Το γραφείο Studio Other Spaces του καλλιτέχνη Olafur Eliasson και του αρχιτέκτονα Sebastian Behmann δημιούργησε το Vertical Panorama Pavilion, ένα κωνικό περίπτερο κατασκευασμένο από 832 χρωματιστά γυάλινα πάνελ, για ένα οινοποιείο στην Καλιφόρνια.
Το περίπτερο σχεδιάστηκε από το Studio Other Spaces με έδρα το Βερολίνο, για το οινοποιείο The Donum Estate στην κοιλάδα Sonoma της Καλιφόρνια.
Έχει κωνική μορφή που κατασκευάστηκε από 832 πλαστικοποιημένα γυάλινα πάνελ σε 24 διαφορετικά χρώματα και μια ποικιλία διαφανειών.
Η δομή του είναι από ανοξείδωτο χάλυβα και αποτελείται από δώδεκα κολώνες που στηρίζουν ένα στριφτό ομόκεντρο στέγαστρο. Το γυάλινο στέγαστρο, το οποίο έχει διάμετρο 14,5 μέτρα, είναι κυκλικό σε κάτοψη και στενεύει σε ένα στρογγυλό άνοιγμα στο υψηλότερο σημείο του, το οποίο πλαισιώνει τη βόρεια θέα του ουρανού.
Ο Eliasson δεν επιζητά με κανέναν τρόπο ο θεατής να μπει σε ένα ονειρικό περιβάλλον από το οποίο θα βγει μόλις τελειώσει η έκθεση, αντίθετα, θέλει μέσα από τα έργα του να φέρει το κοινό πιο κοντά στην πραγματικότητα ώστε να δει τα πράγματα, όντας συγκεντρωμένο στη λεπτομέρεια.
Σειρές τετράγωνων γυάλινων πάνελ σε αποχρώσεις του πορτοκαλί, του μπλε, του ροζ και του κόκκινου επενδύουν την ομόκεντρη δομή από ανοξείδωτο χάλυβα και επιλέχθηκαν επειδή το στούντιο θεώρησε ότι συνδέουν το περίπτερο με το τοπίο της Sonoma Valley.
«Εμπνευσμένο από την ιστορία των κυκλικών ημερολογίων, το κωνικό στέγαστρο έχει ως επίκεντρο έναν βόρεια προσανατολισμένο οφθαλμό και είναι υαλοποιημένο με 832 έγχρωμους πίνακες από πλαστικοποιημένο γυαλί που απεικονίζουν τους ετήσιους μέσους όρους των τεσσάρων μετεωρολογικών παραμέτρων στο κτήμα – ηλιακή ακτινοβολία, ένταση ανέμου, θερμοκρασία και υγρασία», δήλωσε το στούντιο.
Τα ελικοειδή μονοπάτια σκαλίστηκαν στο έδαφος και πλαισιώθηκαν από τοίχους αντιστήριξης από τούβλα, που οδηγούν και καθοδηγούν τους επισκέπτες στο περίπτερο.
Οι χώροι καθισμάτων τοποθετήθηκαν κάτω από το πολύχρωμο στέγαστρο μέσα σε καμπυλωτούς θαλάμους κατασκευασμένους από τούβλινους τοίχους, οι οποίοι ήταν τοποθετημένοι σε κατακόρυφο και κλιμακωτό σχηματισμό.
«Τα συγκεκριμένα στοιχεία σχεδιασμού είναι αφαιρέσεις στοιχείων που προέρχονται από μια κάθετη τομή μέσα από τη θέση του περιπτέρου στο κτήμα», δήλωσαν οι Eliasson και Behmann. «Το περίπτερο χαρτογραφεί τα γύρω εφήμερα –το έδαφος, τη βλάστηση, τον άνεμο, τον ήλιο, την ατμόσφαιρα και τη βροχή– και τα ενσωματώνει στο πολύχρωμο στέγαστρο, αντανακλώντας τη μοναδική υπογραφή του κρασιού».
Το Vertical Panorama Pavilion είναι ένα από τα 50 έργα καλλιτεχνών και σχεδιαστών στο οινοποιείο. Το 2021, στο πλαίσιο της Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας, το Studio Other Spaces δημιούργησε μια εγκατάσταση που περιείχε μύκητες, δέντρα και πέτρες, με συνεισφορές από 50 συμμετέχοντες στην Μπιενάλε.
Γεννημένος το 1967 στην Κοπεγχάγη, ο Δανο-Ισλανδός Olafur Eliasson σχεδόν στο σύνολο του έργου του έχει ασχοληθεί με το περιβάλλον και τις επιπτώσεις της αλλαγής του κλίματος του πλανήτη, αλλά και με αυτό που μπορεί να προσφέρει η τέχνη σε επίπεδο γνώσης, εμπειρίας και αφύπνισης. Η ταυτότητά του στον χώρο της τέχνης είναι συγκεκριμένη: η σχέση του ανθρώπου με τη φύση. Δημιουργεί εγκαταστάσεις μεγάλου μεγέθους, και το πιο διάσημο το έργο του είναι το «The Weather Project» στην αίθουσα Turbine της Tate Modern του Λονδίνου το 2003, ένα έργο πραγματικό ορόσημο στην ιστορία της τέχνης, το οποίο προσέλκυσε δύο εκατομμύρια επισκέπτες.
Στα έργα του χρησιμοποιεί στοιχειώδη υλικά, το φως, το νερό και γήινα υλικά όπως ο πάγος, για να εμπλέξει τον θεατή σε μια εικαστική εμπειρία που περιλαμβάνει την ανησυχία για το μέλλον του πλανήτη. Το κοινό έδαφος ανάμεσα στην τέχνη και την επιστήμη βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των αναζητήσεών του, ειδικά στα έργα του στον δημόσιο χώρο.
Με έδρα το Βερολίνο και πολλά βραβεία στο παλμαρέ του, ο Eliasson διδάσκει, κάνει εργαστήρια για την ένταξη των προσφύγων στη Δανία, ενώ στην τελευταία του μεγάλη έκθεση στην Tate Modern το 2019 με τίτλο «In Real Life» επιχειρούσε να ωθήσει τους επισκέπτες να δουν τον κόσμο από μια νέα οπτική γωνία. Στο εργαστήριό του, μια καλλιτεχνική κολεκτίβα απασχολεί ανθρώπους από διαφορετικά υπόβαθρα και ειδικότητες, επιστήμονες και τεχνίτες, αρχιτέκτονες, ξυλουργούς, μηχανικούς, μαθηματικούς, κοινωνιολόγους και ψυχολόγους.
Δεν επιζητά με κανέναν τρόπο ο θεατής να μπει σε ένα ονειρικό περιβάλλον από το οποίο θα βγει μόλις τελειώσει η έκθεση, αντίθετα, θέλει μέσα από τα έργα του να φέρει το κοινό πιο κοντά στην πραγματικότητα ώστε να δει τα πράγματα, όντας συγκεντρωμένο στη λεπτομέρεια. Ο ίδιος δηλώνει συχνά πως σκοπός του είναι να ενθαρρύνει τον θεατή να στοχαστεί πάνω στη σχέση μεταξύ φυσικού κόσμου και αστικού περιβάλλοντος, αλλά και να τον βοηθήσει στο να επαναπροσδιορίσει τη δική του σχέση με τον χώρο και τη φύση, μια σχέση ευθύνης, όπως πιστεύει.
Η φιλοσοφική διάσταση του έργου του αφορά τη σύνδεση της αισθητικής εμπειρίας, της αισθητηριακής αντίδρασης του θεατή με το πολιτισμικό πλαίσιο των αναμνήσεών του. Αυτό ο Olafur Eliasson το αποκαλεί «seeing yourself sensing», επισημαίνοντας ότι στο έργο του δεν επιδιώκεται η οφθαλμαπάτη αλλά το να εστιάσει ο θεατής στο έργο, να το εξερευνήσει και να εμβαθύνει στον τρόπο που το αντιλαμβάνεται και το αξιολογεί.
Ως δημιουργός θίγει μερικά από τα πιο επείγοντα θέματα της εποχής μας. Το 2015, κατά τη διάρκεια της διάσκεψης COP21 στο Παρίσι, ο Eliasson και ο γεωλόγος Minik Rosing συνεργάστηκαν και μετέφεραν δώδεκα τεράστια κομμάτια πάγου, που το καθένα ζύγιζε δέκα τόνους από τη Γροιλανδία που εγκατέστησαν στην πλατεία του Panthéon. Τα δώδεκα κομμάτια του έργου «Ice Watch Paris» συμβόλιζαν, όπως τοποθετήθηκαν, τις δώδεκα ώρες του ρολογιού και ήταν το σχόλιο του για την κλιματική αλλαγή και τις επιπτώσεις της στην ανθρωπότητα.
«Δεν είναι ο πλανήτης που κινδυνεύει», λέει ο Eliasson. «Στην πραγματικότητα, η ανθρώπινη φυλή εξαφανίζεται. Ο πλανήτης θα είναι καλά».
Ο Eliasson αναφέρεται πάντα στην ψυχολογική σχέση μας με τον φυσικό κόσμο. Μεταφέρει στις πόλεις και στις δημόσιες εγκαταστάσεις του την αίσθηση του θαύματος της φύσης και καλεί την κοινότητα να στοχαστεί για τη φύση, η οποία στα έργα του γίνεται πολιτισμός. Είναι ένας σπουδαίος καλλιτέχνης της εποχής μας γιατί το έργο του συνδέει την ισχυρή ποιητική ποιότητα ενός έργου τέχνης με τη φλέγουσα επικαιρότητα και τα επείγοντα ζητήματα της καταστροφής του πλανήτη. Είναι ο λόγος που αν κάποιος δει μια εγκατάσταση έργου του δεν την ξεχνά ποτέ.