο εναντίον του Ετεοκλή. Προβλέπει και αποκαλύπτει ωμά στον Πολυνείκη ότι θα πεθάνει στον πόλεμο από το χέρι του αδερφού του και όταν επιτέλους ξεσπάνε οι κεραυνοί και οι αστραπές, ο Οιδίποδας αντιλαμβάνεται ότι έφτασε η στιγμή που τόσο επιθυμούσε. Να εξαφανιστεί από προσώπου γης, όχι όμως πριν πει στον Θησέα να τον συνοδεύσει στον τόπο όπου πρέπει να πεθάνει και ότι, εάν ο Θησέας δεν αποκαλύψει ποτέ σε κανέναν πού βρίσκεται κρυμμένος αυτός ο τόπος, αυτό θα προστατεύσει για πάντα την Αθήνα και τους κατοίκους της.

— Πώς ερμηνεύει κανείς σε μια εποχή ακραίου ορθολογισμού νοήματα μεταφυσικά και αξιακούς κώδικες άλλων εποχών;

Θεωρώ ότι αυτός ο μυστηριώδης θάνατος του Οιδίποδα αποτελεί τη μεγαλύτερη και πιο ιδιοφυή επινόηση του Σοφοκλή! Φυσικά εδώ μπαίνουμε στο μεταφυσικό πεδίο όπου τίθενται μεγάλα ζητήματα και προβλήματα ερμηνείας, γιατί στον τελευταίο, σύντομο, μονόλογο του Οιδίποδα ελλοχεύει ο κίνδυνος να έχουμε μια σχεδόν «αρχαϊκή» ερμηνεία με την οποία θα μπορούσαμε να επικαλύψουμε το υπέροχο κείμενο με μία υπερφυσική φωνή, που στην πραγματικότητα θα το υποτιμούσε. Μαζί με τον Κόκκο και μετά από διάφορες απόπειρες, επιλέχθηκε ένα εσωτερικό συναίσθημα και μια μεγάλη απλότητα, φυσικά όχι ρεαλιστική, αλλά μεγάλης έντασης.

— Αποπειραθήκατε να κάνετε και κάποιες αναγωγές με τη σύγχρονη πραγματικότητα; Ίσως σε σχέση με τη μεγάλη μετακίνηση λαών κατά την προσφυγιά του σήμερα;

Προσπάθησα να εξηγήσω –αλλά για έναν ηθοποιό δεν είναι εύκολο και ελπίζω να τα κατάφερα– ότι στην προσέγγισή μου αυτής της τεράστιας προσωπικότητας εν μέρει ακυρώνεται μια σύγχρονη θεώρηση υποδοχής των μεταναστών, γιατί ο Οιδίποδας επιθυμεί να γίνει αποδεκτός γιατί θέλει να πεθάνει σ'αυτόν τον τόπο και όχι να ζήσει σε αυτόν.

— Ποια είναι η σχέση σας με την ελληνική τραγωδία;

Παλιότερα έπαιξα δύο φορές στις Συρακούσες, το 1980 με τον μεγάλο Τσεχοσλοβάκο σκηνοθέτη Otomarr Kreica στις «Ικέτιδες» του Αισχύλου, όπου υποδυόμουν τον βασιλιά Πελασγό, και το 2007 σε σκηνοθεσία του Λούκα Ρονκόνι υποδύθηκα τον αγγελιαφόρο στις «Βάκχες» του Ευριπίδη.

— Χρειάστηκε να επιστρατεύσετε άλλου είδους υποκριτικούς κώδικες ώστε να πλησιάσατε τον Οιδίποδα, ρόλος που απέχει πολύ από άλλους σημαντικούς του κλασικού ρεπερτορίου;

Θεωρώ ότι το να παίζει κανείς σε μια τραγωδία δυόμισι χιλιάδων ετών θέτει προβλήματα πολύ διαφορετικά από την ερμηνεία οποιουδήποτε άλλου κλασικού. Καταρχάς πρέπει να αποφευχθεί η πομπώδης ερμηνεία, δηλαδή ο στόμφος και η ρητορική, όπως και να αποκλειστεί η νατουραλιστική ερμηνεία. Οφείλουμε να προσπαθήσουμε να βρούμε τη μεγάλη «αλήθεια», εκείνης του ενστίκτου και της καρδιάς με οδηγό το νου.

— Τι συναισθήματα σας προκαλεί το γεγονός ότι θα παίξετε στο σημαντικότερο διασωθέν αρχαίο ελληνικό θέατρο;

Είναι η πρώτη φορά που θα παίξω στο καταπληκτικό θέατρο της Επιδαύρου και αυτό με συγκινεί πολύ, τόσο εμένα όσο και τους συναδέλφους μου. Φυσικά δεν μπορώ να προβλέψω το αποτέλεσμα, αλλά ελπίζω το ελληνικό κοινό να αφεθεί και να το συνεπάρει αυτή η μοναδική και συγκινητική ιστορία.

Massimo De Francovich: «Η τραγωδία δεν θέλει στόμφο ούτε νατουραλισμό» Facebook Twitter
Είναι η πρώτη φορά που θα παίξω στο καταπληκτικό θέατρο της Επιδαύρου και αυτό με συγκινεί πολύ, τόσο εμένα όσο και τους συναδέλφους μου. Φωτο: Franca Centaro

Info

Φεστιβάλ Συρακουσών - Γιάννης Κόκκος

Οιδίπους επί Κολωνώ, του Σοφοκλή

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

17/8 - 18/8, 21:00

Σκηνοθεσία - Σκηνικά: Γιάννης Κόκκος

Μετάφραση στα ιταλικά: Federico Condello

Συνεργαζόμενος σκηνοθέτης: Alfio Scuderi

Καλλιτεχνικός συνεργάτης: Annick Blancard

Βοηθός σκηνοθέτη: Stephan Grögler

Μουσική: Αλέξανδρος Μαρκέας

Κοστούμια: Paola Mariani

Φωτισμοί: Giuseppe Di Iorio

Ερμηνεύουν: Massimo De Francovich (Οιδίποδας), Sebastiano Lo Monaco (Θησέας), Roberta Caronia (Αντιγόνη), Stefano Santospago (Κρέοντας), Fabrizio Falco (Πολυνείκης), Eleonora De Luca (Ισμήνη), Danilo Nigrelli (Άγγελος), Sergio Mancinelli (Ξένος), Davide Sbrogiò (Κορυφαίος)

Χορός γερόντων: Massimo Cimaglia, Francesco Di Lorenzo , Lorenzo Falletti, Eugenio Santovito, Carlo Vitiello, La Vecchia Tatu

Χορός νέων: Tommaso Garrè, Salvatore Ventura, Emanuele Carlino, Federico Mosca, Danilo Carciolo

Χορός στρατιωτών: Alessandro Accardi, Mauro Cappello, Antonino Cicero Santaelena, Alessandro di Feliciantonio, Giacomo Lisoni, Andrea Maiorca, Riccardo Rizzo, William Caruso, Roberto Mulia, Salvatore Pappalardo, Stefano Pavone

Χορός γυναικών: Guilia Oliva, Chiara Ciancola, Vittoria Scuderi, Maria Chiara Pellitteri, Miriam Scala, Greta D' Antonio, Noemi Scaffidi, Silvia Trigona, Guilia Messina, Silvia Messina, Federica Gurrieri, Adele di Bella, Alba Sofia Vella, Guilia Antille, Gabriella Zito

Γριές: Lucia Imprescia, Lisi Giusi

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

10 σκέψεις του Νίκου Καραθάνου για τον Αισχύλο, το θέατρο και τη ζωή

Θέατρο / 10 σκέψεις του Νίκου Καραθάνου για τον Αισχύλο, το θέατρο και τη ζωή

Θα είναι «Προμηθέας Δεσμώτης» στη Μικρή Επίδαυρο, σε σκηνοθεσία της Μάρθας Φριντζήλα. Επισκεφθήκαμε μια από τις πρόβες και καταγράψαμε τους «συνειρμούς εργασίας» του πάνω στην αισχύλεια τραγωδία.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Το πείραμά μας ήταν παρανοϊκό, αλλά μας έκανε να αισθανθούμε ελεύθεροι»

Respublika / Onassis Stegi / «Το πείραμά μας ήταν παρανοϊκό, αλλά μας έκανε να αισθανθούμε ελεύθεροι»

Ο Λούκας Τβαρκόβσκι περιγράφει όσα απροσδόκητα συνέβησαν ανάμεσα στα μέλη μιας κοινότητας ηθοποιών ώστε να προκύψει η εξάωρη παράσταση «Respublika», μια περφόρμανς που καταλήγει σε rave party, ξεκίνησε από τα δάση της Λιθουανίας και τη φέρνει η Στέγη στη Μαλακάσα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Τόσκα

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / «Τόσκα»: Η ιστορία της θρυλικής όπερας του Πουτσίνι

Ανατρέχουμε στο παρασκήνιο και στα πρώτα ανεβάσματα της διάσημης όπερας του Τζάκομο Πουτσίνι, με αφορμή την παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής που παρουσιάζεται στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ιφιγένεια η εν Αυλίδι» στην Επίδαυρο: Η πρώτη συνάντηση του Τιμοφέι Κουλιάμπιν με τους ηθοποιούς

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / «Ιφιγένεια η εν Αυλίδι» στην Επίδαυρο: Η πρώτη συνάντηση του Τιμοφέι Κουλιάμπιν με τους ηθοποιούς

Ο σπουδαίος Ρώσος σκηνοθέτης βασίζεται σε μια σειρά ανατριχιαστικών γεγονότων του παρασκηνίου της εξουσίας και του πολέμου σε αντιστοιχία με τον αρχαίο μύθο της Ιφιγένειας και του Αγαμέμνονα και ετοιμάζει για την Επίδαυρο μια πολιτικά φορτισμένη παράσταση της «Ιφιγένειας εν Αυλίδι» του Ευριπίδη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κριστόφ Βαρλικόφσκι: «Διάλεξα το θέατρο για να εξαφανιστώ απ’ την κανονική ζωή»

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / Κριστόφ Βαρλικόφσκι: «Διάλεξα το θέατρο για να εξαφανιστώ απ’ την κανονική ζωή»

Ο κορυφαίος Πολωνός σκηνοθέτης ανοίγει το φετινό ξένο ρεπερτόριο της Πειραιώς 260 επιστρέφοντας στην Ελίζαμπεθ Κοστέλο, την αγαπημένη του λογοτεχνική ηρωίδα που δημιούργησε η πένα του νομπελίστα J.M. Coetzee, με τη συναρπαστική νέα παράσταση «Επτά μαθήματα και πέντε παραβολές».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Το πρωτοποριακό θέατρο της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη καθιερώνεται στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / Το πρωτοποριακό θέατρο της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη καθιερώνεται στη Νέα Υόρκη

Η LiFO ταξίδεψε στο Μανχάταν και παρακολούθησε από κοντά τη νέα παράσταση των Ελλήνων δημιουργών, οι οποίοι επέστρεψαν για πέμπτη συνεχή χρονιά στο φημισμένο The Tank Theater, δείχνοντας τον δρόμο για την ουσιαστική εξωστρέφεια του ελληνικού θεάτρου. Διακεκριμένοι Αμερικανοί που παρακολούθησαν την παράσταση περιγράφουν τις εντυπώσεις τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η τραγική ιστορία του Βαγγέλη Γιακουμάκη γίνεται θεατρική παράσταση

Θέατρο / Η σοκαριστική ιστορία του Βαγγέλη Γιακουμάκη έγινε θεατρική παράσταση

Η παράσταση-ντοκουμέντο «801,5 μ.» βασίζεται στην υπόθεση του αδικοχαμένου φοιτητή της Γαλακτοκομικής Σχολής Ιωαννίνων και ανεβαίνει από το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων στο Θέατρο Τζένη Καρέζη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η οδύνη που δεν εκλύεται

Θέατρο / Η οδύνη που δεν εκλύεται

Μέσα από μια πολυπρισματική θεατρική αφήγηση ο συγγραφέας του έργου «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» επιχειρεί να αναδείξει το πολυσύνθετο τοπίο καταπίεσης και εκφοβισμού που οδηγεί σε ακραία φαινόμενα βίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Φωκάς Ευαγγελινός: «Με ζουρνάδες έχω μεγαλώσει, στις ντίσκο χόρευα επειδή χόρευαν γύρω μου»

Οι Αθηναίοι / Φωκάς Ευαγγελινός: «Με ζουρνάδες έχω μεγαλώσει, στις ντίσκο χόρευα»

Από τους πιο αγαπητούς χορευτές και χορογράφους της Ελλάδας, ο Φωκάς Ευαγγελινός αφηγείται την πορεία του από τις εποχές που η τέχνη του χορού δεν έχαιρε μεγάλης αναγνώρισης μέχρι σήμερα που -ευτυχώς- τα πράγματα έχουν αλλάξει πολύ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ