Η επιστροφή του Giorgio Moroder

Η επιστροφή του Giorgio Moroder Facebook Twitter
O Giorgio Moroder είναι ένας ζωντανός θρύλος χωρίς αμφιβολία...
2

Η ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΗ ΙΣΩΣ είδηση που θα διαβάσεις αυτό το διάστημα όσον αφορά τη μουσική είναι ότι ο Giorgio Moroder επιστρέφει στη δισκογραφία με νέο σόλο άλμπουμ μετά από 30 χρόνια. Ήδη στη Guardian ο Alexis Petridis χαρακτήρισε την κίνηση του αυτή "ως το εντυπωσιακότερο comeback που έχει γίνει ποτέ στην ιστορία της ποπ μουσικής". Ο Moroder όπως ανακοίνωσε χθες θα κυκλοφορήσει το νέο του άλμπουμ που ονομάζεται "74 Is The New 24" μέσα στην άνοιξη του 2015. Ο τίτλος φυσικά αναφέρεται στην ηλικία του. Είναι 74 ετών αλλά από ότι φαίνεται δεν τον ενοχλεί καθόλου. Όπως δήλωσε: « [Η χορευτική μουσική] δεν νοιάζεται αν είσαι 74 ή 24. Δεν την νοιάζει που μένεις, ποιοι είναι οι φίλοι σου. Δεν την νοιάζει ούτε πόσα λεφτά βγάζεις.»

Λίγοι μουσικοί γνώρισαν μια τόσο συναρπαστική καριέρα σαν του Moroder με τόσες ανατροπές. Πέρα από την δημιουργία του αθάνατου ντίσκο ύμνου "I Feel Love" της Donna Summer που είναι ίσως αρκετή για να τον τοποθετήσει στο πάνθεον των σπουδαίων μουσικών, άφησε ένα σημαντικό μουσικό και πολλές φορές άνισο έργο πίσω του. Τα τελευταία χρόνια πριν την συνεργασία του με τους Daft Punk δεν ήξερες αν ζούσε ή αν πέθανε π.χ. το μάθαινες μόνο από το λίμα του στην Wikipedia.

Η επιστροφή του πάντως δεν πρέπει να προκαλεί έκπληξη. Κάποια υποψία πρέπει να δημιουργήθηκε όταν το γαλλικό ηλεκτρονικό ντουέτο τον θυμήθηκε και του ζήτησε να συμμετάσχει στο άλμπουμ τους Random Access Memory. 

Λογικό όμως είναι να σκεφτεί κανείς τι έκανε όλα αυτά τα χρόνια που απουσίαζε. Όπως μαθαίνουμε είχε αφοσιωθεί στο γκολφ και το design. Το 1991 σχεδίασε με πρώην τεχνικούς της Lamborghini ένα αγωνιστικό αμάξι το Cizeta-Moroder V16T που κόστιζε 300.000 δολάρια. Όχι ότι είχε αφήσει την μουσική εντελώς πίσω του. Είχε συνεργαστεί με τον Elton John και την Aretha Fraklin αλλά οι συνεργασίες του αυτές πέρασαν στα ψιλά. Εκτός από αυτά συνέχισε να προσθέτει στην συλλογή του και άλλα βραβεία για την προσφορά του στην μουσική. Το όνομα του ήταν σχεδόν πάντοτε συνδεδεμένο με το ένδοξο παρελθόν του.

Η επιστροφή του Giorgio Moroder Facebook Twitter
Οι Daft Punk τον έβαλαν να αφηγηθεί όλη του τη ζωή στο κομμάτι "Giorgio By Moroder", κάνοντας γνωστή στην ύπαρξη του σε ένα νεότερο ηλικιακά ακροατήριο.

Η επιστροφή του πάντως δεν πρέπει να προκαλεί έκπληξη. Κάποια υποψία πρέπει να δημιουργήθηκε όταν το γαλλικό ηλεκτρονικό ντουέτο τον θυμήθηκε και του ζήτησε να συμμετάσχει στο άλμπουμ τους Random Access Memory. Αντίθετα με αυτό που περίμενε να γράψουν ή να παίξουν μουσική μαζί, οι Daft Punk τον έβαλαν να αφηγηθεί όλη του τη ζωή στο κομμάτι "Giorgio By Moroder", κάνοντας γνωστή στην ύπαρξη του σε ένα νεότερο ηλικιακά ακροατήριο. Το Random Access Memory φυσικά ήταν ένα από τους πιο πολυσυζητημένους δίσκους του 2013. Και η συνέχεια αποδείχτηκε πολύ πιο ενδιαφέρουσα για τον 74χρονο δημιουργό.

Όπως γράφει ο Petridis, «Αν το Giorgio By Moroder δεν έδωσε νέα πνοή στην καριέρα του – παρά την απόσυρση του, η δουλειά του με την Donna Summer δεν σταμάτησε ποτέ να προκαλεί σεβασμό στους μουσικούς παραγωγούς – τότε πέρασε το μήνυμα ότι ήταν πάλι «μέσα στα πράγματα» όπως το έθεσε ο ίδιος.» Και όντως αυτό και έγινε. Σύντομα, του ζήτησαν να κάνει παραγωγή ονόματα όπως οι Kelis, Coldplay, Lana Del Rey ακόμη και ο Skrillex ήθελε να συνεργαστεί μαζί του. Παράλληλα άρχισε να κάνει DJ σετ σε όλο τον κόσμο με το κοινό από κάτω να τον αποθεώνει στην κυριολεξία.

Ο Giovanni Giorgio Moroder γεννήθηκε στο Νότιο Τυρόλο της Βόρειας Ιταλίας το 1940. Βρέθηκε στο Βερολίνο το 1966. Οι πρώτες του δουλειές είχαν απλά το όνομα του και έκανε καριέρα στα τέλη της δεκαετίας του 60, αρχές ΄70 παίζοντας bubblegum pop. Παράλληλα αρχίζει να πειραματίζεται για πρώτη φορά με το συνθεσάιζερ.

Η στροφή έρχεται το 1976 όταν κυκλοφορεί το πρώτο του αμιγώς ηλεκτρονικό άλμπουμ, το Einzelgänger. Ένα υπέροχο άλμπουμ που δεν έχει πολύ σχέση με την υπόλοιπη δισκογραφία του. Ο Moroder εκείνη την εποχή ζει την έκρηξη της γερμανικής ηλεκτρονικής σκηνής, του krautrock όπως ονομάστηκε μετέπειτα και επηρεάζεται από συγκροτήματα όπως οι Tangerine Dream και οι Kraftwerk, Δεν μπορεί όμως να ξεφύγει από τις ποπ ευαισθησίες του. Η συνάντηση του με την Donna Summer που εκείνη την εποχή έχει σαν βάση της το Μόναχο είναι καθοριστική και για τους δύο. Το "I Feel Love" γράφτηκε το 1977 και έκλεινε το άλμπουμ της Summer I Remember Yesterday. Ένα φουτουριστικό ντίσκο αριστούργημα που γράφτηκε αποκλειστικά με moog συνθεσάιζερ. Το πρώτο του είδους που έγινε με αυτό τον τρόπο. 

Η επιστροφή του Giorgio Moroder Facebook Twitter
Οι πρώτες του δουλειές είχαν απλά το όνομα του και έκανε καριέρα στα τέλη της δεκαετίας του 60, αρχές ΄70 παίζοντας bubblegum pop.

Ο David Bowie που βρίσκεται μαζί με τον Brian Eno στο Βερολίνο εκείνο το διάστημα παθαίνουν σοκ, ακούγοντας το. Διηγείται ο Bowie:

«Μια μέρα στο Βερολίνο, ο Eno ήρθε τρέχοντας και μου είπε, "Άκουσα τον ήχο του μέλλοντος"... και έβαλε να ακούσουμε το I Feel Love, της Donna Summer..."Αυτό είναι είπε, μην κοιτάς παραπέρα! Αυτό το σινγκλ θα αλλάξει τον ήχο της κλαμπ μουσικής για τα επόμενα 15 χρόνια!" Και είχε δίκιο.»

Το κομμάτι πούλησε εκατομμύρια αντίτυπα και θεωρείται ένα από τα πιο πετυχημένα κομμάτια στην ιστορία της ποπ μουσικής. O ηδονιστικός χαρακτήρας του δεν έχει ξεπεραστεί μέχρι σήμερα και συνεχίζει να επηρεάζει γενιές και γενιές. Είναι το ορόσημο της καριέρας του. Μετά την τεράστια επιτυχία του ήρθαν οι ταινίες, τα σάουντρακ και τα όσκαρ.

Το πρώτο σκορ που ανέλαβε να συνθέσει ο Moroder ήταν το 1978 για την ταινία του Alan Parker "Midnight Express". Κερδίζει με αυτό το πρώτο του χρυσό αγαλματάκι. Η πορεία του παρέμεινε ανοδική και κατά την διάρκεια της δεκαετίας του 80. Ξανακέρδισε όσκαρ με τα κομμάτια "Flashdance (What A Feeling)" της Irene Cara και το Take My Breath Away των Berlin πριν αποσυρθεί ενώ συνεργάστηκε με μουσικούς από τον David Bowie μέχρι τους Human League, τους Sparks και πολλούς σταρ των 80s. Το τελευταίο του σόλο άλμπουμ ήταν το 'Innovisitions' του 1985 που πέρασε απαρατήρητο. Ακολούθησαν κάποια ξεχασμένα σάουντρακ και μερικά κομμάτια τα επόμενα χρόνια από εδώ και από κει.

Σύμφωνα με τον Petridis όμως «η εμφάνιση του στο Random Access Memories επιβεβαίωσε όσα τον έκαναν θρύλο από την αρχή. Φανερά επηρεασμένο το κομμάτι από της ηχογραφήσεις του την δεκαετία του '70, η μουσική στο "Giorgio By Moroder" σταματάει να έχει σημασία όταν ο παραγωγός λέει το όνομα του – "όλοι με φωνάζουν Giorgio" – όπως ένας ήρωας που ανακοινώνει την παρουσία του, σαν όλοι όσοι βρίσκονταν στο στούντιο εκείνη την στιγμή να αισθάνονται ένα δέος που βρίσκονται μπροστά του. Είναι αυτό το είδος ευλάβειας όσο και η τεράστια επιτυχία που έχει κατορθώσει ο Moroder και που η μετέπειτα καριέρα του έχει επωφεληθεί. Αν το "74 Is The New 24" πλησιάσει τα προηγούμενα επιτεύγματα του εμπορικά ή καλλιτεχνικά μένει να το δούμε, όπως και να έχει η φήμη του ως πρωτοπόρου της ποπ είναι εξασφαλισμένη.»

Και αυτό ισχύει, είναι ένας ζωντανός θρύλος χωρίς αμφιβολία. Στο νέο του άλμπουμ θα συνεργαστεί κυρίως με νέους καλλιτέχνες όπως οι Britney Spears, Kylie Minogue, Charli XCX, Sia, Foxes, Mikky Ekko και Matthew Koma ενώ ήδη έχει υπογράψει συμβόλαιο για ένα ακόμη άτιτλο άλμπουμ με την RCA που ανήκει στην ομπρέλα της Sony μαζί με την εταιρεία των Daft Punk. “Πιστεύω ότι ο δίσκος μου θα ανταποκριθεί στην ιστορία τους και κυρίως θα ανοίξει το δρόμο για το μέλλον," αναφέρει και για ποιο λόγο χρειάζεται να αμφιβάλλουμε γι' αυτό;

 
Μουσική
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

2 σχόλια