«Τι μου συμβαίνει, γιατί δεν μπορώ να είμαι cool;» αναρωτιόταν ο Γούντι Άλεν σε μία από τις λίγες ταινίες που έχει παίξει χωρίς να σκηνοθετεί, το σινεφιλικό «Play it again, Sam» του Χέρμπερτ Ρος. Το ίδιο ίσως αναρωτιέται και σήμερα ο 87χρονος δημιουργός.
Αποδιοπομπαίος τράγος αντί poster boy την εποχή του #MeToo, όπως σοφά δήλωσε, ο Άλεν βρίσκεται σήμερα ανεπίσημα κατηγορούμενος όχι για τον αυτόματο πιλότο στον οποίο είχε βάλει τις τελευταίες του ταινίες αλλά για τον επεισοδιακό χωρισμό του με τη Μία Φάροου, σε μια υπόθεση του 1993, τελειωμένη, σύμφωνα με την επίσημη Δικαιοσύνη, και χωρίς να έχει υπάρξει κάποιο νέο στοιχείο τώρα.
Η συνέπεια αυτών είναι μια επιβράδυνση σε μια καριέρα που τήρησε ευλαβικά το δόγμα «μία ταινία τον χρόνο», καθώς για τον ίδιο η κινηματογραφική δημιουργία ήταν πιο βοηθητική από έναν ψυχολόγο – έτσι άλλωστε κέρδιζε λεφτά αντί να δίνει.
Το κλισέ σε αυτό το αφιέρωμα στα 48 κινηματογραφικά φιλμ που έχει σκηνοθετήσει ως σήμερα (εξαιρούνται τo «What's Up» Tiger Lily?», όπου άλλαξε απλώς τους υπότιτλους, και το «New York Stories» που συνσκηνοθέτησε με Κόπολα και Σκορσέζε) είναι η φράση «ξαναείδαμε τις ταινίες του», που όμως δεν έχει καμία θέση εδώ.
Οι ταινίες του Γούντι Άλεν, καλές, κακές, μέτριες, είναι μια χρόνια συνήθεια θέασης για τους γράφοντες, ένα συχνό διάλειμμα απ' ό,τι συμβαίνει στην καθημερινότητα αλλά και στον κινηματογράφο, με τη λογική ενός ξεχωριστού genre που δεν μπορεί να χωρέσει σε κάποιο από τα ήδη υπάρχοντα.
Άλλωστε, ο άνθρωπος χώρεσε κωμωδίες, δράματα, μιούζικαλ, ψευδοντοκιμαντέρ, σάτιρες, νουάρ, αρχαίο δράμα και φαντασία (μόνο σπλάτερ δεν έκανε) κάτω από το ίδιο ύφος, την ίδια γραμματοσειρά, την ίδια φόρμα.
Αυτό το πολυσχιδές, πολυεπίπεδο, εγκεφαλικό αλλά και ειλικρινά προσωπικό σύμπαν, που ο μόνος όρος ο οποίος μπόρεσε να το περιγράψει ποτέ ήταν η «γουντιαλενική ταινία», υφίσταται την άχαρη διαδικασία αξιολόγησης, με τον διαχωρισμό μεταξύ των φιλμ που απλώς τα ανεχόμαστε γιατί είναι δικά του και αυτών που θα λατρεύουμε μέχρι να φτάσουμε στην ηλικία του.
Από τους Τάσο Μελεμενίδη & Γιάννη Βασιλείου
Με αφορμή την πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Coup de chance» στο Φεστιβάλ Βενετίας (στην Ελλάδα κυκλοφορεί στις 27/9) και την επικείμενη επίσκεψή του στην Αθήνα, κατατάσσουμε παρακάτω τις 48 ταινίες της φιλμογραφίας του Γούντι Άλεν σε υποκειμενική αξιολογική σειρά, από τη χειρότερη μέχρι την καλύτερη: