Έθελ Ριντ: Η πιο διάσημη και εξαφανισμένη καλλιτέχνιδα αφίσας των αρχών του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Η Έθελ Ριντ φωτογραφίζεται ως Χλόη. Φοράει φόρεμα νύμφης με δέρμα λεοπάρδαλης, στεφάνι στα μαλλιά και κρατά ποιμενική ράβδο.

Έθελ Ριντ: Η πιο διάσημη καλλιτέχνιδα αφίσας των αρχών του 20ού αιώνα

0

Η Νέα Υόρκη ανακαλύπτει ξανά την Έθελ Ριντ, μια γυναίκα που λάμπει μετά από 100 χρόνια με μια έκθεση στο Poster House. Η Ριντ δεν ήταν μια συνηθισμένη γυναίκα της εποχής της, καθώς όχι μόνο ήθελε να ζήσει ανεξάρτητα, στηρίζοντας τον εαυτό της με την τέχνη της, αλλά και να κάνει σεξ με όποιον ήθελε, κάτι αδιανόητο.

Περίπου τα κατάφερε, έζησε γρήγορα, δημιούργησε σπουδαία τέχνη αλλά πέθανε πρόωρα το 1912, πριν καν κλείσει τα 40 της χρόνια. Ήταν ίσως η πρώτη γυναίκα που κέρδισε προβολή ως γραφίστρια και το έκανε μέχρι τα 18α γενέθλιά της. Στα 22 της μετακόμισε στην Ευρώπη. Στα 24 της εξαφανίστηκε από το ιστορικό αρχείο.

Η γεννημένη το 1874 Έθελ Ριντ στην έκθεση «Ethel Reed: Είμαι η δική μου ιδιοκτησία», έρχεται σε πρώτο πλάνο όπως υπήρξε στη διάρκεια της ζωής της πριν πέσει στην ανωνυμία. Η Angelina Lippert, επικεφαλής επιμελήτρια στο Poster House, που υπήρξε έμπορος αφισών για μια δεκαετία, είπε πώς όλοι νόμιζαν ότι η καριέρα της κράτησε τρία χρόνια και μετά εξαφανίστηκε όταν μετακόμισε στην Ευρώπη. Η επιμελήτρια κατάφερε και βρήκε έναν μεγάλο συλλέκτη του έργου της για να οργανώσει την έκθεση. Κατέφυγε στο βιβλίο του 2013 του William S. Peterson «The Beautiful Poster Lady: A Life of Ethel Reed» απ’ όπου η Ριντ αναδύθηκε από τη σκιά της ιστορίας.

Γεννήθηκε στη Μασαχουσέτη και το 1890 με τη μητέρα της μετακόμισαν στη Βοστώνη, όπου η Έθελ σπούδασε για λίγο στο Cowles Art School και μαθήτευσε ως ζωγράφος μινιατούρων. Εκείνη την εποχή οι Αμερικανοί είχαν μια μανία για τις αφίσες και η Ριντ κέρδισε τη φήμη της εικονογράφου στο στυλ Art Nouveau.

Η τύχη της ήταν ότι το σχέδιό της έγινε αποδεκτό αμέσως και αναπάντεχα. Η Ριντ, όπως την περιέγραφαν, ήταν ταπεινή και όμορφη, με τα μάτια φαινομενικά μονίμως κατεβασμένα, και έκρυβε επιμελώς τον αισθησιασμό της αλλά και την εξάρτησή της από το όπιο από τα φτωχικά εφηβικά της χρόνια.

Όταν μια φίλη της την είδε να σχεδιάζει της πρότεινε να υποβάλει ένα σχέδιο στη «Sunday Herald», μια εβδομαδιαία ειδική έκδοση της «Boston Herald» που προοριζόταν για κυρίες, γεμάτη σχέδια ραπτικής και κομμένες χάρτινες κούκλες για τις κόρες τους.

Το σχέδιο της Ριντ απεικόνιζε μια γυναίκα με μακρύ λαιμό που διαβάζει μια λευκή εφημερίδα ενώ τρεις παπαρούνες στο βάθος είναι σαν συμβολικές της σχέσης της με το όπιο, που την κατέστρεψε. Η λεζάντα γράφει «Ladies Want It».

Η τύχη της ήταν ότι το σχέδιό της έγινε αποδεκτό αμέσως και αναπάντεχα. Η Ριντ, όπως την περιέγραφαν, ήταν ταπεινή και όμορφη, με τα μάτια φαινομενικά μονίμως κατεβασμένα, και έκρυβε επιμελώς τον αισθησιασμό της αλλά και την εξάρτησή της από το όπιο από τα φτωχικά εφηβικά της χρόνια.

Η ζωή της ήταν γεμάτη με την παρουσία ανδρών και παράνομων σχέσεων, οι γυναίκες που ζωγράφιζε φορούσαν φορέματα με ανοιχτή πλάτη και απέπνεαν μια σκοτεινή γοητεία και μια αυθάδη, γεμάτη υπονοούμενα υπόσχεση.

Το ακατέργαστο ταλέντο της βρήκε πολλούς θαυμαστές, αλλά δεν μπορούσε να εξελιχθεί αφού ήταν στην ουσία αυτοδίδακτη και δεν έκανε ποτέ επίσημες σπουδές τέχνης. Οι κουτσομπολίστικες στήλες την έβρισκαν συναρπαστική και έγινε διασημότητα στα μέσα ενημέρωσης.

Για μια στιγμή ήταν η πιο διάσημη καλλιτέχνιδα στην Αμερική. Τη θεωρούσαν μποέμ και ο κύκλος των φίλων της τη φωτογράφιζε διαρκώς, όπως και η Φράνσις Μπέντζαμιν Τζόνστον, η πρώτη γυναίκα φωτορεπόρτερ.

Όταν την ερωτεύτηκε ο καλλιτέχνης Φίλιπ Λέσλι Χέιλ και αρραβωνιάστηκαν πίστεψε ότι η τύχη της θα αλλάξει, πως από ένα φτωχό κορίτσι ιρλανδικής καταγωγής θα γινόταν μέλος μιας εξέχουσας οικογένειας της Βοστώνης.

Όμως όσο και αν μπόρεσε να χειραγωγήσει τη δημόσια εικόνα της, η οικογένεια του Χέιλ πρόβαλε σοβαρές αντιρρήσεις και διέλυσε τον αρραβώνα τους. Μετά από αυτή την ταπεινωτική εξέλιξη για τη Ριντ ξεκίνησε η αρχή του τέλους.

Έθελ Ριντ: Η πιο διάσημη και εξαφανισμένη καλλιτέχνιδα αφίσας των αρχών του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Η Ethel Reed. Φωτο: Frances Benjamin Johnston (περ. 1895). Φωτο: Wikipedia

Αναζητώντας ένα νέο κεφάλαιο στη ζωή της, μετακόμισε στην Ευρώπη με τη μητέρα της, ελπίζοντας να συνεχίσει την καλλιτεχνική καριέρα της εκεί, κάτι που δεν συνέβη. Δεν απέκτησε νέους φίλους και δεν μπορούσε να βρει δουλειά. Ταξίδευε από χώρα σε χώρα και έγραφε γράμματα στους πρώην εραστές της.

Αρνήθηκε κάθε οικονομική βοήθεια και τα επόμενα χρόνια απέκτησε δυο παιδιά από διαφορετικούς εραστές, ενώ παντρεύτηκε έναν Άγγλο αξιωματικό του στρατού που ονομαζόταν Άρθουρ Γουόργουικ. Ο γάμος της διαλύθηκε και τα τελευταία της χρόνια ζούσε στη φτώχεια, εθισμένη στα ναρκωτικά και το αλκοόλ. Πέθανε το 1912, στα 38 της χρόνια, μετά από ένα κοκτέιλ υπνωτικών και αλκοόλ.

Μετά ξεχάστηκε και λίγοι ήταν αυτοί που την ανέφεραν στον κανόνα της αμερικανικής τέχνης. Ήταν μια εκ φύσεως ταλαντούχα αλλά όχι ακριβώς σοβαρή καλλιτέχνιδα της εποχής της και «κακό κορίτσι», μια γυναίκα αντικομφορμίστρια και άστατη, που έζησε όπως ήθελε, αντιμετωπίζοντας κατάματα τις δυσκολίες και τα θέματά της. Σήμερα η έκθεση στη Νέα Υόρκη επιχειρεί να τη βγάλει από τη σφαίρα της αφάνειας και της απόρριψης και να μας κάνει να κοιτάξουμε με ανανεωμένο ενδιαφέρον το έργο της.

Έθελ Ριντ: Η πιο διάσημη και εξαφανισμένη καλλιτέχνιδα αφίσας των αρχών του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Ethel Reed, Folly or Saintliness, 1895. Poster House Collection
Έθελ Ριντ: Η πιο διάσημη και εξαφανισμένη καλλιτέχνιδα αφίσας των αρχών του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Αφίσα της Έθελ Ριντ για το The Quest of the Golden Girl. Φωτο: Wikipedia
Έθελ Ριντ: Η πιο διάσημη και εξαφανισμένη καλλιτέχνιδα αφίσας των αρχών του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Εξώφυλλο βιβλίου από την Ethel Reed. Φωτο: Wikipedia
Έθελ Ριντ: Η πιο διάσημη και εξαφανισμένη καλλιτέχνιδα αφίσας των αρχών του 20ού αιώνα Facebook Twitter
The Boston Sunday Herald, EthelReed, 1895. Poster House Collection
Έθελ Ριντ: Η πιο διάσημη και εξαφανισμένη καλλιτέχνιδα αφίσας των αρχών του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Uncle Sam's Church, Ethel Reed, 1895.
Έθελ Ριντ: Η πιο διάσημη και εξαφανισμένη καλλιτέχνιδα αφίσας των αρχών του 20ού αιώνα Facebook Twitter
The White Wampum, 1895.
Έθελ Ριντ: Η πιο διάσημη και εξαφανισμένη καλλιτέχνιδα αφίσας των αρχών του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Fairy Tales, Ethel Reed, 1895.
Έθελ Ριντ: Η πιο διάσημη και εξαφανισμένη καλλιτέχνιδα αφίσας των αρχών του 20ού αιώνα Facebook Twitter
The House of the Trees and other Poems, Ethel Reed, 1895. Poster House Collection
Έθελ Ριντ: Η πιο διάσημη και εξαφανισμένη καλλιτέχνιδα αφίσας των αρχών του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Arabella and Araminda Stories, 1895.
Έθελ Ριντ: Η πιο διάσημη και εξαφανισμένη καλλιτέχνιδα αφίσας των αρχών του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Yellow Book, January 1897.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα και λέει: «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»

Εικαστικά / «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»: Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα

Το έργο της Γκόλντιν «Sisters, Saints, Sibyls» καταπιάνεται με την ιστορία της μεγαλύτερης αδελφής της, της Μπάρμπαρα, ενός έξυπνου και ανυπότακτου παιδιού που στάλθηκε σε ορφανοτροφεία, αναμορφωτήρια και ψυχιατρικά ιδρύματα στην εφηβεία και αυτοκτόνησε το 1965, σε ηλικία μόλις 19 ετών.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Εικαστικά / Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Η εικαστικός Ίρις Τουλιάτου μάς συστήνει έναν χώρο με πλούσια ιστορία και μοναδικές συλλογές, συνδέοντας την επιστημονική γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση και την αισθητηριακή εμπειρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια συνάντηση με τον Jonathan Meese

Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»

Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ