Ποια είναι η Sophia Loizou που το άλμπουμ της μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2016;

Ποια είναι η Sophia Loizou που το άλμπουμ της μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2016; Facebook Twitter
0

Σε δύο από τις πιο σημαντικές μουσικές ξένες λίστες για τα καλύτερα άλμπουμ του 2016 (του «Fact» και του «Boomkat») βλέπεις ένα ελληνικό όνομα που δεν έχεις ξανακούσει ή ξανασυναντήσει. Η Sophia Loizou, με το άλμπουμ της «Singulacra», μάζεψε τα καλύτερα σχόλια από παντού. Εκτός, όμως, από την περιγραφή/κριτική του άλμπουμ, δεν υπήρχε καμία άλλη πληροφορία γι' αυτήν τη μυστηριώδη –ας το πούμε έτσι– μουσικό. Και όσες συνεντεύξεις κι αν διαβάσεις, το μόνο που θα μάθεις είναι ότι μένει μόνιμα στο Μπρίστολ, όπου και εργάζεται.

Το «Singulacra» είναι η δεύτερη κυκλοφορία της Σοφίας, η οποία είναι μισή Ελληνοκύπρια (από την πλευρά του πατέρα της) και μισή Ιρλανδή (από την πλευρά της μητέρας της). «Μεγάλωσα σε μια μικρή πόλη στα δυτικά του Blackpool, στο Lancashire. Η οικογένειά μου ήταν αρκετά αριστερή και αντικομφορμιστική, αλλά ζούσαμε σε μια μικρή και οπισθοδρομική κοινωνία. Πάντοτε ένιωθα πολύ διαφορετική. Έκανα τον πρώτο μου γιο στα 17 και τότε έφυγα από τη γενέτειρά μου. Η ζωή, όμως, μακριά από την οικογένειά μου ήταν αρκετά δύσκολη. Για να είμαι ειλικρινής, το μεγαλύτερο όνειρό μου ήταν να πάω πάση θυσία σε μια μεγάλη πόλη» μας λέει.

Σήμερα διδάσκει Μουσική Παραγωγή στο Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ, ενώ παράλληλα μεγαλώνει μόνη τα δυο της παιδιά. Δεν μιλάει πολύ για την προσωπική της ζωή. Το πρώτο άλμπουμ που κυκλοφόρησε ήταν σε μορφή κασέτας και είχε τίτλο «Chrysalis». Άρχισε να ασχολείται με την ηλεκτρονική μουσική όταν ήταν 20 χρονών. «Έκανα φροντιστήριο για να μπω στην Καλών Τεχνών τότε και άρχισαν να με ενδιαφέρουν οι οπτικοακουστικές τέχνες. Αγόρασα το πρώτο μου συνθεσάιζερ, ένα Korg X5, και ένα Akai S20 sampler και τα συνέδεσα σε έναν παλιό υπολογιστή που είχα. Τότε, πολύ πριν γίνουν της μόδας τα λογισμικά συνθεσάιζερ και τα samplers, ήταν αρκετά δύσκολο να μάθεις να τα λειτουργείς μόνος σου. Τώρα όλα είναι τόσο εύκολα, το YouTube είναι γεμάτο tutorials. Αν δεν ξέρεις να κάνεις κάτι, είναι εύκολο να μάθεις. Τότε έμαθα να τα χρησιμοποιώ, διαβάζοντας τα εγχειρίδιά τους. Έτσι κατέληξα να σπουδάζω Μουσική Τεχνολογία» αναφέρει.

Από μια άποψη, είναι δύσκολο να σε πάρουν στα σοβαρά αν είσαι γυναίκα. Η τεχνολογία θεωρείται ακόμα ανδρική υπόθεση και ορισμένοι υποθέτουν ότι ακριβώς επειδή είσαι γυναίκα, ξέρεις λίγα πράγματα.

Στο «Singulacra» ασχολείται με τη χορευτική μουσική, αλλά με πιο πειραματική και νοσταλγική διάθεση. Αυτός ο πειραματισμός και η νοσταλγία, ο τρόπος που αντιμετωπίζει τον ήχο γενικότερα, έκανε τον ξένο Τύπο να τη συγκρίνει με τον Burial – ένας όχι και τόσο ελαφρύς χαρακτηρισμός. Έγραψαν επίσης ότι κάνει κάτι σαν «αρχαιολογία του rave» (rave archaeology). Το «rave archaeology» είναι ένας ακόμη νέος μουσικός όρος που χρησιμοποιείται πλέον για το έργο μουσικών που δεν κατατάσσονται ακριβώς σε ένα είδος, όπως ο Burial, o Lee Gamble ή ακόμη και ο Zomby. Για να το πούμε κι αλλιώς, η Loizou κάνει κάτι σαν τον Caretaker, μόνο που αντί για '50s ballroom μουσική, παίρνει samples από jungle χορευτικά κομμάτια και δεν τα παραμορφώνει απλώς, τους αλλάζει κυριολεκτικά τα φώτα. Το αποτέλεσμα είναι ένας ήχος που ακούγεται σαν κάτι εντελώς διαφορετικό, πέρα από τη χορευτική μουσική. Είναι όμως συναρπαστικός και σου κρατάει το ενδιαφέρον.

Για να καταλάβει κανείς τη μουσική της, πρέπει να τη συνδέσει πρώτα με τη σκηνή και το μουσικό είδος με το οποίο ασχολείται και, απ' ό,τι φαίνεται, την έχει σημαδέψει όσο κανένα άλλο. Το ίδιο συμβαίνει με όλους αυτούς τους καλλιτέχνες που βλέπουν νοσταλγικά το παρελθόν ή, καλύτερα, έχουν εμμονή με αυτό, δίνοντας σε αυτή την κατάσταση τον χαρακτηρισμό «hauntology» ή κάποιον άλλο παρεμφερή. Στην περίπτωση της Loizou μιλάμε για hardcore και jungle μουσική.

«Έμαθα μουσική μέσα από το ραδιόφωνο και τα mixtapes, επειδή μεγάλωσα αρκετά απομονωμένη από την τότε σύγχρονη κουλτούρα. Έκανα σκοπό της ζωής μου να ανακαλύψω την underground μουσική και αυτό ήταν αρκετά δύσκολο. Ο πειραματισμός είναι στο επίκεντρο όσων κάνω. Δεν με ενδιαφέρει να δημιουργώ το ίδιο πράγμα συνέχεια. Το "Singulacra" είναι πολύ προσωπικό άλμπουμ. Αντί να κάνω μια στεγνή ακαδημαϊκή εξερεύνηση μιας ιδέας, ήθελα να ξαναβρώ τις χορευτικές και μουσικές μου ρίζες. Η δική μου εμπειρία από το hardcore και το jungle ήταν τα ελευθέρα πάρτι στην εξοχή. Το πνιχτό, μακρινό και υπόγειο μπάσο και οι ρυθμοί που παρασύρονται από τον άνεμο προσδίδουν κάτι πραγματικά αρχαϊστικό και μαγικό σε ένα τέτοιου είδους περιβάλλον. Τα κλαμπ είναι τόσο κλειστοφοβικά, που μοιάζουν σαν να είναι μέρος μιας μηχανής, ένας καθορισμένος χώρος για μια ελεγχόμενη γιορτή. Δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο από το να βλέπεις τον ήλιο να ανατέλλει ενώ βρίσκεσαι σε ένα τεράστιο πάρτι στην πλαγιά ενός βουνού στην Ουαλία! Αγαπώ επίσης το πειρατικό ραδιόφωνο. Είναι λες και η μουσική μάς ανήκει και πάλι. Πέρα από το οικονομικό κομμάτι, είναι πολύ σημαντικό το ότι βρισκόμαστε, ανταλλάζουμε εμπειρίες και περνάμε καλά. Δεν υπάρχει ο ίδιος παλμός στα κλαμπ ή στο εμπορικό ραδιόφωνο. Εκεί είναι όλα πολύ στεγνά και κωδικοποιημένα. Έχει χαθεί η μαγεία» αναφέρει.

Ποια είναι η Sophia Loizou που το άλμπουμ της μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2016; Facebook Twitter
Μου αρέσει να υπάρχουν πολλές βερσιόν του ίδιου ηχητικού αντικειμένου. Αυτή είναι μια τεχνική που διατρέχει όλο το "Singulacra".

Και αν μιλάει κάπως ακαδημαϊκά, η μουσική της κάθε άλλο παρά ακαδημαϊκή είναι, καθώς αποτυπώνει τα πράγματα που περιγράφει από μια άλλη οπτική.


«Μου αρέσει να υπάρχουν πολλές βερσιόν του ίδιου ηχητικού αντικειμένου. Αυτή είναι μια τεχνική που διατρέχει όλο το "Singulacra". Σήμερα, ένα από τα πιο εντυπωσιακά πράγματα είναι το πόσο γρήγορα οι ιδέες κινούνται, εξαπλώνονται, αλλάζουν και γίνονται κάτι άλλο. Αυτό υπάρχει πολύ έντονα στο άλμπουμ και σε ολόκληρο το έργο μου. Τίποτα δεν έχει πλήρη μορφή. Ιδέες γεννιούνται, αναπτύσσονται και στην πορεία αλλάζουν, δεν μένουν ποτέ σταθερές ή στατικές».

Αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι η Loizou είναι από τις λίγες γυναίκες που ασχολούνται με αυτό το είδος, ίσως η μοναδική. Της ζητάω να μου το σχολιάσει.

«Είναι δύσκολο να γνωρίζω εάν θα ήμουν περισσότερο πετυχημένη αν ήμουν άντρας. Είμαι αρκετά τυχερή επειδή έχω φίλους που με στηρίζουν και τυχαίνει να είναι όλοι τους εξαιρετικοί μουσικοί. Δεν αισθάνομαι όμως μέλος ενός συνόλου. Όσοι ξέρω που ασχολούνται με την πειραματική ηλεκτρονική μουσική είναι αποκλειστικά άντρες και αρκετοί από αυτούς είναι φίλοι μεταξύ τους ή ανήκουν σε μια ομάδα ή μια δισκογραφική εταιρεία. Πιστεύω ότι γίνεται μια συλλογική προσπάθεια που τους βοηθάει να ξεκινούν τα πρότζεκτ τους και να νιώθουν σίγουροι για τη δουλειά τους. Θα ήταν υπέροχο να ήμουν μέρος μιας κολεκτίβας ή ενός συνόλου ομοϊδεατών παραγωγών/καλλιτεχνών, αλλά ποτέ δεν βρέθηκα σε αυτήν τη θέση και νομίζω ότι εν μέρει αυτό σχετίζεται και με το γεγονός ότι είμαι γυναίκα αλλά και με το ότι έχω μια οικογένεια που πρέπει να φροντίζω μόνη μου. Έχω ελάχιστο χρόνο για κοινωνικοποίηση. Επίσης, δεν πιστεύω στην απόλυτη κατηγοριοποίηση, ότι κάτι είναι αμιγώς γυναικείο ή αμιγώς αντρικό. Γενικά, πιστεύω ότι αυτά τα πράγματα πρέπει να βασίζονται αποκλειστικά στη μουσική που παίζεις και σε ένα κοινό όραμα. Δεν ξέρω ποια είναι η λύση. Από μια άποψη, είναι δύσκολο να σε πάρουν στα σοβαρά αν είσαι γυναίκα. Η τεχνολογία θεωρείται ακόμα ανδρική υπόθεση και ορισμένοι υποθέτουν ότι ακριβώς επειδή είσαι γυναίκα, ξέρεις λίγα πράγματα. Παρά το γεγονός ότι έχω πτυχίο και μεταπτυχιακό στη Μουσική Τεχνολογία, αναγκάζομαι να δέχομαι υποδείξεις από άνδρες λιγότερο καταρτισμένους από μένα. Προσπαθώ να μην ασχολούμαι πολύ με τέτοιου είδους καταστάσεις, επειδή είναι γελοίες. Επίσης, σταδιακά ανακάλυψα ότι η γνώση μπορεί να λειτουργήσει εναντίον σου. Αν φανεί ότι γνωρίζεις πράγματα, αρκετός κόσμος μπορεί να τρομάξει. Το καλύτερο είναι να είναι απλώς ο εαυτός σου και αν κάποιος έχει θέμα με αυτό, τότε είναι καθαρά δικό του πρόβλημα».

https://soundcloud.com/sophialoizou

www.sophialoizou.com

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ