Μπετόβεν και Μότσαρτ: οι ιδιοφυείς μουσικοί είχαν καταπιεστικούς, χειριστικούς πατέρες

Μπετόβεν και Μότσαρτ: οι ιδιοφυείς μουσικοί είχαν καταπιεστικούς, χειριστικούς πατέρες Facebook Twitter
0

Χαρισματικοί, αλλά με τραγικούς βίους. Παιδιά-θαύματα, που ωρίμασαν σε δύσκολους καιρούς, στη σκιά καταπιεστικών γονιών, οι οποίοι δεν καταλάβαιναν τις ιδιαίτερες ευαισθησίες τους. Με αφορμή την εναρκτήρια συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, ανατρέχουμε στα άγουρα χρόνια των εμβληματικών Λούντβιχ βαν Μπετόβεν και Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ.

Ο Γιόχαν βαν Μπετόβεν και ο Λέοπολντ Μότσαρτ είχαν αναμφισβήτητα πολλά κοινά. Το βασικότερο, όμως, ήταν τα ιδιοφυή τέκνα τους, το ταλέντο των οποίων φάνηκε νωρίς. Οι ίδιοι φρόντισαν να το εκμεταλλευτούν, κερδίζοντας φήμη και –φυσικά– χρήματα. Τα κοινά τους αρνητικά χαρακτηριστικά εξηγούν την ταραχώδη σχέση που είχαν πατέρας και γιος τόσο στην οικογένεια Μότσαρτ όσο και στην οικογένεια Μπετόβεν.

Μπετόβεν και Μότσαρτ: οι ιδιοφυείς μουσικοί είχαν καταπιεστικούς, χειριστικούς πατέρες Facebook Twitter

Αποτυχημένοι επαγγελματικά: Πορείες παράλληλες

Τόσο ο Λέοπολντ Μότσαρτ όσο και ο Γιόχαν Μπετόβεν ήταν μουσικοί. Ο μεν Λέοπολντ ήταν βιολονίστας, δάσκαλος μουσικής, αρχιμουσικός, αλλά και συνθέτης, χωρίς όμως ποτέ να αναγνωριστεί. Η μετάδοση της μουσικής γνώσης ήταν ίσως το δυνατότερο σημείο του, αν σκεφτεί κανείς και τη ραγδαία εξέλιξη του μικρού Βόλφγκανγκ. Η καριέρα του Λέοπολντ είχε ξεκινήσει από τη θέση του τέταρτου βιολονίστα στην Αυλή του πρίγκιπα-Αρχιεπισκόπου του Σάλτσμπουργκ, ενώ στα καθήκοντά του περιλαμβάνονταν η σύνθεση, αλλά και η διδασκαλία στα αγόρια της τοπικής χορωδίας. Λίγα χρόνια αργότερα, προήχθη σε δεύτερο βιολί και αναπληρωτή Kapellmeister (μουσικός διευθυντής), χωρίς να αναλάβει καθήκοντα επικεφαλής.

Από την άλλη, ο Γιόχαν βαν Μπετόβεν ήταν τενόρος στην Αυλή της Βόννης, ενώ παράλληλα έδινε μαθήματα τραγουδιού και πιάνου, συμπληρώνοντας το μικρό του εισόδημα. Παρότι ο πατέρας του, Λούντβιχ –του οποίου το όνομα πήρε ο εγγονός– ήταν Kapellmeister και όλοι ανέμεναν ότι ο Γιόχαν θα αναλάμβανε κάποια στιγμή τη θέση του, ο βαρύτατος αλκοολισμός κατέστρεψε τη φωνή, κάνοντάς τον αναξιοπρεπή και ανεξέλεγκτο. Έτσι, έχασε την τιμητική θέση του αρχιμουσικού και εξωθήθηκε σε πρόωρη σύνταξη, καθώς ήταν αδύνατον να τραγουδήσει. Το μόνο που του έμεινε ήταν τα λιγοστά μαθήματα που έδινε σε νέους της περιοχής. Και οι ομοιότητες των δύο δυναστικών πατέρων συνεχίζονται...

Ανεκπλήρωτες φιλοδοξίες που προέβαλαν στα παιδιά τους

Λογικό η επαγγελματική αποτυχία να οδηγήσει τόσο τον Λέοπολντ, όσο και τον Γιόχαν, στην προβολή φιλοδοξιών στους γιους τους. Ξεκινώντας, από τον ταπεινής καταγωγής Λέοπολντ (με πατέρα βιβλιοδέτη) ο οποίος ήθελε πάση θυσία να εμπλακεί στους κύκλους των αριστοκρατών και πλουσίων. Γι' αυτό, έδωσε στην κόρη του Νάνερλ μαθήματα κλαβιέ όταν ήταν μόλις 6 χρονών. Η έκπληξη ωστόσο, ήρθε από τον 3χρονο Βόλφγκανγκ που «μπουσούλησε» στο πιάνο κι άρχισε να βρίσκει ακόρντα. Ήδη από τεσσάρων ετών είχε ξεπεράσει σε ικανότητες την αδελφή του και σύντομα έπαιζε με ένα βιολί υπερβολικά μεγάλο για την ανάπτυξή του. Εννοείται, ότι ο φιλόδοξος πατήρ ενθουσιάστηκε βλέποντας ότι είχε βρει τον δρόμο προς τη μεγάλη ζωή με όχημα τον ιδιοφυή γιο του. Εν τέλει, σύσσωμη η οικογένεια ξεκίνησε να περιοδεύει στην Ευρώπη, με τον μικρό Μότσαρτ να σαγηνεύει ευγενείς, κληρικούς και μουσικούς.

Ανάλογη ήταν και η στάση του Γιόχαν Μπετόβεν, ο οποίος έχοντας ήδη μάθει για την επιτυχημένη πορεία του «παιδιού-θαύμα» Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, αποφάσισε να κερδίσει όσο το δυνατόν περισσότερα από το ταλέντο του μικρού Λούντβιχ. Όμως, οι εκπαιδευτικές μέθοδοι που ακολούθησαν και οι δύο πατέρες μπορούν να χαρακτηριστούν επιεικώς απαράδεκτες...

Μπετόβεν και Μότσαρτ: οι ιδιοφυείς μουσικοί είχαν καταπιεστικούς, χειριστικούς πατέρες Facebook Twitter


Καταπίεση χωρίς όρια

Ο Λέοπολντ Μότσαρτ ήταν ο πιο σημαντικός άνθρωπος στη διαμόρφωση του Βόλφγκανγκ Αμαντέους, όχι μόνο ως συνθέτη, αλλά και ως προσωπικότητας. Εκείνος λάμβανε κάθε απόφαση για τη ζωή και την καριέρα του γιου του από την πρώτη στιγμή και φαίνεται ότι μέχρι το τέλος παρέμεινε καταπιεστικός και χειριστικός. Ενδεικτική ήταν η συνεχής εμπλοκή του στα προσωπικά του Βόλφγκανγκ. Όταν ο 21χρονος Βόλφγκανγκ μετακόμισε στο Μάνχαϊμ της Γερμανίας μαζί με τη μητέρα του, γνώρισε την όμορφη σοπράνο Αλοΐσια Βέμπερ, την οποία ερωτεύτηκε κεραυνοβόλα. Ενθουσιασμένος, έστειλε επιστολή στον πατέρα του, ενημερώνοντας πως θα παντρευτούν στην Ιταλία, κερδίζοντας τα προς το ζην από όπερες με συνθέτη τον ίδιο και τραγουδίστρια, εκείνη. Το σχέδιο, σύμφωνα με τον νεαρό Μότσαρτ, ήταν αδύνατο να αποτύχει.

Ο πατέρας από την πλευρά του δεν συμφωνούσε. Πίστευε πως η Αλοΐσια τον παρέσυρε σε παράτολμες κινήσεις και ότι αυτή η απόφαση θα κατέστρεφε την καριέρα του. Ο Λέοπολντ απαίτησε απ' τον γιο του να ξεχάσει τις ανοησίες και τους έρωτες και να μεταβεί στο Παρίσι, όπως ήταν το αρχικό σχέδιο, απαγορεύοντάς του τελικά να παντρευτεί την Αλοΐσια, εντολή με την οποία –απρόθυμα– συμμορφώθηκε ο Βόλφγκανγκ. Χάνοντας τη μητέρα του, ο Μότσαρτ έψαχνε τρόπους να αποφύγει το καταπιεστικό περιβάλλον του Σάλτσμπουργκ. Έτσι, μετά και από την οριστική ρήξη με την Αυλή, μετακόμισε στη Βιέννη. Στο πανδοχείο της οικογένειας Βέμπερ όπου διέμεινε, ερωτεύτηκε τη μικρότερη αδελφή της Αλοΐσια, Κονστάνζ – μένοντας στην οικογένεια. Και πάλι, ο πατήρ Λέοπολντ βγήκε από τα ρούχα του αρνούμενος να ευχηθεί στους νεόνυμφους, χωρίς όμως να του δώσει κανείς ιδιαίτερη σημασία.

Η κόντρα έκλεισε με το ευχετήριο γράμμα που έστειλε ο πατέρας λίγες μέρες αργότερα. Οι σχέσεις βέβαια είχαν ανεπανόρθωτα διαρραγεί προφανώς λόγω και των σωρευμένων παραπόνων του διάσημου πλέον γιου. Αποτέλεσμα; Στις 28 Μαΐου του 1787 που πέθανε ο πατέρας του, ο Βόλφγκανγκ δεν παρευρέθηκε στην κηδεία. Περιττό ειπείν, ότι η σχέση τους παρέμεινε μέχρι το τέλος ταραχώδης, καθώς για τον Λέοπολντ, η ενήλικη ζωή του γιου του έδειχνε αχαριστία, προσβάλλοντας την πατρική κηδεμονία. Μάλιστα, στη διαθήκη άφησε όλα τα υπάρχοντά του στην αδερφή του Μότσαρτ, Νάνερλ, παρότι ήταν οι περιοδείες του Βόλφγκανγκ που του είχαν αποφέρει μία μικρή περιουσία.


Η περίπτωση του Γιόχαν Μπετόβεν ήταν μεν διαφορετική, αλλά εξίσου –ίσως περισσότερο– τραγική για τον εύθραυστο ψυχισμό του Λούντβιχ. Μέθυσος, ο Γιόχαν γινόταν συχνά βίαιος και κακοποιητικός για όλα τα μέλη της οικογένειάς του. Λέγεται ότι όταν ο Λούντβιχ ήταν μικρός, επέστρεφε μεθυσμένος αργά το βράδυ στο σπίτι, τον ξυπνούσε και τον υποχρέωνε να παίζει πιάνο, επαναλαμβάνοντας τα κομμάτια ξανά και ξανά, μέχρι να αισθανθεί ικανοποιημένος από την ερμηνεία. Μάλιστα, χτυπούσε με μανία τα χέρια του γιου του κάθε φορά που εκείνος έκανε κάποιο λάθος, με αποτέλεσμα το μικρό αγόρι να βουρκώνει και να κλαίει, χωρίς όμως να έχει το δικαίωμα να σταματήσει τη μελέτη.

Συχνά, αυτά τα μεταμεσονύκτια «μαθήματα» κρατούσαν όλη νύχτα, με τον Λούντβιχ να επιστρέφει στο κρεβάτι του εξαντλημένος τα ξημερώματα. Τις ελάχιστες ώρες που δεν έπαιζε πιάνο, μελετούσε Ιστορία της Μουσικής ή μάθαινε βιολί, ενώ αναγκάστηκε να αφήσει το σχολείο στα 11 του, γιατί δεν είχε καθόλου χρόνο για διάβασμα, πέραν της μουσικής. Λίγες ήταν οι μέρες που δεν κατέληγε τελικά κλειδωμένος στο υπόγειο του σπιτιού ή με σημάδια από βουρδουλιές σε όλο του το σώμα. Ο θάνατος της μητέρας του από φυματίωση, όταν ο Λούντβιχ ήταν 17 ετών, δεν του στέρησε απλώς την ευκαιρία να μαθητεύσει δίπλα στον Μότσαρτ, αλλά τον υποχρέωσε να επιστρέψει στη Βόννη και να αναλάβει την προστασία των αδελφών του, καθώς ο πατέρας του αδυνατούσε να φροντίσει ακόμη και τον εαυτό του.

Το προδιαγεγραμμένο τέλος του σατράπη πατέρα ήρθε πέντε χρόνια αργότερα. Με τον αλκοολισμό, αλλά και την κακοποιητική συμπεριφορά του προσώπου που θα έπρεπε να εμπνέει ασφάλεια, να έχουν αφήσει ανεξίτηλο το σημάδι τους στην ψυχολογία και την κοινωνικοποίηση του Λούντβιχ. Πολλοί υποστηρίζουν ότι αυτός ήταν και ο λόγος που δεν κατάφερε ποτέ του να δημιουργήσει δική του οικογένεια, παρόλο που φαίνεται να ήταν βαθιά του επιθυμία, ενώ άλλοι αποδίδουν τις εκρήξεις θυμού και την εσωστρέφεια που τον διέκρινε στα βαθιά παιδικά τραύματα.

Μπετόβεν και Μότσαρτ: οι ιδιοφυείς μουσικοί είχαν καταπιεστικούς, χειριστικούς πατέρες Facebook Twitter


Τελικά, ποιος ήταν χειρότερος πατέρας; Ο καταπιεστικός, φιλάργυρος και χειριστικός Λέοπολντ Μότσαρτ ή ο μέθυσος και βίαιος Γιόχαν βαν Μπετόβεν; Δύσκολο να αποφανθεί κανείς, γιατί όταν πρόκειται για παιδικές ψυχές, δεν ισχύει «το μη χείρον βέλτιστον»...

Info

Παρασκευή 4 Οκτωβρίου, 20:30

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / 10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Tι γινόταν τον Μεσαίωνα στην Αθήνα; Υπήρχε ζωή στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας; Ποια είναι η σκληρή αλήθεια για αυτό που αποκαλούμε «Αθηναϊκή Δημοκρατία» και τι ήταν τελικά οι Δεσμώτες του Φαλήρου; Ακούμε σήμερα 10 άγνωστες ή παραγνωρισμένες πτυχές από το μακροχρόνιο παρελθόν της πόλης μας που συνέλεξε η Αγιάτη Μπενάρδου για τη σειρά podcast της LiFO «Ιστορία μιας πόλης».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Αισθάνομαι όπως την πρώτη φορά που θα έβγαινα ραντεβού»: Η Τασούλα Βερβενιώτη για την 4η Γιορτή Προφορικής Ιστορίας 

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι κοινωνικές ομάδες παίζουν καθοριστικό ρόλο στη γραφή της Ιστορίας»

Η ιστορικός και συγγραφέας Τασούλα Βερβενιώτη μοιράζεται τη γνώση της με ανθρώπους που θέλουν να συλλέξουν τις άγραφες ή αποσιωπημένες πτυχές της ιστορίας και για τρεις ημέρες θα κατευθύνει τη μεγάλη συνάντηση των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας στην Τεχνόπολη.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ