Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο Facebook Twitter
Ο Άντριου Σκοτ έχει οκτώ ολόκληρα (45λεπτα) επεισόδια στη διάθεσή του για να πείσει τον θεατή ότι αυτός είναι ο Ρίπλεϊ.
0

ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΠΡΑΓΜΑ που εντυπωσιάζει σ’ αυτή την τηλεοπτική –αλλά μεγαλοπρεπώς κινηματογραφική– μεταφορά του «Ταλαντούχου κυρίου Ρίπλεϊ» είναι η επιβλητική της μονοχρωμία.

Είναι σαν να θέλει αυτή η νέα, ασπρόμαυρη εκδοχή του διάσημου μυθιστορήματος της Πατρίτσια Χάισμιθ να σβήσει από το μυαλό των θεατών τις δύο λαμπερές και γεμάτες μεσογειακό χρώμα και φως κινηματογραφικές μεταφορές που συγκίνησαν το κοινό με διαφορά τεσσάρων δεκαετιών σχεδόν: το Plein Soleil («Γυμνοί στον ήλιο») του 1960 και το «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» του 1999, με τον Αλέν Ντελόν και τον Ματ Ντέιμον αντιστοίχως στον ρόλο του κοινωνιοπαθή τυχοδιώκτη Τομ Ρίπλεϊ, που ταξιδεύει στην Ιταλία για να φέρει πίσω στους γονείς του ένα ανεπρόκοπο πλουσιόπαιδο, μαγεύεται όμως από την ντόλτσε βίτα και συγχρόνως ανακαλύπτει την εγκληματική κλίση του, σε όλο το τρομακτικό της μεγαλείο.

Παρότι πρόκειται για τηλεοπτική παραγωγή, το Ripley μοιάζει να ανακαλεί νοσταλγικά (για καλό ή για κακό) το λεγόμενο κάποτε «σινεμά του δημιουργού», κι ας μη συνδέεται εύκολα ο όρος αυτός με μια μαζική πλατφόρμα όπως το Netflix.

Ο Άντριου Σκοτ όμως έχει οκτώ ολόκληρα (45λεπτα) επεισόδια στη διάθεσή του για να πείσει τον θεατή ότι αυτός είναι ο Ρίπλεϊ, παρότι, σε σχέση με τους προκατόχους του, ηλικιακά μοιάζει κάπως μεγάλος για την ενσάρκωση του διάσημου αντι-ήρωα στα πρώτα του βήματα.

Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο Facebook Twitter
Ο διευθυντής φωτογραφίας Ρόμπερτ Έλσγουιτ συλλαμβάνει με αρχιτεκτονική ακρίβεια μια ονειρική Ιταλία, στοιχειωμένη από αγάλματα, εικονίσματα και πίνακες του Καραβάτζιο.

Ταιριάζει πάντως –με τις κλονισμένες του γκριμάτσες και το κουρασμένο και άψυχο βλέμμα–  σ' αυτό το υποβλητικά μουντό και μελαγχολικό σύμπαν που με μεθοδικότητα ιατροδικαστή και συμφωνικό μπρίο έχει στήσει ο δημιουργός της σειράς, ο εξέχων σεναριογράφος Στίβεν Ζέιλιαν («Η λίστα του Σίντλερ», «Οι συμμορίες της Νέας Υόρκης», «Ο Ιρλανδός», μεταξύ άλλων), ο οποίος υπογράφει το σενάριο και την σκηνοθεσία.

Παρότι πρόκειται για τηλεοπτική παραγωγή, το Ripley μοιάζει να ανακαλεί νοσταλγικά (για καλό ή για κακό) το λεγόμενο κάποτε «σινεμά του δημιουργού», κι ας μη συνδέεται εύκολα ο όρος αυτός με μια μαζική πλατφόρμα όπως το Netflix.

Άξιος συνεργάτης του, ο διευθυντής φωτογραφίας της σειράς Ρόμπερτ Έλσγουιτ, με βαρύ βιογραφικό επίσης, κυρίως πλάι στον Πολ Τόμας Άντερσον («Θα χυθεί αίμα», «Boogie Nights», «Μανόλια»), ο οποίος εδώ συλλαμβάνει με αρχιτεκτονική ακρίβεια μια ονειρική Ιταλία, στοιχειωμένη από αγάλματα, εικονίσματα και πίνακες του Καραβάτζιο.

Όμως η διαρκής εναλλαγή ανάμεσα στο (θαμπό) φως και τη σκιά, παρά την «αστυνομική» πλοκή της ιστορίας, δεν έχει να κάνει τόσο με νουάρ όσο με ένα είδος εκλεπτυσμένου νεορεαλισμού που θυμίζει έντονα τις ταινίες του Ροσελίνι.

Ο αργόσυρτος ρυθμός –σε συνδυασμό με την απόκοσμα φθινοπωρινή ατμόσφαιρα και την έλλειψη μιας ευζωικής φινέτσας που χαρακτήριζε την ταινία του αείμνηστου Άντονι Μινγκέλα– μπορεί ενδεχομένως να μουδιάσει κάποιους θεατές, η υπομονή τους όμως μάλλον θα ανταμειφθεί αν μείνουν ως το τέλος.

Αν μη τι άλλο, θα έχουν την ικανοποίηση ότι πέρασαν με τους χαρακτήρες όσο περίπου χρόνο απαιτείται για να διαβάσει κανείς το βιβλίο και επίσης θα απολαύσουν τον Ιταλό ηθοποιό Μαουρίτσιο Λομπάρντι (στον ρόλο του επιθεωρητή Πιέτρο Ραβίν), ο οποίος εμφανίζεται μετά το δεύτερο μισό της σειράς, αλλά και τον Τζον Μάλκοβιτς σε μια εμφάνιση ενδεχομένως σημαδιακή.  

Ripley | Official Trailer | Netflix

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Daily / Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Πέρα από το νοσταλγικό χρονικό της μετεωρικής ανόδου του συγκροτήματος στα ασυνάρτητα ‘80s, το ντοκιμαντέρ «Thank You, Goodnight: The Bon Jovi Story» εστιάζει δραματικά στον αγώνα του Τζον Μπον Τζόβι να διατηρήσει κάτι από τη νεανική φωνή του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Daily / Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Ο νεαρός, πολυσχιδής και εξαιρετικά ταλαντούχος ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης που πολλοί πρωτογνώρισαν στο Poor Things, λέει τα πράγματα με το όνομα τους στο “More Feelings”, το δεύτερο stand up comedy special που γύρισε για λογαριασμό του ΗΒΟ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Daily / Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Το κωμικό δημιούργημα του Λάρι Ντέιβιντ μας συντρόφεψε εδώ κι ένα τέταρτο του αιώνα, εκδηλώνοντας ό,τι πιο ανάρμοστο μπορεί να φανταστεί κανείς, με σπαρταριστά –και απελευθερωτικά για εμάς τους θεατές– αποτελέσματα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Daily / Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Η νέα φιλόδοξη σειρά του Apple TV+ αποτελεί ένα ιδιαιτέρως ελκυστικό στο μάτι αμάλγαμα δραματικής σαπουνόπερας και σατιρικής φάρσας, που στα καλύτερά του λειτουργεί σε πολλά επίπεδα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ