Τσέρνομπιλ: Ο εφιαλτικός κόσμος μετά την καταστροφή στο Θέατρο του Νέου Κόσμου

Τσέρνομπιλ: Ο εφιαλτικός κόσμος μετά την καταστροφή στο Θέατρο του Νέου Κόσμου Facebook Twitter
Φωτο: ©AlexKat
0

Στις 26 Απριλίου του 1986 µια σειρά εκρήξεων κατέστρεψε τον αντιδραστήρα του τέταρτου ενεργειακού µπλοκ στον πυρηνικό σταθμό του Τσέρνοµπιλ. Το ατύχημα αυτό χαρακτηρίστηκε η μεγαλύτερη τεχνολογική καταστροφή του 20ού αιώνα.

Η Λευκορωσίδα συγγραφέας Σβετλάνα Αλεξίεβιτς, δέκα χρόνια µετά το «ατύχημα», περιπλανήθηκε στην απαγορευμένη ζώνη, ρισκάροντας την υγεία της, µίλησε µε δεκάδες ανθρώπους, έψαξε αρχεία εφημερίδων, ληξιαρχείων, νοσοκοµείων, αναζήτησε στην άλλοτε σοβιετική επικράτεια τα νήματα των απωλειών. «Μαγνητοφωνώντας τους, είχα την αίσθηση πως ηχογραφώ το µέλλον» έγραψε η Αλεξίεβιτς, που τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας το 2015.

Στο βιβλίο της «Τσέρνομπιλ: Ένα χρονικό του μέλλοντος» µιλούν άντρες, γυναίκες, παιδιά, χωρικοί, στρατιώτες, µαθητές, πυροσβέστες, επιστήµονες, µελλοθάνατοι και συγγενείς µελλοθανάτων, µητέρες που γέννησαν παραµορφωµένα παιδιά, µαθητές που δεν συναντιούνται πια στο σχολείο µα σε µονάδες λευχαιµικών ασθενών, αγρότες που ξεριζώθηκαν από την απαγορευµένη ζώνη, γονιοί που θάψαν τα παιδιά τους, γυναίκες που είδαν τους άντρες τους να λιώνουν ζωντανοί πριν πεθάνουν, γέροντες που αναθυµούνται τις παλιές προφητείες, κορίτσια που κρύβουν την καταγωγή τους γιατί αν την αποκαλύψουν δεν θα βρουν σύντροφο στη ζωή τους.

Το να προσπαθούμε να εντάξουμε το Τσέρνομπιλ σε μια σειρά μεγάλων καταστροφών μάς αποπροσανατολίζει από το πραγματικό του νόημα. Κινούμαστε σε λάθος κατεύθυνση. Στην περίπτωση του Τσέρνομπιλ, κάθε προηγούμενη εμπειρία είναι απλώς ανεπαρκής. Ζούμε στη «μετά-Τσέρνομπιλ» εποχή.

Με αυτό το βιβλίο ανά χείρας πέρασε την περίοδο της καραντίνας ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, που ανεβάζει στις 10 Νοεμβρίου την παράσταση «Τσέρνομπιλ – Ένα χρονικό του μέλλοντος», με αφηγήσεις που αποκαλύπτουν την ιστορία του ανθρώπου σαν μια ιστορία οδύνης και φέρνουν στην επιφάνεια αναπάντητα ερωτήματα για το νόημα της ανθρώπινης ζωής, ίσως ακόμα και για την ύπαρξή μας πάνω στη Γη.

«Το "Τσέρνομπιλ" της Σβετλάνας Αλεξίεβιτς ήταν το αγαπημένο μου ανάγνωσμα στη διάρκεια της περσινής καραντίνας, απ’ όταν έκλεισαν τα θέατρα, παραμονή της γενικής μας πρόβας για την "Τριλογία των Λήμαν Μπράδερς", και φύγαμε για την Άνδρο. Αυτό το βιβλίο είχα σκοπό να το ανεβάσω μετά τους Λήμαν, τελικά ανεβαίνει στην ίδια θεατρική σεζόν, έτσι όπως ήρθαν τα πράγματα.

Το αφηγηματικό θέατρο έχει πάντα τη θέση του στις επιλογές μου τα 30 χρόνια που σκηνοθετώ. Ξεκίνησα με τον "Κοινό Λόγο" της Έλλης Παπαδημητρίου και τα κλείνω με τους "Λήμαν" και το "Τσέρνομπιλ".

Χωρίς να γνωρίζουμε πότε θα τελειώσει η καραντίνα και θα ελευθερωθούμε, πότε θα ανοίξουν επιτέλους τα θέατρα, κουβεντιάζαμε με την Κοραλία και τις τέσσερις εποχές του χρόνου, στο σπίτι ή περπατώντας στα μονοπάτια της Άνδρου, για τον κόσμο του Τσέρνομπιλ.

Η Κοραλία επέλεξε τις 16 μαρτυρίες, από τις 100 συνολικά του βιβλίου, που θα δημιουργούσαν τη δική μας θεατρική αφήγηση. Σιγά σιγά κλείστηκε ο θίασος, κι άρχισα να συζητώ με τους βασικούς συνεργάτες της παράστασης: με τον Παντελή Μάκκα καταλήξαμε στον σκηνικό χώρο που θα μας ταίριαζε – πάντα από το σκηνικό αρχίζω την προετοιμασία μιας παράστασης.

Τσέρνομπιλ: 16 μαρτυρίες στη σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου για τον εφιαλτικό κόσμο μετά την καταστροφή Facebook Twitter
Φωτο: ©AlexKat

Οδηγήθηκα στην επιλογή του συγκεκριμένου σκηνικού χώρου μέσα από μια αφήγηση που μας άρεσε, αλλά ως εκείνη τη στιγμή δεν είχε περιληφθεί στην παράσταση: ένας άνθρωπος φτιάχνει στη Λευκορωσία ένα μουσείο για το Τσέρνομπιλ. Αυτή θα ήταν η εισαγωγή στην παράστασή μας - ό,τι πιο ταιριαστό. 

Ο Παντελής ανέλαβε αυτό το σκηνικό-εγκατάσταση και τα βίντεο. Συνεργάτης καθοριστικός, όπως και η Σεσίλ Μικρούτσικου στην κίνηση, ο Σταύρος Γασπαράτος με τις μουσικές του, η Βασιλική Σύρμα στα κοστούμια και ο Αλέκος Αναστασίου, ο μόνος νέος συνεργάτης, στους φωτισμούς. Και βέβαια η Μαρία Παπαλέξη, αυτήν τη φορά στον ρόλο της βοηθού σκηνοθέτη.

Κάπου διάβασα πως η πανδημία αποδείχτηκε το Τσέρνομπιλ του 21ου αιώνα. Το βιβλίο της Αλεξίεβιτς έχει σελίδες προφητικές. Ο Covid-19 μπήκε στη ζωή μας σαν ένας άγνωστος, κι ακόμη τώρα, που έχουν περάσει σχεδόν δυο χρόνια από την αρχή της πανδημίας, δεν ξέρουμε πώς να τον χειριστούμε και βαδίζουμε στα σκοτεινά.

Υποκλίνομαι στους πυροσβέστες και σ’ όλες τις άλλες ομάδες που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν την καταστροφή στο Τσέρνομπιλ, με βαρύ τίμημα για τη ζωή και την υγεία τους, υποκλίνομαι στους γιατρούς και στους νοσηλευτές, στην Ελλάδα και σ’ όλο τον κόσμο, που δίνουν τη μεγάλη μάχη με την πανδημία» λέει ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος.

Τσέρνομπιλ: 16 μαρτυρίες στη σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου για τον εφιαλτικό κόσμο μετά την καταστροφή Facebook Twitter
Φωτο: ©AlexKat

«Γιατί το έγραψα;», αναρωτιέται για το βιβλίο της η Σβετλάνα Αλεξίεβιτς. «Το έγραψα για όλους αυτούς για τους οποίους ξέρουμε τόσο λίγα πράγματα – σχεδόν τίποτε. Προσπάθησα να εξερευνήσω τα συναισθήματα, να μάθω τι ένιωσαν όλοι αυτοί οι άνθρωποι που είχαν αγγίξει το άγνωστο, το μυστήριο. Το Τσέρνομπιλ παραμένει ένα μυστήριο που ζητά να διαλευκανθεί. Ίσως αυτό να γίνει τον εικοστό πρώτο αιώνα. Να μια πρόκληση για τον νέο αιώνα. Τι έμαθε, τι μάντεψε και τι ανακάλυψε ο άνθρωπος για τον ίδιο.

Το να προσπαθούμε να εντάξουμε το Τσέρνομπιλ σε μια σειρά μεγάλων καταστροφών μάς αποπροσανατολίζει από το πραγματικό του νόημα. Κινούμαστε σε λάθος κατεύθυνση. Στην περίπτωση του Τσέρνομπιλ, κάθε προηγούμενη εμπειρία είναι απλώς ανεπαρκής. Ζούμε στη "μετά-Τσέρνομπιλ" εποχή. Ό κόσμος "πριν το Τσέρνομπιλ" απλά δεν υπάρχει. Όμως δεν θέλουμε να το σκεφτόμαστε έτσι, γιατί απλά δεν είχαμε ποτέ σκεφτεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Νομίζω πως "πιαστήκαμε αδιάβαστοι"», γράφει η Αλεξίεβιτς σε μια προφητική, ανατριχιαστική αναλογία με τον σημερινό «μετα-πανδημικό κόσμο».

Οι ηθοποιοί που θα ανέβουν στη σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου θα επιχειρήσουν να καθρεφτίσουν το απροσδόκητο και το ανεξήγητο των γεγονότων, τα πράγματα που αποκτούν ένα όνομα όταν τα ονομάζουμε για πρώτη φορά.

Τσέρνομπιλ: 16 μαρτυρίες στη σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου για τον εφιαλτικό κόσμο μετά την καταστροφή Facebook Twitter
Φωτο: ©AlexKat

«Έγινε κάτι το οποίο δεν το γνώριζε η όραση, η ακοή και το λεξιλόγιό μας. Το σώμα μας είναι ρυθμισμένο έτσι, ώστε να βλέπει, ν’ ακούει, ν’ αγγίζει. Τίποτα απ’ όλα αυτά δεν μπορούσε να γίνει στην περίπτωση του Τσέρνομπιλ. Για να το  καταλάβει ο άνθρωπος, πρέπει να ξεπεράσει τα όριά του. Πρέπει να εφεύρει νέες αισθήσεις» γράφει η Αλεξίεβιτς, που μίλησε με γιατρούς, στρατιώτες, πρόσφυγες, ανθρώπους που είχαν επιστρέψει στην απαγορευμένη ζώνη μετά το ατύχημα, με ανθρώπους διαφόρων επαγγελμάτων, γενεών και ιδιοσυγκρασιών – πιστούς και άθεους, χωρικούς και διανοούμενους, ανθρώπους που μολύνθηκε ολόκληρη η ζωή τους.

«Το Τσέρνομπιλ μας μετέφερε από μια εποχή σε μια άλλη. Βρισκόμαστε μπροστά σε μια νέα αλήθεια. Ό,τι κι αν συζητάμε όμως, με ό,τι κι αν καταπιανόμαστε, αποκαλύπτουμε πάντοτε ένα μέρος του εαυτού μας. Τι είμαστε τελικά;

Η ιστορία μας είναι μια ιστορία οδύνης. Η οδύνη είναι το καταφύγιό μας. Η μυστική μας θρησκεία. Μας υπνωτίζει. Ήθελα όμως να θέσω και άλλα ερωτήματα – για το νόημα της ανθρώπινης ζωής, ίσως ακόμη και για την ύπαρξή μας στη Γη. Αυτοί οι άνθρωποι ήταν οι πρώτοι που αντίκρισαν αυτό που όλοι εμείς υποψιαζόμασταν. Αυτό που αποτελεί ακόμη ένα μυστήριο για όλους μας», λέει.

Τσέρνομπιλ: 16 μαρτυρίες στη σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου για τον εφιαλτικό κόσμο μετά την καταστροφή Facebook Twitter
Φωτο: ©AlexKat
Τσέρνομπιλ: 16 μαρτυρίες στη σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου για τον εφιαλτικό κόσμο μετά την καταστροφή Facebook Twitter
Φωτο: ©AlexKat
Τσέρνομπιλ: 16 μαρτυρίες στη σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου για τον εφιαλτικό κόσμο μετά την καταστροφή Facebook Twitter
Φωτο: ©AlexKat
Τσέρνομπιλ: 16 μαρτυρίες στη σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου για τον εφιαλτικό κόσμο μετά την καταστροφή Facebook Twitter
Φωτο: ©AlexKat
Τσέρνομπιλ: 16 μαρτυρίες στη σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου για τον εφιαλτικό κόσμο μετά την καταστροφή Facebook Twitter
Φωτο: ©AlexKat
Τσέρνομπιλ: 16 μαρτυρίες στη σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου για τον εφιαλτικό κόσμο μετά την καταστροφή Facebook Twitter
Φωτο: ©AlexKat

Τσέρνομπιλ: Ένα χρονικό του μέλλοντος

Tης Σβετλάνα Αλεξίεβιτς

Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος

Μετάφραση: Ορέστης Γεωργιάδης

Δραματουργία: Κοραλία Σωτηριάδου

Σκηνικό - Βίντεο: Παντελής Μάκκας

Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος

Επιμέλεια κίνησης: Σεσίλ Μικρούτσικου

Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα

Σχεδιασμός φωτισμών: Αλέκος Αναστασίου

Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Παπαλέξη

Βοηθός σκηνογράφου: Άννα Μπίζα

Παίζουν οι ηθοποιοί: Στέλιος Μάινας, Μαρία Κατσιαδάκη, Πηνελόπη Τσιλίκα, Δαυίδ Μαλτέζε, Γιάννης Λεάκος

Συμμετέχει μέσω βίντεο η Αρετή Σεϊνταρίδου

Θέατρο του Νέου Κόσμου - Κεντρική Σκηνή

Πρεμιέρα: 10 Νοεμβρίου

Μέρες & Ώρες Παραστάσεων:Τετ. 20:00, Πέμ.-Σάβ. 20:30, Κυρ. 18:00 

Στη μνήμη του Ζακ η πρεμιέρα της παράστασης

Το Θέατρο του Νέου Κόσμου αφιερώνει την πρεμιέρα του «Τσέρνομπιλ- Ένα χρονικό του μέλλοντος» (Τετάρτη, 10 Νοεμβρίου, 8 μ.μ.) στη μνήμη του Ζακ Κωστόπουλου και θα διαθέσει όλη την είσπραξη της βραδιάς για τα έξοδα της δίκης που άρχισε στις 20 Οκτωβρίου. Αν σας ενδιαφέρει, μπορείτε να προμηθευτείτε εισιτήρια ή να κλείσετε θέσεις μόνο από το ταμείο του θεάτρου, Αντισθένους 7 και Θαρύπου, τηλ. 2109212900. Ώρες ταμείου καθημερινά (εκτός Δευτέρας-Τρίτης) 5 -10 μ.μ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Λευκορωσία: Η νομπελίστρια Σβετλάνα Αλεξίεβιτς καταγγέλλει την κυβέρνηση για «τρομοκρατία» κατά του λαού της

Διεθνή / Λευκορωσία: Η νομπελίστρια Σβετλάνα Αλεξίεβιτς καταγγέλλει την κυβέρνηση για «τρομοκρατία» κατά του λαού της

Η συγγραφέας Σβετλάνα Αλεξίεβιτς, το μόνο μέλος του Συντονιστικού Συμβουλίου της αντιπολίτευσης που δεν έχει συλληφθεί, καταγγέλλει τις λευκορωσικές αρχές για «τρομοκρατία»
39’ με την Πηνελόπη Τσιλίκα

TV & Media / Η Πηνελόπη Τσιλίκα έδωσε στον «Σιωπηλό Δρόμο» την κορυφαία τηλεοπτική ερμηνεία της σεζόν

Λίγο πριν από το μεγάλο φινάλε της εξαιρετικής αστυνομικής σειράς μιλήσαμε με την ταλαντούχα ηθοποιό για όσα την απασχόλησαν το προηγούμενο διάστημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα βραβεία Νόμπελ Λογοτεχνίας της τελευταίας δεκαετίας

Βιβλίο / Τα βραβεία Νόμπελ Λογοτεχνίας της τελευταίας δεκαετίας

Όλοι οι συγγραφείς και ποιητές (ακόμα και μουσικοί, για τον ποιητικό τους λόγο) που βραβεύτηκαν από τα μέλη της Σουηδικής Ακαδημίας για το έργο τους από το 2011 μέχρι και φέτος και οι λόγοι για τους οποίους τους επέλεξαν.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωκάς Ευαγγελινός: «Με ζουρνάδες έχω μεγαλώσει, στις ντίσκο χόρευα επειδή χόρευαν γύρω μου»

Οι Αθηναίοι / Φωκάς Ευαγγελινός: «Με ζουρνάδες έχω μεγαλώσει, στις ντίσκο χόρευα»

Από τους πιο αγαπητούς χορευτές και χορογράφους της Ελλάδας, ο Φωκάς Ευαγγελινός αφηγείται την πορεία του από τις εποχές που η τέχνη του χορού δεν έχαιρε μεγάλης αναγνώρισης μέχρι σήμερα που -ευτυχώς- τα πράγματα έχουν αλλάξει πολύ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο»

Θέατρο / Αργύρης Ξάφης: «Να μου προτείνουν τι; Να αναλάβω το Εθνικό; Δεν με ενδιαφέρει»

Το «Πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» είναι από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της σεζόν και με την ευκαιρία βρεθήκαμε με τον Αργύρη Ξάφη στο θέατρο Θησείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Θέατρο / Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλά για τις εργασίες μεταστέγασής του στην οικία Αλεξάνδρου Σούτσου, για την πολύτιμη αρχειακή συλλογή αλλά και για το τι αναμένεται να γίνει με τα καμαρίνια σπουδαίων ηθοποιών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περιμένοντας τον Γκοντό του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Θέατρο / «Περιμένοντας τον Γκοντό»: Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος ανατρέπει όσα γνωρίζαμε για το αριστούργημα του Μπέκετ

Ένα ταξίδι, μια παράσταση, μια συνάντηση με τον σημαντικότερο εν ζωή Έλληνα σκηνοθέτη: από το Μιλάνο στην Αθήνα, από το Piccolo Teatro στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Θεόδωρου Τερζόπουλου προσφέρει μια ριζοσπαστική ανάγνωση του έργου του Μπέκετ.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε

Κριτική Θεάτρου / Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Επιχειρώντας να αποδώσει τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως αναφέρει ο Στρίνμπεργκ στο «Ονειρόδραμα», η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ