Προαιρετικό γίνεται το μάθημα της Φιλοσοφίας στα ισπανικά γυμνάσια ωθώντας την εφημερίδα El Pais να βάλει ως τίτλο στο σχετικό άρθρο της: "Ο Πλάτων αποβάλλεται από το γυμνάσιο".
Η τελευταία εκπαιδευτική μεταρρύθμιση μειώνει τη διδασκαλία της Φιλοσοφίας στις ισπανικές τάξεις κάνοντας την υποχρεωτικά προαιρετική. Μέχρι τώρα διδάσκονται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση τρία μαθήματα που σχετίζονται με αυτήν. Η Φιλοσοφία, οι Ηθικές Αξίας και η Ιστορία της Φιλοσοφίας. Μόνο η πρώτη είναι υποχρεωτική στο γυμνάσιο, και αυτή η μεταρρύθμιση σημαίνει ότι ένας μαθητής μπορεί να πάρει το απολυτήριο του χωρίς να έχει διδαχθεί τα θεμέλια της δυτικής σκέψης από την κλασσική φιλοσοφία ως τον Μαρξ και τον Σαρτρ.
Ο Σύλλογος των καθηγητών της Φιλοσοφίας στη Μαδρίτη έχει κινητοποιήσει την κοινότητα ενώ οι εκπαιδευτικοί έχουν λάβει επίσης στήριξη από θεσμούς όπως η Ισπανική Εταιρεία της Ιστορίας της Ιατρικής που τονίζει την "αδιαμφισβήτητη διαμορφωτική φύση της Φιλοσοφίας στην ιστορία του δυτικού πολιτισμού».
Ένας διαφωνών με την απόφαση έγραψε: "Από το επόμενο έτος, η φιλοσοφία εξαφανίζεται από το 2ο έτος, και θάβεται στο σκοτάδι μαζί με τις εξόριστες αδερφές της τη μουσική, τη ζωγραφική, τη λογοτεχνία, την ιστορία, τη ρητορική, κ.ά.,".
Η Silvia Arrans Vela, που διδάσκει στο Ινστιτούτο της Μαδρίτης λέει:. "... δεν είναι μόνο ότι η απόφαση αυτή επηρεάζει τη φιλοσοφία, αλλά και θέματα που βοηθούν τους μαθητές να δημιουργήσουν: τις Καλές Τέχνες, τη Μουσική».
Ο Antonio Campillo, κοσμήτορας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Μούρθια, πρόεδρος της διάσκεψης των πρυτάνεων και του Ισπανικού Δικτύου φιλοσοφίας, τονίζει ότι πρόκειται για την μεγαλύτερη περικοπή στην ισπανική δημοκρατία και το «κλειδί» της απόφασης είναι ότι η κυβέρνηση θυσίασε τη Φιλοσοφία για να ενισχύσει ως υποχρεωτικό μάθημα την Ιστορία της Ισπανίας.
Ο Emilio Lledó μέλος της Βασιλικής Ακαδημίας, τιμημένος με το Βραβείο Γραμμάτων και ένας από τους ζώντες πυλώνες του πολιτισμού στην Ισπανία λέει ότι "αυτό θα σημάνει το θάνατο του μεγαλύτερου πλούτου μιας χώρας, που είναι ο πολιτισμός". Όπως σημειώνει η Φιλοσοφία καταλαμβάνει κεντρικό ρόλο, επειδή "μας οδηγεί στο να σκεφτούμε την γλώσσα, το καλό, τη δικαιοσύνη, για το ποιοι είμαστε, για την αλήθεια".
"Οι Έλληνες φιλόσοφοι υπήρξαν πάντοτε η κρίσιμη συνείδηση μιας εποχής ", επισημαίνει.
Από την άλλη οι εγγραφές στη Θρησκεία έχουν αυξηθεί κατά 150%, κάτι που ο υπουργός Παιδείας Inigo Mendez de Vigo, θεωρεί «πολύ σημαντικό», αφού οι μαθητές αφήνουν το σχολείο "με θρησκευτικές, κοινωνικές ή ηθικές λαβές».
Ο κοσμήτορας της Φιλοσοφικής στο Αυτόνομο Πανεπιστήμιο της Μαδρίτης (UAM), Antonio Cascón, βλέπει το θέμα όμως με διαφορετικό τρόπο: «Νομίζω ότι είμαστε στο έδαφος της βαρβαρότητας, στην εποχή που ζούμε στην ορθολογικότητα και την πρόοδο, η θρησκεία προσπαθεί να καταλάβει κι άλλο χώρο σε βάρος της Φιλοσοφίας και αυτό δείχνει που θέλουν οι ηγέτες μας να περπατήσει αυτή την κοινωνία ", τονίζει.
Ο José Luis Mora, του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ισπανικής Φιλοσοφικής Σκέψης του UAM, προσθέτει: «Η φιλοσοφία βοηθά στο να οικοδομήσουμε ένα ανοιχτό μυαλό, δεν μπορεί να αποτελέσει εναλλακτική λύση για τη θρησκεία, τα σχολεία είναι ο δημόσιος χώρος της λογικής. Διαφορετικά γυρνάμε πίσω στο δέκατο όγδοο αιώνα. "