Η αισθηματική αγωγή του Nick Cave μέσα από τις εικόνες και τα σπαράγματα του αρχείου του

Η αισθηματική αγωγή του Nick Cave μέσα από τις εικόνες και τα σπαράγματα του αρχείου του Facebook Twitter
Ο Nick Cave στο δωμάτιό του στο Yorkstraße του Δυτικού (ακόμα τότε) Βερολίνου το 1985
0

«Ό,τι βλέπεις μέσα σ΄ αυτό το βιβλίο κατοικεί στον πολυσύνθετο κόσμο γύρω από τα τραγούδια», γράφει ο Nick Cave στην εισαγωγή της ανθολογίας με τίτλο "Stranger Than Kindness". «Πρόκειται για το υλικό που γέννησε και ανέθρεψε το επίσημο έργο».

Αυτός ο πολυσύνθετος κόσμος περιλαμβάνει σχέδια, λίστες, κολάζ, σημειώσεις, στίχους, παλιές αδημοσίευτες φωτογραφίες και διάφορα αυτοσχέδια λευκώματα, τσαλακωμένα και λεκιασμένα, κάποιες φορές από το ίδιο το αίμα του δημιουργού τους. Στην έκδοση συνυπάρχουν το ιερό και το ανόσιο, το βιβλικό και το πορνογραφικό, όπως συνυπήρχαν πάντα στα τραγούδια του Cave εδώ και 40 χρόνια.

  

Ο ίδιος αποκαλεί το υλικό αυτό, «περιφερειακό», απολύτως κρίσιμο όμως για την «μυστική και ασχημάτιστη» δημιουργική διαδικασία. Βλέποντάς το όμως να ξετυλίγεται σ΄ αυτήν την έκδοση, είναι σα να αποκτά την δική του ζωή, αποκαλύπτοντας τον παρορμητικό και ψυχαναγκαστικό συχνά τρόπο εργασίας του δημιουργού, καθώς και τις αιώνιες εμμονές του: πόθος, πίστη, απελπισία, λύτρωση, εξιλέωση, πένθος, έρωτας, και η υπερβατική ώθηση που προσφέρει ο λόγος.

Η αισθηματική αγωγή του Nick Cave μέσα από τις εικόνες και τα σπαράγματα του αρχείου του Facebook Twitter
Ο πατέρας του, Colin Cave, σε φωτογραφία του 1956: Επιφανής στους κύκλους της Μελβούρνης εκπαιδευτικός και διανοούμενος, σκοτώθηκε σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα το 1979. Λίγο μετά, ο Nick Cave εγκατέλειψε με την μπάντα του, τους Birthday Party, την Μελβούρνη για το Λονδίνο.
Η αισθηματική αγωγή του Nick Cave μέσα από τις εικόνες και τα σπαράγματα του αρχείου του Facebook Twitter
Η μητέρα του, Dawn Cave, σε φωτογραφία του 1958: Βιβλιοθηκάριος και ερασιτέχνης βιολίστρια, η κυρία Cave παραμένει ακμαία στα 93 της και φιλοξενεί τον γιο της όποτε εκείνος βρίσκεται στην Αυστραλία.

Πρόκειται για το πρωτογενές υλικό από το οποίο προέκυψαν τα τραγούδια και οι ιστορίες του. Πρόκειται επίσης για έναν χαώδη χάρτη μιας δημιουργικής ύπαρξης που για καιρό λειτουργούσε με καύσιμο μια αυτοκαταστροφική σφοδρότητα για να καταλήξει σε μια κατάσταση αποδοχής και χάρης, στοιχεία που χαρακτηρίζουν έντονα το πιο πρόσφατο έργο του.

Ανάμεσα σε άλλα πρώιμα σπαράγματα, υπάρχει κι ένα γράμμα από τον λυκειάρχη του Cave προς τον πατέρα του στο οποίο εκφράζει την έντονη ανησυχία του για κάποια «στοιχεία της συμπεριφοράς του Nick». Η επιστολή γράφτηκε το 1975 όταν ο Nick Cave ήταν 17.

Η διαδρομή ξεκινά με μια φωτογραφία του δάσκαλου πατέρα του, του Colin Cave, ο οποίος κάποτε είχε διαβάσει στον εννιάχρονο γιο του, την πρώτη παράγραφο της «Λολίτας» του Ναμπόκοφ ως υπόδειγμα λογοτεχνικής γραφής. «Ήταν η πιο οικεία στιγμή που πέρασε ποτέ με τον πατέρα μου», θα έλεγε αργότερα ο Nick Cave.

Ανάμεσα σε άλλα πρώιμα σπαράγματα, υπάρχει κι ένα γράμμα από τον λυκειάρχη του Cave προς τον πατέρα του στο οποίο εκφράζει την έντονη ανησυχία του για κάποια «στοιχεία της συμπεριφοράς του Nick». Η επιστολή γράφτηκε το 1975 όταν ο Nick Cave ήταν 17. Μια φωτογραφία της ίδιας χρονιάς, τον δείχνει με βαμμένο πρόσωπο α λα David Bowie να ηγείται μιας σχολικής μπάντας και μια άλλη τον απεικονίζει περιδεή στην πρώτη σειρά μιας συναυλίας του θρυλικού αυστραλέζικου πανκ γκρουπ των Saints, το ύφος των οποίων, όπως γράφει, «άλλαξε τα πάντα» στη ζωή του.

Η αισθηματική αγωγή του Nick Cave μέσα από τις εικόνες και τα σπαράγματα του αρχείου του Facebook Twitter
Δευτεροετής στη σχολή καλών τεχνών, το 1977: Ο Cave ξεκίνησε να σπουδάζει ζωγραφική στο Caulfield Technical College της Μελβούρνης το 1976, εκεί όμως γνώρισε μια παρέα ατόμων που θα σηματοδοτούσε έντονα την μελλοντική πορεία του. Από αριστερά: Rowland S Howard, Nick Cave, Ollie Olsen, Megan Bannister, Anita Lane, Bronwyn Adams.

Στη σχολή καλών τεχνών της Μελβούρνης που φοίτησε μετά το σχολείο έγινε αμέσως μέλος μιας ομάδας ατόμων που περιλάμβανε την Anita Lane που θα γινόταν η κοπέλα του – και συνεργάτιδά του – και τον αείμνηστο Rowland S Howard με τον οποίο θα συνεργάζονταν αργότερα στο συγκρότημα των Birthday Party (τίτλος που προήλθε από το ομώνυμο θεατρικό έργο του Χάρολντ Πίντερ).

Ένα από τα τραγούδια τους στίχους του οποίου έγραψε η Lane – και ηχογραφήθηκε για το άλμπουμ του Nick Cave και των Bad Seeds, "Your Funeral, My Trial" – είναι αυτό που δίνει και τον τίτλο σ' αυτή την ανθολογία (ο ίδιος το περιγράφει ως «μια αυτοψία του τέλους μιας σχέσης»), η οποία περιλαμβάνει ένα μέρος μόνο του υλικού της της έκθεσης με το ίδιο όνομα που θα ξεκινούσε αυτές τις μέρες στην Κοπεγχάγη, αναβλήθηκε όμως λόγω της πανδημίας, με την προοπτική να λειτουργήσει αργότερα μέσα στη χρονιά, καλώς εχόντων των πραγμάτων.

Προς το παρόν, θα πρέπει να αρκεστεί κανείς στο βιβλίο, το περιεχόμενο του οποίου, σύμφωνα με τον Cave, «μαρτυρά μια διαφορετική δημιουργική ενέργεια από αυτήν που εμφανίζεται στην τελική μορφή του έργου: ακατέργαστη και άμεση, αλλά όχι λιγότερο συναρπαστική».

Η αισθηματική αγωγή του Nick Cave μέσα από τις εικόνες και τα σπαράγματα του αρχείου του Facebook Twitter
Αυτοσχέδιο προσωπικό λεξικό: Ερωτευμένος με τους ήχους και τους συνειρμούς των λέξεων από μικρός, στη διάρκεια της καριέρας του – ειδικά στην πρώιμη φάση της – συνέθετε διαρκώς λεξικά με τους όρους και τις έννοιες που του φαίνονταν πιο ενδιαφέρουσες.
Η αισθηματική αγωγή του Nick Cave μέσα από τις εικόνες και τα σπαράγματα του αρχείου του Facebook Twitter
Πορτραίτο του νεαρού καλλιτέχνη, 1977: Πρόκειται για έργο της Anita Lane με τίτλο “Horn of Plenty”. Η Lane είχε πει κάποτε ότι αν τον πατούσε λεωφορείο, θα επιχειρούσε ακόμα και ψυχορραγώντας να γράψει για την εμπειρία αυτή, με το ίδιο το αίμα του.
Η αισθηματική αγωγή του Nick Cave μέσα από τις εικόνες και τα σπαράγματα του αρχείου του Facebook Twitter
“Saint Jude, Patron Saint of Despair”, Nick Cave, 1985 (μικτή τεχνική): Για την αγιογραφία αυτή του προστάτη αγίου των απελπισμένων, ο Cave χρησιμοποίησε μελάνι, πλαστικό, χαρτί, μέταλλο αλλά και τρίχες από τα μαλλιά του.
Η αισθηματική αγωγή του Nick Cave μέσα από τις εικόνες και τα σπαράγματα του αρχείου του Facebook Twitter
Η αφίσα της έκθεσης "Stranger Than Kindness" στην Κοπεγχάγη που ανάβληθηκε λόγω των έκτακτων μέτρων για την πανδημία.

Με στοιχεία από τον Guardian

 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ