11 Πράγματα που δεν ξέρουμε... Του Νίκου Δήμου

11 Πράγματα που δεν ξέρουμε... Του Νίκου Δήμου Facebook Twitter
5

1. Υπάρχει Θεός;


Δεν έχουμε καμία τελεσίδικη λογική απόδειξη για την ύπαρξη Θεού ή Θεών. Όλες οι αποδείξεις καταρρίφθηκαν από τον Κάντ κι έκτοτε δεν αναβίωσε καμία τους (παρά μόνο σε ορισμένα ελληνικά σχολικά εγχειρίδια θρησκευτικών). Οι αποδείξεις αναφέρονταν στην παραδοσιακή έννοια του Θεού όπως την διαμόρφωσαν οι μεγάλες μονοθεϊστικές θρησκείες (Ιουδαϊσμός, Χριστιανισμός και Ισλάμ). Σύμφωνα με αυτές ο Θεός ήταν ο δημιουργός του κόσμου, άναρχος, παντοδύναμος και πανάγαθος.

Το ερώτημα αν υπάρχει κάποια αφηρημένη κοσμολογική δύναμη, απρόσωπη και αδιάφορη προς τα ανθρώπινα (όπως έλεγε ο Επίκουρος) ανήκει στο χώρο των φυσικών επιστημών – αλλά ούτε από εκεί έχει προκύψει κάποια ένδειξη.

Γνωρίζοντας την αδυναμία λογικής απόδειξης ο Πασκάλ επικαλέστηκε το συναίσθημα. «Η καρδιά έχει τη δική της λογική που η λογική δεν την γνωρίζει». Όμως το συναίσθημα, η διαίσθηση, η πίστη, είναι εντελώς υποκειμενικά. Μία λογική απόδειξη δεσμεύει και τους άλλους – αλλά το τι νιώθω, αφορά μόνον εμένα.

Ένα σόφισμα που χρησιμοποιούν οι πιστοί είναι να ζητάνε απόδειξη για την μη ύπαρξη του Θεού. Αλλά μόνο η ύπαρξη αποδεικνύεται – δεν είναι λογικά δυνατόν να αποδείξεις πως κάτι δεν υπάρχει. Τα μη υπαρκτά είναι εξ ορισμού άπειρα…


2. Υπάρχει «Σχέδιο»;

Ναι, θα έλεγε ο Δαρβίνος, υπάρχει μία λογική στην εξέλιξη των ειδών – αλλά αυτή είναι αιτιολογική και όχι τελεολογική. Κατευθύνεται δηλαδή από τις αιτίες κι όχι από τους σκοπούς. Κάτι αλλάζει επειδή αλλάζουν οι συνθήκες και για να επιβιώσει ένα ον πρέπει να προσαρμοστεί σε αυτές. Έτσι λοιπόν η ζωντανή έμβια ύλη (άρα και ο άνθρωπος) υπακούει, όπως και η ανόργανη, σε ένα αιτιοκρατικό πλάνο. Οι οπαδοί του ευφυούς σχεδιασμού (intelligent design) προσπαθούν να εισάγουν την έννοια του Θεού από την πίσω πόρτα, υποστηρίζοντας ότι η εξέλιξη κατευθύνεται, βάσει σχεδίου, από μία ανώτερη δύναμη προς ένα τελικό σκοπό. Ως τώρα δεν εμφανίστηκε ούτε μία επιστημονική ένδειξη για αυτή την άποψη.


3. Υπάρχει «Νόημα»;

Συναφές προς το προηγούμενο ερώτημα είναι και το περί νοήματος. Γιατί υπάρχουμε; Τι νόημα έχει η παρουσία μας στον κόσμο; Γιατί γεννιόμαστε (χωρίς να ερωτηθούμε) γιατί γερνάμε και – κυρίως – γιατί πεθαίνουμε; Το μέγα παράλογο (absurde). «Ο άνθρωπος ρωτάει – ο κόσμος δεν απαντάει» γράφει ο Καμύ. Η ύπαρξη κάθε ενός, τόσο σημαντική για τον ίδιο, αποτελεί ένα απειροελάχιστο τυχαίο γεγονός μέσα σε ένα τεράστιο σύμπαν. Ο Σοπενχάουερ βλέπει την ανθρώπινη ύπαρξη σαν μία εκδήλωση της παντοδύναμης κοσμικής βούλησης (der Wille) που εντελώς τυφλή ενδιαφέρεται μόνο για την  διαιώνιση και συνέχειά της.


4. Υπάρχει Αλήθεια;

Ο Καντ έγραψε ότι για να είναι αληθής μία πρόταση πρέπει να είναι αναγκαστικής και παγκόσμιας ισχύος. (Notwendig und Allgemeingültig). Αλλά τέτοιες προτάσεις είναι μόνον οι ταυτολογικές (a priori). Π. χ.: κάτι σιδερένιο είναι από σίδερο. Οι εμπειρικές, που εισάγουν κάποιο πρόσθετο στοιχείο, μπορεί πάντα να είναι λανθασμένες. Όπως είπε ο Popper, η πρόταση: «Όλοι οι κύκνοι είναι άσπροι» ισχύει μόνο εφόσον δεν έχει εμφανιστεί ένας μαύρος κύκνος. Κι επειδή η εμπειρία δεν τελειώνει ποτέ, όλες οι αλήθειες – και οι επιστημονικές – είναι προσωρινές. Έτσι στην επιστήμη δεν μιλάμε για επαλήθευση αλλά για επιβεβαίωση. Η δε επιστημονική πρόοδος δεν συντελείται με αποδείξεις, αλλά με διαψεύσεις. Είναι η αρχή της διαψευσιμότητας (falsifiability) που διατύπωσε  o Popper. Γι' αυτόν επιστημονική είναι μόνο μία πρόταση που μπορεί να διαψευσθεί – δηλαδή που περιέχει τα κριτήρια για τον έλεγχό της. Ο στίχος από ένα ποίημα, ή μία θρησκευτική μυστική εμπειρία δεν υπόκεινται σε έλεγχο εγκυρότητας. Λειτουργούν αλλιώς.

5. Υπάρχει Ψυχή;

Θα μπορούσαμε να επαναλάβουμε την επιχειρηματολογία περί Θεού. Δεν έχουμε καμία επιστημονική ένδειξη για την ύπαρξη ψυχής. Ξέρουμε πώς γεννήθηκε η έννοια – η διαφορά του ζωντανού από το νεκρό σώμα ήταν η ύπαρξη αναπνοής. Με την τελευταία ανάσα έφευγε και η ζωή (παραδίδει το πνεύμα). Η αρχική σημασία της λέξης ήταν ανάσα, πνοή και κατ’ επέκτασιν, στα αρχαία, ζωή. Ο διαχωρισμός της ψυχής από το σώμα (δηλαδή η διάσπαση του ζωντανού όντος σε δύο) έγινε αργότερα, κυρίως από τον Πλάτωνα που εισάγει τον δυισμό και ονομάζει το σώμα «τάφο της ψυχής». Από κει είναι ένα βήμα ως τον Χριστιανισμό που καλλιεργεί τον πλατωνικό δυισμό, εισάγει την εβραϊκή έννοια της αμαρτίας και την συνδέει με το «ακάθαρτο» σώμα ενώ προσπαθεί να σώσει την ψυχή. Η οποία τελικά μάλλον αποτελεί μία γλωσσολογική παρεξήγηση.


6. Υπάρχει μετά θάνατον ζωή;

Αν δεν υπάρχει ψυχή, αν ο άνθρωπος είναι μία ενιαία ενότητα, δεν υπάρχει κάτι που να επιβιώνει όταν το σώμα πεθαίνει και αποσυντίθεται. Ο Παράδεισος και η Κόλαση, η μέλλουσα ζωή, τα ουρί και πιλάφια, η Βασιλεία των Ουρανών είναι μελλοντολογικές υποσχέσεις των θρησκειών για να ελέγχουν και να παρηγορούν τους πιστούς.


7. Υπάρχει ελεύθερη βούληση;

Ο Καντ γράφει για την Ελευθερία ότι είναι απόλυτα απαραίτητη (υπογραμμίζει την Unentbehrlichkeit) αλλά και απόλυτα ακατανόητη (Unbegreiflichkeit). Θα έπρεπε να βρεθεί «ένας νόμος της αιτιότητας μέσω ελευθερίας». (Ein Gesetz der Kausalität durch Freiheit).

Η έννοια της ελεύθερης βούλησης είναι ασυμβίβαστη με την επιστήμη και ιδιαίτερα με την ψυχιατρική. Μία απόφαση χωρίς αίτια, χωρίς κίνητρα, (αυτό σημαίνει ελεύθερη) θα ήταν αδύνατο να ερευνηθεί ή ακόμα και να κατανοηθεί. Θα ανήκε στον χώρο της μεταφυσικής – από τον οποίο έτσι κι αλλιώς προέρχεται η ιδέα μίας ελεύθερης βούλησης.

Η ιστορία του προβλήματος της ελεύθερης βούλησης ή αυτεξούσιου – όπως αποκαλείται σήμερα – είναι η προσπάθεια να διασωθεί φιλοσοφικά μία θεολογική σύλληψη. Το πρόβλημα της ελευθερίας δεν υπήρχε στην αρχαία ελληνική σκέψη. Έχει τις ρίζες του στην χριστιανική θεολογία. Η Θεοδικία απαιτεί μία εξήγηση για την παρουσία του πόνου, της οδύνης και του κακού στον κόσμο. Πώς συμβιβάζεται με την έννοια ενός παντοδύναμου, πανάγαθου και παντογνώστη Θεού; Η ελεύθερη βούληση του ανθρώπου είναι μία δικαιολογία. Ο άνθρωπος φέρνει το κακό στον κόσμο.


8. Υπάρχει το ασυνείδητο; (Ή υποσυνείδητο)

Ο Popper γράφει ότι η ψυχανάλυση δεν είναι επιστήμη επειδή οι γνωστικές προτάσεις της δεν μπορούν ούτε να επιβεβαιωθούν, ούτε να διαψευσθούν. Ανήκουν περισσότερο στον χώρο της φιλοσοφίας, της λογοτεχνίας (ή – κατά άλλους – της θρησκείας). Ο ίδιος ο Freud στο τελευταίο του βιβλίο Abriss der Psychoanalyse (Επιτομή ή Περίληψη της Ψυχανάλυσης) γράφει ότι η Ψυχανάλυση ξεκινάει από δύο βασικές προϋποθέσεις (Grundvoraussetzungen) των οποίων η συζήτηση επαφίεται στη φιλοσοφική σκέψη. Πρόκειται δηλαδή για φιλοσοφικές ή μάλλον μεταφυσικές προϋποθέσεις και όχι για επιστημονικές θεωρίες που μπορούν να ελεγχθούν πειραματικά. Η πιο σημαντική από αυτές αφορά την ύπαρξη του υποσυνείδητου.

Οι μεταφυσικές-θρησκευτικές ρίζες της ψυχανάλυσης εξηγούν τον δογματισμό της και την διάσπασή της σε διάφορες αντιμαχόμενες σχολές ή αιρέσεις – πράγμα που σπάνια συμβαίνει στον χώρο της επιστήμης.


9. Υπάρχει εξωγήινη ζωή και νοημοσύνη;

Στατιστικά, μέσα σε δισεκατομμύρια πλανητικά συστήματα δεν είναι διόλου απίθανο κάπου να υπήρξαν ή να υπάρξουν οι ίδιες προϋποθέσεις που οδήγησαν στην εμφάνιση ζωής και νοημοσύνης στην γη. Αυτό που είναι μάλλον απίθανο (και πάλι στατιστικά) είναι να το αντιληφθούμε. Να συμπέσουμε δηλαδή χρονικά και τοπικά (σε ένα ταχύτατα διαστελλόμενο σύμπαν με αποστάσεις εκατομμυρίων ετών φωτός) ώστε να επικοινωνήσουμε…


10. Υπάρχει ιστορική αντικειμενικότητα και ακρίβεια;

Η ιστορία, έλεγε ο Kant, είναι ένας τεράστιος σωρός, ένας λόφος από γεγονότα. Ο κάθε ιστορικός πάει εκεί, επιλέγει μερικά από τον σωρό, τα συνθέτει και κατασκευάζει μία ιστορική πραγματικότητα. Αυτό άλλωστε συμβαίνει και στην καθημερινή ζωή: οι αφηγήσεις διάφορων ρεπόρτερ ή και αυτοπτών μαρτύρων διαφέρουν συχνά τόσο ώστε να αναρωτιέσαι αν παρακολούθησαν το ίδιο συμβάν.

Βέβαια και στην ιστορία η αντιπαραβολή διάφορων αφηγήσεων και ερμηνειών οδηγεί κάποτε σε επιβεβαίωση και υπάρχουν πάντα οι πιο έγκυρες εκδοχές. Δυστυχώς όμως συχνά κυριαρχεί η «ιδεολογική χρήση της ιστορίας» (Φίλιππος Ηλιού) όπου τα ιστορικά γεγονότα επιλέγονται σκόπιμα ή και διαστρεβλώνονται εκ των υστέρων προκειμένου να δικαιώσουν πολιτικές αποφάσεις, ή εθνικές διεκδικήσεις. Πρόσφατα το ζήσαμε αυτό στο «Μακεδονικό». Επίσης τα έθνη συντηρούν για λόγους σκοπιμότητας «εθνικούς μύθους» που βασίζονται σε ανύπαρκτα ή παραποιημένα γεγονότα για να διατηρούν το «εθνικό φρόνημα». Όλα αυτά δείχνουν γιατί συχνά η ιστορία γίνεται αντικείμενο συγκρούσεων και αντιπαραθέσεων – πράγμα π. χ. αδιανόητο για την φυσική.


11. Υπάρχουν πράγματα που δεν θα μάθουμε ποτέ;

Ο Emil Du Bois Reymond μέγας Γερμανός φυσιολόγος και ανατόμος είχε κάποτε διατυπώσει την ρήση: Ignoramuset ignorabimus (αγνοούμε και θα αγνοούμε) αναφορικά με αυτά που ονόμασε τα τρία παγκόσμια αινίγματα. Σε μία ιστορική ομιλία του στην Γερμανική Ακαδημία των Επιστημών το 1880 αναφέρθηκε σε επτά αινίγματα από τα οποία τα τρία χαρακτήρισε άλυτα. Ήταν η απώτερη φύση της ύλης και της ενέργειας, η πηγή της κίνησης και η φύση των απλών αισθητηριακών φαινομένων (το πρόβλημα της συνειδητότητας).

Ο μεγάλος μαθηματικός David Hilbert το 1900 και εντονότερα το 1930, αντιτάχθηκε σε αυτή τη ρήση λέγοντας: «Δεν πρέπει να αποδεχθούμε το ignorabimus. Για μας δεν υπάρχει ignorabimus στις φυσικές επιστήμες. Σε αντίθεση με το ανόητο ignorabimus, το σύνθημά μας πρέπει να είναι: Πρέπει να μάθουμε και θα μάθουμε! (Wirmüssen wissen, wir werden wissen!)».

Ένα χρόνο μετά, ο Goedel, με τα δύο θεωρήματα της μη πληρότητας, ανέτρεψε την αισιοδοξία του Hilbert.

Γι αυτό εμένα θα μου επιτρέψετε να μην πάρω θέση στο θέμα…
______________________________________________ 

(Ομιλία που έγινε σε συνέδριο του Ωνάσειου, σήμερα).
5

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

5 σχόλια
Εξ' ορισμού και εκ κατασκευής μπορούμε να αντιληφθούμε και ενδεχομένως να κατανοήσουμε πράγματα που τελικά εμφανίζονται στο φάσμα των αντιληπτών από τις ανθρώπινες αισθήσεις συχνοτήτων (πχ. ορατό φάσμα συχνοτήτων του φωτός, φάσμα ήχων που μπορούμε να ακούσουμε, κλπ). Είναι ακόμα προφανές ότι η "ανάλυση" με την οποία βλέπουμε τον κόσμο είναι πολύ χαμηλή σε σχέση με την πραγματικότητα της ύλης, πράγμα απαραίτητο για να μπορούμε να διακρίνουμε φόρμες, αλλιώς θα βλέπαμε ένα συνονθύλευμα τρισεκατομμυρίων μορίων ή ατόμων ή ακόμα μικρότερων σωματιδίων, χωρίς να μπορούμε να διακρίνουμε τα σχήματα και υλικά που αυτά σχηματίζουν. Ως εκ τούτου φαίνεται βέβαιο ότι υπάρχει ένας κόσμος, μέσα στον οποίον ζούμε, που δεν μπορούμε να αντιληφθούμε, ούτε φυσικά να κατανοήσουμε. Αυτός είναι ο περιορισμός του ανθρώπινου σώματος μέσα στον κόσμο της ύλης. Αυτό που ΥΠΑΡΧΕΙ λοιπόν, υπάρχει κι ας μην το "γνωρίζουμε". Η ανθρώπινη ΥΠΑΡΞΗ περιέχει και πράγματα που δεν μπορούμε να γνωρίζουμε γιατί το γνωστικό μας όργανο, ο εγκέφαλος, γνωρίζει και αισθάνεται την ύλη με τους περιορισμούς μιας διάταξης αισθητήρων που αντιλαμβάνεται ένα περιορισμένο φάσμα συχνοτήτων (ενέργειας). Αν υπάρχει Θεός, Ψυχή, μετά θάνατον ζωή, αυτά είναι πράγματα που ΕΞ ΟΡΙΣΜΟΥ δεν μπορούμε να συλλάβουμε με το ανθρώπινο σώμα και μυαλό. Η πίστη αντικαθιστά προσωρινά αυτό το έλλειμμα αντίληψης μέχρι η Ύπαρξή μας να αποδεσμευτεί από τις αισθήσεις της ορατής ύλης και να ΥΠΑΡΧΕΙ πια μέσα στην συμπαντική Αλήθεια, που είναι μία και ενιαία, σε αντίθεση με την πραγματικότητα. Όλα αυτά βέβαια δεν αποδεικνύονται, διότι η ανθρώπινη λογική έχει λιγότερη δυνατότητα "ανάπλασης" της αλήθειας ακόμα και από ό,τι είχαν οι νόμοι φυσικής του Νεύτωνα πριν τη θεωρία της σχετικότητας του Αϊνστάιν και τη κβαντική φυσική.
*Οδηγείσαι*Κρύβεταικ.ο.κ.Admins, κάντε ένα καλό μπας και σώσουμε τα ελληνικά:ΑΝΟΡΘΟΓΡΑΦΑ ΣΧΟΛΙΑ ΝΑ ΚΟΒΟΝΤΑΙ. Και συνεννοηθείτε και όλα τα sites, να κάνετε το ίδιο, μήπως και ξεστραβωθούν ορισμένοι και αρχίσουν να γράφουν σωστά. Ειδικά η χρήση του -ε και του -αι είναι τόσο ξεκάθαρη, κι όμως οι περισσότεροι το κάνουν λάθος!
και γω παλι αναρωτιεμαι εαν αυτος ο δημου του υπεροχου κειμενου, του "δεν ξεχνω", του "καθε σκεπτομενος ανθρωπος οφειλει να ειναι αντιεξουσιαστης"ειναι ο ιδιος δημου με τον τυπο που στηριζει τον μανο και τον τζημερο!
Τω καιρω εκεινω... (τελος δεκαετιας '70) ετυχε να με καλεσει ο μητροπολιτης Χ να τον επισκεφθω στο σπιτι του. Νεος τοτε, χωρις εμπειριες, ουτε ειχα αρχισει να ταξιδευω ακομα, ωστε να δω, να καταλαβω, να συγκρινω, δεν γνωριζα και πολλα, αλλα παρ ολα αυτα, μετα την επισκεψη, η διαφορα της ζωης του μητροπολιτη με τη ζωη των (περισσοτερων) πιστων μου φανηκε οτι ηταν ενας ολοκληρος ωκεανος. Το σπιτι λιγο εξω απο την Αθηνα ηταν κατι το φαντασμαγορικο. Μαγειρισες, καθαριστριες, οδηγοι, μαρμαρινες εσωτερικες σκαλες να ανεβαινουν γυριστα προς τον πρωτο οροφο του τεραστιου σπιτιου στρωμενες με πανακριβα χαλιά, εντυπωσιακοι πολυελαιοι, καταπληκτικα χειροσκαλιστα επιπλα, πινακες και εικονες απιστευτης ωραιοτητας, απαστραπτοντα κρυσταλινα βαζα, και τελειωμο δεν ειχε... Οταν τα επομενα χρονια αρχισα να ταξιδευω, σκεφτομουν οτι ακομα και ολοκληρος ο Αντλαντικος, ολη αυτη η τεραστια αποσταση που υπαρχει μεταξυ Αμερικης και Ευρωπης, συγκριτικα, μου φαινοταν πολυ μικροτερη απ οτι η αποσταση μεταξυ της ζωης του δεσποτη και της ζωης των ευλαβων πιστων. Πολυ ευκολα μπορουσα να καλυψω την τεραστια αποσταση του Ατλαντικου μεσα σε 10 ωρες και με μονο 1.000 δολαρια, ομως η αποσταση μεταξυ της ζωης των πολλων και της ζωης του δεσποτη φαινοταν ακομα γιγαντιαια, ατελειωτη, και σχεδον αδυνατον να την καλυψει κανεις...Ακομα θυμαμαι το τι ελεγε ο γεροντας μερικες φορες οταν καποιοι ζητησουν βοηθεια απο αναγκη... "δυστυχως δεν δυναμαι να σας βοηθησω αλλα θα προσευχηθω εις τον Θεο με μια εγκαρδια προσευχη, και ειμαι σιγουρος οτι ο Θεος θα εισακουσει την προσευχη, και ολα θα πανε καλα!" Τα πραγματα ομως για τον ατυχο κοσμο αντι για καλα πηγαιναν "καλαμια και παλουκια", ενω εντελως ειρωνικα για τον δεσποτη, - που φυσικα ειχε παρει και ορκο ακτημοσυνης (!) - πηγαιναν ολο και πιο λαμπρα, ολο και πιο υπεροχα.. Ισως... ισως... να υπαρχει καποιος Θεος εκει επανω, αλλα με ολα οσα εχουν γινει, και ολα οσα εχω δει στη ζωη μου, αυτος ο Θεος που ειναι εκει επανω και επιτρεπει ολα οσα γινονται, λυπαμαι αλλα... δεν ειναι ο δικος μου Θεος... Ισως... ισως... ποιος ξερει... ισως να βρω κι εγω καποτε τον δικο μου "Θεο"... Ισως παλι, και να μην τον βρω ποτε μου, γιατι εγω... ποτε δεν ορκιστηκα να ειμαι ακτημων. Και ετσι για αλλη μια φορα κοιταζω εξω τον γαλανο ουρανο, παιρνω μια βαθια αναπνοη, και χαιρομαι που δεν ζω στο μεσαιωνα, αλλα στο 2012. ΥΓ ...για τους "πολυμαθεις", τους "περισπουδαστους", τους "παντογνωστες", και τους "σοφους" "καθοδηγητες" και "σωτηρες της παραδοσης του κοσμου και των εθνων", εχω μονο μια ευχη να δωσω... ευχομαι στα τελευταια χρονια της ζωης τους να μην αρχισουν να απαγγελουν Goethe... "Αχ σπουδασα Φιλοσοφια, και Νομικη και Ιατρικη, αλί μου και Θεολογια με κοπο και με επιμονη, και να 'μαι εδω μπροστα στα φωτα, εγω... μωρος οσο και πρωτα!" ΥΓ2 Εξοχο το κειμενο σας Κε Δημου, σας ευχαριστουμε πολυ οπως παντα!