Οικία Κατακουζηνού: Το αθηναϊκό «Μουσείο της Αθωότητας»

Οικία Κατακουζηνού: Το αθηναϊκό «Μουσείο της Αθωότητας» Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
2

Στη θορυβώδη λεωφόρο Αμαλίας, απέναντι από τον Εθνικό Κήπο, διασώζεται ένα από τα σημαντικότερα φιλολογικά σαλόνια της γενιάς του '30. Περνώντας την είσοδο της πολυκατοικίας που βρίσκεται στον αριθμό τέσσερα κι ανεβαίνοντας στον πέμπτο όροφο, ανακαλύπτεις την οικία Κατακουζηνού.

Από τα πρώτα λεπτά συνειδητοποιείς ότι απλώνεται μπροστά σου όλη η αστική Αθήνα των περασμένων δεκαετιών. Εδώ ο χρόνος κυλά διαφορετικά και οι χώροι του σπιτιού προσφέρονται για ένα ταξίδι στο παρελθόν.

Μια κατοικία που έχουν επισκεφθεί κατά καιρούς επιφανείς ποιητές, συγγραφείς, καλλιτέχνες και επιστήμονες, όπως ο Γιώργος Σεφέρης, ο Καμί, ο Φόκνερ, ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Χατζηκυριάκος-Γκίκας, ο Tériade, ο Ιονέσκο και ο Henri Cartier-Bresson.

Εδώ απήγγειλαν ποιήματά τους ο Γιώργος Σεφέρης και η Μυρτιώτισσα, εδώ διάβασε αποσπάσματα από τον «Μέγα Ανατολικό» ο Ανδρέας Εμπειρίκος, έπαιξε για πρώτη φορά στο παλιό πιάνο Steinway του σπιτιού τραγούδια από τον «Μεγάλο Ερωτικό» ο Μάνος Χατζιδάκις.

Ο Άγγελος Κατακουζηνός γεννήθηκε στη Λέσβο, ήταν νευρολόγος-ψυχίατρος, ιδρυτής του Ελληνογαλλικού Ινστιτούτου, της Ελληνογαλλικής Πνευματικής Ένωσης και της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης.

Η σύζυγός του Λητώ γεννήθηκε στον Πειραιά και αγαπούσε πολύ τη λογοτεχνία. Παντρεύτηκαν τον Νοέμβρη του 1934 και υπήρξαν για σχεδόν πενήντα χρόνια δραστήρια μέλη της αθηναϊκής κοινωνίας.

Το διαμέρισμα της λεωφόρου Αμαλίας ήταν η συνέχεια της πρώτης τους κατοικίας στην οδό Πινδάρου. Ακόμη και σήμερα, ύστερα από μεγάλη προσπάθεια, η συγκεκριμένη κατοικία αποτυπώνει έναν κόσμο καλλιέργειας, παιδείας και δημιουργίας, όπου οι τέχνες και τα γράμματα κατέχουν πρωταρχική θέση. Αναμφίβολα, πρόκειται για ένα πολιτιστικό καταφύγιο, ένα σπίτι-μουσείο κι ένα καλλιτεχνικό σημείο συνάντησης.

Οικία Κατακουζηνού: Το αθηναϊκό «Μουσείο της Αθωότητας» Facebook Twitter
Το ζεύγος Κατακουζηνού λίγο μετά τον γάμο τους. Φωτο: Αρχείο Οικίας Κατακουζηνού.


Στο διαμέρισμα με ξεναγεί η κ. Σοφία Πελοποννησίου-Βασιλάκου, μουσειολόγος, μέλος του Δ.Σ. του Ιδρύματος Άγγελου και Λητώς Κατακουζηνού και επιμελήτρια της Οικίας Κατακουζηνού.

Όπως μου λέει η ίδια: «Εδώ απήγγειλαν ποιήματά τους ο Γιώργος Σεφέρης και η Μυρτιώτισσα, εδώ διάβασε αποσπάσματα από τον "Μέγα Ανατολικό" ο Ανδρέας Εμπειρίκος, έπαιξε για πρώτη φορά στο παλιό πιάνο Steinway του σπιτιού τραγούδια από τον "Μεγάλο Ερωτικό" ο Μάνος Χατζιδάκις.

»Tα έργα τέχνης, σχεδόν όλα, είναι δώρα από φίλους, όπως ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, ο Γεώργιος Γουναρόπουλος, ο Σπύρος Βασιλείου, η Θάλεια Φλωρά-Καραβία, ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Mαρκ Σαγκάλ.

»Ο επισκέπτης μπορεί να θαυμάσει τη συλλογή έργων τέχνης από εκπροσώπους της γενιάς του '30, όλα προσφορά στους Κατακουζηνούς από τους ίδιους τους καλλιτέχνες ως αντίδωρο για τη φροντίδα και της υποστήριξη που τους έδειχναν.

Οικία Κατακουζηνού: Το αθηναϊκό «Μουσείο της Αθωότητας» Facebook Twitter
Ποιητές και πεζογράφοι της γενιάς του '30 στην οικία Κατακουζηνού. Όρθιοι από αριστερά: Πετσάλης, Βενέζης, Ελύτης, Σεφέρης, Καραντώνης, Ξεφλούδας, Θεοτοκάς. Καθήμενοι: Τερζάκης, Δημαράς, Κατσίμπαλης, Πολίτης, Εμπειρίκος.

»Βλέπει, επίσης, βιβλία με αφιερώσεις, φωτογραφίες της εποχής και έπιπλα, π.χ. το γραφείο του Κατακουζηνού είμαι σχεδιασμένο από τον αρχιτέκτονα Στάμο Παπαδάκη (συνεργάτη του Le Corbusier).

»Ακόμα, διατηρήθηκαν όλα τα χαρακτηριστικά της εποχής, ακόμα και τα χρώματα στους τοίχους (διαλεγμένα από τον Γιάννη Τσαρούχη), με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένας τόπος μνήμης στο κέντρο της Αθήνας».

Πράγματι, στα δωμάτια του διαμερίσματος εντυπωσιάζουν οι «εποχές» του Ν. Χατζηκυριάκου-Γκίκα, τα έργα του Γιάννη Τσαρούχη, τα «φιλιά» του Γουναρόπουλου, το ψηφιδωτό με τη γοργόνα στο μπάνιο, φτιαγμένο από τον Σπύρο Βασιλείου, προσωπικά αντικείμενα αλλά και το έργο της Βικτώριας Καρβούνη, που παρουσιάζει το τελευταίο σημείωμα του Άγγελου Κατακουζηνού προς τη σύζυγό του, αντιγραμμένο από 150 διαφορετικά άτομα, ενώ δίπλα στα σημειώματα κρέμεται ένα φόρεμα της γυναίκας του Λητώς.

Ενώ παρατηρούμε τα σημειώματα και το φόρεμα στην ντουλάπα των Κατακουζηνών, ακούγεται ένα γαλλικό τραγούδι που μιλά για τη «ζωή που φεύγει».

Στη συνέχεια, πηγαίνουμε στο «πράσινο» δωμάτιο και στέκομαι σε μια αφίσα στην πόρτα που δείχνει ότι όταν επισκέφτηκε την Ελλάδα το 1963, ο στρατηγός και Πρόεδρος της Δημοκρατίας της Γαλλίας Charles de Gaulle ζήτησε να τον προϋπαντήσει ο Άγγελος Κατακουζηνός.

Οικία Κατακουζηνού: Το αθηναϊκό «Μουσείο της Αθωότητας» Facebook Twitter
Μέρος από το κεντρικό σαλόνι. Δεσπόζουν οι πίνακες του Γουναρόπουλου. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Αργότερα, η κ. Πελοποννησίου- Βασιλάκου μου λέει: «Τα χρόνια πέρασαν και μετά τον θάνατο του Άγγελου Κατακουζηνού το μαγευτικό διαμέρισμα της Αμαλίας 4 άρχισε να χάνει τη λάμψη του.

»Η κατάσταση επιδεινώθηκε ύστερα και από τον θάνατο της Λητώς Κατακουζηνού το 1997. Τα τελευταία 15 χρόνια έζησε χωρίς να έχει ούτε τη διάθεση ούτε την οικονομική άνεση να διατηρήσει την οικία.

»Η Λητώ, όμως, προτίμησε να στερηθεί υλικά πράγματα παρά να πουλήσει αυτήν ή τα υπάρχοντά της. Και θέλησε, σύμφωνα με τη διαθήκη της, να παραμείνει η οικία Κατακουζηνού ένας τόπος μνήμης και έμπνευσης για τις επόμενες γενιές».


Αξίζει να αναφέρουμε ότι σε μια συνέντευξή του στο «Έθνος», όταν τον είχαν ρωτήσει ποιον θεωρεί «επιτυχημένο άνθρωπο», ο Άγγελος Κατακουζηνός είχε απαντήσει: «Μία είναι η συνταγή για την επιτυχία. Αφού χαράξεις τον δρόμο που έταξες στον εαυτό σου και που ταιριάζει στην ιδιοσυγκρασία σου, στον χαρακτήρα σου και στις ψυχοδιανοητικές σου ικανότητες, πρέπει να τον διαβείς χωρίς παρεκκλίσεις και παρεκτροπές και να προσπαθήσεις με όλες σου τις δυνάμεις να φτάσεις στο τέρμα που εσύ έχεις προκαθορίσει.

»Προσωπικά, είτε από ψυχική ιδιοσυστασία είτε από χαρακτήρα και αγωγή, πίστεψα περισσότερο στην αμέτρητη ικανοποίηση που σου προσφέρει μια δύσκολη αναρρίχηση στη ζωή παρά στη χαρά που σου δίνει η εύκολη και γρήγορη άφιξη στην κορυφή».


Όση ώρα περιπλανιέμαι στη γοητευτική κατοικία διαπιστώνω ότι σε κάθε γωνία του σπιτιού υπάρχει και μια νοσταλγική ιστορία, ενώ το μπαλκόνι με την υπέροχη θέα στον Εθνικό Κήπο, τη Βουλή και τον Υμηττό αποτελεί μία από τις τελευταίες στάσεις στο αθηναϊκό «Μουσείο της Αθωότητας».

«Η διαφορά με όσα περιέγραψε ο Ορχάν Παμούκ είναι ότι αυτό βασίζεται σε μια αληθινή ιστορία αγάπης» προσθέτει η κ. Πελοποννησίου-Βασιλάκου. Βγαίνοντας ξανά στη λεωφόρο Αμαλίας και στην κανονικότητα της πόλης, διαπιστώνω έκπληκτος ότι σε τόσο μικρή απόσταση από την πλατεία Συντάγματος στέκει επιβλητικά ένας ανεκτίμητος χώρος αναμνήσεων.

Οικία Κατακουζηνού: Το αθηναϊκό «Μουσείο της Αθωότητας» Facebook Twitter
Η θέα προς τον Εθνικό Κήπο από το διαμέρισμα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Οικία Κατακουζηνού: Το αθηναϊκό «Μουσείο της Αθωότητας» Facebook Twitter
Το πράσινο σαλόνι της οικίας. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Οικία Κατακουζηνού: Το αθηναϊκό «Μουσείο της Αθωότητας» Facebook Twitter
Στο σαλόνι του σπιτιού διακρίνονται οι φωτογραφίες των Εμπειρίκου, Φώκνερ, Σεφέρη, Βενέζη, Θεοτοκά. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Οικία Κατακουζηνού: Το αθηναϊκό «Μουσείο της Αθωότητας» Facebook Twitter
Πάνω από το τζάκι διακρίνεται έργο του Τσαρούχη που φιλοτέχνησε για τους Κατακουζηνούς. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Οικία Κατακουζηνού: Το αθηναϊκό «Μουσείο της Αθωότητας» Facebook Twitter
Στο παλιό πιάνο Steinway του σπιτιού έπαιξε για πρώτη φορά τραγούδια από τον "Μεγάλο Ερωτικό" ο Μάνος Χατζιδάκις. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Οικία Κατακουζηνού: Το αθηναϊκό «Μουσείο της Αθωότητας» Facebook Twitter
Tα έργα τέχνης, σχεδόν όλα, είναι δώρα από φίλους, όπως ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, ο Γεώργιος Γουναρόπουλος, ο Σπύρος Βασιλείου, η Θάλεια Φλωρά-Καραβία, ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Mαρκ Σαγκάλ. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Οικία Κατακουζηνού: Το αθηναϊκό «Μουσείο της Αθωότητας» Facebook Twitter
Το τελευταίο σημείωμα του Άγγελου Κατακουζηνού προς τη σύζυγό του, αντιγραμμένο από 150 διαφορετικά άτομα, δίπλα σε ένα φόρεμα της γυναίκας του Λητώς. Έργο της Βικτώριας Καρβούνη. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Οικία Κατακουζηνού: Το αθηναϊκό «Μουσείο της Αθωότητας» Facebook Twitter
Το ψηφιδωτό με τη γοργόνα στο μπάνιο είναι φτιαγμένο από τον Σπύρο Βασιλείου. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Οικία Κατακουζηνού: Το αθηναϊκό «Μουσείο της Αθωότητας» Facebook Twitter
Έργο του Χατζηκυριάκου-Γκίκα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Οικία Κατακουζηνού: Το αθηναϊκό «Μουσείο της Αθωότητας» Facebook Twitter
Άποψη του σπιτιού. Στο φόντο εκτίθεται η περιοδική εικαστική δράση The City Reads, κατά την οποία καλλιτέχνες δημιουργούν με αφορμή ένα βιβλίο. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Οικία Κατακουζηνού: Το αθηναϊκό «Μουσείο της Αθωότητας» Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Οικία Κατακουζηνού: Το αθηναϊκό «Μουσείο της Αθωότητας» Facebook Twitter
Χαρακτικό του Πικάσο. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Οικία Κατακουζηνού: Το αθηναϊκό «Μουσείο της Αθωότητας» Facebook Twitter
Οι «εποχές» του Ν. Χατζηκυριάκου-Γκίκα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Οικία Κατακουζηνού: Το αθηναϊκό «Μουσείο της Αθωότητας» Facebook Twitter
Οι «εποχές» του Ν. Χατζηκυριάκου-Γκίκα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Οικία Κατακουζηνού: Το αθηναϊκό «Μουσείο της Αθωότητας» Facebook Twitter
Το γραφείο του Άγγελου Κατακουζηνού. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Οικία Κατακουζηνού: Το αθηναϊκό «Μουσείο της Αθωότητας» Facebook Twitter
Η γραφομηχανή του Λητώς Κατακουζηνού. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Οικία Κατακουζηνού: Το αθηναϊκό «Μουσείο της Αθωότητας» Facebook Twitter
Βενετζιάνικο έπιπλο δώρο της μητέρας της Λητώς. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Οικία Κατακουζηνού: Το αθηναϊκό «Μουσείο της Αθωότητας» Facebook Twitter
Η θέα από παράθυρο της οικίας. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Οικία Κατακουζηνού: Το αθηναϊκό «Μουσείο της Αθωότητας» Facebook Twitter
Το ζευγάρι σε ταξίδι τους στη Βενετία. Φωτο: Αρχείο Οικίας Κατακουζηνού.
Αθήνα
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δεν πεθαίνουν μόνο οι μουριές στην Αθήνα. Tώρα πεθαίνουν και οι όμορφοι συριακοί Ιβίσκοι

Αστικό πράσινο / Δεν πεθαίνουν μόνο οι μουριές στην Αθήνα. Tώρα πεθαίνουν και οι συριακοί ιβίσκοι

Εκατοντάδες δέντρα της Αθήνας πεθαίνουν. Είναι συριακοί ιβίσκοι που ξεραίνονται ο ένας μετά τον άλλο, από μια ασθένεια που πρώτη φορά επελαύνει στο αστικό πράσινο. Η LiFO έμαθε ποια είναι η μυστηριώδης ασθένεια που αποδεκατίζει τους ιβίσκους και ρώτησε τον δήμο τι κάνει γι' αυτό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Φαληρικός Όρμος: Δυναμική επανεκκίνηση για τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση της Αττικής

Αθήνα / Φαληρικός Όρμος: Δυναμική επανεκκίνηση για τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση της Αττικής

Στην τελική τροχιά για την υλοποίησή του μπαίνει το πρότυπο πάρκο στον Φαληρικό Όρμο, το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπλασης που έχει γίνει ποτέ στην Περιφέρεια Αττικής. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωσή του, πώς διασώθηκε στο παρά πέντε και ποιο θα είναι το προφίλ του έργου.
LIFO NEWSROOM