Επιστροφή ''Στο σπίτι'' του Αθανάσιου Καρανικόλα και στο σινεμά ατόφιου κοινωνικού προβληματισμού

 Επιστροφή ''Στο σπίτι'' του Αθανάσιου Καρανικόλα και στο σινεμά ατόφιου κοινωνικού προβληματισμού Facebook Twitter
0

Η ταινία Στο σπίτι του Αθανάσιου Καρανικόλα ήταν η πρώτη ελληνική που είδα στις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας. Προβλήθηκε χθες βράδυ στην αίθουσα Odeon Όπερα 1, παρουσία των συντελεστών της, αλλά και εκπροσώπων του ελληνικού κινηματογράφου: εκεί ήταν ο πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, Χάρης Παπαδόπουλος, ο παραγωγός Νίκος Σέκερης, οι σκηνοθέτες Γιάννης Οικονομίδης και Βασίλης Μαζωμένος, οι ηθοποιοί Θέμις Μπαζάκα, Ηλίας Λογοθέτης, Κωνσταντίνος Τζούμας κ.α.

Τον Αθανάσιο Καρανικόλα δεν τον γνωρίζω, για την ακρίβεια δεν είχα δει ούτε μισό καρέ από τις προηγούμενες ταινίες του, μια και πρόκειται για Έλληνα σκηνοθέτη του εξωτερικού, ο οποίος τώρα, όπως είπε και ο ίδιος, γύρισε την πρώτη του αμιγώς ελληνική ταινία, με Έλληνες ηθοποιούς δηλαδή και ελληνικό συνεργείο.

Πέρα απ' όλα αυτά (μάλλον δεν έχουν και πολλή σημασία για τον απλό θεατή), είχα την ευκαιρία να δω μία ταινία που θα μπορούσε να ανοίξει το δρόμο για την επιστροφή σε ένα σινεμά ατόφιου κοινωνικού προβληματισμού.

Στο σπίτι του Kαρανικόλα δεν υπάρχει καμία αλληγορία από πίσω. Υπάρχουν καταστάσεις και πρόσωπα ''υπαρκτά'' μόνο. Χα! Μα υπάρχει αλληγορία: Οι γιάπηδες μεγαλοαστοί προτού ''πουλήσουν'' την πιστή οικιακή βοηθό, πρώτα ξεπουλάνε το πανέμορφο άλογο τους, ένα ζώο - σύμβολο φιλίας και αφοσίωσης.

 Επιστροφή ''Στο σπίτι'' του Αθανάσιου Καρανικόλα και στο σινεμά ατόφιου κοινωνικού προβληματισμού Facebook Twitter

Όλα ξεκινούν όταν η Νάντια, η επί 12 χρόνια Γεωργιανή οικιακή βοηθός ενός ευκατάστατου ζευγαριού και νταντά της κόρης τους, αρρωσταίνει από μυελοπάθεια που αργά ή γρήγορα θα παραλύσει το κορμί της. Το πρόβλημα αυτό θα ξεριζώσει κυριολεκτικά τη, μέχρι πρότινος, στενότατη σχέση της με την οικογένεια και θα ξεσκεπάσει την επιφανειακότητα των ανθρώπων. Μοναδικό στήριγμα της Νάντιας ο σύντροφος της, επίσης εργαζόμενος στο σταύλο των εργοδοτών της. Γιατί από ένα σημείο κι έπειτα, η άτυχη γυναίκα μοιάζει να βυθίζεται στην κατάθλιψη και να απομονώνεται απ' όλα τα πρόσωπα που αγάπησε: το ζευγάρι και το κοριτσάκι τους, ακόμη και την ίδια της την κόρη που την επισκέπτεται κάποια στιγμή από το Βερολίνο, τον τόπο σπουδών της.

Όλα ξεκινούν όταν η Νάντια, η επί 12 χρόνια Γεωργιανή οικιακή βοηθός ενός ευκατάστατου ζευγαριού και νταντά της κόρης τους, αρρωσταίνει από μυελοπάθεια που αργά ή γρήγορα θα παραλύσει το κορμί της.

Τι συμβαίνει εν ολίγοις όταν ο ξένος δεν μας είναι πια χρήσιμος; Η συμπάθεια και η αγάπη προς το ξένο και το αλλότριο μετατρέπονται αίφνης σε φόβο, απειλή ή, ακόμη χειρότερα για την περίπτωση της Νάντιας, σε οίκτο. Και τότε οι μάσκες πέφτουν, οι άνθρωποι δεν αναγνωρίζονται πια και η ζωή συνεχίζεται μεσ' στη σύμβαση και στην υποκρισία.

Πολύ θα ήθελα να μάθω πώς θα όριζε ο δημιουργός τη μοίρα αυτής της γυναίκας αν έφτιαχνε κάποτε μία συνέχεια της ταινίας - να μην παρεξηγηθώ, δεν εννοώ ένα sequel αμερικανικής λογικής. Το τελευταίο του πλάνο με τη Νάντια να χάνεται στο βάθος του δρόμου και να πέφτουν οι τίτλοι, ήταν γροθιά στο στομάχι. Όπως εξίσου γροθιά στο στομάχι ήταν και η sequence του οριστικού χωρισμού της από την οικογένεια, με την υπέροχη Μαρία Καλλιμάνη να παίζει μόνο με το δακρυσμένο βλέμμα της και δυο-τρία λόγια στα χείλη.

 Επιστροφή ''Στο σπίτι'' του Αθανάσιου Καρανικόλα και στο σινεμά ατόφιου κοινωνικού προβληματισμού Facebook Twitter

Θα ακουστεί υπερβολικό, το ξέρω εκ των προτέρων, όμως η τόσο μελαγχολική ερμηνεία της Καλλιμάνη ως Νάντια θα έκανε έως και τον μακαρίτη τον βορειοευρωπαίο τον Μπέργκμαν να χαμογελάει από κει απάνω.

Τα σταθερά κάδρα του σκηνοθέτη, η θέληση του να μην ασχοληθεί εκτενέστερα με την ασθένεια της ηρωίδας του για να μη γυρίσει την ιστορία της σε μελό, οι διακριτικές θλιμμένες μελωδίες της Μαριέττας Φαφούτη, μα πάνω απ' όλα αυτή η αίσθηση του καύσωνα και της θαλασσινής αλμύρας στη φωτογραφία, αποτυπώνουν επιτυχημένα το πιο μαύρο ελληνικό καλοκαίρι στην ψυχή μιας γυναίκας, που αν ήταν Ελληνίδα, ενδεχομένως τα πράγματα να ήταν και πιο ευνοϊκά.

 Επιστροφή ''Στο σπίτι'' του Αθανάσιου Καρανικόλα και στο σινεμά ατόφιου κοινωνικού προβληματισμού Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης Αθανάσιος Καρανικόλας με την πρωταγωνίστρια του, Μαρία Καλλιμάνη, στο 64ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου

 

Η ταινία Στο σπίτι του Αθανάσιου Καρανικόλα, μία ελληνογερμανική συμπαραγωγή, από αυτή την Πέμπτη βγαίνει κανονικά σε διανομή στις αίθουσες και θα τη σύστηνα ανεπιφύλακτα!

Τέλος, δε μπορώ να μη σχολιάσω πως ενώ, μέχρι πρόσφατα, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου συμμετείχε πρώτο - πρώτο σε παραγωγές ανάλογες, τα τελευταία χρόνια το βλέπουμε μόνο στα ζενερίκ τέλους, κάπου στο βάθος, λίγο πριν τα Μικρογεύματα Γρηγόρης και την Pizza Hut. Δε φταίει φυσικά το έρμο το ΕΚΚ, ούτε οι κατά καιρούς άξιοι εκπρόσωποι του. Φταίει αυτό το ανάλγητο κράτος που προτιμάει να ντύνεται τα αρχαία του τα λούσα, κατά πώς θά'λεγε και ο Νικόλαος Γκάτσος, ενώ τον σύγχρονο πολιτισμό συνεχίζει να τον γράφει εκεί που δεν πιάνει μελάνι. Μία άλλη πονεμένη ιστορία και όχι επί της παρούσης...

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Μυθολογίες / «Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Ο τραγουδοποιός Ευριπίδης Σαμπάτης επιλέγει 10 ταινίες, καθεμιά απ' τις οποίες για διαφορετικούς λόγους τον ταρακούνησαν τόσο που η ζωή του δεν ήταν ποτέ πια η ίδια.
Είδαμε το «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ και είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Οθόνες / To «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Αλλά δυστυχώς δεν θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, επειδή οι υπεύθυνοι του στούντιο θεωρούν ότι το ενήλικο σινεμά αυτού του τύπου ανήκει στις streaming πλατφόρμες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM