Live

Mykki Blanco: «Τα τραύματα με γέμισαν με αισιοδοξία για το μέλλον»

Mykki Blanco: «Τα τραύματα με γέμισαν με αισιοδοξία για το μέλλον» Facebook Twitter
Ό,τι βλέπεις στο mainstream και στην underground κουλτούρα τώρα ήταν αυτά που κάναμε πριν 11-12 χρόνια και δεν είχαμε ιδέα ότι θα είχαν αυτή την επίδραση. © Irakli Gabelaia
0

Μια από τις πιο ανατρεπτικές περσόνες της alternative hip-hop σκηνής, το άτομο που είναι γνωστό ως Mykki Blanco εμφανίστηκε το 2010 στο YouTube. Στην αρχή υιοθέτησε την ταυτότητα ενός έφηβου κοριτσιού και αρνιόταν να προσδιορίσει ακριβώς το φύλο του. Σήμερα, αυτοπροσδιορίζεται ως non-binary. Ως queer ράπερ ήταν στην πρωτοπορία της εποχής και είχε προτάσεις για συνεργασία από καλλιτέχνες όπως η Bjork και η Μαντόνα. Έπαιζε μια μείξη από hip-hop με electro, πανκ, ακόμα και industrial, με προσωπικούς, σκληρούς queer στίχους και συχνά στα live αυτό που έκανε έμοιαζε περισσότερο με εικαστική περφόρμανς. Με τα χρόνια εξελίχθηκε ηχητικά και πειραματίστηκε με διάφορα μουσικά είδη, πάντοτε με προσωπικό στίγμα.

Στην Ελλάδα είχε εμφανιστεί αρκετές φορές μέχρι τα μέσα των ‘10s. Το Σάββατο 30 Σεπτεμβρίου στο Plissken Festival εμφανίζεται για πρώτη φορά στην Αθήνα μετά από πολλά χρόνια και κάπως έτσι ξεκινάμε την κουβέντα μας. «Είχα έρθει το 2022 αλλά μόνο για επίσκεψη. Αγαπάω πολύ την Αθήνα. Η πόλη είναι σαν μια πύλη για την Ανατολή. Από την άλλη, όμως, είναι μια εντελώς ευρωπαϊκή πόλη. Μου αρέσει πολύ αυτή η διασταύρωση πολιτισμών που τη χαρακτηρίζει. Επιπλέον, η ελληνική κουλτούρα είναι τόσο δυνατή και ιδιάζουσα που αισθάνεσαι ότι δεν θα μπορούσες να βρίσκεσαι παρά μόνο στην Ελλάδα».

Ξέρω τι σημαίνει να μένεις στην Αμερική και απλώς επιλέγω να μη ζω εκεί. Δεν χαίρομαι καθόλου με την κατεύθυνση που αισθάνομαι ότι ακολουθεί η χώρα.

Αυτήν τη στιγμή, όπως μου αναφέρει, βρίσκεται στη Νέα Υόρκη, την οποία θεωρεί αρκετά τοξικό μέρος για να ζει κανείς. Τα τελευταία χρόνια μένει στην Ευρώπη και επισκέπτεται την Αμερική για να δει οικογένεια και φίλους. «Δεν αδιαφορώ. Ξέρω τι σημαίνει να μένεις στην Αμερική και απλώς επιλέγω να μη ζω εκεί. Δεν χαίρομαι καθόλου με την κατεύθυνση που αισθάνομαι ότι ακολουθεί η χώρα. Παράλληλα, νιώθω αληθινή υπερηφάνεια για τους ακτιβιστές και τους ανθρώπους που βρίσκονται εκεί και που αγωνίζονται σκληρά για να αντιστρέψουν μερικούς από τους τοξικούς νόμους που ψηφίστηκαν πρόσφατα, απλώς δεν μπορώ να είμαι εκεί για να συμμετάσχω σε αυτόν τον αγώνα».

mykki blanco Facebook Twitter
Η μουσική επιρροή που έχει ασκήσει είναι ακόμα πιο αξιοθαύμαστη, αν αναλογιστεί κανείς ότι είναι ένα από τα ελάχιστα άτομα στη μουσική βιομηχανία που έχουν μιλήσει ανοιχτά για την οροθετικότητα.

Σύντομα θα πραγματοποιήσει ένα μεγάλο όνειρο, θα ξεκινήσει ένα μεταπτυχιακό στις εικαστικές τέχνες στην Ελβετία. «Ασχολούμαι με τη μουσική για πάνω από 10 χρόνια, αλλά πάντοτε ενδιαφερόμουν για τις παραστατικές τέχνες. Το 2021 και το 2022 έβγαλα δύο άλμπουμ, το ένα μετά το άλλο, και τώρα αισθάνομαι ότι βρίσκομαι σε ένα σημείο στην καριέρα μου που μπορώ να εξερευνήσω τα άλλα ενδιαφέροντά μου, να χτίσω τη ζωή μου γύρω από αυτά και να αποκτήσω μια καλλιτεχνική ισορροπία».

Μιλάει σαν να θέλει να εγκαταλείψει τη μουσική εντελώς, αλλά απλώς έχει περισσότερες καλλιτεχνικές ανησυχίες από ό,τι φαίνεται αρχικά. Μάλιστα, μόλις κυκλοφόρησε ένα EP με τίτλο «Postcards from Italia» που ακούγεται εντελώς χορευτικό και ανάλαφρο, πιο europop και ηλεκτρονικό. Στο Plissken θα εμφανιστεί με έναν DJ. Αν και είχε φτιάξει μια επταμελή μπάντα για τις ανάγκες του σόου, στην πορεία δεν τα κατάφερε οικονομικά, αλλά το θετικό τού να παίζει πάλι σόλο είναι, όπως μου λέει, ότι «πλέον μπορώ να εκφραστώ πιο θεατρικά και να δώσω πάλι όλο μου το είναι πάνω στη σκηνή και στο κοινό».

Δεν είναι τυχαίο αυτό το ενδιαφέρον για την περφόρμανς. Μου αναφέρει ως παράδειγμα το πρότζεκτ «Expat», όπου έπαιζε με τα στερεότυπα σε μουσικά είδη όπως η Americana και η country, αλλά είχε να κάνει περισσότερο με περφόρμανς παρά με μουσική. Η αλλαγή πορείας, έστω και αν δεν εγκαταλείπει εντελώς τη μουσική, είναι μια λογική εξέλιξη. Παρά τη δημοσιότητα και τις διθυραμβικές κριτικές που είχε λάβει όταν πρωτοξεκινούσε, δεν έγινε ποτέ mainstream, ίσως επειδή ήταν πολύ μπροστά απ’ την εποχή. Άργησε, επίσης, να υπογράψει σε εταιρεία, κάτι για το οποίο αναρωτιέται μέχρι σήμερα.

Mykki Blanco - Love Fell Down Around Me 

Σχολιάζοντας την κατάσταση στη μουσική τελευταία, αναφέρει ότι ο Covid-19 χτύπησε κυρίως την ανεξάρτητη σκηνή. «Ένα από τα πράγματα που παρατήρησα γενικά είναι ότι πολλοί ανεξάρτητοι χώροι, δηλαδή μουσικά venues για ανεξάρτητους underground και ακραίους καλλιτέχνες, δυστυχώς έκλεισαν. Υπάρχει μια επιστροφή στις μεγάλες εταιρείες και στους πιο ποπ καλλιτέχνες, που καταλαμβάνουν περισσότερο χώρο. Πιστεύω ότι πριν την πανδημία ήταν πιο δημοκρατική η κατάσταση. Από την άλλη, είναι συναρπαστικό να βλέπεις hip hop καλλιτέχνες να δημιουργούν χωρίς όρια. Μια ολόκληρη γενιά από ριζοσπαστικούς hip hop καλλιτέχνες έχει βγει τώρα στην επιφάνεια. Πιστεύω ότι είναι ένα σημαντικό μέσο για τους νεαρούς καλλιτέχνες που θέλουν να θολώσουν τα όρια.

Επίσης, θεωρώ υπέροχο που το είδος είναι τόσο συμπεριληπτικό τελευταία. Υπάρχουν πολλοί queer καλλιτέχνες, αλλά όχι τόσο γνωστοί όσο ο Lil Nas X. Βέβαια, είναι καταπληκτικό αυτό που συμβαίνει με τον Lil Nas, επειδή ξεπερνάει το ίδιο το hip hop. Πλέον δεν θεωρείται απλώς ένας ράπερ αλλά ένας μαύρος queer ποπ σταρ. Αισθάνομαι περηφάνεια επειδή εγώ και μερικοί άλλοι καλλιτέχνες της γενιάς μου καταφέραμε να χτίσουμε μια στάση αποδοχής και γενικά να προσφέρουμε κάτι πραγματικά καινοτόμο. Ό,τι βλέπεις στο mainstream και στην underground κουλτούρα τώρα ήταν αυτά που κάναμε πριν 11-12 χρόνια και δεν είχαμε ιδέα ότι θα είχαν αυτή την επίδραση».  

Mykki Blanco: «Τα τραύματα με γέμισαν με αισιοδοξία για το μέλλον» Facebook Twitter
Φωτ.: Will Creswick

Η μουσική επιρροή που έχει ασκήσει είναι ακόμα πιο αξιοθαύμαστη, αν αναλογιστεί κανείς ότι είναι ένα από τα ελάχιστα άτομα στη μουσική βιομηχανία που έχουν μιλήσει ανοιχτά για την οροθετικότητα, κάτι που θα μπορούσε να θεωρηθεί καλλιτεχνική αυτοκτονία την περίοδο που το έκανε. «Κοιτάζοντας πίσω, είχα μεγαλύτερη γενναιότητα παρά συναίσθηση. Φοβόμουν ότι όλη μου η καριέρα θα τελείωνε. Νιώθω, όμως, περηφάνεια με τον εαυτό μου επειδή αυτή μου η κίνηση έβγαλε ένα επίπεδο ακεραιότητας που δεν ήξερα ότι είχα. Και φυσικά υπήρχε όλο αυτό το άγχος σχετικά με την αποκάλυψη. Ταυτόχρονα, με έκανε να έρθω κοντά στον κόσμο που του άρεσε η δουλειά μου και πρόσθεσε μια προσωπική διάσταση που δεν περίμενα. Αρκετός κόσμος μου γράφει μέχρι σήμερα για εκείνη τη στιγμή ή μοιράζεται μαζί μου τη δική του κατάσταση. Και εύχομαι να βοήθησα στη μάχη κατά του στίγματος για τους ανθρώπους που ζουν με τον HIV».

— Νιώθεις αισιοδοξία για το μέλλον;
«Νιώθω υπερβολική αισιοδοξία, σε βαθμό ελαττώματος, θα έλεγα. Πάντοτε είχα αισιόδοξο χαρακτήρα, ίσως επειδή η εμπειρία ορισμένων τραυμάτων στη ζωή μου μού επέτρεψε να συνειδητοποιήσω και να ελπίζω ότι οι άνθρωποι συνήθως προσπαθούν να κάνουν το σωστό. Υπάρχουν τόσα πολλά για να χαρείς κάθε στιγμή στη ζωή, όπως οι εμπειρίες που βιώνεις, ο κόσμος που γνωρίζεις και συναντάς, τα μέρη που πηγαίνεις, οι στόχοι που έχεις, ακόμα και η επούλωση των τραυμάτων του παρελθόντος ή το να κινείσαι με διαφορετικό τρόπο ή απλώς το να ξυπνάς το πρωί. Συνειδητοποιείς με τον χρόνο ότι αλλάζει η αντίληψή σου για ορισμένα πράγματα. Τα έχω βιώσει όλα αυτά και σίγουρα δεν έζησα μια ζωή χωρίς προκλήσεις. Αντιμετωπίζω νέες προκλήσεις συνέχεια. Πάντα συμβαίνουν στη ζωή σου γεγονότα στενάχωρα, που είναι εντελώς έξω από τον έλεγχό σου, που φέρνουν τα πάνω κάτω, και ίσως χρειάζεται να προσαρμόσεις κάποιες συμπεριφορές. Τελικά, όμως, η ζωή είναι ένα υπέροχο ταξίδι».

Mykki Blanco - Carry On (ft. Jónsi) (Official Video)

To Plissken Festival θα πραγματοποιηθεί στο θέατρο Βράχων στις 29 και 30 Σεπτεμβρίου.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

Live

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ