Η υπαρξιακή κρίση μιας νέας γενιάς ράπερ εκφράζεται μέσα από το emo hip-hop

Η υπαρξιακή κρίση μιας νέας γενιάς ράπερ εκφράζεται μέσα από το emo hip-hop Facebook Twitter
2

Το χιπ-χοπ αυτήν τη στιγμή περνάει ίσως την πιο πανκ στιγμή του, όπως παρατηρούν διάφορα ξένα έντυπα. Ταυτόχρονα έχει γίνει πιο μελωδικό, παρά τις διαφωνίες που θα ακουστούν από ορισμένους.

Αιτία είναι η εμφάνιση μιας νέας γενιάς ράπερ που βιώνει υπαρξιακή κρίση και το εκφράζει εντονότατα μέσα από τη μουσική της. Κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά αν είναι αποτέλεσμα της κοινωνικοπολιτικής κρίσης που μαστίζει την Αμερική αυτό το διάστημα ή σύμπτωμα της ψηφιακής εποχής.


Πέρσι είδαμε τη ραγδαία άνθηση ενός υβρίδιου του είδους. Το emo hip-hop δεν αποτελεί μόνο ξεχωριστή κατηγορία αλλά πλέον μπορεί να θεωρηθεί άνετα και μουσικό κίνημα.

Οι κύριοι εκπρόσωποί του είναι οι Lil Peep, ΧΧΧΤentacion, Lil Uzi Vert, Lil Tracy, Lil Xan (γενικά, όποιος έχει το Lil ως πρώτο όνομα), 6 dogs, Trippie Redd και nothing.nowhere. Εκτός από αυτούς, emo στοιχεία ή ανάλογη θεματική συναντάει κανείς στη μουσική των Post Malone, 21 Savage, Kodak Black, Young Thug, Future κ.ά.

Στην πλειονότητά τους τα κομμάτια των σημερινών emo rappers αφορούν τον θάνατο, το ανούσιο σεξ, τα ναρκωτικά και τις ψυχικές ασθένειες που αντιμετωπίζουν.


Το πόσο θα διαρκέσει η μόδα του είναι υπό συζήτηση. Έχει εξελιχθεί σε μικρό σχετικά χρονικό διάστημα. Κατάφερε να βγάλει τα πιο απρόσμενα hits της χρονιάς, όπως το εξαιρετικό «XO Tour Llif3» του Lil Uzi Vert, και έναν από τους πιο αμφιλεγόμενους ράπερ της γενιάς του, τον XXXTentacion.

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, ήρθε ο ξαφνικός θάνατος του Lil Peep τον περασμένο Νοέμβριο από υπερβολική δόση ηρεμιστικών για να περιπλέξει την κατάσταση.

 

«XO Tour Llif3» - Lil Uzi Vert


Ξεκίνησε ως διαδικτυακό φαινόμενο και μέχρι πρόσφατα δεν είχε σταθερή ονομασία. Το Ίντερνετ αποδείχτηκε καθοριστικό για την ανοδική πορεία του είδους. Αρκετοί από τους εκπροσώπους του ανήκουν και στη SoundCloud rap. Είναι επίσης γνωστό ως emo rap ή emo trap, κατάσταση ενδεικτική του χάους που επικρατεί με διάφορα υποείδη που εμφανίζονται ξαφνικά από το πουθενά.

Το πιο γελοίο όνομα που θα μπορούσαν να του δώσουν ήταν με διαφορά το «sad trap». Μεταξύ σοβαρού και αστείου, θυμίζει ράπερ που κλαίνε τη μοίρα τους, παρά τα εκατομμύρια που βγάζουν.

Το «emo hip-hop» δεν είναι καινούργιος όρος. Υπάρχει από τις αρχές των '00s στους φορτισμένους στίχους των Jay-Z, Tupac, Eminem, Kanye West και Notorious B.I.G.

Στα τέλη της ίδιας δεκαετίας τον οικειοποιήθηκαν οι Kid Cudi και ο Drake μέσα από κομμάτια όπως το «Marvin's Room» για να μιλήσουν για συναισθήματα σαν τη μοναξιά ή την κατάθλιψη. Σήμερα όμως εκφράζει κάτι εντελώς διαφορετικό.


Αυτοί οι πιτσιρικάδες διαχώρισαν πλήρως τη θέση τους από την προηγούμενη γενιά, υιοθετώντας συνειδητά έναν lo-fi ήχο που αναμειγνύει το trap με το nu-metal και το indie. Το SoundCloud και το YouΤube έγιναν τα ιδανικά εργαλεία για να προωθήσουν την μουσική τους, την οποία ακόμη και σήμερα προσφέρουν δωρεάν στο κοινό παρά την επιτυχία τους.


Η κύρια διαφορά, όμως, μεταξύ του τωρινού emo hip-hop από το παλιότερο είναι ο απόλυτος μηδενισμός που εκφράζει. Ο μηδενισμός δεν είναι κάτι ξένο προς το χιπ-χοπ, η gangsta rap βρίθει από ζοφερά παραδείγματα. Στην πλειονότητά τους τα κομμάτια των σημερινών emo rappers αφορούν τον θάνατο, το ανούσιο σεξ, τα ναρκωτικά και τις ψυχικές ασθένειες που αντιμετωπίζουν.

Η υπαρξιακή κρίση μιας νέας γενιάς ράπερ εκφράζεται μέσα από το emo hip-hop Facebook Twitter
Ένας από τους πιο αμφιλεγόμενους ράπερ της γενιάς του, ο XXXTentacion.


Είναι γεμάτα από μαυρίλα που δεν δικαιολογεί απαραίτητα η σκληρή ενηλικίωσή τους στο γκέτο. Αρκετοί από αυτούς είναι λευκοί που έχουν μεγαλώσει σε μεσοαστικές οικογένειες ή ζουν σε πλούσιες αστικές συνοικίες. Το δικό τους «γκέτο» είναι τα συνταγογραφημένα χάπια.


Ηχητικά και θεματικά βρίσκονται πιο κοντά σε καλλιτέχνες όπως ο Gucci Mane και ο Lil Wayne. Η βασικότερη επιρροή τους, όμως, παραμένει ένας συνομήλικός τους ράπερ από τη Σουηδία, ο Young Lean, που κάνει ραπ από τα 17 και απέκτησε μεγάλη δημοτικότητα το 2013 στην Αμερική.

Ανήκε στην cloud rap σκηνή, άλλο ένα διαδικτυακό μικροείδος, και στα κομμάτια του είχε ονειρικούς και μελαγχολικούς στίχους που μιλούσαν για την στενόχωρη εφηβεία του.

Το εφηβικό άγχος μπορεί να φαντάζει λίγο ρομαντικό ως θέμα, αλλά το emo rap έχει να κάνει περισσότερο με μια γενικότερη ανηδονία και απογοήτευση προς καθετί.

Ντυμένο με ωραίους ήχους και πιασάρικα ρεφρέν έτσι όπως εξυμνεί συνέχεια επιφανειακά ακραία συναισθήματα, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τον πολιτικό ακτιβισμό των Lamar, Run The Jewels και Jay-Z.


Οι εκπρόσωποί του, εκτός από τους αυτοκαταστροφικούς στίχους, μοιράζονται κι άλλα πράγματα. Τρέφουν ιδιαίτερη αδυναμία στο Χanax και το Percocet – o Future το εξυμνεί στο «Molly Percocet». Είναι κατανοητό ότι ο εθισμός τους σε αυτά ίσως είναι η βασική αιτία των προβλημάτων τους.

Έχουν όλοι τατουάζ στο πρόσωπο (από καρδούλες μέχρι λέξεις) και βάφουν τα μαλλιά τους με περίεργα χρώματα για να ξεχωρίζουν και να φαίνονται μοναδικοί.

Είναι φανατικοί των άνιμε. Σαμπλάρουν συχνά σάουντρακ από γιαπωνέζικα καρτούν στα instrumental κομμάτια τους αλλά και εικόνες στα βίντεό τους. Τους αρέσει, τέλος, να μουρμουρίζουν τους στίχους στα κομμάτια τους.

 

Future - Mask Off (Molly Percocet)


Η πρώτη μου επαφή με το «XO Tour Llif3» ήταν αρνητική. Έφταιγε και το βίντεο που έμοιαζε με ταινία τρόμου και με αποθάρρυνε. Όταν το άκουσα, υπό άλλες συνθήκες, ήταν σχεδόν απίθανο να μη μου κολλήσει για μέρες το ρεφρέν. Ακούγεται περισσότερο ποπ παρά trap. Ιντριγκάρει ακόμη και από αυτή την άποψη.


Από τη μία, είναι ενδιαφέρον που το mainstream κοινό αγκαλιάζει ένα είδος του χιπ-χοπ που άλλες εποχές θα αντιμετώπιζε με αποστροφή. Σε ένα τόσο ματσό είδος, το να μιλάει ένας ράπερ για ψυχικές ασθένειες και να ακούγεται αδύναμος θεωρούνταν ταμπού για πολλά χρόνια. Είναι όμως ακριβώς έτσι;


Εκεί που το emo rap προβληματίζει αρκετά είναι σε περιπτώσεις όπως αυτή του XXXΤentacion. Αν και είναι μόλις 20 χρονών, έχει ήδη κάνει φυλακή για ένοπλη ληστεία, ενώ πρόσφατα κατηγορήθηκε ότι προσπάθησε να στραγγαλίσει την έγκυο φιλενάδα του.

Τίποτε από αυτά δεν τον εμπόδισε να ανέβει στο Νο 2 των τσαρτ τον Σεπτέμβριο.


Στο YouTube τα νέα του κομμάτια κάνουν εκατομμύρια views σε λίγες μόνο ώρες. Δεν ξέρω αν αυτό οφείλεται στο ότι το «Sad» είναι πραγματικά ένα όμορφο κομμάτι ή στο ότι το στερεότυπο του μαύρου οργισμένου εγκληματία πουλάει ακόμη.


Στο άλλο άκρο, κατηγορούν τον 21 Savage ότι δεν είναι αρκετά αυθεντικός όταν ραπάρει ότι πνίγει τον πόνο του στα λεφτά, παρά το γεγονός ότι έζησε τα παιδικά του χρόνια μέσα στη φτώχεια και στην εξαθλίωση.


Αυτό όμως που πρέπει να προκαλεί ανησυχία και ταυτόχρονα λύπη είναι πώς κάθε προσπάθεια του Lil Peep να μοιραστεί το πρόβλημά του στα social media χάθηκε στο πολυάσχολο feed της ημέρας. Ήταν μόνο 21 χρονών.

Η υπαρξιακή κρίση μιας νέας γενιάς ράπερ εκφράζεται μέσα από το emo hip-hop Facebook Twitter
O ξαφνικός θάνατος του Lil Peep τον περασμένο Νοέμβριο από υπερβολική δόση ηρεμιστικών περιέπλεξε την κατάσταση.
Μουσική
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ