Ο MC Yinka αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Ο MC Yinka αφηγείται τη ζωή του στη LIFO Facebook Twitter
«Ολαγίνκα» σημαίνει «όλα γύρω μου είναι ευλογημένα» και μερικές φορές αισθάνομαι ότι αυτό ισχύει. Όλα αυτά τα χρόνια που ασχολούμαι με τη μουσική έχω πάρει απίστευτα εφόδια ζωής, μέσα από τους μουσικούς που έχω γνωρίσει. Φωτο: Freddie F./LIFO
0

Γεννήθηκα στην Αθήνα το 1981, στην πλατεία Παπαδιαμάντη, στη Λαμπρινή. Το 1984 μετακομίσαμε στα Κάτω Πατήσια και από τότε γυροφέρνω στην περιοχή. Yinka είναι το όνομά μου. Λέγομαι Εμάνουελ Ολαγίνκα Αφολάνιο, νιγηριανής καταγωγής, από τη φυλή Γιορουμπά, με μεγάλη κληρονομιά, μουσική και παγανιστική.

• Οι γονείς μου είχαν έρθει στην Ελλάδα για σπουδές. Εδώ σπούδασαν και οι δύο, εδώ παντρεύτηκαν, εδώ γεννήθηκε ο αδερφός μου, κι εγώ και οι δυο αδερφές μου. Ο πατέρας μου ήταν πλανόδιος πωλητής και η μάνα μου δούλευε για πολύ καιρό ως γαζώτρια σε μαγαζιά. Εκείνη την εποχή οι ξένοι ήταν πολύ λίγοι, ήταν μικρή η αφρικάνικη κοινότητα και υπήρχε και ροή ρευστού. Ήταν πιο εύκολα τα πράγματα στα μέσα των '90s στην Ελλάδα.

• Το πώς μπήκα στο σχολείο παραμένει ένα μυστήριο. Οι γονείς μου δεν είχαν ελληνικό διαβατήριο και λογικά δεν μπορούσαν να μας γράψουν, αλλά τέλειωσα το σχολείο και πέρασα στα ΤΕΙ Ηλεκτρολογίας. Δεν αναρωτήθηκα ποτέ πώς. Το ότι δεν είχα χαρτιά δεν επηρέασε ποτέ τις καθημερινές μου σχέσεις με τα παιδιά, το θέμα της υπηκοότητας το συνειδητοποίησα πολύ αργότερα, μετά τα 22.

Πριν από αυτό ήμουν στον κόσμο μου. Στη δικιά μου σφαίρα. Θεωρούσαμε τους εαυτούς μας Έλληνες και δεν φανταζόμασταν ότι υπήρχε διαφορά ή πρόβλημα. Μετά τα 18-19 βρεθήκαμε προ εκπλήξεως γιατί άρχισαν τα «σύννεφα».

Με ενοχλεί που οι Αθηναίοι έχουν μια υπεροψία για τους επαρχιώτες και τους ξένους. Δεν είμαι ξένος, είμαι γέννημα-θρέμμα της Αθήνας, αλλά πολλές φορές με κάνουν κι αισθάνομαι ξένος. Με ενοχλεί η άγνοια. Με ενοχλεί που οι άνθρωποι βάζουν στόχο να φτάσουν κάπου, κι όταν φτάσουν εκεί, τελείωσε! Που δεν τους ενδιαφέρει να πάνε λίγο παραπέρα πνευματικά.

• Θα ήθελα να έχω μάθει να παίζω μουσική από πολύ νωρίς. Είναι το μόνο που θα άλλαζα, αν μπορούσα να γυρίσω πίσω στον χρόνο. Δεν είχα τη δυνατότητα, επειδή δεν το επέτρεπαν οι συνθήκες. Η μουσική ήταν πολυτέλεια και τα οικονομικά μας δεν το επέτρεπαν. Το μόνο που κάναμε ήταν αγγλικά, αυτό μας πλήρωναν οι γονείς μας.

• Με το ελληνόφωνο χιπ χoπ ασχολήθηκα το 1999. Είχε γίνει ένα χιπ χοπ φεστιβάλ στην Ερμού, είχε γεμίσει ολόκληρη με γκράφιτι από Έλληνες και ξένους. Θυμάμαι είχαν σκάσει ο Taki Tsan και ο Εισβολέας και είχε ακολουθήσει ένα ιστορικό battle με τις Παρεμβολές, το συγκρότημα του αδερφού μου. Έγινε πανικός. Ανεβαίνω κι εγώ, παίρνω το μικρόφωνο και ξεκίνησα να κάνω freestyle στα ελληνικά! Ψιλομούφα, αλλά εκεί μου βγήκε το «Μαύρο Μυστήριο» κι έτσι απέκτησα και το δεύτερό μου όνομα, «Μυστήριο».

• «Ολαγίνκα» σημαίνει «όλα γύρω μου είναι ευλογημένα» και μερικές φορές αισθάνομαι ότι αυτό ισχύει. Όλα αυτά τα χρόνια που ασχολούμαι με τη μουσική έχω πάρει απίστευτα εφόδια ζωής, μέσα από τους μουσικούς που έχω γνωρίσει. Έχω συνδέσει τη μουσική με τη ζωή, την πνευματικότητα, για μένα σημαίνει στάση ζωής.

Πάντα έκανα παρέα με μουσικούς που είναι 10 και 15 χρόνια μεγαλύτεροι από μένα, άνθρωποι με σοφία. Έβλεπα το πώς κινούνταν, έπαιρνα πάρα πολλά πράγματα, κι ακόμα παίρνω. Με έχουν βοηθήσει στον τρόπο που σκέφτομαι, στη συμπεριφορά μου, με έκαναν να ευαισθητοποιηθώ κοινωνικά, να αποκτήσω μια ολοκληρωμένη άποψη για τα πράγματα.

• Επειδή έκανα πάντα παρέα με ανθρώπους του καλλιτεχνικού χώρου, πίστευα ότι έτσι είναι ο κόσμος. Κάποια στιγμή συνειδητοποίησα ότι αυτοί είναι η μειονότητα. Ότι στον κόσμο υπάρχει κακό μάτι, μιζέρια, γκρίνια, υπάρχουν «καρφιά» που πετάγονται με την πρώτη ευκαιρία και χωρίς λόγο, υποτιμητικά σχόλια και βλέμματα, ρατσισμός και διάκριση. Είναι απίστευτη η συμπεριφορά των ανθρώπων. Ακούς δηλητηριώδη σχόλια απλά επειδή ζορίζεται κάποιος. Ήμουν μέσα στο τρένο, γεμάτο κόσμο, πάσχιζε κάποια να περάσει, κι επειδή δεν μπορούσε πέταξε το καρφί της.

• Έχω ακούσει αμέτρητες φορές σχόλια για το χρώμα μου. Με έχουν πει κι αράπη. Τις προάλλες, έτρεχα σε έναν αγώνα δρόμου που ήταν για τις γυναίκες με καρκίνο του μαστού, όλοι χειροκροτούσαν και πετάγεται ένας παππούς και λέει «α, τρέχει κι ο αράπης!». Την άλλη φορά έπαιζα live στον γάμο μιας φίλης στην Πλάκα και κουβάλαγα τα μηχανήματα για το soundcheck, όταν πετάγεται μια τύπισσα από το κέτερινγκ και λέει «μαύρη μαυρίλα πλάκωσε». Νόμιζε ότι δεν καταλαβαίνω ελληνικά. Απίστευτο!

Επειδή έκανα πάντα παρέα με ανθρώπους του καλλιτεχνικού χώρου, πίστευα ότι έτσι είναι ο κόσμος. Κάποια στιγμή συνειδητοποίησα ότι αυτοί είναι η μειονότητα. Ότι στον κόσμο υπάρχει κακό μάτι, μιζέρια, γκρίνια, υπάρχουν «καρφιά» που πετάγονται με την πρώτη ευκαιρία και χωρίς λόγο, υποτιμητικά σχόλια και βλέμματα, ρατσισμός και διάκριση. Είναι απίστευτη η συμπεριφορά των ανθρώπων. Ακούς δηλητηριώδη σχόλια απλά επειδή ζορίζεται κάποιος.

• Είμαι περήφανος που μπορώ να ζω από τη μουσική. Από το 2003, που βγήκα στη γύρα, αποφάσισα να ζήσω από αυτό που αγαπάω. Με έχουν πει κάποιοι «μαϊντανό» επειδή μπορείς να με δεις παντού, αλλά ήθελα να κάνω πολλά πράγματα και εκτέθηκα πολύ: με το γκρουπ ως μπασίστας, έπαιξα με τον Πλιάτσικα, σε drum 'n' bass πάρτι, σε χιπ χοπ live, ήταν ο μόνος τρόπος όμως για να ζήσω από αυτό.

• Τους φίλους μου τους ερωτεύομαι, είναι πολύ έντονη η σχέση μου μαζί τους. Υπάρχουν άτομα που με φέρνουν στα όριά μου και θέλω να τους πλακώσω, με επηρεάζουν όμως πάρα πολύ. Υπάρχει ένα υποσυνείδητο αίσθημα του τι θα πουν, θέλω αναγνώριση από αυτούς, το μπράβο τους. Όχι από ανασφάλεια, αλλά επειδή σέβομαι τη γνώμη τους.

• Μ' αρέσει να παρατηρώ τη λεπτομέρεια, να κοιτάζω και να μεταφράζω μια κίνηση, να μπαίνω σε ένα παιχνίδι και να μεταφράζω ανθρώπινες συμπεριφορές, τη γλώσσα του σώματος. Παρατηρώ φάτσες, τον τρόπο που μιλάνε, που στέκονται, και τους κατατάσσω σε ανθρώπινες φυλές. Ακόμα κι αν δεν μοιάζουν καθόλου μεταξύ τους, εμένα μου θυμίζουν ο ένας τον άλλο, από τον τρόπο που στήνονται, από ένα ψεύδισμα, από τις εκφράσεις του προσώπου τους.

Μου αρέσει να τζαμάρω γενικότερα. Να τζαμάρω με τη σκέψη μου, να ξεφεύγω και να βλέπω πιο εσωτερικά και στη μουσική και στη ζωή. Μου αρέσει να κλέβω χαρακτηριστικά από μεγάλες προσωπικότητες, να απορροφώ στοιχεία από σπουδαίους ανθρώπους, μεγάλα πνεύματα, ανθρώπους που έχουν δουλέψει τόσο πολύ τον εαυτό τους που τους ζηλεύω.

• Μου αρέσει να δουλεύω υπό πίεση, ο πανικός, γι' αυτό και μ' αρέσει η Αθήνα. Έχει ωραία ενέργεια, ειδικά στις περιοχές γύρω απ' την Ακρόπολη υπάρχει μια αύρα κουλτούρας κι ένα vibe που σε κάνει να νιώθεις ωραία. Πλάκα, Θησείο, Μοναστηράκι, Κεραμεικός, Κουκάκι, Πετράλωνα. Μ' αρέσει να περπατάω στην Αθήνα, γιατί μισώ να περιμένω στις στάσεις.

• Με ενοχλεί που οι Αθηναίοι έχουν μια υπεροψία για τους επαρχιώτες και τους ξένους. Δεν είμαι ξένος, είμαι γέννημα-θρέμμα της Αθήνας, αλλά πολλές φορές με κάνουν κι αισθάνομαι ξένος. Με ενοχλεί η άγνοια. Με ενοχλεί που οι άνθρωποι βάζουν στόχο να φτάσουν κάπου, κι όταν φτάσουν εκεί, τελείωσε! Που δεν τους ενδιαφέρει να πάνε λίγο παραπέρα πνευματικά. Με ενοχλεί που το «μάθε, παιδί μου, γράμματα» έγινε «βγάλε, παιδί μου, λεφτά».

• Υπάρχει ευτυχία. Τη βρίσκεις μόνο όταν είσαι ευέλικτος στη σκέψη κι ειλικρινής με τον εαυτό σου. Είναι πολύ σημαντική η λήθη επίσης, το να μπορείς να ξεχνάς.

• Η ζωή με έμαθε να φιλτράρω τα πράγματα, να τα περνάω από διάφορες διαδικασίες πριν καταλήξω κάπου, να σκέφτομαι, να ταξιδεύω και να προσπαθώ να βλέπω τους ανθρώπους «αλλιώς»...

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ