ΚΙΝΗΣΗ

Γύζης, Τσαρούχης, Τέτσης στο Ίδρυμα Θεοχαράκη

Παράλληλη θέαση Facebook Twitter
Παύλος Σάμιος, Ανάπαυση, 2009. Συλλογή Τράπεζας της Ελλάδος.
0

Εβδομήντα έργα που ανήκουν σε μία από τις πλέον αναγνωρισμένες συλλογές ελληνικής τέχνης, τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος, ετοιμάζεται να φιλοξενήσει το Ίδρυμα Β.&Μ. Θεοχαράκη σε λίγες ημέρες, στην έκθεση «Παράλληλη θέαση», που εγκαινιάζεται στις 2 Νοεμβρίου 2023.

Για την πραγματοποίηση της έκθεσης χρειάστηκε να «αδειάσουν» για άλλη μια φορά οι τοίχοι των χώρων εργασίας της Τράπεζας της Ελλάδος – είναι χαρακτηριστικό ότι από τον διάδρομο της διοίκησης, εκτός από τη «σταρ» της έκθεσης «Παλλάδα Αθηνά» του Νικολάου Γύζη, απομακρύνθηκαν έργα των Ξαγοράρη, Παπαηλιάκη, Παπασπύρου, Ξένου, Μολφέση και Λαζόγκα.

Η έκθεση οργανώνεται σε τρεις κύριες ενότητες, που εκτείνονται σε ισάριθμους ορόφους. Η πρώτη ενότητα με τίτλο «Τόποι και χώροι» αναπτύσσεται στον τέταρτο όροφο του Ιδρύματος Θεοχαράκη, αντανακλώντας, μέσω της τοπιογραφίας, μύθους, αναμνήσεις, συμπεριφορές και κυρίαρχες αντιλήψεις κάθε εποχής.

Ιδιαίτερα εμφανής είναι η επίδραση του αρχαίου κόσμου στην τέχνη του 19ου αιώνα, κι αυτό μας το μαρτυρούν εμβληματικά και ιστορικά έργα της Συλλογής, όπως η «Παλλάς Αθηνά» και «Ο ποιητής στην πηγή» του Νικόλαου Γύζη.

Ο επισκέπτης εδώ θα συναντήσει έργα στα οποία τα αρχαία μνημεία και τα απομεινάρια τους αποτελούν εμβληματικά και νοσταλγικά τοπόσημα της Αθήνας, ικανά να λειτουργήσουν ως τεκμήρια της συνέχειας ανάμεσα στην αρχαία και τη νεότερη Ελλάδα, καθώς και μεταπολεμικά αλλά και σύγχρονα έργα που καταγράφουν τις αλλαγές του προσώπου της μεγαλούπολης.

Παράλληλη θέαση Facebook Twitter
Παναγιώτης Τέτσης, Αρδηττός, 1960. Συλλογή Τράπεζας της Ελλάδος.

Η ενότητα «Μύθοι και άνθρωποι», στον τρίτο όροφο, διερευνά την ανάγκη του ανθρώπου να δημιουργεί μύθους και στη συνέχεια τη μεταγενέστερη, σύγχρονη καθημερινότητά του. Έτσι, μέσα από μια σειρά παράλληλης συνάντησης έργων τέχνης, επιχειρείται να αναδειχθεί η αρχετυπική αξία των συμβολισμών και η δυναμική του ρεαλισμού στην καθημερινή «ηθογραφία».

«Η αρχαιότητα και η μυθολογία έχουν αποτελέσει μήτρες έμπνευσης για πολλούς καλλιτέχνες. Στα έργα τους αναδεικνύονται ερμηνείες τους που διαθέτουν ισχυρές συμβολικές και αλληγορικές προεκτάσεις. Ιδιαίτερα εμφανής είναι η επίδραση του αρχαίου κόσμου στην τέχνη του 19ου αιώνα, κι αυτό μας το μαρτυρούν εμβληματικά και ιστορικά έργα της Συλλογής, όπως η "Παλλάς Αθηνά" και "Ο ποιητής στην πηγή" του Νικόλαου Γύζη. Έργα σαν κι αυτά βρίσκονται στην έκθεση σε παράλληλη θέαση με δημιουργίες σύγχρονων καλλιτεχνών που προσφέρουν νέους τρόπους προσέγγισης της αρχαίας κληρονομιάς. 

Για παράδειγμα, στα έργα "Ομήρου Ιλιάδα" (ραψωδία χ) και "Νεφέλαι" του Αριστοφάνη η Νίνα Παπακωνσταντίνου διερευνά τη σχέση μεταξύ του κειμένου και της εικόνας του, και το αρχαίο κείμενο αποκτά μία διαφορετική οπτική υπόσταση χάρη στη χειρωνακτική εργασία της καλλιτέχνιδας. Η Βάνα Ξένου απεικονίζει τις αρχετυπικές μορφές της "Βαυβώς", της "Πυθίας" και της "Βακχίδος", και μέσα από τη σύγχρονη εκδοχή τους φέρνει στο προσκήνιο των αναζητήσεων θέματα γυναικείας υπόστασης, ταυτότητας και θέσης. Αλλά και η Έμι Αβόρα, στο έργο "A Classic Profile", συνδυάζει απρόσμενα στοιχεία της ελληνικής κληρονομιάς και καταγωγής της με εικόνες από την καθημερινότητά της στο εξωτικό τοπίο της Σιγκαπούρης, όπου ζει», περιγράφει στο LIFO.gr η επιμελήτρια της έκθεσης Χάρις Κανελλοπούλου.

Παράλληλη θέαση Facebook Twitter
Γιώργος Λαζόγκας, Παλίμψηστο ολόκαυστο, 1992. Συλλογή Τράπεζας της Ελλάδος.

Η έκθεση ολοκληρώνεται στον δεύτερο όροφο με την ενότητα «Δυναμική της “έλλειψης”» όπου παρακολουθείται το έργο καλλιτεχνών οι οποίοι, από το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα και έως τη σύγχρονη εποχή, διαμορφώνουν όψεις της δουλειάς τους με διαδικασίες «έλλειψης» της μερικής ή ολικής αναπαράστασης, καθώς απομακρύνονται από την παραστατικότητα στρεφόμενοι προς την όλο και περισσότερο ελεύθερη ερμηνεία.

Σε καθεμία από τις τρεις ενότητες συναντάμε μικρότερους «κύκλους θέασης», ζεύγη ή σύνολα έργων που ανήκουν σε διαφορετικές εποχές και εκφράζουν παράλληλες αναζητήσεις. Στόχος της έκθεσης, σύμφωνα με την κ. Κανελλοπούλου, είναι να φωτιστούν αυτές οι «συνομιλίες», δίχως όμως ο θεατής να καθοδηγείται αποκλειστικά προς αυτούς τους συνδυασμούς. Την ίδια στιγμή, τα έργα κάθε ενότητας αποτελούν ευρύτερα σύνολα, τα οποία μπορεί κάποιος να δει ακολουθώντας τη γραμμική πορεία θέασης στον χώρο. 

Εντέλει, η παράλληλη παρατήρηση προσφέρει τη δημιουργική προσέγγιση ιστορικών έργων και έργων μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης της Συλλογής, αποκαλύπτει παλιές και νέες καλλιτεχνικές κατακτήσεις, καθώς και ενδιαφέροντες τρόπους μέσω των οποίων τα έργα συνυπάρχουν και αλληλοτροφοδοτούνται.

Παράλληλη θέαση Facebook Twitter
Ηώ Αγγελή, Slalom, 2022. Συλλογή Τράπεζας της Ελλάδος.

Οι φιλότεχνοι εύκολα θα εντοπίσουν έργα μερικών από τους εμβληματικότερους Έλληνες ζωγράφους – Γύζης, Τσαρούχης, Αλταμούρας, Τέτσης, Μαλέας, Βασιλείου, είναι κάποιοι από αυτούς. Πρέπει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι η έκθεση φιλοξενεί αντιπροσωπευτικά έργα σημαντικών μοντέρνων και σύγχρονων ζωγράφων, κάποια από τα οποία εκτίθενται για πρώτη φορά, όπως τα «The Image L» του Γιάννη Σπυρόπουλου, «L’ Étranger» του Μάριου Πράσινου και «Nocturne» του Ντίκου Βυζάντιου, που παρουσιάζονται σε παράλληλη θέαση.

Και τα τρία έργα, που αξίζει να αναζητήσετε στον δεύτερο όροφο, διαμορφώνονται μέσα από την εικαστική γλώσσα της αφαίρεσης, ενώ ξεχωρίζει ως κοινό χαρακτηριστικό ο τρόπος με τον οποίο οι καλλιτέχνες τους επιλέγουν να χρησιμοποιήσουν τη χειρονομιακή γραφή στη ζωγραφική. Χειρίζονται το χρώμα ως προς τους τόνους του, αλλά κυρίως ως προς την υλικότητά του, στρέφοντας το ενδιαφέρον τους σε στοιχεία όπως η κίνηση, η ένταση και η πυκνότητά του. Οι «κόσμοι» που δημιουργούν αποκαλύπτονται με την επανασύνθεση διαφορετικών εικόνων, με αναφορά στην παρατήρηση, τη μνήμη και το ιδιοσυγκρασιακό συναίσθημα.

Παράλληλη θέαση Facebook Twitter
Μάκης Θεοφυλακτόπουλος, Χωρίς τίτλο, 2010. Συλλογή Τράπεζας της Ελλάδος.
Παράλληλη θέαση Facebook Twitter
Γιώργος Μαυροΐδης, Ύδρα, 1961. Συλλογή Τράπεζας της Ελλάδος.
Παράλληλη θέαση Facebook Twitter
Αντώνης Ντόνεφ, Χωρίς τίτλο, 2015. Συλλογή Τράπεζας της Ελλάδος.
Παράλληλη θέαση Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Μαλέας, Μονεμβασιά, 1924-1928. Συλλογή Τράπεζας της Ελλάδος.
Παράλληλη θέαση Facebook Twitter
Γιάννης Αδαμάκος, Τοπίο σε ώχρα, 2008. Συλλογή Τράπεζας της Ελλάδος.
Παράλληλη θέαση Facebook Twitter
Νικόλαος Γύζης, Ο ποιητής στην πηγή (Η έμπνευση του ποιητή), περ. 1875-1880. Συλλογή Τράπεζας της Ελλάδος.
Παράλληλη θέαση Facebook Twitter
Θάλεια Φλωρά-Καραβία, Μοναξιά, 1907-1912. Συλλογή Τράπεζας της Ελλάδος.
Παράλληλη θέαση Facebook Twitter
Μάριος Πράσινος, L’Étranger, 1960. Συλλογή Τράπεζας της Ελλάδος.
Παράλληλη θέαση Facebook Twitter
Αντώνης Στάβερης, Αθήνα, νυχτερινό, 2014. Συλλογή Τράπεζας της Ελλάδος.

Παράλληλη θέαση. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος
Ίδρυμα Β.& Μ. Θεοχαράκη
Διάρκεια έκθεσης: 2 Νοεμβρίου 2023 - 21 Ιανουαρίου 2024
Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Δευ-Τετ. & Παρ-Κυρ. 10:00-18:00, Πέμ. 10:00-20:00
Επιμέλεια: Χάρις Κανελλοπούλου

Design
0

ΚΙΝΗΣΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΕΞΕΡΓ. FALL PREVIEW 2023: 12 σημαντικές εκθέσεις

Εικαστικά / 12 σημαντικές εκθέσεις μέχρι το τέλος του έτους

Έργα που καταγράφουν την 56χρονη διαδρομή του Γιώργου Χατζημιχάλη, έναν ταξίδι στον χρόνο στον δρόμο για τον Κολωνό, δημοσιεύματα, συγχαρητήριες επιστολές και τηλεγραφήματα του Γιώργου Σεφέρη και πλήθος συναρπαστικών εκθέσεων στην φθινοπωρινή Αθήνα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Design / 10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Τη χρονιά που μας πέρασε, η Τζούλη Αγοράκη «άνοιξε» για τους αναγνώστες της LifO μερικά από τα πιο ιδιαίτερα, όμορφα, παράξενα, εκκεντρικά, γουστόζικα σπίτια της πόλης μας. Διαλέξαμε 10 που θα μας μείνουν αξέχαστα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΠΑΡΙΣ ΤΑΒΙΤΙΑΝ
CHECK Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Design / Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Στην πόλη της Καβάλας oγδόντα παραμύθια και αγαπημένοι ήρωες προσφέρουν στα παιδιά την ευκαιρία να ταξιδέψουν σ’ έναν φανταστικό κόσμο με τη χρήση απλών, καθημερινών αντικειμένων που συχνά καταλήγουν στα σκουπίδια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Design / Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Ο διευθυντής προγράμματος του Δίεση, Γιώργος Γιαννόπουλος, προτιμά να ψάχνει πράγματα στο «γιουσουρούμ του Facebook» παρά να μπει σε μια αλυσίδα επίπλων. Και όταν έχει τις κλειστές του, μπορεί να ασχολείται με μια καρέκλα για δέκα ώρες χωρίς να κουράζεται.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ