ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

Η αισθηματική αγωγή του Nick Cave μέσα από τις εικόνες και τα σπαράγματα του αρχείου του

Η αισθηματική αγωγή του Nick Cave μέσα από τις εικόνες και τα σπαράγματα του αρχείου του Facebook Twitter
Ο Nick Cave στο δωμάτιό του στο Yorkstraße του Δυτικού (ακόμα τότε) Βερολίνου το 1985
0

«Ό,τι βλέπεις μέσα σ΄ αυτό το βιβλίο κατοικεί στον πολυσύνθετο κόσμο γύρω από τα τραγούδια», γράφει ο Nick Cave στην εισαγωγή της ανθολογίας με τίτλο "Stranger Than Kindness". «Πρόκειται για το υλικό που γέννησε και ανέθρεψε το επίσημο έργο».

Αυτός ο πολυσύνθετος κόσμος περιλαμβάνει σχέδια, λίστες, κολάζ, σημειώσεις, στίχους, παλιές αδημοσίευτες φωτογραφίες και διάφορα αυτοσχέδια λευκώματα, τσαλακωμένα και λεκιασμένα, κάποιες φορές από το ίδιο το αίμα του δημιουργού τους. Στην έκδοση συνυπάρχουν το ιερό και το ανόσιο, το βιβλικό και το πορνογραφικό, όπως συνυπήρχαν πάντα στα τραγούδια του Cave εδώ και 40 χρόνια.

  

Ο ίδιος αποκαλεί το υλικό αυτό, «περιφερειακό», απολύτως κρίσιμο όμως για την «μυστική και ασχημάτιστη» δημιουργική διαδικασία. Βλέποντάς το όμως να ξετυλίγεται σ΄ αυτήν την έκδοση, είναι σα να αποκτά την δική του ζωή, αποκαλύπτοντας τον παρορμητικό και ψυχαναγκαστικό συχνά τρόπο εργασίας του δημιουργού, καθώς και τις αιώνιες εμμονές του: πόθος, πίστη, απελπισία, λύτρωση, εξιλέωση, πένθος, έρωτας, και η υπερβατική ώθηση που προσφέρει ο λόγος.

Η αισθηματική αγωγή του Nick Cave μέσα από τις εικόνες και τα σπαράγματα του αρχείου του Facebook Twitter
Ο πατέρας του, Colin Cave, σε φωτογραφία του 1956: Επιφανής στους κύκλους της Μελβούρνης εκπαιδευτικός και διανοούμενος, σκοτώθηκε σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα το 1979. Λίγο μετά, ο Nick Cave εγκατέλειψε με την μπάντα του, τους Birthday Party, την Μελβούρνη για το Λονδίνο.
Η αισθηματική αγωγή του Nick Cave μέσα από τις εικόνες και τα σπαράγματα του αρχείου του Facebook Twitter
Η μητέρα του, Dawn Cave, σε φωτογραφία του 1958: Βιβλιοθηκάριος και ερασιτέχνης βιολίστρια, η κυρία Cave παραμένει ακμαία στα 93 της και φιλοξενεί τον γιο της όποτε εκείνος βρίσκεται στην Αυστραλία.

Πρόκειται για το πρωτογενές υλικό από το οποίο προέκυψαν τα τραγούδια και οι ιστορίες του. Πρόκειται επίσης για έναν χαώδη χάρτη μιας δημιουργικής ύπαρξης που για καιρό λειτουργούσε με καύσιμο μια αυτοκαταστροφική σφοδρότητα για να καταλήξει σε μια κατάσταση αποδοχής και χάρης, στοιχεία που χαρακτηρίζουν έντονα το πιο πρόσφατο έργο του.

Ανάμεσα σε άλλα πρώιμα σπαράγματα, υπάρχει κι ένα γράμμα από τον λυκειάρχη του Cave προς τον πατέρα του στο οποίο εκφράζει την έντονη ανησυχία του για κάποια «στοιχεία της συμπεριφοράς του Nick». Η επιστολή γράφτηκε το 1975 όταν ο Nick Cave ήταν 17.

Η διαδρομή ξεκινά με μια φωτογραφία του δάσκαλου πατέρα του, του Colin Cave, ο οποίος κάποτε είχε διαβάσει στον εννιάχρονο γιο του, την πρώτη παράγραφο της «Λολίτας» του Ναμπόκοφ ως υπόδειγμα λογοτεχνικής γραφής. «Ήταν η πιο οικεία στιγμή που πέρασε ποτέ με τον πατέρα μου», θα έλεγε αργότερα ο Nick Cave.

Ανάμεσα σε άλλα πρώιμα σπαράγματα, υπάρχει κι ένα γράμμα από τον λυκειάρχη του Cave προς τον πατέρα του στο οποίο εκφράζει την έντονη ανησυχία του για κάποια «στοιχεία της συμπεριφοράς του Nick». Η επιστολή γράφτηκε το 1975 όταν ο Nick Cave ήταν 17. Μια φωτογραφία της ίδιας χρονιάς, τον δείχνει με βαμμένο πρόσωπο α λα David Bowie να ηγείται μιας σχολικής μπάντας και μια άλλη τον απεικονίζει περιδεή στην πρώτη σειρά μιας συναυλίας του θρυλικού αυστραλέζικου πανκ γκρουπ των Saints, το ύφος των οποίων, όπως γράφει, «άλλαξε τα πάντα» στη ζωή του.

Η αισθηματική αγωγή του Nick Cave μέσα από τις εικόνες και τα σπαράγματα του αρχείου του Facebook Twitter
Δευτεροετής στη σχολή καλών τεχνών, το 1977: Ο Cave ξεκίνησε να σπουδάζει ζωγραφική στο Caulfield Technical College της Μελβούρνης το 1976, εκεί όμως γνώρισε μια παρέα ατόμων που θα σηματοδοτούσε έντονα την μελλοντική πορεία του. Από αριστερά: Rowland S Howard, Nick Cave, Ollie Olsen, Megan Bannister, Anita Lane, Bronwyn Adams.

Στη σχολή καλών τεχνών της Μελβούρνης που φοίτησε μετά το σχολείο έγινε αμέσως μέλος μιας ομάδας ατόμων που περιλάμβανε την Anita Lane που θα γινόταν η κοπέλα του – και συνεργάτιδά του – και τον αείμνηστο Rowland S Howard με τον οποίο θα συνεργάζονταν αργότερα στο συγκρότημα των Birthday Party (τίτλος που προήλθε από το ομώνυμο θεατρικό έργο του Χάρολντ Πίντερ).

Ένα από τα τραγούδια τους στίχους του οποίου έγραψε η Lane – και ηχογραφήθηκε για το άλμπουμ του Nick Cave και των Bad Seeds, "Your Funeral, My Trial" – είναι αυτό που δίνει και τον τίτλο σ' αυτή την ανθολογία (ο ίδιος το περιγράφει ως «μια αυτοψία του τέλους μιας σχέσης»), η οποία περιλαμβάνει ένα μέρος μόνο του υλικού της της έκθεσης με το ίδιο όνομα που θα ξεκινούσε αυτές τις μέρες στην Κοπεγχάγη, αναβλήθηκε όμως λόγω της πανδημίας, με την προοπτική να λειτουργήσει αργότερα μέσα στη χρονιά, καλώς εχόντων των πραγμάτων.

Προς το παρόν, θα πρέπει να αρκεστεί κανείς στο βιβλίο, το περιεχόμενο του οποίου, σύμφωνα με τον Cave, «μαρτυρά μια διαφορετική δημιουργική ενέργεια από αυτήν που εμφανίζεται στην τελική μορφή του έργου: ακατέργαστη και άμεση, αλλά όχι λιγότερο συναρπαστική».

Η αισθηματική αγωγή του Nick Cave μέσα από τις εικόνες και τα σπαράγματα του αρχείου του Facebook Twitter
Αυτοσχέδιο προσωπικό λεξικό: Ερωτευμένος με τους ήχους και τους συνειρμούς των λέξεων από μικρός, στη διάρκεια της καριέρας του – ειδικά στην πρώιμη φάση της – συνέθετε διαρκώς λεξικά με τους όρους και τις έννοιες που του φαίνονταν πιο ενδιαφέρουσες.
Η αισθηματική αγωγή του Nick Cave μέσα από τις εικόνες και τα σπαράγματα του αρχείου του Facebook Twitter
Πορτραίτο του νεαρού καλλιτέχνη, 1977: Πρόκειται για έργο της Anita Lane με τίτλο “Horn of Plenty”. Η Lane είχε πει κάποτε ότι αν τον πατούσε λεωφορείο, θα επιχειρούσε ακόμα και ψυχορραγώντας να γράψει για την εμπειρία αυτή, με το ίδιο το αίμα του.
Η αισθηματική αγωγή του Nick Cave μέσα από τις εικόνες και τα σπαράγματα του αρχείου του Facebook Twitter
“Saint Jude, Patron Saint of Despair”, Nick Cave, 1985 (μικτή τεχνική): Για την αγιογραφία αυτή του προστάτη αγίου των απελπισμένων, ο Cave χρησιμοποίησε μελάνι, πλαστικό, χαρτί, μέταλλο αλλά και τρίχες από τα μαλλιά του.
Η αισθηματική αγωγή του Nick Cave μέσα από τις εικόνες και τα σπαράγματα του αρχείου του Facebook Twitter
Η αφίσα της έκθεσης "Stranger Than Kindness" στην Κοπεγχάγη που ανάβληθηκε λόγω των έκτακτων μέτρων για την πανδημία.

Με στοιχεία από τον Guardian

 

Μουσική
0

ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM
Πόση techno αντέχει η Αθήνα;

The Review / Πόση techno αντέχει η Αθήνα;

O Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο ραδιοφωνικός παραγωγός και DJ Νίκος Ζώης συναντήθηκαν στη δεύτερη μέρα του φετινού Techniques και σχολιάζουν τη βραδιά, το σετ της –ακριβοθώρητης πλέον– Charlotte de Witte και όσα είναι hot τώρα στην ηλεκτρονική σκηνή και στο αθηναϊκό nightlife.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
νταλαρας παπακωνσταντίνου

Μουσική / Γιώργος Νταλάρας και Βασίλης Παπακωνσταντίνου ξανά μαζί 33 χρόνια μετά

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές ετοιμάζονται να μοιραστούν και πάλι τη σκηνή, παρουσιάζοντας μια θεατροποιημένη μουσική παράσταση με κείμενα και αφήγηση του Οδυσσέα Ιωάννου που θα αφορούν το ελληνικό τραγούδι.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tsugranes

Μουσική / Η επιρροή των ελληνικών '90s -’00s στις Tsugranes και τον ήχο τους

Με αναφορές στον ΛεΠα και την Charli XCX, το τριμελές σχήμα από τα Γιάννενα, που άνοιξε τη συναυλία της Μαρίνας Σάττι στην Τεχνόπολη, φέρνει την πιο φρέσκια μουσική στην ελληνική ανεξάρτητη σκηνή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι Khirki παντρεύουν το metal με τα ποραδοσιακά, σείοντας τις Συμπληγάδες 

Μουσική / Οι Khirki παντρεύουν το metal με παραδοσιακά στοιχεία και pop ευαισθησίες

Η νέα μπάντα του ελληνικού underground, που έχει ήδη ξεχωρίσει, ετοιμάζεται να αναχωρήσει για τη δεύτερη ευρωπαϊκή της περιοδεία, περιμένοντας το κοινό από κάτω να φωνάζει «the Greek song, the Greek song».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας

Μουσική / Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας

Το «Ταξίδι στο φως», μια σειρά συναυλιών του σπουδαίου μαέστρου Σταύρου Ξαρχάκου σε εμβληματικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους, συνεχίστηκε στην Αίγινα με την υποστήριξη της METLEN Energy & Metals.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ