Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ.

0

Η ΔΕΗ, με την προκήρυξη ενός ανοιχτού διαγωνισμού με τον οποίο προσκαλεί καλλιτέχνες από κάθε μορφή τέχνης να αντλήσουν έμπνευση από το σήμα, τα στοιχεία εταιρικής ταυτότητας της ΔΕΗ αλλά και όσα συμβολίζει για τους Έλληνες,  την ενέργεια, το φως και έμμεσα, τον εκσυγχρονισμό, την ανάπτυξη και τη βιώσιμη πρόοδο, ανοίγει και τα σημαντικά ιστορικά της αρχεία που αφορούν την εικόνα της και την οικειότητα που μέσω αυτής δημιουργήθηκε ανάμεσα στην πρωτοπόρο εταιρεία και τον Έλληνα καταναλωτή, στους καλλιτέχνες που επιθυμούν να πάρουν μέρος για να παρατηρήσουν από κοντά την εξέλιξη και την καινοτομία που έφερε στους Έλληνες και τον τρόπο με τον οποίο μεταμόρφωσε τη ζωή όλων μας.

Οι αφίσες και οι καταχωρήσεις της ΔΕΗ είναι ιστορικής σημασίας.

Με την αφίσα να έχει γεννηθεί το 1846 στο Παρίσι, όταν ο ζωγράφος Paul Baudry µε τη συνεργασία του λιθογράφου Rouchon κυκλοφόρησαν την πρώτη χρονολογημένη και υπογεγραμμένη αφίσα για το κατάστημα ενδυμάτων «Au Roi de Prusse», είναι ένας τρόπος οικείας και φιλικής επικοινωνίας που δημιουργεί εντύπωση στον καταναλωτή και στην ιστορία της έχουν εγγραφεί ονόματα από τον Ντομιέ και τον Τουλούζ Λοτρέκ, εικαστικούς και προσωπικότητες της τέχνης που κάνουν την αφίσα είδος τέχνης.

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ. Facebook Twitter

Στην Ελλάδα με τις πρώτες αφίσες να έχουν εμφανιστεί στη δεκαετία του 20 και την αφίσα να μπαίνει επισήμως στη σχολή  Καλών Τεχνών όταν με την κήρυξη του πολέμου το 1940, το Υπουργείο Τύπου αναθέτει στο Εργαστήρι Χαρακτικής της Α.Σ.Κ.Τ., που διηύθυνε ο Γιάννης Κεφαλληνός, τη φιλοτέχνηση µιας σειράς αφισών πατριωτικού περιεχομένου για την τόνωση του φρονήματος των Ελλήνων ενάντια στους Ιταλούς εισβολείς, η σχέση εικόνας και καταναλωτή πολύ πριν εμφανιστεί η τηλεόραση αποκτά ιδιαίτερη και βαρύνουσα σημασία. Ειδικά στη μεταπολεμική περίοδο όταν ξεκινά και η ανάπτυξη της ΔΕΗ με στόχο την ηλεκτροδότηση κάθε περιοχής της χώρας, οι καταναλωτές αρχίζουν να ξεχωρίζουν τα σήματα, τις εικόνες και διακρίνουν τις εταιρείες για τα ξεχωριστά σχέδια και μηνύματα που απευθύνουν.

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter
Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter

Από τη δεκαετία του 1950, η φιλοτέχνηση και παραγωγή αφισών γίνεται πιο συστηµατική, αφ’ ενός µεν µε τη δηµιουργία διαφόρων σχολών διακοσμητικών τεχνών όπου δίδασκαν πολλοί γνωστοί καλλιτέχνες της εποχής, αλλά και µε την εµφάνιση των πρώτων ελληνικών διαφηµιστικών εταιριών. Η αφίσα γίνεται και πάλι το κυρίαρχο µέσο προβολής και επικοινωνίας πολλών εκφάνσεων της κοινωνίας. Από αυτή την πρόκληση της εποχής που σχετίζεται με την εικόνα δε θα μπορούσε να απουσιάζει η ΔΕΗ που έχει μια μακρά και στενή σχέση με τους καλλιτέχνες, την οποία ενισχύει σήμερα με τον ανοιχτό διαγωνισμό που προκηρύσσει που αφορά δημιουργούς  από κάθε μορφή τέχνης καλώντας τους να πειραματιστούν και να δημιουργήσουν, αντλώντας έμπνευση και από το οπτικό ιστορικό της υλικό και το ρόλο που έπαιξε σε μια εποχή σημαντικής και κρίσιμης ανάπτυξης σε όλα τα πεδία. Στον 21ο αιώνα πλέον, με τη ΔΕΗ να αναζητά νέους ορίζοντες με μια ενέργεια πιο φιλική και μια πολιτική πιο ανήσυχη και κοντά στον καταναλωτή, οι καλλιτέχνες με τα νέα τους έργα καλούνται να συμβάλουν στη νέα εικόνα και εποχή της ΔΕΗ και να γίνουν ο δίαυλος που θα την συνδέσει με ένα νέο τρόπο και μέσω της τέχνης με την κοινωνία των πολιτών, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι ο διαγωνισμός είναι χρηματικός, με πέντε βραβεία που έχουν σαν στόχο την ενίσχυση της νέας καλλιτεχνικής παραγωγής ενώ τα καλύτερα έργα του διαγωνισμού θα εκτεθούν και θα κυκλοφορήσουν και σε κατάλογο.

Ο διαγωνισμός απευθύνεται σε όλους τους καλλιτέχνες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και ενδιαφέρονται να γνωρίσουν την ιστορία της ∆ΕΗ, αλλά κεντρίζει και το δικό μας ενδιαφέρον να  ανατρέξουμε στα αρχεία με τις αφίσες και τα καλλιτεχνικά έργα του ιστορικού αρχείου της ΔΕΗ επιχειρώντας την ανατομία των δημιουργών μιας εποχής που συντονιζόταν με τις σύγχρονες για την κάθε εποχή εικαστικές εκφράσεις και αντιλήψεις.

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter

Βλέποντας το παλιό αρχειακό υλικό ξεχωρίζει ένα εξαιρετικό σχέδιο του ∆ημήτρη  Μεγαλίδη (1908-1979), Μετά το μόχθο,  έργο του 1958. Ο Μεγαλίδης,  ζωγράφος-χαράκτης της σχολής Καλών Τεχνών δημιούργησε μια σπουδαία σειρά πορτραίτων και σκίτσων με μαχητές του μόχθου αλλά και στιγμές της καθημερινής ζωής. 

Ένας άλλος σημαντικός ζωγράφος και χαράκτης ο Αξέξανδρος Κορογιαννάκης ζωγραφίζει με τον ρεαλιστικό χαρακτηριστικό του τρόπο το «Εσωτερικό του Ατμοηλεκτρικού Σταθμού Αγίου Γεωργίου στο Κερατσίνι». Πρόκειται για ένα σπάνιο έργο, αφού τα περισσότερα του Κορογιαννάκη, που διέπρεψε και στη χάραξη ελληνικών τραπεζογραμματίων, είναι ασπρόμαυροι πίνακες. Η νατουραλιστική απεικόνιση του καθημερινού μόχθου, σε αυτή τη σύνθεση είναι ζωηρή και δείχνει την εξέλιξη της βιομηχανίας, στην οποία η ΔΕΗ πρωτοστατεί.

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter
Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter

Φυσικά ιδιαίτερα σημαντική θέση κατέχει με την καλλιτεχνική του παρουσία και συμβολή ένας κοσμαγάπητος στην εποχή του ζωγράφος, ο Σπύρος Βασιλείου. Ο Σπύρος βασιλείου με την μοναδική και πολύ αναγνωρίσιμη τεχνική του φιλοτέχνησε περίπτερα της ΔΕΗ στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, δημιουργώντας μια «Σύνθεση με καράβι», (∆ΕΘ 1965) στην οποία το απέραντο γαλάζιο φωτίζουν ηλεκτρικοί στύλοι και φανοστάτες, ενώ στη σύνθεσή του «Εφαρμόζοντας τον ηλεκτρισμό στη ζωγραφική», (∆ΕΘ 1967), δημιουργεί ένα πολύ μοντέρνο έργο για την εποχή του αντάξιο της εξέλιξης και των καινοτομιών της εταιρείας.

Οι αφίσες της ΔΕΗ είτε για να γιορτάσει τα δέκα χρόνια παρουσίας της στην ελληνική πραγματικότητα και τον ρόλο της στην κοινωνία με φουτουριστικά γραφιστικά σχήματα να περικυκλώνουν το εμβληματικό σήμα της ΔΕΗ με τον κεραυνό, είτε πρόκειται για την ασφάλεια των εργαζομένων με ένα ανθρωπάκι που φορά το κράνος του, συνδέεται άρρηκτα με τον πολίτη που βρίσκεται σε μια εποχή που επιζητά μια καλύτερη ποιότητα ζωής και ένα βιοτικό επίπεδο που θα του εξασφαλίσει ο ηλεκτρισμός.

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter
 «Εγώ κυρία πηγαίνω μόνο σε σπίτια που έχουν ηλεκτρική κουζίνα» λέει μια οικιακή βοηθός σε μια διαφημιστική αφίσα για να τονίσει πόσο η καινοτομία των ηλεκτρικών συσκευών σε ένα νοικοκυριό αναβάθμιζε την καθημερινότητα.  
Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter
«Με το ρεύμα της ΔΕΗ ο ηλεκτρισμός συμφέρει» γράφει ένα άλλο μήνυμα σε μια αφίσα,  ενώ ο σοβαρός μυστακοφόρος κύριος έχει μόλις παραλάβει ένα φουσκωμένο λογαριασμό που τον κοιτά έκπληκτος.

Με τη ΔΕΗ και τον ηλεκτρισμό ο λογαριασμός που όχι μόνο δεν θα είναι φουσκωμένος αλλά θα έχει γλυτώσει από τη μουτζούρα την κάπνα και τον παραπανίσιο κόπο, κάτι καθημερινό στη ζωή ου 50 και ου 60,  κάνοντας τη ζωή του πιο εύκολη και πιο ασφαλή. Ενώ μια ακόμα εξαιρετικά μοντέρνα και γραφιστικά για την εποχή της αφίσα σε πράσινο και λευκό και μήνυμα «Από το λυχνάρι στην κατάκτηση του ηλεκτρισμού μέχρι το πιο μικρό ελληνικό χωριό»  δείχνει το όραμα της ΔΕΗ, ένα όραμα που μετά από 60 χρόνια ολοκληρώθηκε και με την κραταιά καινοτόμο εταιρεία να κάνει το επόμενό της βήμα, να προσαρμόζεται στις απαιτήσεις της εποχής και να μετασχηματίζεται σε μια σύγχρονη επιχείρηση, με τις προτεραιότητές της να αλλάζουν, το ζήτημα της προστασίας του περιβάλλοντος να μπαίνει σε πρώτο πλάνο όπως και ο εκσυγχρονισμός και ο σεβασμός προς τον άνθρωπο. Μια μόνο σχέση της ΔΕΗ είναι αυτή που δεν αλλάζει δεν μετακινείται και δεν αλλοιώνεται και είναι αυτή με την τέχνη και τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία που και σε αυτή τη χρονική συγκυρία ετοιμάζονται να συνδημιουργήσουν ένα επόμενο βήμα με το βλέμμα στραμμένο στην πρόκληση του μέλλοντος. 

Μπείτε εδώ για περισσότερες πληροφορίες για τον διαγωνισμό και για την υποβολή συμμετοχών.

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Εικαστικά / Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Η Χριστίνα Ανδρουλιδάκη μετέφερε τη γκαλερί CAN από το Κολωνάκι στην Ομόνοια και μιλά για τη γοητεία του κέντρου και για την αρμονική συνύπαρξη με τις προκλήσεις της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στην Tate Modern και Tate Britain, στα έργα της δωρεάς Δ. Δασκαλόπουλου

Εικαστικά / «Η τέχνη έχει νόημα μόνο όταν βρίσκεται σε συνδιαλλαγή»: Η Tate υποδέχεται τα έργα της δωρεάς Δασκαλόπουλου

Έργα των Louise Bourgeois, Βλάση Κανιάρη, Martin Kippenberger, Damien Hirst και πολλών ακόμα μεγάλων ονομάτων της σύγχρονης τέχνης περιλαμβάνονται στη δωρεά του Δημήτρη Δασκαλόπουλου και φιλοξενούνται πλέον σε νέες εκθέσεις στην Tate Modern και στην Tate Britain.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Εικαστικά / Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Η γκαλερί Ζουμπουλάκη εγκαινιάζει τη φθινοπωρινή της βιτρίνα με ένα ρομπότ εντυπωσιακών διαστάσεων, φιλοδοξώντας να ανοίξει μια νέα συζήτηση για το αποτύπωμα της τεχνητής νοημοσύνης σε πεδία δημιουργίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Anna Boghiguian: Μια ακάματη ταξιδεύτρια επιστρέφει με νέα έκθεση στην Ελλάδα

Εικαστικά / Το εκπληκτικό ταξίδι της Anna Boghiguian καταλήγει στην Αθήνα ― μια συνέντευξη

Με αφορμή τη νέα της έκθεση στον Πειραιά, η σπουδαία καλλιτέχνις, που παρουσιάζει παράλληλα μια εκπληκτική εγκατάσταση στην Tate Modern, μας μίλησε για τις εμπειρίες μιας ζωής και για όσα τη συνδέουν με τον Καβάφη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ