Οι 10 εικαστικές εκθέσεις που αξίζουν το φθινόπωρο Facebook Twitter
Θεόκλητος Τριανταφυλλίδης, How To Everything, 2016

Οι 10 εικαστικές εκθέσεις που αξίζουν το φθινόπωρο

0

Tέο Τριανταφυλλίδης - «Pretzel Twist»

The Breeder

Με τον υπέροχο τίτλο το «στρίψιμο του πρέτζελ», που είναι εμπνευσμένος από το έργο του «Prometheus» (2017), στο οποίο ένα περιστέρι καταδιώκει ένα πρέτζελ για να το φάει και το πρέτζελ στρίβει και τουμπάρει για να γλιτώσει από τα τσιμπήματα του λαίμαργου πουλιού, ο καλλιτέχνης που γεννήθηκε το 1988 και είναι απόφοιτος της Σχολής Αρχιτεκτόνων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, με μεταπτυχιακές σπουδές Καλών Τεχνών στο UCLA, παρουσιάζει, στην πρώτη του ατομική έκθεση στην Αθήνα, μια σειρά από έργα προσομοίωσης (live simulation), εικονικής πραγματικότητας (virtual reality) και ψηφιακές εκτυπώσεις, τα οποία συχνά αναφέρονται στην παράδοση της νεκρής φύσης στη ζωγραφική και συνιστούν αυτοτελείς αφηγήσεις.

The Breeder, Ιάσονος 45, Αθήνα

Aπό 21/9 έως 21/10/2017

 

«Mike Kelley: Fortress of Solitude»

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Οι 10 εικαστικές εκθέσεις που αξίζουν το φθινόπωρο Facebook Twitter
Mike Kelley, Kissing Kidneys, 1989

Στη σύντομη ζωή του –από το 1954 μέχρι την αυτοκτονία του το 2012– ο Mike Kelley αναγνωρίστηκε ως ένας από τους καλλιτέχνες που επηρέασαν και αναδιαμόρφωσαν την τέχνη κατά το τελευταίο τέταρτο του 20ού αιώνα. Η δουλειά του απλώθηκε προς κάθε κατεύθυνση όσον αφορά το στυλ, τις τεχνικές, τα μέσα και τα υλικά παραγωγής και άγγιξε όλα τα ζητήματα που θέτει το τερατώδες εσώτερο εγώ. Ο Kelley γοητευόταν από τη διαρκή ικανότητά μας να συντηρούμε τον εαυτό μας, τρέφοντάς τον με επιβεβλημένες παραποιημένες αναμνήσεις από το παρελθόν μας. Έτσι, τα έργα του θα μπορούσαν να περιγραφούν και ως περίπλοκα ψυχοδράματα του εγώ, με κυρίαρχο θέμα την αναπόφευκτη και πάντα συναρπαστική πορεία προ την ολοκλήρωση της διαφθοράς της αθωότητας και της αγνότητάς του. Θα έλεγε κάποιος ότι όλα τους έχουν κάπου κρυμμένο το κοκαλάκι της νυχτερίδας κι έτσι είναι αδύνατον να μην τα αγαπά ο κόσμος. Η έκθεση είναι η νέα παραγωγή του οργανισμού ΝΕΟΝ και η πρώτη ατομική αναδρομική του καλλιτέχνη που παρουσιάζεται στην Ελλάδα. Θα περιλαμβάνει χαρακτηριστικά έργα από ολόκληρο το φάσμα της δουλειάς του και την επιμέλειά της έχει αναλάβει ο Douglas Fogle, ένας αξιοσημείωτος Αμερικανός συγγραφέας και επιμελητής στον χώρο των εικαστικών τεχνών.

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Νεοφύτου Δούκα 4, Κολωνάκι

Από 16/11/17 έως 25/2/18

 

Αφιέρωμα στον Τουλούζ-Λοτρέκ

Μουσείο Μπενάκη, Κτίριο οδού Πειραιώς

Η έκθεση αφίσας, που παρουσιάστηκε πριν από 16 χρόνια στο Παρίσι με αφορμή την επέτειο των 100 ετών από τον θάνατο του Ανρί ντε Τουλούζ-Λοτρέκ, η οποία έκτοτε κάνει τον γύρο του κόσμου με τεράστια επιτυχία, καταφθάνει στην Αθήνα. Εκατό σπουδαίοι γραφίστες απ' όλο τον κόσμο έχουν σχεδιάσει από μια αφίσα ως φόρο τιμής στον Γάλλο μετρ της ηδονιστικής απεικόνισης του κεφιού στη Μονμάρτη της Μπελ Επόκ. Μαζί τους θα εκτεθούν στην Αθήνα 16 αντίστοιχες αφίσες Ελλήνων συναδέλφων τους, καθώς και πέντε πρωτότυπες αφίσες του Τουλούζ-Λοτρέκ και μία του Πιερ Μπονάρ από τη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτζου. Το όλον πλαισιώνεται από έκθεση προσωπογραφιών του Τουλούζ-Λοτρέκ που φιλοτέχνησαν οι φοιτητές της Σχολής Βακαλό.

Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138

Aπό 25/9 έως 12/11/2017

Zhang Yexing

Γκαλερί Bernier/Eliades

Οι 10 εικαστικές εκθέσεις που αξίζουν το φθινόπωρο Facebook Twitter
Zhang Yexing

Πρόκειται για την πρώτη ατομική έκθεση στην Ευρώπη του Kινέζου καλλιτέχνη Zhang Yexing, ο οποίος γεννήθηκε το 1981 και θεωρείται από τους σημαντικότερους της γενιάς του. Στη ζωγραφική του απεικονίζονται αντικείμενα από το εργαστήριό του, σε συνθέσεις που τους αποδίδουν μια απλότητα και μια σκληρότητα, αλλά και τη δυναμική που διαμορφώνουν η μοναξιά και η επιθυμία για τον άλλο, όπως τις έχουμε δει να φιγουράρουν, ας πούμε, στις ταινίες του Wong Kar-Wai.

Γκαλερί Bernier/Eliades, Επταχάλκου 11, Θησείο

Aπό 28/9 έως 14/11/2017

Slavs and Tatars - «E-Z Chasm»

Kalfayan Galleries

Οι 10 εικαστικές εκθέσεις που αξίζουν το φθινόπωρο Facebook Twitter
Η έκθεση αυτή θα είναι η πρώτη τους στην Ελλάδα και θα περιλαμβάνει νέα έργα τους.

Οι Slavs and Tatars είναι μια εικαστική κολεκτίβα που ιδρύθηκε το 2006 και έχει τρεις βασικές δραστηριότητες: εκθέσεις, εκδόσεις βιβλίων και διαλέξεις. Αντικείμενό τους είναι η Ευρασία, η γεωγραφική περιοχή ανατολικά του (πρώην) Τείχους του Βερολίνου και δυτικά του Σινικού Τείχους. Η έκθεση αυτή θα είναι η πρώτη τους στην Ελλάδα και θα περιλαμβάνει νέα έργα τους, εμπνεόμενα από πρακτικές και φαινόμενα που συνδέονται με την πίστη και λίγο-πολύ ανιχνεύονται ως κοινά όλων των θρησκειών στο εύρος της περιοχής που μελετούν. Θα παρουσιάσουν επίσης έργα παλιότερης σειράς τους με τον τίτλο «ανάποδη Τζιχάντ», που φωτίζουν με απρόσμενο τρόπο τη σύνδεση της Γερμανίας με μουσουλμανικές περιοχές την περίοδο του Α' Παγκοσμίου Πολέμου.

Kalfayan Galleries, Χάριτος 11, Κολωνάκι

Aπό 28/9 έως 27/10/2017

Chrysanne Stathacos (και Hunter Reynolds) - «ΠΥΘΙΑ»

The Breeder

Οι 10 εικαστικές εκθέσεις που αξίζουν το φθινόπωρο Facebook Twitter
Stathacos, Rose Mirror

Για την πρώτη ατομική της έκθεση στην Αθήνα η ελληνικής καταγωγής Αμερικανίδα καλλιτέχνις δημιουργεί μια εγκατάσταση με πέταλα τριαντάφυλλων που κυκλώνουν γλυκά πολύχρωμους καθρέφτες και ένα μπρούντζινο ειδώλιο της Πυθίας, για να σχηματίσουν ένα πολύχρωμο μάνταλα, δηλαδή μια γεωμετρική μορφή συμβολικής απεικόνισης του σύμπαντος. Η εγκατάσταση και οι περφόρμανς που θα την πλαισιώσουν αναφέρονται στην πραγματικότητα των μεταβολών που επιφέρουν η ηλικία, η φθορά και η μοναξιά. Παράλληλα, θα προβάλλεται και βίντεο της περφόρμανς «The Banquet» που πραγματοποίησε η καλλιτέχνις σε συνεργασία με τον Hunter Reynolds το 1992.

The Breeder, Ιάσονος 45, Αθήνα

Aπό 21/9 έως 21/10/2017

Alfredo Romano - «Angelis suis mandavit de te»

Βυζαντινό Μουσείο

Οι 10 εικαστικές εκθέσεις που αξίζουν το φθινόπωρο Facebook Twitter
Alfredo Romano

Ο Alfredo Romano γεννήθηκε στις Συρακούσες της Σικελίας, όπου ζει και εργάζεται. Η έκθεσή του οργανώνεται από την Galleria Giorgio Persano-Torino και θα περιλαμβάνει έργα του από το τέλος της δεκαετίας του '80 μέχρι σήμερα, επιλεγμένα έτσι ώστε να δημιουργείται ένας διάλογος μεταξύ αυτών και των μόνιμων εκθεμάτων του μουσείου. «Το έργο μου είναι σαν μια λιτανεία, μια προσευχή που αμφιταλαντεύεται και διαρθρώνεται ανάμεσα στην αποκάλυψη (φως) και στην απόκρυψη (σκιά)» λέει ο καλλιτέχνης. Ο λατινικός τίτλος της έκθεσης σημαίνει, σε ελεύθερη απόδοση στα ελληνικά, «έχει διατάξει τους αγγέλους του να σε φροντίσουν» και είναι μάλλον πολύ ταιριαστός για μια δουλειά που παρουσιάζεται στον συγκεκριμένο χώρο και επικεντρώνει το ενδιαφέρον της στις αντιφάσεις ανάμεσα στη ζωή στη Magna Graecia και στη σημερινή εποχή.

Βυζαντινό Μουσείο, Βασ. Σοφίας 22, Αθήνα

Από 12/9 έως 12/11/2017

Ναταλία Μαντά «Ε.Σ.Α.Ε.Ι»

Αίθουσα Τέχνης Καππάτος

Οι 10 εικαστικές εκθέσεις που αξίζουν το φθινόπωρο Facebook Twitter
Ναταλία Μαντά

Ο τίτλος της έκθεσης είναι το ακρωνύμιο που προκύπτει από τις ονομασίες των πέντε εικαστικών εγκαταστάσεων που παρουσιάζονται, Επιστροφή, Σιωπή, Αγωνία, Επανάληψη, Ιnertia of the King, οι οποίες συνοψίζουν μια γλυπτική αναζήτηση και μελέτη του χώρου από την καλλιτέχνιδα την τελευταία πενταετία. Επίσης, ο τίτλος αυτός υποδηλώνει μια έρευνά της που δεν τελειώνει, καθώς το κυρίαρχο αίτημα είναι η διαρκής αναζήτηση των εννοιών της μεταμόρφωσης και του αόρατου. Η Ναταλία Μαντά είναι απόφοιτος της ΑΣΚΤ και αυτή είναι η πρώτη της ατομική έκθεση.

Αίθουσα Τέχνης Καππάτος, Αθηνάς 12, Μοναστηράκι

Από 5/10 μέχρι 25/11/2017

Μαρία Καραχρήστου - «Idiosyncratic fold»

Aίθουσα Tέχνης «ε κ φ ρ α σ η – γιαννα γραμματοπουλου»

Οι 10 εικαστικές εκθέσεις που αξίζουν το φθινόπωρο Facebook Twitter
Μαρία Παπαχρήστου, Spazio Grande

Με αφορμή τον Gilles Deleuze, που στο βιβλίο «Η πτύχωση», ο Leibniz και το μπαρόκ αντιλαμβάνεται τον κόσμο ως ένα σύμπαν άπειρων πτυχώσεων και επιφανειών που διπλώνονται και αναδιπλώνονται επ' άπειρον, η καλλιτέχνις διερευνά τη μορφή της πτύχωσης με τη ματιά κάποιου που αναζητά να την αντιληφθεί ως τόπο στον χώρο για να οδηγηθεί τελικά προς την ιδέα ότι η πανταχού παρούσα πτύχωση αποτελεί μια υπαρξιακή φαντασιακή κατασκευή. Τα έργα της Μαρίας Καραχρήστου, η οποία είναι αριστούχος της Σχολής Καλών Τεχνών της Φλωρεντίας, με μεταπτυχιακές σπουδές στον Αρχιτεκτονικό Σχεδιασμό στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, εντάσσονται στο φάσμα της ζωγραφικής αφαίρεσης.

Aίθουσα Tέχνης «ε κ φ ρ α σ η – γιαννα γραμματοπουλου», Βαλαωρίτου 9β, Αθήνα

Από 14/9 έως 7/10/2017

«ΧΡΗΜΑ. Σύμβολα απτά στην Αρχαία Ελλάδα»

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Οι 10 εικαστικές εκθέσεις που αξίζουν το φθινόπωρο Facebook Twitter
Χάλκινο αναθηματικό ειδώλιο γλαύκας, 5ος αι. π.Χ. © Αθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο (φωτο. Ε. Μίαρη)

Το μουσείο διοργανώνει σε συνεργασία με τη Νομισματική Συλλογή της Alpha Bank αρχαία νομίσματα που προέρχονται από τα τέλη του 7ου αι. π.Χ μέχρι και την ρωμαϊκή περίοδο. Πρόκειται για μια αρχαιολογική έκθεση που πλαισιώνεται και από άλλα αρχαιολογικά ευρήματα πέραν των νομισμάτων. Ωστόσο, αναμένεται ότι θα έχει μεγάλο εικαστικό ενδιαφέρον, δεδομένων των αναφορών και των ερμηνειών των συμβόλων που φέρουν τα νομίσματα και της άμεσης και διαρκούς σύνδεσής τους με την ανθρώπινη καθημερινότητα και ύπαρξη.

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Νεοφύτου Δούκα 4, Κολωνάκι

Νοέμβριος 2017

 

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα και λέει: «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»

Εικαστικά / «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»: Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα

Το έργο της Γκόλντιν «Sisters, Saints, Sibyls» καταπιάνεται με την ιστορία της μεγαλύτερης αδελφής της, της Μπάρμπαρα, ενός έξυπνου και ανυπότακτου παιδιού που στάλθηκε σε ορφανοτροφεία, αναμορφωτήρια και ψυχιατρικά ιδρύματα στην εφηβεία και αυτοκτόνησε το 1965, σε ηλικία μόλις 19 ετών.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Εικαστικά / Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Η εικαστικός Ίρις Τουλιάτου μάς συστήνει έναν χώρο με πλούσια ιστορία και μοναδικές συλλογές, συνδέοντας την επιστημονική γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση και την αισθητηριακή εμπειρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια συνάντηση με τον Jonathan Meese

Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»

Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ