Μακεδονομάχοι: ένα θρυλικό ροκ συγκρότημα της Θεσσαλονίκης

Μακεδονομάχοι: ένα θρυλικό ροκ συγκρότημα της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Οι Μακεδονομάχοι (από αριστερά): Λεωνίδας Σταματιάδης, Γιάννης Καντζός, Θόδωρος Παπαντίνας, Νίκος Παπάζογλου
1

Θρύλοι στη μουσική μπορεί να είναι οι πολύ μεγάλοι, που άφησαν σημαντικό έργο, επηρεάζοντας τους πάντες, αλλά ακόμη και κάποια ονόματα (συγκροτήματα, καλλιτέχνες) που έδρασαν σε τοπικό επίπεδο, δημιουργώντας κάτι που έμεινε στην ιστορία και που ήταν, όπως το λέμε συχνά, μπροστά από την εποχή του. Ένα τέτοιο συγκρότημα, για τη ροκ σκηνή της Θεσσαλονίκης στις αρχές του ’70, ήταν οι Μακεδονομάχοι.

Οι Μακεδονομάχοι μπορεί να είναι κάπως γνωστοί σήμερα (σαν όνομα εννοούμε) επειδή στη σύνθεσή τους συμμετείχε ο Νίκος Παπάζογλου, αν και πολλές πληροφορίες γι’ αυτούς δεν τις έχουμε από τον αείμνηστο τραγουδοποιό, αλλά από έναν φαν τους… τον Παύλο Σιδηρόπουλο!

Δηλαδή σπανίως άκουγες μουσική απ' αυτούς, αλλά καταστροφές συνέχεια. Καταστρέφανε ολόκληρα ηχητικά συστήματα που είχανε νοικιάσει, εξαγριωμένοι ορμούσαν εναντίον των πελατών σε διάφορες λέσχες αξιωματικών, οι οποίοι φεύγανε έξω με τις γυναίκες τους κ.λπ.

Ο Σιδηρόπουλος ήταν φοιτητής στο Μαθηματικό της Θεσσαλονίκης εκείνη την εποχή (τέλη ’60-αρχές ’70) και παρακολουθούσε από κοντά τα ροκ δρώμενα της πόλης. Είχε μιλήσει μάλιστα γι’ αυτά πολύ νωρίς, στο περιοδικό Ήχος & Hi-Fi (τεύχος 96) τον Μάρτιο του ’81:

«Στη Θεσσαλονίκη (όπου πήγα εγώ σαν φοιτητής, γιατί έχω κάνει μαθηματικός μέχρι το τρίτο έτος) είχανε μια φοβερά δυναμική, συμπαγή και σκληρή σκηνή ροκ εν ρολ την εποχή ’65-’75 (σ.σ. την εποχή 1968-1972 εννοούσε).

 

Πραγματικά δυναμική σκηνή, με καθορισμένα στέκια, καθορισμένους ανθρώπους –100 όλους κι όλους– φάτσα προς φάτσα, ενεργή συμμετοχή στη ζωή της Θεσσαλονίκης με πλάκες χοντρές, με διάφορα γκρουπ ροκ εν ρολ που γινόντουσαν κάθε τόσο και τα οποία δεν κάνανε τίποτα άλλο παρά να καταστρέφουν τους πάντες και τα πάντα όπου βρισκόντουσαν, πολλές φορές εναντίον της ίδιας της μουσικής τους.

 

Δηλαδή σπανίως άκουγες μουσική απ’ αυτούς, αλλά καταστροφές συνέχεια. Καταστρέφανε ολόκληρα ηχητικά συστήματα που είχανε νοικιάσει, εξαγριωμένοι ορμούσαν εναντίον των πελατών σε διάφορες λέσχες αξιωματικών, οι οποίοι φεύγανε έξω με τις γυναίκες τους κ.λπ.

 

Σ’ αυτά τα γεγονότα πρωτοστατούσε ο Θόδωρος ο Παπαντίνας, ο Καντζός (ένας άλλος κιθαρίστας), ο Ψαλτάκης (σαν δημοσιογράφος του ροκ εν ρολ), ο Λεωνίδας Σταματιάδης (ντράμερ) και άλλοι οι οποίοι ήταν όλοι βέροι Θεσσαλονικείς.

 

Είχανε φτιάξει στην αρχή το συγκρότημα Φρατέλι στη δεκαετία του ’60, μετά τους Μακεδονομάχους στη δεκαετία του ’70, και ήτανε όλοι περίπου οι ίδιοι, άλλος έμπαινε άλλος έβγαινε. Είχανε στέκι τον Παπαγάλο, που ήτανε απέναντι από την Ασφάλεια ακριβώς, και ένα λουκουματζίδικο, που ήτανε πάλι κοντά σε κάποιο τμήμα, του Τριαντάφυλλου».

Μακεδονομάχοι: ένα θρυλικό ροκ συγκρότημα της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter

Λίγα χρόνια αργότερα ξανά ο Σιδηρόπουλος, αυτή τη φορά στο περιοδικό Μουσική (#78, Μάης 1984), θυμάται και πάλι τη ροκ σκηνή της Θεσσαλονίκης στο ξεκίνημα των seventies. Μπορεί να μπερδεύει τους Fratelli με τους Μακεδονομάχους, όμως αυτά που λέει έχουν μια σημασία:

«Ο πονηρός Τάσος Ψαλτάκης (σ.σ. ο δημοσιογράφος) ονομάζει το συγκρότημα του Παπαντίνα σύμφωνα με το πνεύμα της εποχής Fratelli (σ.σ. αυτό συνέβη το 1968) και κλείνει το χορό της Λέσχης Αξιωματικών στην ΧΑΝΘ.

 

Αφού παίρνει πρώτα τα λεφτά, ξαμολάει το γκρουπ στην αίθουσα (σ.σ. αυτοί ήταν πλέον οι Μακεδονομάχοι το ’71) όπου το γκρουπ δεν παίζει μουσική, διότι ο φτιαγμένος κιθαρίστας Θόδωρος Παπαντίνας, με σεγόντο τον άλλο κιθαρίστα Καντζό, εκνευρισμένος από τις στολές και τις τουαλέτες, μουρμουρίζει κουρδίζοντας: “για τι σκατά μας έφερε να παίξουμε σ’ αυτούς τους βλάχους”.

 

Όπως καταλαβαίνεις δεν μπόρεσε να κουρδίσει, κι ακούγεται η πρώτη φωναχτή χριστοπαναγία.

 

Ο Παπάζογλου ο Νίκος, τότε τραγουδιστής των Fratelli (σ.σ. δηλαδή των Μακεδονομάχων), ενοχλημένος μόνιμα απ’ τον Θόδωρο, προσπαθεί να σώσει τα πράγματα με κάποιο τραγουδάκι, αλλά το κακό γίνεται. Τα μηχανήματα σπάνε και ο χορός χαλάει».

Τις δικές του αναμνήσεις από τα γεγονότα καταθέτει ο ίδιος ο μακαρίτης Τάσος Ψαλτάκης λίγο πιο μετά στη Μουσική, σ’ ένα γράμμα που στέλνει και δημοσιεύεται στο περιοδικό:

«Γράφτηκαν ανακρίβειες για ένα συγκρότημα τους Fratelli, το οποίο όντως ζωντάνεψε τη μουσική σκηνή της Θεσσαλονίκης από τον Νοέμβριο του 1968 και μετά.(…)

 

Οι Fratelli (που δεν έπαιξαν ποτέ σε χορό αξιωματικών) και οι M.G.C. με τον Πουλικάκο την ίδια ακριβώς εποχή στην Αθήνα, άλλαξαν το στυλ των μουσικών γκρουπ στην Ελλάδα. Για πρώτη φορά ακούστηκε ο άλλος ήχος, πέρα από τα ποπ σουξέ και τις ιταλικές επιτυχίες της εποχής.

 

Στους Fratelli έπαιζαν τότε ο Θόδωρος Παπαντίνας κιθάρα, ο Γιάννης Καντζός κιθάρα, ο Στέλιος Φωτιάδης μπάσο, ο Γιώργος Πεντζίκης όργανο, ο Λεωνίδας Σταματιάδης τύμπανα και ο Μίμης Αντωνόπουλος τραγούδι – ενώ ένα φεγγάρι τραγούδησε και ο Νίκος Παπάζογλου. Από τους Fratelli, που διέλυσαν το καλοκαίρι του 1969, έγιναν τον Οκτώβριο του 1971 οι Μακεδονομάχοι το συγκρότημα-σταθμός για τη Θεσσαλονίκη, αλλά γιατί όχι και για όλη την Ελλάδα.

 

Πάρτε μαρτυρίες μουσικών, αλλά και ατόμων που “έζησαν” εκείνη την εποχή να σας πουν τι ήταν αυτό το συγκρότημα. Έπαιζαν ο Θόδωρος Παπαντίνας, ο Γιάννης Καντζός, ο Μάκης Γιαπράκας μπάσο, ο Λεωνίδας Σταματιάδης και τραγουδούσε μαζί τους για περίοδο τεσσάρων μηνών ο Νίκος Παπάζογλου.

 

Οι Μακεδονομάχοι, ναι, έπαιξαν στο χορό των εγκαινίων της Λέσχης Αξιωματικών Κιλκίς, σαν κλου της βραδιάς, με πολύ καλή αμοιβή για την εποχή (20 χιλιάδες δραχμές) και με “ονόματα” πριν απ’ αυτούς, όπως ο Μητροπάνος κ.ά.

 

Έκαναν μάλιστα προκλητική εμφάνιση (φιλιά στόμα με στόμα στο πάλκο, γεννητικά όργανα απ’ έξω...), που τους στοίχισε, τρεις μέρες μετά, την οριστική διάλυσή τους από την Εθνική Ασφάλεια… Ήρθε στο υπόγειο κλαμπ Χαβάη ο Μπουζιάνης (σ.σ. κάποιος αστυνόμος προφανώς) με άλλους τρεις της Ασφάλειας και είπε: “Μακεδονομάχοι, μαζέψτε τα χλαπατζίμπανα και δρόμο...

 

Όπου παίζετε γίνεται γιάφκα αναρχοκομμουνιστών και χαπάκηδων. Γι’ αυτό τέρμα… Ένας-ένας μπορείτε να παίξετε σε άλλα γκρουπ, αλλά όλοι μαζί ποτέ...”. Ο Παπαντίνας που είχε αντιρρήσεις πήρε τη “δόση” του όλο το απόγευμα στην Ασφάλεια…».

Μακεδονομάχοι: ένα θρυλικό ροκ συγκρότημα της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Οι Fratelli (από αριστερά): Μίμης Αντωνόπουλος, Λεωνίδας Σταματιάδης, Στέλιος Φωτιάδης

Ηχογραφήσεις με τους Μακεδονομάχους υπάρχουν;

 

Τον Δεκέμβριο του ’92 στο δεύτερο τεύχος της εφημερίδας Rock fan, που μοιραζόταν με το περιοδικό Ποπ & Ροκ, ο τραγουδιστής των Fratelli Μίμης Αντωνόπουλος έλεγε μεταξύ άλλων στον Ντίνο Δηματάτη:

«Στα τέλη περίπου του ’69 εγώ φεύγω στο Λονδίνο για σπουδές ενώ παράλληλα οι Fratelli διαλύονται προσωρινά, για να επιστρέψουν μετά από λίγο σαν Μακεδονομάχοι, χωρίς εμένα πια αλλά με τραγουδιστή τον Νίκο Παπάζογλου(…).

 

Όταν γυρίζω από την Αγγλία, βρίσκω πάλι τον Γιάννη Καντζό, που προσπαθούσε τότε να γράψει μια δουλειά με βάση τους Μακεδονομάχους, τους καθαρόαιμους από την ιστορική πλευρά, και μ’ έβαλε και άκουσα τη δουλειά του, που μ’ άρεσε πολύ.

 

Έτσι αποφασίσαμε να γράψουμε και μαζί κάποια τραγούδια, για ν’ αποδείξουμε πρώτα στους εαυτούς μας ότι, τελικά, μπορούσαμε να γράψουμε ελληνικό στίχο. Καθίσαμε λοιπόν και σε μια νύχτα ηχογραφήσαμε δύο κομμάτια και κατά τις 5 το πρωί, ξημερώματα, βγήκαμε βόλτα στην παραλία και αισθανθήκαμε αληθινά μια ευφορία».

Είναι το σημείο από το οποίο έπιασε το κομμένο νήμα η B-Other Side Records το 2012, εκδίδοντας μετά από 40 χρόνια σχεδόν, εκείνα τα δύο τραγούδια σ’ ένα δισκάκι 45 στροφών υπό τον τίτλο «Πρόβα». Το πρώτο κομμάτι ήταν «Το όνειρο» σε μουσική και στίχους του Μίμη Αντωνόπουλου. Πρόκειται για μια ωραία ερωτική μπαλάντα, με ακουστικές και ηλεκτρικές κιθάρες, που ακούγεται κοντά σ’ ένα folk-rock στυλ.

Μακεδονομάχοι: ένα θρυλικό ροκ συγκρότημα της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Οι Μακεδονομάχοι ήταν ένα πολύ σημαντικό συγκρότημα, για τη ροκ σκηνή της Θεσσαλονίκης στις αρχές του ’70,

Το flip-side είχε τίτλο «Οι αρχές» και ήταν σε μουσική και στίχους του Γιάννη Καντζού. Πρόκειται για ένα επίσης ενδιαφέρον up-tempo κομμάτι με κοινωνικό στίχο («Και υποκρίνεσαι για τις αρχές που σου ’χουνε διδάξει/ μα κατά βάθος δεν τολμάς να τις αλλάξεις») και με ωραίο παίξιμο στις κιθάρες, που θα μπορούσε να συναγωνιστεί ενδεχομένως το «Πατέρας και γυιός» του Πασχάλη, αν κυκλοφορούσε, όπως θα ’πρεπε, εκείνη την εποχή.

Μια μορφή των Μακεδονομάχων θα εμφανιστεί ξανά στο πάλκο στις αρχές της δεκαετίας του ’80, όμως τα χρόνια έχουν περάσει… Και, κυρίως, έχει αλλάξει πια το ροκ. Γι’ αυτό και δεν υπήρξε συνέχεια. Ή μάλλον υπήρξε…

Ο Νίκος Παπάζογλου (1948-2011) θα γίνει στην πορεία ο… Νίκος Παπάζογλου, ο Θόδωρος Παπαντίνας θα συνεργαστεί με τον Παύλο Σιδηρόπουλο στην Εταιρεία Καλλιτεχνών, θα κυκλοφορήσει ένα LP με τους Bicycle (1981), και θα δει τη ζωή του να γίνεται εξαιρετικό ντοκυμαντέρ το 2009 από τον Δημήτρη Αθυρίδη (T 4 Trouble and the Self Admiration Society, Τhe life and music of Terry Papadinas), ο Λεωνίδας Σταματιάδης θα παίξει ντραμς στο πρώτο LP των Blues Gang (αργότερα Blues Wire) το 1984, ενώ ο Γιάννης Καντζός θα τα παρατήσει και δεν θα ξανασχοληθεί φανερά με τη μουσική έως και το θάνατό του, το 1994.

Τέλος, ο Μάκης Γιαπράκας θα γίνει επαγγελματίας μπασίστας συμμετέχοντας σε πάμπολλους δίσκους, γράφοντας και τραγούδια (ποιος άλλος να ’ναι;) με καλύτερο και γνωστότερο όλων το «Θα πάρω φόρα» (σε στίχους Πάνου Φαλάρα) με την Μαίρη Μαράντη, που ακούγεται στο… Βιετνάμ του Παντελή Βούλγαρη καθώς ο Γιώργος Αρμένης φωνάζει… «Ηλία ρίχτο»…

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

elton john

Μουσική / Το ντοκιμαντέρ που αποκάλυπτε τον πραγματικό Έλτον Τζον

Ένα νέο ντοκιμαντέρ στο Disney+ ακολουθεί τον διάσημο μουσικό στην πρόσφατη περιοδεία του και κάνει μια αναδρομή στην 55χρονη καριέρα του. Πριν από τρεις δεκαετίες όμως, μια άλλη ταινία τον έδειχνε σε όλο το αφιλτράριστο μεγαλείο του.
THE LIFO TEAM
Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Μακεδονομάχοι: ένα θρυλικό ροκ συγκρότημα της Θεσσαλονίκης Πηγή: www.lifo.grκαι τώρα ντρέπεσαι να πεις ότι η Μακεδονία είναι ελληνική γιατί θα σε πουν εθνίκι...