Η υπαρξιακή κρίση μιας νέας γενιάς ράπερ εκφράζεται μέσα από το emo hip-hop

Η υπαρξιακή κρίση μιας νέας γενιάς ράπερ εκφράζεται μέσα από το emo hip-hop Facebook Twitter
2

Το χιπ-χοπ αυτήν τη στιγμή περνάει ίσως την πιο πανκ στιγμή του, όπως παρατηρούν διάφορα ξένα έντυπα. Ταυτόχρονα έχει γίνει πιο μελωδικό, παρά τις διαφωνίες που θα ακουστούν από ορισμένους.

Αιτία είναι η εμφάνιση μιας νέας γενιάς ράπερ που βιώνει υπαρξιακή κρίση και το εκφράζει εντονότατα μέσα από τη μουσική της. Κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά αν είναι αποτέλεσμα της κοινωνικοπολιτικής κρίσης που μαστίζει την Αμερική αυτό το διάστημα ή σύμπτωμα της ψηφιακής εποχής.


Πέρσι είδαμε τη ραγδαία άνθηση ενός υβρίδιου του είδους. Το emo hip-hop δεν αποτελεί μόνο ξεχωριστή κατηγορία αλλά πλέον μπορεί να θεωρηθεί άνετα και μουσικό κίνημα.

Οι κύριοι εκπρόσωποί του είναι οι Lil Peep, ΧΧΧΤentacion, Lil Uzi Vert, Lil Tracy, Lil Xan (γενικά, όποιος έχει το Lil ως πρώτο όνομα), 6 dogs, Trippie Redd και nothing.nowhere. Εκτός από αυτούς, emo στοιχεία ή ανάλογη θεματική συναντάει κανείς στη μουσική των Post Malone, 21 Savage, Kodak Black, Young Thug, Future κ.ά.

Στην πλειονότητά τους τα κομμάτια των σημερινών emo rappers αφορούν τον θάνατο, το ανούσιο σεξ, τα ναρκωτικά και τις ψυχικές ασθένειες που αντιμετωπίζουν.


Το πόσο θα διαρκέσει η μόδα του είναι υπό συζήτηση. Έχει εξελιχθεί σε μικρό σχετικά χρονικό διάστημα. Κατάφερε να βγάλει τα πιο απρόσμενα hits της χρονιάς, όπως το εξαιρετικό «XO Tour Llif3» του Lil Uzi Vert, και έναν από τους πιο αμφιλεγόμενους ράπερ της γενιάς του, τον XXXTentacion.

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, ήρθε ο ξαφνικός θάνατος του Lil Peep τον περασμένο Νοέμβριο από υπερβολική δόση ηρεμιστικών για να περιπλέξει την κατάσταση.

 

«XO Tour Llif3» - Lil Uzi Vert


Ξεκίνησε ως διαδικτυακό φαινόμενο και μέχρι πρόσφατα δεν είχε σταθερή ονομασία. Το Ίντερνετ αποδείχτηκε καθοριστικό για την ανοδική πορεία του είδους. Αρκετοί από τους εκπροσώπους του ανήκουν και στη SoundCloud rap. Είναι επίσης γνωστό ως emo rap ή emo trap, κατάσταση ενδεικτική του χάους που επικρατεί με διάφορα υποείδη που εμφανίζονται ξαφνικά από το πουθενά.

Το πιο γελοίο όνομα που θα μπορούσαν να του δώσουν ήταν με διαφορά το «sad trap». Μεταξύ σοβαρού και αστείου, θυμίζει ράπερ που κλαίνε τη μοίρα τους, παρά τα εκατομμύρια που βγάζουν.

Το «emo hip-hop» δεν είναι καινούργιος όρος. Υπάρχει από τις αρχές των '00s στους φορτισμένους στίχους των Jay-Z, Tupac, Eminem, Kanye West και Notorious B.I.G.

Στα τέλη της ίδιας δεκαετίας τον οικειοποιήθηκαν οι Kid Cudi και ο Drake μέσα από κομμάτια όπως το «Marvin's Room» για να μιλήσουν για συναισθήματα σαν τη μοναξιά ή την κατάθλιψη. Σήμερα όμως εκφράζει κάτι εντελώς διαφορετικό.


Αυτοί οι πιτσιρικάδες διαχώρισαν πλήρως τη θέση τους από την προηγούμενη γενιά, υιοθετώντας συνειδητά έναν lo-fi ήχο που αναμειγνύει το trap με το nu-metal και το indie. Το SoundCloud και το YouΤube έγιναν τα ιδανικά εργαλεία για να προωθήσουν την μουσική τους, την οποία ακόμη και σήμερα προσφέρουν δωρεάν στο κοινό παρά την επιτυχία τους.


Η κύρια διαφορά, όμως, μεταξύ του τωρινού emo hip-hop από το παλιότερο είναι ο απόλυτος μηδενισμός που εκφράζει. Ο μηδενισμός δεν είναι κάτι ξένο προς το χιπ-χοπ, η gangsta rap βρίθει από ζοφερά παραδείγματα. Στην πλειονότητά τους τα κομμάτια των σημερινών emo rappers αφορούν τον θάνατο, το ανούσιο σεξ, τα ναρκωτικά και τις ψυχικές ασθένειες που αντιμετωπίζουν.

Η υπαρξιακή κρίση μιας νέας γενιάς ράπερ εκφράζεται μέσα από το emo hip-hop Facebook Twitter
Ένας από τους πιο αμφιλεγόμενους ράπερ της γενιάς του, ο XXXTentacion.


Είναι γεμάτα από μαυρίλα που δεν δικαιολογεί απαραίτητα η σκληρή ενηλικίωσή τους στο γκέτο. Αρκετοί από αυτούς είναι λευκοί που έχουν μεγαλώσει σε μεσοαστικές οικογένειες ή ζουν σε πλούσιες αστικές συνοικίες. Το δικό τους «γκέτο» είναι τα συνταγογραφημένα χάπια.


Ηχητικά και θεματικά βρίσκονται πιο κοντά σε καλλιτέχνες όπως ο Gucci Mane και ο Lil Wayne. Η βασικότερη επιρροή τους, όμως, παραμένει ένας συνομήλικός τους ράπερ από τη Σουηδία, ο Young Lean, που κάνει ραπ από τα 17 και απέκτησε μεγάλη δημοτικότητα το 2013 στην Αμερική.

Ανήκε στην cloud rap σκηνή, άλλο ένα διαδικτυακό μικροείδος, και στα κομμάτια του είχε ονειρικούς και μελαγχολικούς στίχους που μιλούσαν για την στενόχωρη εφηβεία του.

Το εφηβικό άγχος μπορεί να φαντάζει λίγο ρομαντικό ως θέμα, αλλά το emo rap έχει να κάνει περισσότερο με μια γενικότερη ανηδονία και απογοήτευση προς καθετί.

Ντυμένο με ωραίους ήχους και πιασάρικα ρεφρέν έτσι όπως εξυμνεί συνέχεια επιφανειακά ακραία συναισθήματα, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τον πολιτικό ακτιβισμό των Lamar, Run The Jewels και Jay-Z.


Οι εκπρόσωποί του, εκτός από τους αυτοκαταστροφικούς στίχους, μοιράζονται κι άλλα πράγματα. Τρέφουν ιδιαίτερη αδυναμία στο Χanax και το Percocet – o Future το εξυμνεί στο «Molly Percocet». Είναι κατανοητό ότι ο εθισμός τους σε αυτά ίσως είναι η βασική αιτία των προβλημάτων τους.

Έχουν όλοι τατουάζ στο πρόσωπο (από καρδούλες μέχρι λέξεις) και βάφουν τα μαλλιά τους με περίεργα χρώματα για να ξεχωρίζουν και να φαίνονται μοναδικοί.

Είναι φανατικοί των άνιμε. Σαμπλάρουν συχνά σάουντρακ από γιαπωνέζικα καρτούν στα instrumental κομμάτια τους αλλά και εικόνες στα βίντεό τους. Τους αρέσει, τέλος, να μουρμουρίζουν τους στίχους στα κομμάτια τους.

 

Future - Mask Off (Molly Percocet)


Η πρώτη μου επαφή με το «XO Tour Llif3» ήταν αρνητική. Έφταιγε και το βίντεο που έμοιαζε με ταινία τρόμου και με αποθάρρυνε. Όταν το άκουσα, υπό άλλες συνθήκες, ήταν σχεδόν απίθανο να μη μου κολλήσει για μέρες το ρεφρέν. Ακούγεται περισσότερο ποπ παρά trap. Ιντριγκάρει ακόμη και από αυτή την άποψη.


Από τη μία, είναι ενδιαφέρον που το mainstream κοινό αγκαλιάζει ένα είδος του χιπ-χοπ που άλλες εποχές θα αντιμετώπιζε με αποστροφή. Σε ένα τόσο ματσό είδος, το να μιλάει ένας ράπερ για ψυχικές ασθένειες και να ακούγεται αδύναμος θεωρούνταν ταμπού για πολλά χρόνια. Είναι όμως ακριβώς έτσι;


Εκεί που το emo rap προβληματίζει αρκετά είναι σε περιπτώσεις όπως αυτή του XXXΤentacion. Αν και είναι μόλις 20 χρονών, έχει ήδη κάνει φυλακή για ένοπλη ληστεία, ενώ πρόσφατα κατηγορήθηκε ότι προσπάθησε να στραγγαλίσει την έγκυο φιλενάδα του.

Τίποτε από αυτά δεν τον εμπόδισε να ανέβει στο Νο 2 των τσαρτ τον Σεπτέμβριο.


Στο YouTube τα νέα του κομμάτια κάνουν εκατομμύρια views σε λίγες μόνο ώρες. Δεν ξέρω αν αυτό οφείλεται στο ότι το «Sad» είναι πραγματικά ένα όμορφο κομμάτι ή στο ότι το στερεότυπο του μαύρου οργισμένου εγκληματία πουλάει ακόμη.


Στο άλλο άκρο, κατηγορούν τον 21 Savage ότι δεν είναι αρκετά αυθεντικός όταν ραπάρει ότι πνίγει τον πόνο του στα λεφτά, παρά το γεγονός ότι έζησε τα παιδικά του χρόνια μέσα στη φτώχεια και στην εξαθλίωση.


Αυτό όμως που πρέπει να προκαλεί ανησυχία και ταυτόχρονα λύπη είναι πώς κάθε προσπάθεια του Lil Peep να μοιραστεί το πρόβλημά του στα social media χάθηκε στο πολυάσχολο feed της ημέρας. Ήταν μόνο 21 χρονών.

Η υπαρξιακή κρίση μιας νέας γενιάς ράπερ εκφράζεται μέσα από το emo hip-hop Facebook Twitter
O ξαφνικός θάνατος του Lil Peep τον περασμένο Νοέμβριο από υπερβολική δόση ηρεμιστικών περιέπλεξε την κατάσταση.
Μουσική
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM