Μαλλιά και περούκες: Μια έκθεση στο Παρίσι αφιερωμένη σε τρίχες Facebook Twitter
Αφίσα της έκθεσης εμπνευσμένη από το έργο του Naro Pinosa. Φωτο: ©Aurélien Farina

Μια πρωτότυπη έκθεση στο Παρίσι, αφιερωμένη σε τρίχες

0

«Όσο περισσότερα, τόσο καλύτερα»: αν αυτή η φράση ταιριάζει γάντι με κάτι, αυτό είναι τα μαλλιά! Η έκθεση «Des Cheveux et des poils» στο Musée des Arts décoratifs γίνεται στο Παρίσι, στην καρδιά της περούκας.

Η τρίχα, τα μαλλιά και η αξία τους απογειώθηκαν από τον Λουδοβίκο τον ΙΔ’, γιατί ο «Βασιλιάς Ήλιος», που από 17 ετών, είδε τα μαλλιά του να αραιώνουν, προσέλαβε γύρω στους πενήντα περουκιέρηδες για να διασώσουν τη φήμη και τη δημόσια εικόνα του, δημιουργώντας μια τάση που οδήγησε όλες τις ευρωπαϊκές αυλές να την ακολουθήσουν, με όλο και πιο εκκεντρικές, σχεδόν εξωπραγματικές δημιουργίες, με τα κεφάλια να μοιάζουν γλυπτά ροκοκό, να είναι στολισμένα με περίτεχνα κοσμήματα, πριν βρεθούν στα καλάθια κάτω από τις λαιμητόμους της Γαλλικής Επανάστασης, που έβαλε τέλος σε μια από τις πιο επιδεικτικές και εντυπωσιακές μόδες.

Όμως, και στον 20ό αιώνα, έχετε αναρωτηθεί ποτέ τι θα ήταν ο Άντι Γουόρχολ χωρίς την περούκα του;

Τα μαλλιά, τα χτενίσματα, η περιποίησή τους, η όψη τους, απασχολούν τους ανθρώπους και την τέχνη εδώ και αιώνες και η έκθεση «Des Cheveux et des poils», που θα διαρκέσει από τις 5 Απριλίου έως τις 17 Σεπτεμβρίου 2023, καταδεικνύει πώς τα χτενίσματα και η περιποίηση των ανθρώπινων μαλλιών έχουν συμβάλει στην κατασκευή της εμφάνισης εδώ και αιώνες.

Τα μαλλιά είναι μια ουσιώδης πτυχή της ταυτότητας του ατόμου και συχνά χρησιμοποιούνται ως μέσο έκφρασης της προσήλωσής μας σε μια μόδα, μια πεποίθηση, αλλά και ως διαμαρτυρία, με πιο πρόσφατη τις γυναίκες του Ιράν που κόβουν τα μαλλιά τους διεκδικώντας την ορατότητα και τη φωνή τους. Τα μαλλιά παίζουν με έννοιες όπως η θηλυκότητα και ο ανδρισμός, το επιμελημένο και το ατημέλητο.

Χωρισμένη σε πέντε θεματικές ενότητες, η έκθεση διερωτάται τι καθιστά τα μαλλιά, στον ελληνορωμαϊκό και ιουδαιοχριστιανικό πολιτισμό, χαρακτηριστικό του ζώου και της αγριότητας και εξηγεί γιατί τα μαλλιά έπρεπε να εξημερώνονται συνεχώς για να απομακρύνουν τη γυναίκα ή τον άνδρα από το ζώο.

Μέσα από 600 έργα η έκθεση εξερευνά από τον 15ο αιώνα μέχρι σήμερα τα θέματα που ενυπάρχουν στην ιστορία των χτενισμάτων, αλλά και τα ερωτήματα που σχετίζονται με τις τρίχες του προσώπου και του σώματος.

Από τον αγαπημένο κομμωτή της Μαρίας Αντουανέτας Léonard Autier και τον περίφημο κομμωτή Alexandre de Paris μέχρι τα μεγάλα ονόματα της μόδας, όπως ο Alexander McQueen και ο Martin Margiela, όλοι παρουσίασαν κατά καιρούς μοναδικές δημιουργίες με υλικό τα μαλλιά.

Μαλλιά και περούκες Facebook Twitter
«Vanitas» by Martin Margiela, 2019. Courtesy the artist and Zeno X Gallery, Antwerp. Produced by Lafayette Anticipations.

Χωρισμένη σε πέντε θεματικές ενότητες, η έκθεση διερωτάται τι καθιστά τα μαλλιά, στον ελληνορωμαϊκό και ιουδαιοχριστιανικό πολιτισμό, χαρακτηριστικό του ζώου και της αγριότητας και εξηγεί γιατί τα μαλλιά έπρεπε να εξημερώνονται συνεχώς για να απομακρύνουν τη γυναίκα ή τον άνδρα από το ζώο.

Το πρώτο μέρος της έκθεσης ανοίγει με τη μελέτη της εξέλιξης των γυναικείων χτενισμάτων, ενός πραγματικού δείκτη κοινωνικής θέσης και ταυτότητας. Στον Μεσαίωνα, υπακούοντας στην εντολή του Απόστολου Παύλου, η χρήση του πέπλου επιβάλλεται στις γυναίκες, μέχρι τον 15ο αιώνα. Σταδιακά, το εγκαταλείπουν υπέρ των εξωφρενικών χτενισμάτων που ανανεώνονται συνεχώς. Τον 17ο αιώνα, το χτένισμα Hurluberlu (εκκεντρικό), αγαπητό στη Madame de Sévigné, και το Fontange, ένα περίτεχνο χτένισμα με φιόγκους και κορδέλες που πήρε το όνομά του από την ερωμένη του Λουδοβίκου XIV, έγιναν φαινόμενα της μόδας.

Γύρω στο 1770, τα ψηλά χτενίσματα, γνωστά ως Poufs, είναι αναμφίβολα ο πιο αναγνωρίσιμος τρόπος χτενίσματος της εποχής, ενώ τον 19ο αιώνα τα γυναικεία χτενίσματα, είτε εμπνευσμένα από την αρχαία Ελλάδα είτε από το στυλ Πομπαντούρ, είναι εξίσου περίπλοκα.

Μαλλιά και μούσια και σύμβολα θάρρους

Επεξεργασία Μαλλιά και περούκες Facebook Twitter
Charlie Le Mindu, Ξανθά χείλη, από την κολεξιόν Άνοιξη/ Καλοκαίρι 2010 «Girls of paradise». Φωτο: © Samir Hussein

Μετά τα άτριχα πρόσωπα του Μεσαίωνα, γύρω στο 1520 αρχίζει να εμφανίζεται η γενειάδα, σύμβολο του θάρρους και της δύναμης. Στις αρχές του 16ου αιώνα, οι τρεις μεγάλοι δυτικοί μονάρχες, ο Φραγκίσκος Α΄, ο Ερρίκος Η΄ και ο Κάρολος Ε΄, ήταν νέοι και είχαν εντυπωσιακές γενειάδες που συνδέονταν τότε με το ανδροπρεπές και πολεμικό πνεύμα.

Από τη δεκαετία του 1630 έως το τέλος του 18ου αιώνα, το άτριχο πρόσωπο και η περούκα ήταν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των αυλικών. Οι τρίχες στο πρόσωπο δεν επανεμφανίστηκαν μέχρι τις αρχές του 19ου αιώνα, με το μουστάκι, τις φαβορίτες και τα γένια: αυτός ο αιώνας ήταν μακράν ο πιο τριχωτός στην ιστορία της ανδρικής μόδας. Ένα πλήθος μικροαντικειμένων που χρησιμοποιούνται, από το κερί για το μουστάκι και τις βούρτσες μέχρι τα σίδερα για μπούκλες, μαρτυρούν τον ενθουσιασμό για το μουστάκι και τα γένια.

Μυστακοφόροι και γενειοφόροι δεν έλειψαν σε όλη τη διάρκεια του 20ού αιώνα, με αποκορύφωμα την επιστροφή της γενειάδας μεταξύ των Hipsters στα τέλη της δεκαετίας του 1990. Η μόδα της γενειάδας, το επαναλανσάρισμα μια ατέλειωτης ποικιλίας προϊόντων, επανέφερε στη μόδα και τα μπαρμπέρικα, αναγέννησε το επάγγελμα του κουρέα που είχε εξαφανιστεί από τη δεκαετία του 1950. Σήμερα, τα πυκνά γένια τείνουν να δώσουν τη θέση τους στο μουστάκι, που είχε εγκαταλείψει τα πρόσωπα από τη δεκαετία του 1970.

Ένα άλλο θέμα της έκθεσης είναι γενικώς η τριχοφυΐα του σώματος. Η τριχοφυΐα είναι σπάνια ή και απούσα από την αρχαία απεικόνιση των σωμάτων. Το άτριχο σώμα είναι συνώνυμο του εξιδανικευμένου σώματος, ενώ το τριχωτό σώμα συνδέεται με την αρρενωπότητα. Μόνο οι λάτρεις των «ανδροπρεπών» αθλημάτων, όπως η πυγμαχία και το ράγκμπι, καθώς και οι ερωτικές απεικονίσεις ή οι ιατρικές γκραβούρες, απεικονίζουν άτομα καλυμμένα με τρίχες.

Μαλλιά και περούκες Facebook Twitter
Το 1972, ο ηθοποιός Burt Reynolds πόζαρε γυμνός με το τριχωτό του σώμα για το περιοδικό «Cosmopolitan».

Γύρω στα 1910-1920, όταν το γυναικείο σώμα ήταν εκτεθειμένο, οι διαφημίσεις στα περιοδικά διαφήμιζαν τα οφέλη των αλοιφών αφαίρεσης των τριχών και των πιο αποτελεσματικών ξυραφιών για την εξάλειψή τους. Το 1972, ο ηθοποιός Burt Reynolds πόζαρε γυμνός με το τριχωτό του σώμα για το περιοδικό «Cosmopolitan», αλλά πενήντα χρόνια αργότερα οι άφθονες τρίχες δεν είναι πλέον στη μόδα. Από το 2001, οι αθλητές που φωτογραφίζονται γυμνοί για ημερολόγια όπως το «Les dieux du stade» έχουν αυστηρά ελεγχόμενη τριχοφυΐα.

Ένα ακόμα πεδίο που αναδεικνύει η έκθεση αφορά στην περιποίηση των μαλλιών, στο hair styling. Ένας καθώς πρέπει άνθρωπος δεν μπορεί να έχει απεριποίητα μαλλιά, αυτό επικρατεί και σήμερα, ενώ παλιότερα ήταν ανεπίτρεπτο μια γυναίκα της αστικής τάξης να έχει ξέπλεκα μαλλιά. Ένας πίνακας του Franz-Xaver Winterhalter, με ημερομηνία 1864, που απεικονίζει την αυτοκράτειρα Σίσι με τα μαλλιά της λυμένα, ήταν κρεμασμένος στο προσωπικό γραφείο του Φραγκίσκου Ιωσήφ σε μέρος όπου κανένας δεν είχε πρόσβαση.

Μαλλιά και περούκες Facebook Twitter
Franz Xaver Winterhalter, Elisabeth Kaiserin von Österreich, 1865. Kunsthistorisches Museum, Αυστρία.

Αν η περούκα του Άντι Γουόρχολ είναι η πιο διάσημη του 20ού αιώνα, σήμερα τα hairpieces και οι περούκες χρησιμοποιούνται στην υψηλή μόδα, κατά τη διάρκεια επιδείξεων μόδας ή, φυσικά, για να κρύψουν την τριχόπτωση. Ωστόσο η μόδα που θέλει τους άντρες με ξυρισμένα κεφάλια έσωσε πολλούς από τα περουκίνια, το κρύψιμο της φαλάκρας με τρόπους που παλιά ήταν ευφάνταστοι και κάπως αστείοι εξέλειψε και όλα μάλλον κυλάνε πιο «ομαλά και ακίνδυνα».

Μαλλιά και περούκες Facebook Twitter
Η περούκα του Άντι Γουόρχολ είναι η πιο διάσημη του 20ού αιώνα. Φωτο: Chris Makos, Andy Portrait 1, 1986. Courtesy of Fahey/Klein Gallery, Los Angeles

Το χρώμα των μαλλιών πάντα έπαιζε ιδιαίτερο ρόλο, ακόμα και ως συμβολισμός. Το ξανθό είναι το αθώο χρώμα των γυναικών και της παιδικής ηλικίας, το κόκκινο συμβολίζει τις φλογερές γυναίκες αλλά και τις μάγισσες – τις κοκκινομάλλες τις έκαιγαν στον Μεσαίωνα.

Το χρώμα των μαλλιών συνοδεύεται από στερεότυπα αιώνων μέχρι τις μέρες μας: «Οι Άντρες Προτιμούν τις Ξανθιές», οι ξανθιές είναι χαζές, οι καστανές βαρετές. Όλοι όμως ξέρουμε ότι τίποτα δεν δηλώνει το χρώμα των μαλλιών ανεξάρτητα από τον χαρακτήρα και τα χαρακτηριστικά μας.

Ωστόσο άντρες και γυναίκες αλλάζουν χρώμα μαλλιών, και τα τεχνητά, εξωπραγματικά χρώματα έρχονται και φεύγουν από τη μόδα, με τις αποχρώσεις να έχουν γίνει επιστήμη και τους colorist μια μεγάλη και περιζήτητη κατηγορία επαγγελματιών, που φυσικά χρησιμοποιούν πλήθος μικροαντικειμένων γιατί τα γκάτζετ της κομμωτικής τέχνης είναι κυριολεκτικά από τα πιο ευφάνταστα.

Επεξεργασία Μαλλιά και περούκες Facebook Twitter
Wella Tempera 1952, Συσκευή περμανάντ.
Μαλλιά και περούκες Facebook Twitter
Το χρώμα των μαλλιών συνοδεύεται από στερεότυπα αιώνων μέχρι τις μέρες μας.

Στην έκθεση υπάρχουν οι «διαβολικές μηχανές» των περμανάντ και τα σεσουάρ της δεκαετίας του 1920 και φυσικά και οι επόμενες γενιές μηχανημάτων, όταν μεταπολεμικά η κομμωτική έγινε «υψηλή» και ως haute coiffure ανέδειξε το επάγγελμα σε καλλιτεχνικό κλάδο και γαλλικό savoir-faire.

Ο αιώνας μας αλλά και ο 20ός αιώνας μάς έχουν χαρίσει εμβληματικά χτενίσματα, το σινιόν του 1900, το κούρεμα «α λα γκαρσόν» της δεκαετίας του 1920, τα μαλλιά με περμανάντ της δεκαετίας του 1930, το πίξι και το σαγρέ της δεκαετίας του 1960, τα μακριά μαλλιά της δεκαετίας του 1970, τα ογκώδη χτενίσματα της δεκαετίας του 1980, οι ανταύγειες και οι μες της δεκαετίας του 1990, για να φτάσουμε στο σήμερα που όλες οι τάσεις δημιουργούν ένα ενδιαφέρον mix. Κι ας μη βλέπουμε μοϊκάνες των πανκ, ατημέλητα μαλλιά του grunge ή τα ξυρισμένα κεφάλια των skinheads που πραγματικά αποτελούσαν μια γνήσια έκφραση περισσότερο ιδεολογική παρά αισθητική, τα μαλλιά είναι ζήτημα ταυτότητας, πέρα από τις μόδες.

Αληθινά ή ψεύτικα, αποτελούν μια δήλωση που αντιμετωπίζεται με μεγαλύτερη ή μικρότερη σοβαρότητα. Κρύβει ή αποκαλύπτει όσα εμείς αποφασίζουμε να αποκαλύψουμε για τον εαυτό μας. Και μας προκαλεί να πειραματιστούμε με κάτι που μπορεί να αλλάξει όποτε το αποφασίσουμε. Γιατί ποιος δεν ζηλεύει κατά βάθος τα ωραία μαλλιά;

Επεξεργασία Μαλλιά και περούκες Facebook Twitter
Marisol Suarez, Πλεγμένη περούκα, Φωτο: ©Katrin Backes
Επεξεργασία Μαλλιά και περούκες Facebook Twitter
Eugéne Pascau, Fernand Forgues, καπετάνιος του Aviron Bayonnais, 1912, Λάδι σε καμβά, Φωτο: © A.Arnold Musée Basque et de l’Histoire de Bayonne
Επεξεργασία Μαλλιά και περούκες Facebook Twitter
Michiel Jansz Van Mierevelt, Elisabeth Stuart (1596-1662), βασίλισσα του Μποέμ, Φωτο: Chalon-sur-Saône © Musée Denon/Philip Bernard
Επεξεργασία Μαλλιά και περούκες Facebook Twitter
Lodewijk van der Helst, Πορτρέτο της Adriana Hinlopen, 1667. Φωτο: © Rijksmuseum, Amsterdam
Επεξεργασία Μαλλιά και περούκες Facebook Twitter
Alexis Ferrer, Τυπωμένο Hairpiece για την Wella Professionals Global Creative Artist, 2021, Φωτο: © Rafa Andreu
Επεξεργασία Μαλλιά και περούκες Facebook Twitter
Dr. Henna, Μπριγιαντίνη σε υγρή μορφή από το 1950. Φωτο: Collection Alain Blackman
Μαλλιά και περούκες Facebook Twitter
Σακάκι από συνθετικές περούκες, Φθινόπωρο-Χειμώνας 2008-2009 («Artisanal» collection), courtesy Galliera Palais Musée de la Mode de la Ville de Paris
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT