Η Tuesday Bassen σχεδιάζει ρούχα και αξεσουάρ που σε μεγάλο βαθμό παραπέμπουν σε εικονογράφηση κόμικ με πολλές λεπτομέρειες από την αισθητική του 1950. Το logo της "mixed emotions club" όπως επίσης οι κονκάρδες και τα μπαλώματα που χρησιμοποιεί έχουν γίνει το σήμα κατατεθέν της.
Η Bassen έχει βάση το Λος Άντζελες και είναι αρκετά γνωστή καθώς σύμφωνα με την ίδια στο site της έχει καθημερινά περίπου 8.000 επισκέπτες. Γι' αυτό και εξεπλάγη με την παγωμένη και υποτιμητική αντίδραση που είχαν τα Zara στις κατηγορίες πως αντέγραψαν σχέδιά της και έκλεψαν τις ιδέες της. Τόσο που αποφάσισε να ποστάρει στον λογαριασμό της στο Instagram μια φωτογραφία όπου παρέθετε σχέδια της και δίπλα αυτά που κυκλοφόρησαν τα Zara μαζί με την απάντηση της εταιρίας στις κατηγορίες της, για να αποδείξει του λόγου το αληθές.
"Η έλλειψη ιδιομορφίας στα υποτιθέμενα σχέδια της πελάτη σας δυσχεραίνει το να δεις πως ένα τεράστιο μέρος του πληθυσμού οπουδήποτε στον κόσμο θα συνέδεε τα σήματα με την Tuesday Basse... Παρακαλώ σημειώστε πως τέτοιες ειδοποιήσεις ισοδυναμούν σε λίγα παράπονα, από την στιγμή που είναι δεδομένο ότι εκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως επισκέπτονται μηνιαίως τις ιστοσελίδες μας (Zara: 98,000.000 επισκέψεις μηνιαίως πέρυσι)" ήταν η αρχική απάντηση του ομίλου, που εμμέσως πλην σαφώς υπονόησε πως δεν υπάρχει πρόβλημα αν αντιγράφεις κάποιον σχεδιαστή αρκεί κανείς να μην ξέρει ποιος είναι.
Ωστόσο χιλιάδες χρήστες του ίντερνετ και φαν της Bassen είχαν εντελώς διαφορετική άποψη με αποτέλεσμα οι 94.500 followers στο Instagram και οι περίπου 11,200 στο Twitter να επιδοθούν σε έναν διαδικτυακό "πόλεμο" με τα Zara, υποστηρίζοντας την Bassen και τα σχέδιά της. Mε το hashtag #SupportTuesdayBassen άρχισαν να βομβαρδίζουν τα social media της γνωστής εταιρίας με εκατοντάδες επικριτικά σχόλια.
Η Bassen υποστηρίζει πως πέρα από το γεγονός πως έχει αναγκαστεί να διαθέσει πολλά χρήματα για να στηρίξει την υπόθεσή της δικαστικά και πως όλο αυτό πλήττει τα οικονομικά της επιχείρησής της, το βασικό της πρόβλημα έγκειται στην εγκυρότητα του brand της. "Πλήττει σε απόλυτο βαθμό την επιχείρησή μου και μειώνει το brand που έχω χτίσει σιγά σιγά γύρω από τα αρχικά μου καλλιτεχνικά σχέδια" δήλωσε η ίδια στο Daily Dot. "Για να μην αναφέρω και τον οικονομικό αντίκτυπο που είχε το γεγονός πως κυριολεκτικά με έκλεψαν. Είναι άδικο που έπρεπε να ξοδέψω 2.000 δολάρια υπερασπιζόμενη κάτι που μου ανήκει δικαιωματικά, μόνο και μόνο για να λάβω μια απορριπτική επιστολή" προσθέτει.
I want to point out that most artists don't even get this far. Tthe "luxury" of spending $2k for a lawyer to write a letter (1/2)
— Tuesday Bassen (@tuesdaybassen) 20 Ιουλίου 2016
is something most artists cannot afford. This is for me and this is for every single artist that can't do anything. (2/2)
— Tuesday Bassen (@tuesdaybassen) 20 Ιουλίου 2016
Βέβαια όπως επεσήμαναν και πολλοί χρήστες με αφορμή το ζήτημα. αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που τα Zara κι άλλοι μεγάλοι παγκόσμιοι κολοσσοί που εμπορεύονται ρούχα, κατηγορούνται πως έχουν αντιγράψει κατάφωρα νεότερους, λιγότερο γνωστούς σχεδιαστές.
while tuesday's been hit hardest they've also ripped off a half-dozen other artists this summer. it's not a mistake. https://t.co/ZxZkJq0XhB
— Adam J. Kurtz (@adamjk) 20 Ιουλίου 2016
Companies like @zara make it a business plan to steal designs from indie artists & condescend when you want payment. pic.twitter.com/YKG3RxShCD
— Tuesday Bassen (@tuesdaybassen) 19 Ιουλίου 2016
it's time to hold @ZARA accountable for stealing from independent creatives like @tuesdaybassen, me & so many others pic.twitter.com/4Poe9VgIZr
— Adam J. Kurtz (@adamjk) 20 Ιουλίου 2016
Στο παρελθόν τα Zara έχουν κατηγορηθεί πως αντέγραψαν τον Νεοϋορκέζο σχεδιαστή Patrick Waldo το 2012, την ινδική γραμμή ρούχων Sibling το 2014 αλλά και πολύ μεγαλύτερους οίκους μόδας όπως οι Celine, Alexander Wang και Balmain. Όμως το να αντιγράφουν μια μικρή ανεξάρτητη σχεδιάστρια, τότε σίγουρα είναι κάτι που πλήττει περισσότερο τη φιλοσοφία της εταιρείας.
. @Zara should just start hanging tags "Copied from" on their clothes. At least consumers would be better informed of design origins.
— susiebubble (@susiebubble) 9 Ιουνίου 2014
Γιατί όμως ένα fashion brand τέτοιου βεληνεκούς μπαίνει στη διαδικασία να στηρίζει το μεγαλύτερο κομμάτι των κολεξιόν του σε αντιγραφές ενώ έχει εκατοντάδες ανθρώπους που πληρώνει για να σκέφτονται πρωτότυπες ιδέες; Σύμφωνα με την designer και creative consultant Nicolette Mason, πολλοί από αυτούς τους εργαζομένους προσπαθούν να συναγωνιστούν τα underground trends με κάθε τρόπο. "Παρόλο που σχεδιαστές και αγοραστές (όπως αυτοί στην ομάδα του Zara) ενδεχομένως έχουν πρόσβαση στα design trends και καταλαβαίνουν πως μπορεί αν έγινε γνωστή η δουλειά της Tuesday Bassen, ο μέσος καταναλωτής των Zara δεν έχει ιδέα από όλο αυτό" εξηγεί.
Φαίνεται όμως πως μετά το σάλο, τα ZARA άρχισαν να οπισθοχωρούν. Εκπρόσωπος της Inditex, του ομίλου στον οποίο ανήκουν και τα Zara, δήλωσε στο Buzzfeed News πως ο όμιλος "σέβεται την δημιουργικότητα και λαμβάνει σοβαρά υπόψη τα πνευματικά δικαιώματα". Σύμφωνα με τον ίδιον, τα σχετικά κομμάτια ήδη έχουν αποσυρθεί από τα καταστήματα και διεξάγεται σχετική έρευνα, ενώ έχουν ήδη επικοινωνήσει με την Bassen για να διευθετήσουν το θέμα. Όμως πριν από λίγες ώρες, η σχεδιάστρια ανέφερε για ακόμη μια φορά πως ακόμη δεν έχει επικοινωνήσει κανείς μαζί της