ΚΙΝΗΣΗ

Guardian: Γιατί πρέπει να επιστρέψουμε τα Γλυπτά

Guardian: Γιατί πρέπει να επιστρέψουμε τα Γλυπτά Facebook Twitter
5

Υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα, και όχι μόνο αυτών καθώς στο άρθρο του αναφέρεται και σε άλλες περιπτώσεις «δανεισμένων» εκθεμάτων από διάφορες χώρες του κόσμου, αναφέρεται σε άρθρο του στον Guardian, ο αρθρογράφος  Jonathan Γκλένι.

Ο Γκλένι επισημαίνει ότι οι φτωχές χώρες από τις οποίες έχουν αφαιρεθεί έργα τέχνης είναι πολύ απασχολημένες με άλλα πιο επείγοντα θέματα, αλλά έχουν, σημειώνει, πολλά να κερδίσουν από μια επιστροφή των έργων τους.

Ως «κορωνίδα» αυτών των έργων που έχουν αφαιρεθεί από χώρες προκειμένου να εκτεθούν σε βρετανικά, αλλά και γαλλικά μουσεία ο αρθρογράφος τοποθετεί τα Γλυπτά του Παρθενώνα και τονίζει ότι η Ελλάδα θέλει δικαιολογημένα την επιστροφή τους, αφού οι συνθήκες κάτω από τις οποίες τα έδωσε στους βρετανούς η Οθωμανική Αυτοκρατορία δεν έχουν καμία θέση στις  σύγχρονες διεθνείς σχέσεις και αντιθέτως τις υπονομεύουν.

Ο Γκλένι επισημαίνει ότι οι αρχαιότητες πρέπει να επιστραφούν για δύο λόγους:

Κατ 'αρχάς, για αποκατάσταση της δικαιοσύνης. Όπως σημειώνει, τα μουσεία της Βρετανίας με δόσεις συλλογικής μυωπίας δεν θεωρούνται αποθήκες κλοπιμαίων αλλά παρουσιάζονται ότι αναζητούν αυτά τα έργα για το καλό της ανθρωπότητας. «Καθώς προσπαθούμε να αποκαταστήσουμε τους δεσμούς μεταξύ των χωρών, με βάση τον αμοιβαίο σεβασμό και όχι τη λεηλασία, τι πιο συμβολικό από τη σταδιακή επιστροφή πολλών εκ των μυριάδων αντικειμένων που αφαίρεσαν ταξιδιώτες, κατακτητές και υπάκουοι δημόσιοι υπάλληλοι;», εξηγεί ο Γκλένι.

Ο δεύτερος λόγος είναι κατά τον ίδιο, πιο καθοριστικός. «Περπατώντας σε ένα μουσείο του Λονδίνου με συναδέλφους από αναπτυσσόμενες χώρες, σκεφτόμουν ότι είναι μία υπενθύμιση του τεράστιου προνομίου του να έχεις πρόσβαση σε τόσο μεγάλο κομμάτι της παγκόσμιας ιστορίας, για να μάθεις από αυτό. Αυτό που μπορούν να δουν οι Λονδρέζοι και όσοι επισκέπτονται την πόλη, είναι για τους περισσότερους διαθέσιμο μόνο σε βιβλία... «Γιατί θα πρέπει οι Βρετανοί να έχουν το προνόμιο να βλέπουν τους θησαυρούς του κόσμου; Δεν είναι καιρός να αναπτυχθούν δημιουργικοί τρόποι για να διασφαλιστεί ότι όλα τα παιδιά μπορούν να μάθουν ό,τι και τα παιδιά στη Βρετανία, που περιπλανούνται  στα μουσεία βαριεστημένα και κολλάνε τσίχλες  πάνω σε αρχαία γλυπτά;»

Και συνεχίζει τονίζοντας ότι «μερικοί θα επισημάνουν τις οικονομικές απώλειες για τα μουσεία και τα έξοδα για τη μεταστέγαση τους. Αλλά αυτό είναι μια λεπτομέρεια, τα έργα αυτά είναι  πολύτιμα, και θα πρέπει να επιστραφούν. «Ας είμαστε γενναιόδωροι για μια φορά, και ας συμμετάσχουμε στην ανακατανομή του πολιτιστικού πλούτου από μια θέση ηθικής ακεραιότητας», καταλήγει ο Τζόναθαν Γκλένι.

5

ΚΙΝΗΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.