Γερμανία του '20 Προφήτες και "άγιοι του πληθωρισμού"
Οι καταγωγές των Χίπις στην Ευρώπη (1880 - 1940)
Anne Hill Fernie Ragged University
Διάφοροι προφήτες και γκουρού εμφανίστηκαν μετά τη γερμανική επανάσταση του 1918/19 και κατά την περίοδο του πληθωρισμού του 1922/23, προπαγανδίζοντας μια νέα υγιή και "φυσική" ζωή. Τους δόθηκε η συλλογική ονομασία Inflationsheiligen ή "αγίοι του πληθωρισμού". Θα εξετάσουμε δύο από αυτά τα πρόσωπα που μοιράζονταν την επιθυμία για αλλαγή, αλλά διέφεραν αρκετά ως προς τις μεθόδους τους.
Gustav Nagel
Ο Gustav Nagel γεννήθηκε το 1874 και άρχισε να διδάσκει το 1888, αλλά παραιτήθηκε λόγω χρόνιας ασθένειας. Στη συνέχεια, κατασκεύασε ένα λαγούμι στο έδαφος κοντά στην πόλη και αφοσιώθηκε στις διδασκαλίες του ηδροθεραπευτή και εφευρέτη της Naturopathia Sebastian Kneipp. Μέχρι το 1892 ήταν χορτοφάγος και άρχισε να ντύνεται "όπως ο Ιησούς, είτε με πανιά γύρω από τη μέση είτε με μακριούς χειτώνες, αφήνοντας τα πόδια του γυμνά και τα μαλλιά του μακριά".
Παρά τη σύλληψή του το 1900, ταξίδεψε ως πλανόδιος ιεροκήρυκας και επισκέφθηκε την Ιερουσαλήμ το 1903. Παντρεμένος 3 φορές, τα παιδιά του τέθηκαν υπό κηδεμονία. Το 1910 αγόρασε οικόπεδο δίπλα στη λίμνη Arendsee, έχτισε μια ξύλινη καλύβα και δημιούργησε έναν κήπο και ένα ναό στη λίμνη (μέχρι το 1920) μαζί με δωμάτια θεραπείας που έγιναν δημοφιλή.
Ο Nagel έθεσε υποψηφιότητα στις εκλογές του Ράιχσταγκ το 1924 ως εκπρόσωπος του Γερμανικού Χριστιανικού Λαϊκού Κόμματος και έλαβε 4.322 ψήφους. Κατέβηκε ξανά στις εκλογές του 1928, αλλά πήρε μόλις 901 ψήφους. Μετά την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία το 1933, καταδίκαζε στις ομιλίες του τις διώξεις κατά των Εβραίων και το 1943 οι ελευθεριακές του πεποιθήσεις προκάλεσαν τον εγκλεισμό του στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Νταχάου.
Το 1944 αφέθηκε ελεύθερος, εισήχθη στο ψυχιατρείο Uchtspringe, από το οποίο πήρε εξιτήριο το 1945. Αφού έζησε 5 χρόνια στο ησυχαστήριό του στη λίμνη της Arendsee, ο Nagel εισήχθη εκ νέου στο ψυχιατρείο, όπου πέθανε το 1952 από καρδιακή ανεπάρκεια. Τον θυμούνται ακόμα στην Arendsee, όπου το 1996 ιδρύθηκε ένας σύλλογος για να διαφυλάξει τις σκέψεις και τα ποιήματά του για τις επόμενες γενιές.
Friedrich Muck-Lamberty (ο "Μεσσίας της Θουριγγίας") και το "Νέο Ποίμνιο"
Ο Lamberty είναι ένας πολύ διαφορετικός χαρακτήρας από τον Nadel, αυτοδημιούργητος κι αυτός προφήτης, αλλά πιο ριζοσπαστικός και ασταθής. Γεννημένος το 1891, ήταν λιτοδίαιτος και χορτοφάγος, και πίστευε με πάθος στην αξία της σωστής διατροφής για μία καλή υγεία. Άνοιξε το παντοπωλείο "Reformhaus" στο Γκρατς (Αυστρία) στην ηλικία των 18, και στα 19 του παρέδωσε την επιχείρηση σε έναν φίλο του για να ξεκινήσει έναν "περιπλανώμενο" τρόπο ζωής για τα επόμενα 2 χρόνια. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου συνάντησε τον Gusto Gräser, ένα πρόσωπο-κλειδί για την πορεία του, ο οποίος είχε ιδρύσει το περίφημο κοινόβιο "αναμόρφωσης της ζωής" Monte Verità στην Ασκόνα.
Το κίνημα "Νέο Ποίμνιο" του Muck ξεκίνησε τον Μάιο του 1920 (ήταν τότε 29 ετών), όταν 25 νέοι - που είχαν αποσχιστεί από το κίνημα Wandervogel συναντήθηκαν στο Hartenstein/Erzgebirge και ξεκίνησαν μια κοινή πεζοπορία. Αυτοαποκαλούνταν "Νέο Ποίμνιο" και διέσχιζαν τη Φραγκονία και τη Θουριγγία με τα πόδια, παίζοντας μουσική με κιθάρες, βιολιά, σάλπιγγες και ανεμίζοντας μια μπλε σημαία. Τα μέλη του "Νέου Ποιμνίου" φορούσαν σανδάλια ή περπατούσαν ξυπόλητοι, φορώντας τα χαλαρά υφαντά ρούχα των Wandervogel, τα οποία συχνά έφτιαχναν οι ίδιοι. Πήγαιναν από πόλη σε πόλη, κοιμόντουσαν στο δάσος και συγκεντρώνονταν γύρω από μια φωτιά, τραγουδούσαν τραγούδια και πειραματίζονταν επίσης με μια μορφή "κομμουνιστικού" ή τουλάχιστον κοινοτικού εναλλακτικού τρόπου ζωής.
Αυτό που τους έκανε διαφορετικούς ήταν ότι "καταλάμβαναν" κάθε πόλη χορεύοντας. Όταν έμπαιναν σε μια πόλη, προσκαλούσαν τα παιδιά να χορέψουν, γεγονός που προσέλκυε στη συνέχεια όλο και μεγαλύτερο αριθμό κατοίκων της πόλης στους κύκλους του λαϊκού χορού τους, που έπαιρναν στη συνέχεια γιγάντιες διαστάσεις. Στην Ερφούρτη, για παράδειγμα, περισσότεροι από 10.000 κάτοικοι συμμετείχαν στο χορό. Το είδος του χορού ερχόταν σε πλήρη αντίθεση με τον αστικό κοινωνικό χορό και είχε στοιχεία "μέθης" και έκστασης, δημιουργώντας μια ατμόσφαιρα μεγάλης ευφορίας και πνευματικής αναγέννησης.
Σε ορισμένες πόλεις, οι εκκλησίες άνοιξαν για να υποδεχτούν τα κηρύγματα του Muck. Εξέφρασε μια ριζοσπαστική πολιτιστική κριτική κατά του "παλαιού κόσμου" και κάποιες αόριστες ιδέες για μια επερχόμενη νέα "κοινότητα του λαού" (Volksgemeinschaft). Οι νέοι μιλούσαν για μια πνευματική αναγέννηση, για μια επανάσταση της ψυχής που θα ευνοούσε τον ελεύθερο έρωτα.
Ο Muck πίστευε ότι η ανθρωπότητα είχε χάσει την ικανότητα της απλότητας και του φυσικού αυθορμητισμού και ότι αυτό θα μπορούσε να ανακτηθεί μέσω του χορού. Η πεποίθηση αυτή συναντάται αργότερα στην κοινότητα της Ασκόνα, οπότε ο Muck μπορεί να θεωρηθεί ως ένας προπομπός της ιδέας της σωματικής και πνευματικής απελευθέρωσης μέσω του χορού.
Η προσέγγισή του, ωστόσο, αντιμετωπίστηκε αμέσως με καχυποψία. Οι αρχές τον κατηγόρησαν ότι ήταν τεμπέλης και κομμουνιστής/Σπαρτακιστής. Θεωρούσαν ότι είχε μεσσιανικές τάσεις, ενώ η υπεράσπιση του ελεύθερου έρωτα αντιμετωπίστηκε με φρίκη. Το κίνημα του Muck διαλύθηκε το 1921 όταν ο ίδιος κατηγορήθηκε ότι είχε σεξουαλικές σχέσεις με τρία κορίτσια της ομάδας ταυτόχρονα. Η αποκάλυψη του "χαρεμιού" του Muck ήταν καταστροφική για τα ρομαντικά ιδεώδη των νεαρών οπαδών του και έδωσε τέλος στη χαρισματική ηγεσία του "Μεσσία της Θουριγγίας".