Whatever happened to my rock’n’roll

Whatever happened to my rock’n’roll Facebook Twitter
Bill Callahan
0
Gentlemen

Μέσα στη χρονιά έχουμε ακούσει ελάχιστους δίσκους που να έχουν ως βάση μια κιθάρα που ν’ αξίζει τον κόπο κι ο καθέ- νας ψάχνει να βρει ικανοποίηση σε άλλα λημέρια. Μια λύση είναι οι κλασικοί τραγουδοποιοί που φέτος έχουν κυκλοφορήσει μερικούς απ’ τους καλύτερους δίσκους της χρονιάς, όπως ο Josh T. Pearson, o Bill Callahan και εσχάτως ο Bon Iver.

Ο πρώτος, ξεχασμένος στη λήθη των Lift To Experience, κυκλοφόρησε έναν δίσκο-ξεγύμνωμα, που μόνο μια τόσο προβληματική φιγούρα μπορούσε να βγάλει. Βέβαια, επειδή κάτι τέτοιο θέλει χρόνο και ο Pearson αναπτύσσει τις ιστορίες του σε 10λεπτα έπη, για λόγους που δεν καταλαβαίνω ακριβώς (πέρα απ’ τη βαρεμάρα του εκάστοτε ακροατή), χαρακτηρίζεται δύσκολος. Δεν είναι.

Ο δεύτερος, σταθερή αξία της αμερικανικής τραγουδοποιίας, διατηρείται γι’ άλλη μια φορά σε υψηλά επίπεδα ερμηνείας (κυρίως), υπογράφοντας 2 απ’ τα καλύτερα τραγούδια που έχει γράψει ποτέ. Το «America» με το καταπληκτικό βιντεοκλίπ του (σχεδόν καλύτερο κι απ’ το ίδιο το τραγούδι) και το «Drover» είναι από μόνα τους αφορμές να ψάξεις από την αρχή το παρελθόν του.

Ο τελευταίος και νεότερος Justin Vernon οδεύει ολοταχώς προς το πάνθεον αντίστοιχων δημιουργών. Το Ρitchfork, αφού του έβαλε το υπερβολικό 9,5/10, που από μόνο του φτάνει για να τον μισήσουν οι Ρitchfork haters (σε μια χρονιά, μάλιστα, που το site έχει χαρίσει απλόχερα βαθμούς σε δίσκους που δεν αξίζει ν’ ακούσεις δεύτερη φορά), τον χαρακτηρίζει πολύ πετυχημένα «ο άνθρωπος που ηχογράφησε ολόκληρο δίσκο σ’ ένα δάσος» και αποθεώνει τη δεύτερη κυκλοφορία του.

Το ντεμπούτο του, αν και άρεσε σε όλους από την πρώτη νότα, απέδειξε σε βάθος χρόνου πως είναι κάτι σημαντικότερο από μια απελπισμένη ωδή ενός τύπου που νομίζει πως έχασε τα πάντα (γυναίκα, συγκρότημα, καριέρα κ.λπ.). Αφού πρώτα πέρασε με επιτυχία από το mainstream, συμμετέχοντας στον περσινό δίσκο του Kanye West και στους Gayngs, που δυστυχώς περάσαν απαρατήρητοι, τώρα γράφει τραγούδια που παίρνουν το όνομά τους από πραγματικά μέρη του κόσμου κι αντίστοιχα φαντασιακά σημεία του μυαλού του.  Αφήνοντας αρκετά πίσω του το φολκ, ενορχηστρώνει γεμά- τα τραγούδια που ερμηνεύει με εμπειρία, την οποία κανονικά θ‘ αποκτούσε δύο δίσκους αργότερα.

The story of the eye

Μια δεύτερη κρυψώνα για πολλούς είναι η στροφή προς τον σκληρό ήχο. Δεν μπορώ να τον συμμεριστώ, γιατί, καλώς ή κακώς, τα μαύρα παρακλάδια του μέταλ δεν ήταν ποτέ το φόρτε μου ούτε και θα γίνουν στο μέλλον. Μπορεί από δω κι από κει ν’ ανακαλύπτω δίσκους που φέρουν αυτή την ταμπέλα (π.χ. «Implodes»), αλλά με τίποτα δεν μπορώ ν’ ασχοληθώ παραπάνω.

Φαίνεται, όμως, πως μόνο αυτοί οι περίεργοι τύποι έχουν διάθεση για πειραματισμό, οπότε μάλλον θα θάψουμε το indie μερικά μέτρα ακόμα πιο βαθιά στη γη. Ή θα βάλουμε δυνατά τους πανκ ύμνους που υπέγραψαν πρόσφατα οι Men. Το συγκρότημα με το τραγικό όνομα (που θα σας ζορίσει να το βρείτε στο Google) έρχεται απ’ το Μπρούκλιν και πατάει με το ένα πόδι στο hardcore και το άλλο στο kraut που είναι και της μόδας.

Ο καινούργιος τους δίσκος κυκλοφορεί στη Sacred Bones (έδρα και των Moon Duo, Fresh & Onlys, Zola Jesus), λέγεται «Leave Home» και είναι σαρωτικός, με την παλιομοδίτικη έννοια. Από τις οχτώ συνθέσεις τους ξεχωρίζεις εύκολα το «Bataille» και το «()». Στο πρώτο θα βρεις τα πιο ωραία εναρκτή- ρια 60 δευτερόλεπτα της φετινής χρονιάς κι αντίστοιχα στο δεύτερο το πιο ωραίο φινάλε ροκ τραγουδιού. Με μια δόση ενθουσιασμού και μέχρι οι A Place To Bury Strangers να βγάλουν καινούργιο δίσκο, οι Men ακούγονται σαν βάλσαμο στ’ αυτιά μας, που αναγκαστικά ταλαιπωρούμε με ηλεκτρονικούς ρυθμούς.

Και, μια και το ανέφερα, μέχρι ν’ ακούσουμε ολόκληρο το «Screamadelica» των Primal Scream, στο repeat θα παίζει ο -τόσο ‘90s- ύμνος των Rapture, το έξοχα τιτλοφορημένο «How deep is your love».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα τρία τραγούδια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT