The E Generation

The E Generation Facebook Twitter
Alex Paterson
0
Pills and thrills

Από τις εμβληματικές φιγούρες της «κουμπωμένης» γενιάς του νησιού, πριν μεταφερθεί το Trainspotting στη μεγάλη οθόνη (το βιβλίο κυκλοφόρησε το 1993) και τα μαγικά χαπάκια γίνουν της μόδας, ο Alex Paterson ξεκίνησε ως roadie των Killing Joke, περνώντας τις μέρες του τριπαρισμένος. Κάπου εκεί φαίνεται πως θέλησε να καλύψει ένα μουσικό κενό ή, καλύτερα, με ηλεκτρονικά μέσα τοποθέτησε στη δική του εποχή τη χρησιμότητα που είχε παλιότερα η πρώιμη δισκογραφία των Pink Floyd. Ήθελε να φτιάξει τη μουσική που ακούς φεύγοντας από το κλαμπ, τη μουσική που ακούς όταν πας με την παρέα σου σπίτι για το περιβόητο chill out. Το αριστούργημά του ήρθε από το ξεκίνημα. Το «The Orbs adventures beyond the ultraworld» (1991, «Big Life», ****+) περικλείει όλες του τις επιρροές, ξεκινώντας από τους Kraftwerk και τους Cluster για να φτάσει στην ambient τετραλογία του Eno. Από αυτό το σημείο και μετά όλοι μιλούσαν για ambient house. Λίγο πριν το Σιάτλ σαρώσει τα πάντα, στην Αγγλία η μουσική είχε αλλάξει για τα καλά. Δύο μήνες πριν κυκλοφορήσει το ντεμπούτο των Orb είχε προηγηθεί το «Blue Lines» των Massive Attack κι έναν μήνα μετά οι Primal Scream αποτελείωναν την Generation X με το «Screamadelica». Η εμπορική επιτυχία ήρθε με τον επόμενο δίσκο, το πολύ καλό «U.F.Orb» (1992, «Big Life», ***+). Έφτασε στο Νο.1 της χώρας, αν και πιο δύσβατο από τον προκάτοχό του. Ακολούθησαν ένα σωρό ανακατατάξεις στους συμπαίχτες του Paterson, αλλά ξεχωρίζουν ο Thomas Fehlmann κι ο Youth. Ο πρώτος είναι υπεύθυνος για την techno στροφή των Orb που οδήγησε στο «Okie Dokie, Its Τhe Orb on kompakt» κι ο δεύτερος είναι μέχρι σήμερα συνεργάτης του (ιδρυτικό μέλος των Killing Joke). Μετά τον τελικό του Champions League, που μπορείτε να δείτε στη γιγαντοοθόνη του Gagarin, θα παρουσιάσουν ένα Greatest hits σετ που, αν δεν με καλούσε το Primavera, θα παρακολουθούσα με χαμόγελο. Στο «Little fluffy clouds» δεν γίνεται να μη συγκινηθείς.

Pera Club

Πολύ πριν ο Damon Albarn ιδρύσει τη δισκογραφική Honest Jon’s, συγκεκριμένα από το 1974, υπήρχε το δισκάδικο με το ίδιο όνομα που ειδικευόταν στα παρακλάδια της τζαζ και της ρέγκε. Από την ημέρα που ξεκίνησε η ετικέτα, η ιστορία λέει πως οι ειδικοί της απέκτησαν πρόσβαση στη συλλογή της ΕΜΙ με ηχογραφήσεις 78 στροφών από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα κι έτσι ξεκίνησαν οι καλοδουλεμένες συλλογές που εστίαζαν κάθε φορά σε διαφορετικό σημείο, είτε στην Ανατολική Αφρική συνολικά είτε, πιο συγκεκριμένα, στη Βαγδάτη του ‘20. Ταυτόχρονα, σκιαγραφούν επιλεκτικά τον ήχο του σήμερα, κυκλοφορώντας τις τελευταίες δουλειές από Actress, Shackleton και Moritz von Oswald. Δεν συγκαταλέγομαι σ’ αυτούς που έχουν διάθεση να μελετήσουν (γιατί περί μελέτης πρόκειται) πώς καταλάβαιναν το μπουγκαλού οι Αφρικανοί μουσικοί πριν από 60 χρόνια, αν και σχεδόν όλη την ενήλικη ζωή μου περιτριγυρίζομαι από ανθρωπολόγους που μπορούν να σου πουν περισσότερες λεπτομέρειες για τη ζωοκλοπή στα βουνά της Κρήτης παρά να σου προτείνουν τη σωστή παραλία να κοιμηθείς. Επειδή, όμως, έχω μια αδυναμία στην τούρκικη κουλτούρα (πέρα από την αγάπη μου για την κιτρινόμαυρη θεά), απέκτησα χωρίς δεύτερη σκέψη την περσινή συλλογή με τις πρώιμες ηχογραφήσεις από την Ιστανμπούλ που τιτλοφορείται «To scratch your heart». Τ ο τετραπλό box set είναι υψηλής αισθητικής και συνοδεύεται από ένα αρκετά περιγραφικό κείμενο του περιεχομένου της. Αν και δεν ικανοποιήθηκα από την ποσότητα της πληροφορίας, μια κεντρική εικόνα τη σχηματίζεις και την ολοκληρώνεις, ακούγοντας τις καταπληκτικές ηχογραφήσεις. Χρονολογικά κινείται στις τρεις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα και, όπως είναι λογικό, έχει πολλές ελληνικές επιρροές (ειδικότερα στις πιο χορευτικές του στιγμές) όπως και αρμένικες, τούρκικες κοκ. Μεγάλο πλεονέκτημα η εξαιρετική δουλειά που έχει γίνει στο θρυλικό «Abbey Road» από τον Andy Walter, αφού καταφέρνει ταυτόχρονα να καθαρίσει τον ήχο αλλά και να διατηρήσει τον χαρακτήρα της εποχής. Συνολικά, είναι μια ανατριχιαστική δουλειά που μπορείς να αποκτήσεις σε καλή τιμή (γύρω στα 35 ευρώ), παίρνοντας μια ανάσα από τις ατελείωτες καινούργιες κυκλοφορίες.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM
Πόση techno αντέχει η Αθήνα;

The Review / Πόση techno αντέχει η Αθήνα;

O Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο ραδιοφωνικός παραγωγός και DJ Νίκος Ζώης συναντήθηκαν στη δεύτερη μέρα του φετινού Techniques και σχολιάζουν τη βραδιά, το σετ της –ακριβοθώρητης πλέον– Charlotte de Witte και όσα είναι hot τώρα στην ηλεκτρονική σκηνή και στο αθηναϊκό nightlife.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ